Alemmuuskompleksi. En osaa ajaa autoa
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Vesa-Matti Loiri ei osannut 👍
👍Mutta sillä oli varmaan kuskeja. Mulla ei ole :(
Tesla ajaa itte
Että nöin
Osta poikke
En mäkään osaa. Mulla on kyllä kortti, mutta en ole koskaan omistanut autoa, niin en vain enää uskalla lähteä ajamaan. Välillä hävettää!
N40
Aloita ensin tutuista reiteistä. Aja alussa päivittäin. Sunnuntai aamuisin on helpompi opetella uusia reittejä, kun ei ole juuri lainkaan liikennettä.
Käy mielessäsi reitit kotona, se auttaa paljon. Esim. Kaikki suojatiet, kaistan vaihdot jne.
Ole aina hyvällä mielellä, kun lähdet ajamaan, hymyile ja nauti.
Tankkaa auto heti, kun tankki on puolillaan.
Kertaa liikennemerkit. Nyt keväällä huomioi polkupyörät, mopot, moottoripyörät ja skuutit.
Käytä vakionopeuden säädintä, jos autossa on sellainen.
Jos kyydissäsi on joku, niin kiellä ajon aikana keskustelu, joka ei liity liikenteen seuraamiseen.
Opettele gepsin käyttö.
Iloisia ajo tuokioita sinulle!
Jos sinulla on ajokortti, ja haluat (taas) osata ajaa, sitten ei auta kuin alkaa opetella. Tarvittaessa autokoulusta voi ostaa ajotunteja, vaikka ajokortti jo olisikin. Jos sinulla ei ole ajokorttia, ja haluat osata ajaa autoa, myös nelikymppisenä voi ajaa ajokortin.
Autolla-ajotaidottomuus ei ole ongelma, ellei tee siitä itselleen ongelmaa. Moni pärjää vallan hyvin ilman autoa ja ajokorttia, mutta jos tuo asia itseä vaivaa, sille voi tehdä jotain.
(itse ajoin ajokortin n. 25-vuotiaana, en heti 18v)
Vierailija kirjoitti:
Aloita ensin tutuista reiteistä. Aja alussa päivittäin. Sunnuntai aamuisin on helpompi opetella uusia reittejä, kun ei ole juuri lainkaan liikennettä.
Käy mielessäsi reitit kotona, se auttaa paljon. Esim. Kaikki suojatiet, kaistan vaihdot jne.
Ole aina hyvällä mielellä, kun lähdet ajamaan, hymyile ja nauti.
Tankkaa auto heti, kun tankki on puolillaan.Kertaa liikennemerkit. Nyt keväällä huomioi polkupyörät, mopot, moottoripyörät ja skuutit.
Käytä vakionopeuden säädintä, jos autossa on sellainen.Jos kyydissäsi on joku, niin kiellä ajon aikana keskustelu, joka ei liity liikenteen seuraamiseen.
Opettele gepsin käyttö.Iloisia ajo tuokioita sinulle!
Muuten ok, mutta vakionopeudensäätimen käytöstä olen vähän eri mieltä. Varsinkin kaupunkiajossa on ihan turha sitä käyttää, kun nopeudet vaihteleva (myös vaikka nopeusrajoitus ei vaihtuisi). Maantieajossa kyllä paikallaan.
Ajattelepa niin, että säästyt autoilun kustannuksilta. Se on melkoinen summa. Jos vertaat jonkun matkan bussilippuun tai junamatkaan ja kerrot sen verottomalla kilometrikorvauksella saat aika järkyn summan. Taitaa olla joku 48 senttiä kilsalta. Okei, pelkällä bensan hinnalla tulee halvemmaksi, mutta tuo korvaus kattaa muitakin kuluja, mitä autosta tulee, eikä se oikeastaan edes riitä. Ei niillä kilometrikorvauksilla kukaan oikeasti pääse rikastumaan. Sitä paitsi sinä säästät ilmastoa, eli älä häpeä ollenkaan.
Autolla ajo ei sovi kaikille, se on ok. Minäkään en aja.
Vesa-Matti Loiri ei osannut 👍