Ihmeellisimmät tietämäsi lasten " nukutusrituaalit" ?
Esim.
- 4,5v nukutettiin äidin tai isän vieressä ja ympäristön piti olla täysin äänetön
- 2v nukahtaa vain maitopullon kanssa ja pilkkopimeässä
- lähes 3v nukahtaa päiväunille vain liikkuvissa rattaissa
Kommentit (88)
Usein samoilla vanhemmilla on vaikeuksia viedä lapsiaan hoitoon, poiketa rutiineista ja luopua kontrollista muutenkin.
Aina vaan sama rituaali, sänkyyn ja nukahti. Harvinaisen lyhyt rituaali nykyisin kaikkien nukuttamisten ohella.
Mutta, siskon tyttö -) pitää laittaa musa soimaan ja heiluttaa uneen...kädet väsyy...
lapsi kun ei nukahtanut jollei vaunut kulkeneet töyssyisesti...
nukutetaan 3.5 v maitopullon kanssa sohvalle, lattialle tms ja viedään sitten sänkyyn. ja kun 6v sisarus ilmoittaa, että on väsynyt, niin hänetkin pyydetään menemään nukkumaan sohvalle tai lattialle ja siitä sitten viedään sänkyyn.
nukutetaan lapset täysin hiljaisessa kodissa: vessaa ei saa vetää, kahvia ei voi keittää ja ovikello otetaan irti...
Lääkäri ihmetteli, että mikä se semmonen nappi on. Pariskunta kertoi, että kun painaa lapsen päälaelta, niin heti nukahtaa. He siis painoivat aukiletta ja vauva ehkä pyörtyi siinä vaiheessa aina. Saivat kyllä kuulla, että siihen ei saa koskea.
Silloin jo päätin, että omiani en alkaisi nukuttamaan. Nyt kolme lasta joista 3 ja 5v lukevat hetken tai kuuntelevat CD:ltä lastenlauluja/satuja ja nukahtavat itse ja nuorin 5kk nukahtaa hetken uninalleaan hypisteltyään.
Kaikki lapset laitettu nukahtamaan itse omiin sänkyihinsä jo viim. parin viikon ikäisinä.
Meillä myös lapset nykyään nukahtavat itse (3 ja 5-vuotiaat) ja samoin tekivät vauva-aikana. Mutta jostain syystä 1.5-2 -vuotiaina molempia on pitänyt " nukuttaa" . Ts. pötköttelin vähän aikaa vieressä. Mikä lie ollut - varmaan joku kuuluisa kausi...
meillä lapsi 4,5 v on juuri tuollainen nukutettava. Mulla menee joskus 1,5 tuntia sängyn vieressä ja joka ilta aika kauan. rasittavaa.
Kamalan pitkään pyörii sängyssä, vaikka olisi umpiväsynyt. siis saattaa nukahtaa vasta 22.30 ja aamulla herää 7.20. tarvitsisi enempi unta mun mielestä.
päiväkodissa nukkuu päikkärit kotona ei saada nukahtaan kuin autoon.
Joskus ajattelin, että on iltaisin liian väsynyt - ei saa unta. silloin harvoin kun saan nukahtaan kello kasi voi käydä näin:
Lapsi herää kello 01 ja ilmoittaa ettei väsytä yhtään ! ja sitten taas yritän nukuttaa virkkusilmää pari tuntia. hohhoijaa...
Arvaa oonko kateellinen niile, joiden lapset vaan peitellään nukkumaan!!
Joku vierotus on joululomalla yritettävä saada aikaan. vinkkejä otan vastaan, mut aika monia juttuja on kokeiltu...
Sitten tärkein. Miten tässä näin on päässsyt käymään... Vauva oli kipeä eikä nukkunut ekaan vuoteen kuin vartin (!!) pätkiä. Syy selvisi vasta 8 kk kohdalla: refluksitauti, jonka vuoksi huusi aina vaaka-asennossa.
Vaiva oli pahana ekat 1,5 v ja 2,5 v loppui oksentaminen.
Siis vauvana pystyi nukkumaan vaan sylissä (pystyasento), jos diagnoosi olisi saatu aiemmin olisi ollut jotain erikois nukkumistyynyjä näille vauvoille.
Ja varmaan tottui nukkumaan vaan äidin/isin viekussa.
Ja sitten tohon 2,5 v asti oltiin vieressä senkin takia, että jos oksennus tulee vaakatasoon mennessä. (kerran oli tukehtua ja imettiin letkuilla hengitystiet) Siis levollisempaa itsellekin vahtia unta.
Siis tällaisten syiden takia lapseni on oppinut nukkumaan toisen viekussa. Eli ei se aina ole vanhempien paskakasvatuksesta johtuvaa...
Mut nyt siis tarttisin apua, että tapa loppuisi. Yölläkin tulee aina meidän viereen, jos herää. huokaus.
ja silittää TAUKOAMATTA lapsen hiuksia 1,5h; kun muuten ei Jennica-Jasmina saa unta...
Meillä esikoinen oli pienenä hankalasti nukutettava. Luulimme itse aiheuttaneemme tilanteen.
Kuopuksen kohdalla päätimme, että hei, nyt ei päästetä tilannetta siihen, että vauvaa/taaperoa nukutetaan. Ylpeänä kerroimmekin kaikille, että lapsi nukahtaa, kun sen vain laittaa sänkyynsä. No, nyt on pari kuukautta nukutettu kuopustakin (1½v). Kun ei se vain nukahda. Huutaa kuin hullu. Mutta jos istut hetken vieressä, rauhoittuu ja nukahtaa n. kymmenessä minuutissa. Onhan esikoisenkin saatava nukkua, ei sitä kuopusta voi huudattaa.
Eiköhän tuokin ikä mene ohi.
Ja itse aiheeseen: ihmeellisin nukutussessio oli mielestäni yksillä tuttavilla, joilla lapset nukutettiin olohuoneessa syliin, heijaamalla. Aikuinen siis seisoi ja heijasi lapsen uneen. Itsekin sanoivat, että aivan hullua hommaa, mutta on todettu nopeimmaksi, joten tekevät niin.
Mielestäni kukin tekee tavallaan. Jos nukutussessio ahdistaa, silloin pitää yrittää etsiä ulospääsy siitä tilanteesta. Mutta jos tuntuu itsestä ookoolta.
Meillä on kuusi lasta, ja tiedoksi vain että lapset todellakin ovat erilaisia, myös tässä nukahtamisasiassa. Varmasti on totta, että lapsen voi opettaa ja totuttaa mitä ihmeellisimpiin nukuttamisrituaaleihin, mutta kun sekin on totta, ettei kaikkia lapsia VOI opettaa nukahtamaan itsekseen kovin pienenä. Tai voi, mutta sitten menee jo lapsenrääkkäyksen puolelle. Toiset lapset nukahtavat helposti jo vauvana itsekseen, toiset eivät millään.
Meillä oli pienenä nukutussessiona iltasadun luku ja sitten valot pois. Eikö kukaan enää lue lapsilleen iltasatua? Minä ainakin aion lukea!
se, että annettiin nukahtaa omassa rauhassa omaan sänkyyn. Meteli ei haitannut, mutta yksin halusi olla. Ja siis tämä ihan muutaman viikon ikäisestä saakka. Nukahtaminen kesti pari minuuttia, joskus jopa alle puoli minuuttia. Mitäs tämä sitten kertoo lapsesta saati sitten meistä vanhemmista...
Vierailija - 28.11. 11:10 vastaa tähän viestiin (16/16)
Mihin on kadonnut iltasadut?
Meillä oli pienenä nukutussessiona iltasadun luku ja sitten valot pois. Eikö kukaan enää lue lapsilleen iltasatua? Minä ainakin aion lukea!
Meillä ainakin luetaan jokailta (tietysti joskus poiketaan tavoista) iltasatu vielä eskarilaisellekin. Se on oikeastaan ainoa hetki, jolloin saadaan olla hetki rauhassa kahdestaan, kun päivät pyörii aikalailla tuon kiukuttelevan kuopuksen ympärillä.
äidin vieressä sängyllä pyöritellen äidin tukkaa etusormensa ympärille. Pikkusisko nukahti itsekseen omaan sänkyyn toisessa huoneessa...
nämä suurimpaan ääneen ihmettelevät ovat taas niitä, joilla ei edes lapsia, tai pieni vauva joka nukahtaa helposti. ja sitten niitä, joilla harvinainen tilanne, että lapsi nukahtaa ilman aikuisen apua.
mutta kyllä yleisintä on, että jossain ikävaiheessa lapsi tarvitsee nukutusta. senkin voi tehdä niin, että se tulee kuitenkin sitä lapsen oppimista nukahtamaan itse. Eli mahdollisimman vähän toimenpiteitä, esim. vain istua samassa huoneessa.
pötköttelemällä raukeiden lasten vieressä, silittää tukkaa ja saatella lapsi turvalliseen uneen. Jokainen lapsi on yksilö, toinen nukahtaa yksikseenkin helposti, mutta miksi ihmeessä lapsi pitäisi pakottaa isommaksi kuin on ja nukahtamaan ilman vanhempiaan tai yksin mahdollisimman pienenä? Sekö on hyvän vanhemman mittari, ettei lapsi saisi olla riippuvainen vanhemmistaan tai tutuista, turvallisista rituaaleista?
Vierailija:
meillä lapsi 4,5 v on juuri tuollainen nukutettava. Mulla menee joskus 1,5 tuntia sängyn vieressä ja joka ilta aika kauan. rasittavaa.
Kamalan pitkään pyörii sängyssä, vaikka olisi umpiväsynyt. siis saattaa nukahtaa vasta 22.30 ja aamulla herää 7.20. tarvitsisi enempi unta mun mielestä.
päiväkodissa nukkuu päikkärit kotona ei saada nukahtaan kuin autoon.Mut nyt siis tarttisin apua, että tapa loppuisi. Yölläkin tulee aina meidän viereen, jos herää. huokaus.
1. Lahjonta. Noin iso ymmärtää jo lahjontaa ;) Laittakaa ruudukko, johon saa merkin, mikäli nukahtaa illalla itsekseen, ilman että äiti/isä on vierellä. Esim. aluksi niin, että saa käydä pari kertaa poiskin huoneesta. Ja pikkuhiljaa tiukennetaan, ettei saa käydä lainkaan pois, että merkki tulisi. Ja kun merkkejä on 10/20/30 (riippuen lapsen kärsivällisyyden tasosta), saa jonkin isomman jutun. Pääsee vaikka uimaan, elokuviin tai saa jotain kauan toivomaansa ei kovin kallista (jättäkää vaikka pukin kontista se pois).
Jos teette näin, muistakaa aina kehua, miten reippaasti lapsi nukahti, vaikkei ehkä ihan sääntöjen mukaan olisi mennyt. Meillä ainakin tarvittiin tätä kehumista, kun 3½v:na alettiin nukuttamisrumban lopetteluun.
2. Päiväuniin vois kokeilla sopimusta. Ehkä tuon ikäinen ei kotona tarvi enää päiväunia. Mutta levähtää vois. Meillä oli pitkään puolen tunnin sääntö. Päiväsadun jälkeen piti levähtää puolisen tuntia. Se aika piti viettää sängyssä pötkötellen - rauhassa. Ei siis saanut venkoilla eikä hyöriä. Usein lapsi nukahtikin sinä aikana. Nyt kylläkin on kotona päiväunet loppuneet. Päiväkodissakin nukkuu joskus, ei aina. Lapsi n. 4v10kk.
3. Yöllä viereentuloa voi olla vaikea lopettaa esim. lahjonnalla, sillä lapsi tulee aika refleksinomaisesti vanhempien luo, ainakin meillä. Meillä on siihen käytössä patja lattialla... Yleensä palautetaan lapsi takaisin omaan sänkyynsä. Mutta joskus vaeltaa kolme-neljä kertaa meidän luo. Siinä vaiheessa en useimmiten enää jaksa, vaan vetäisen patjan sängyn alta esiin ja haen petivaatteet. Meillä on vielä varottava, ettei herätä pikkusiskoa.
...minä nukutan lapsia niin kotonani kuin työpaikallani päiväkodissakin. Lapsella on turvallinen ja hyvä olo aikuisen ollessa läsnä.
Enemmän pidän ihmeellisinä vanhempia, jotka hankkivat lapsia, mutta olettavat niiden olevan 2-viikkoisista omatoimisia lähes kaiken suhteen. Sitten ahdistuvat hermoromahduksen partaalle, jos niin ei olekaan.
Lapsi tarvitsee aikuista!
kaikki jotka nukuttaa lapsen...