Miksi työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyötä?
Kommentit (31)
Kukaan ei tiedä. Varmaankin joku joskus mietti, että työttömiä on kiva kyykyttää monin eri tavoin, koska ne eivät voi pistää vastaan, tai karenssi iskee ja asetti tämän yhdeksi kyykytyskeinoksi.
Eikö saa? Hullua :( Entäs jos rehellisesti ainoa paikka, minne pääsisi. Kyllä siitäkin saisi jotain työkokemusta ja pääsisi tekemään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Hänen täytyy olla työmarkkinoiden käytettävissä. Jos on täysipäiväisesti vapaaehtoistyössä, niin silloin ei ole.
Saa niitä vapaaehtoistöitä tehdä. Mutta jos haluaa saada työttömyyspäivärahaa, niin sen saamiselle on tietyt edellytykset. Ihan on oma valinta.
Vapaaehtoistöistä voi heti lähteä pois, kun saa työsuhteen.
Eläpä vielä hättäile.
Vapaaehtoistyö saattaa tulla jopa suositeltavaksi kunhan kokoomus pääsee luomaan oman aktiivimallinsa.
Vierailija kirjoitti:
Hänen täytyy olla työmarkkinoiden käytettävissä. Jos on täysipäiväisesti vapaaehtoistyössä, niin silloin ei ole.
Saa niitä vapaaehtoistöitä tehdä. Mutta jos haluaa saada työttömyyspäivärahaa, niin sen saamiselle on tietyt edellytykset. Ihan on oma valinta.
Vapaaehtoistyön voi aina lopettaa jos sille tulee tarvetta. Oletko "hiukan" yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Idiootti. Kaikenlaisille sitä palkkaa maksetaankin..
Olen 61v työtön nainen. Autan säännöllisesti 89v rouvaa, sekä iäkästä isääni. Teen puutarhatyöt, luon lumet, siivoan , hoidan asiat. En tietenkään kerro te- toimistolle asiasta. Vaan olen se työtön, loinen, joka makaa sohvalla ja juo kaljaa. 😂
Jos olisikin niin, että vapaaehtoistyö olisi sellaista, jolla olisi työllistymistä edistävä vaikutus, mutta työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyönä työtä, josta muutoin maksettaisiin palkkaa. Silloin menettää työttömyyskorvauksen ja saa takkiinsa, koska yritti tehdä elämästään mielekästä ja oli samalla jopa hyödyksi, avuksi ja iloksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoistyön voi aina lopettaa jos sille tulee tarvetta. Oletko "hiukan" yksinkertainen?
Saatan olla, mutta ei täällä muutkaan ole sen parempia ehdotuksia tehneet.
Joku syyhän siihen on, miksi vapaaehtoistyötä on rajoitettu ja miksi ennen sen aloittamista pitää olla yhteydessä TE-toimistoon, jotta voidaan selvittää, onko vapaaehtoistyön ohella oikeus saada työttömyyspäivärahaa.
Ei ne säännöt ole minun keksimiä enkä osaa arvioida, onko niissä järkeä vai ei. Työtön joutuu omalla kohdallaan arvioimaan, onko hänelle tärkeämpää varmistaa oikeus päivärahaan vai joku virikepuuhastelu silläkin uhalla, että päivärahaa ei sitten saa.
En saa itsekään nyt työttömyyspäivärahaa, koska valitsin, että mahdollisuus opiskeluun ja oman osaamisen kehittämiseen on minulle tärkeämpää kuin työttömyyspäiväraha. Vapaaehtoistyön vuoksi en tällaista valintaa olisi tehnyt, mutta opiskelu saattaa hyvässä lykyssä maksaa itsensä takaisin.
Jos ap oikeasti haluaa tietää mikä tuon säännöksen takana on, niin silloin oikea paikka etsiä olisi varmaan kyseisen lain takana oleva hallituksen esitys. Hallituksen esityksessä on aina lakia laajemmin avattu sitä ajattelua, mikä lain taustalla on. Sieltä ne perustelut varmaan löytyvät. Ja oiskohan se lain nimi työttömyysturvalaki? Finlexistä vaan etsimään ja tutkimaan.
Noissa töissä turhautuu aika nopeasti.
No kun ajatellaan, että ihmiset sitten joukolla irtisanoutuu ja alkaa tehdä entistä hommaansa työmarkkinatuella ja ilman työsopimusta. Järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Noissa töissä turhautuu aika nopeasti.
Aikamoista uskoa oman työnsä jälkeen vaatii että jaksaa antaa panoksensa.
Miksipä sitä tekisi ilmaiseksi töitä? Ihan hyvä ettei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Edellytys on, että tekee työhakemuksia ja lopun ajan pyörittelee huolellisesti peukaloitaan. Edes vapaa-ajalla ei saa tehdä vapaaehtoistöitä, harrastaa tavoitteellisesti, opiskella tms.
Työttömänä saa tehdä ihan mitä tahansa kunhan ei kerro siitä te-toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoistyö on nimensä mukaisesti vapaaehtoista työtä. Vapaaehtoistyön ei pitäisi millään tavalla olla esteenä oikeiden töiden tekemiselle, ellei henkilö itse tee siitä vaikeaa ("no, mä olen tehnyt maanantait ja keskiviikot vapaaehtoistyötä niin emmä silloin voi tulla toimistoon" tms).
Enpä ole törmännyt vielä ikinä vapaaehtoistoiminnan sopimukseen jossa täytyy sitoutua tiettyyn aikatauluun ja tuntimäärään määräajaksi.
Itse olen ollut työhaastattelussa, jossa kysyttiin vapaaehtoistyöstäni. Vastasin, että nytkun en ole töissä käyn joka päivä noin 2-4 tuntia tekemässä hommia plus joskus on extra tapahtumia. Tietenkin jos olisi töitä niin suhteuttaisin vapaaehtoishommat sillä tavalla että niistä ei olisi työnteolle haittaa. Myös muut vapaaehtoiset peruuttavat osallistumisiaan sairastumisen, töiden tai perheen takia
Minä opiskelin netissä mutta en tenttiny mitään
Ja sitten opiskelin Italiaa
Lainsäätäjän pitäisi tajuta että maa ei pyöri ilman vapaaehtoistyötä. Katsokaa vaikka britanniaa. Hallitsija arvostaa ja palkitseen vapaaehtoisia. Moni oli mukana Elisabetin hautajaisissakin.