Suomenkieli on outo: Virrat kääntyy muotoon Virtain. Miksi ei Virtojen?
Kyse siis kunnasta Virrat. Jos puhutaan esim jokien/virtojen haaroista, ne kääntyy muotoon virtojen haarat, ei virtain haarat.
Kommentit (34)
Nokialla on alue Kankaantaka. Sanovat olevansa Kankaantakana, ei Kankaantaassa.
Vierailija kirjoitti:
Ruovedellä asuu ruoveteläisiä.
Ja Kiuruvedellä kiuruvetisiä.
Kuitenkin, mennään Virroille, ei Virtaille.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin, mennään Virroille, ei Virtaille.
Ja siellä asuvat ovat virtolaisia.
Ja Kempeleeseen, mutta Keiteleelle. Helsinkiin, mutta Vantaalle.
Torniossa / Ylitorniolla - kaksi eri kuntaa
Oulaisissa (Oulainen) asuva on oulaistelainen.
Tamperein, Virtain, Sastamalain, Kangasalain, Ikaalishin, Ylöjärvein ja Teiskoin. Venäjäin, Suomein, Viroin.
Monikon genetiivillä on useampia allomorfeja eli vaihtoehtoisia päätteitä. Genetiivi Virtain edustaa nykyisin vähän vanhahtavaksi koettua, kenties jopa runollista varianttia!
Ikaalisissa, vaikka Ikaalisia on vain yksi.
Toisaalta Kaustisella, ei Kaustisissa.
Tampereella ja Turussa on sama pieni ero, kuin mitä on olla kusella tai kusessa :D
Oulaisissa valitaan vuosittain vuoden oulaistelainen.
Mää meen kohta poikain kanssa kauppaan. Kyllä mä käytän tuota edelleen, vaikka ehkä aavistuksen vitsillä niin kuitenkin olen sen ihan perinyt.
Vierailija kirjoitti:
Tamperein, Virtain, Sastamalain, Kangasalain, Ikaalishin, Ylöjärvein ja Teiskoin. Venäjäin, Suomein, Viroin.
Virrat on ns. pluralia tantum -sana eli se esiintyy paikkakunnan nimenä vain monikollisena; et voi muiden em. paikkakuntien nimestä käyttää monikollisia muotoja muutoin kuin huumori- tai jossain muussa poikkeavassa (esim. multiversumi?) yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Oulaisissa valitaan vuosittain vuoden oulaistelainen.
Ja tämäkin on muuten hauska. Oulainen on "yksikössä" mutta "Oulaisissa" on "monikossa". Ei siis sanota Oulaisessa
Juuri tuon takia, suomen kielin on erittäin vaikea oppia, vierasmaalaisille.
Kun meillä on niin helvetillinen määrä erilaisia taivutus muotoja.
Johan pelkkiä suomen kielen sanoja perussanoja oppii, mutta että osaisi käyttää niitä oikein, siihen kuluu pitkä aika.
Vierailija kirjoitti:
Torniossa / Ylitorniolla - kaksi eri kuntaa
Oulaisissa (Oulainen) asuva on oulaistelainen.
Oikeesti? Itse taivuttaisin sen oulaislainen.
Eikä Kangasalla olla Kangasalalla.