Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikan työtyytyväisyyskysely jännittää

Vierailija
04.04.2023 |

Työpaikalla on tulossa työtyytyväisyyskysely, ja nyt jännittää. Olen aina ennen antanut erinomaista palautetta työnantajan suuntaan ja tuonut sanallisestikin esiin, kuinka tyytyväinen olen.

Aivan yhtäkkiä olen kuitenkin löytänyt itseni tilanteesta, jossa työasiat ahdistavat. Koin nykyisessä työpaikassani ennen saaneeni paljon sekä vastuuta että vapautta. Nykyään vastuuta on enemmän kuin ennen, mutta vapautta on selvästi aiempaa vähemmän. Työnantaja muistuttaa säännöllisesti kaikkia työntekijöitä säännöistä, jotka ovat työnantajan mukaan olleet aina olemassa, mutta joita halutaan vain nyt tuoda paremmin esiin. Säännöt liittyvät muun muassa etätyön rajoittamiseen sekä siihen, mihin aikaan päivästä jokaisen täytyy olla töissä ja milloin saa tai ei saa pitää lomia. Kun aiemmin sain sopia asioista esimiehen kanssa kahden kesken, nykyään jätän esimiehelleni toiveeni kirjallisena ja hän käynnistää prosessin, jonka päätteeksi saan tietää, hyväksyttiinkö vai hylättiinkö toiveeni. Ja koska olin tottunut aiemmin siihen vapauteen, minulle tuli yllätyksenä etten enää nykyään saa lähteä omalla ilmoituksellani muutamaksi päiväksi reissuun tekemään etätöitä, vaan tuollainenkin asia käsitellään siinä prosessissa jonka lopputuloksesta esimies ei voi luvata mitään. Eikä sellainen siis tule enää nykyään kysymykseen, että tuollaisessa reissussa tekisin töitä sellaisella aikataululla joka minulle sopii parhaiten, vaan pitäisi olla linjoilla juuri niinä kellonaikoina jotka työnantaja on päättänyt. Samoin jos päätän lähteä reissuun ilman niitä etätöitä, joudun anomaan palkatonta vapaata, jonka suhteen meillä on tiukat vuosittaiset kiintiöt ja jota ei myöskään myönnetä ilman perusteltua syytä.

On tosi turhauttavaa, kun nykyään ei voi enää sopia mitään reissuja ennen kuin toiveet on prosessoitu ja lopputulos on selvillä. Samoin on turhauttavaa lähteä toimistolle silloin kun ei saa tehdä etätöitä, kun siellä kuitenkin istutaan kuulokkeet päässä, kommunikoidaan digitaalisesti ja palavereissakin on aina osa porukasta etänä, koska jollakin on aina sitten kuitenkin jokin tarpeeksi painava syy jäädä etätöihin.

Olenko kohtuuton, jos kerron työnantajalleni harkitsevani vakavasti irtisanoutumista? Teen työnantajalleni hyvin spesifiä työtä jota kukaan muu meillä ei tee, ja alan osaajista on yleisesti kova pula. Olen saanut johdolta paljon kiitosta tekemästäni työstä, minkä takia uskon että irtisanomisaikeisiini reagoitaisiin jos toisin ne esiin. Samoin tiedän että löytäisin uuden työpaikan nopeasti. En haluaisi lähteä vaatimaan vapauksia tällaisella tavalla, mutta tiedän kuitenkin että en jaksa enää pitkään katsoa tällaista touhua. Näen ainoina vaihtoehtoinani 1. jatkaa työtäni tyytymättömänä, 2. irtisanoutua ja mennä muualle, tai 3. tuoda ajatukseni avoimesti esiin ja katsoa mitä tapahtuu. Tuntuu vain vaikealta vaatia mitään, kun olen saanut niin paljon sitä kiitosta että pelkään johdon leimaavan minut kiittämättömäksi ja hankalaksi tapaukseksi.

Onko kellään muulla samankaltaista tilannetta? Olen aiemmin vain lukenut kauhutarinoita yrityksistä jotka ovat yhtäkkiä alkaneet kiristää etätyö- ja lomailukäytäntöjä ja rakentaa uusia byrokraattisia prosesseja kahdenkeskisen sopimisen tilalle, enkä olisi uskonut että joudun vielä itsekin kokemaan tämän.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka työpaikassa on omat säännöt. Toki työtyytyväisyyskyselyyn kannattaa vastata rehellisesti mutta irtisanomisella ei kannata uhkailla. Työnantajalle on ihan arvokasta tietoa, että liiallinen kontrolli heikentää työssä viihtymistä. Työn sujuvuuden kannalta on ihan normaalia, että on määritelty jokin aika, kun kaikki ovat paikalla.

Vähän nyt viestistä jäi epäselväksi, että oletko äsken vaihtanut työtä vai onko työnantaja yhtäkkiä kiristänyt käytäntöjä.

Ei sellaista uhkailua suoraan tehdä kun se on laitonta ja nämä pomot sen tietää kyllä..jos potkut halutaan antaa kiertoteitse niin kyllä se järjestyy ja yleensä on laitetaan niin paljon tyokuormaa ettei pysty hoitamaan ja tartutaan pikkuvirheisiin ..olen itse joutunut tällaiseen ajojahtiin kun taloon tuli uusi johto joka halusi palkata omat miehet organisaatioon ja pistää vanhat työntekijät ulos.

Vierailija
42/58 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka työpaikassa on omat säännöt. Toki työtyytyväisyyskyselyyn kannattaa vastata rehellisesti mutta irtisanomisella ei kannata uhkailla. Työnantajalle on ihan arvokasta tietoa, että liiallinen kontrolli heikentää työssä viihtymistä. Työn sujuvuuden kannalta on ihan normaalia, että on määritelty jokin aika, kun kaikki ovat paikalla.

Vähän nyt viestistä jäi epäselväksi, että oletko äsken vaihtanut työtä vai onko työnantaja yhtäkkiä kiristänyt käytäntöjä.

Ei sellaista uhkailua suoraan tehdä kun se on laitonta ja nämä pomot sen tietää kyllä..jos potkut halutaan antaa kiertoteitse niin kyllä se järjestyy ja yleensä on laitetaan niin paljon tyokuormaa ettei pysty hoitamaan ja tartutaan pikkuvirheisiin ..olen itse joutunut tällaiseen ajojahtiin kun taloon tuli uusi johto joka halusi palkata omat miehet organisaatioon ja pistää vanhat työntekijät ulos.

Juurikin näin. Järjestetään ne "lailliset" potkut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmassa työpaikassa olin yhteyshenkilö/pääkäyttäjä järjestelmään, jolla teimme konsernin kaikkiin maihin kyselyt. Muiden maiden osalta meni mielestäni hyvin ja osattiin ottaa palaute vastaan, mutta Suomessa johtoryhmä alkoi vaatimaan, että on saatavat vastaajat tietoon. Jouduin valehtelemaan, että järjestelmä ei taivu siihen. Onneksi olin muutenkin vain tuon projektin hoitamssa määräaikaisena. Ehkä vapaaltaan palaava henkilö vuotaa vastaajien nimet, toivottavasti ei. 

Vierailija
44/58 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmassa työpaikassa olin yhteyshenkilö/pääkäyttäjä järjestelmään, jolla teimme konsernin kaikkiin maihin kyselyt. Muiden maiden osalta meni mielestäni hyvin ja osattiin ottaa palaute vastaan, mutta Suomessa johtoryhmä alkoi vaatimaan, että on saatavat vastaajat tietoon. Jouduin valehtelemaan, että järjestelmä ei taivu siihen. Onneksi olin muutenkin vain tuon projektin hoitamssa määräaikaisena. Ehkä vapaaltaan palaava henkilö vuotaa vastaajien nimet, toivottavasti ei. 

Olen myös epäillyt että nämä kyselyt ei ole niin anonyymeja kuin väitetään .. toinen on nämä työterveyshuollon työtyytyväisyys raportit työntekijästä ..epäilen että nämäkin vuodetaan johdolle tai epäedullinen tieto päätyy yrityksen johdolle.

Vierailija
45/58 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vaatia muutosta uhaten irtisanoutumisella, ainakaan heti. Kerro työnantajalle hyvin perustellen sama kuin tässä meille ja että kaipaat muutosta (tai siis paluuta entiseen). Jos muutosta ei tule ja olet oikeasti aikeissa irtisanoutua, niin sitten ota vakava keskustelu esimiehesi kanssa ja kerro, että tarvitset muutokset, jotta voit hyvin töissä ja muutoksia ei ole tullut pyynnöstäsi huolimatta, joten olet tullut siihen tulokseen, että sinun täytyy irtisanoutua työhyvinvointisi vuoksi, ellei muutosta tule. Mutta muista, että nosta irtisanoutuminen esille ainoastaan, jos aiot oikeasti sen toteuttaa.

Jos muutosta ei siitäkään huolimatta tule, irtisanoudu. Jos saat varmasti muualta töitä, joissa asiat on paremmin, niin ei ole mitään järkeä jäädä nykyiseen työhön pilaamaan elämääsi.

Vierailija
46/58 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä todellakaan mitään anonyymeja ole. Kaikki HR-ihmiset tietävät sen. Ja jotenkin kummallisesti nämä voidaan aina kohdistaa tietyn johtajan osaston alle, miten on sellainen mahdollista täysin anonyymissa kyselyssä? Aivan, ei ole.

Vierailija
47/58 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä mitä vastaan..väitettiin että se on anonyymiä ja annoin negatiivista palautetta...minulle järjestettiin potkut

Vierailija
48/58 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös epäillyt että nämä kyselyt ei ole niin anonyymeja kuin väitetään .. toinen on nämä työterveyshuollon työtyytyväisyys raportit työntekijästä ..epäilen että nämäkin vuodetaan johdolle tai epäedullinen tieto päätyy yrityksen johdolle.

Voin allekirjoittaa tämän

.molemmissa annoin negatiivista palautetta mm työkuormituksesta ja kerroin että työolot ei todellakaan ole niin leppoista joita työterveystätien tutustumuskuerroksella työpaikalla esitettiin...minulle järjestettiin rumat ja nöyryyttävät potkut.

Vierailija
49/58 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan ollu Alko??? 

Vierailija
50/58 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistata paskat tommoselle työpaikalle ja etsi parempi.

Vierailija
51/58 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo tulee yleensä työterveyden puolelta, ei työnantajalta

Tähän olisi mielenkiintoista kuulla perustelut. :D

Vierailija
52/58 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kertomus kuvastaa sitä mitä tapahtuu kun yritys kasvaa. Jossain vaiheessa on pakko luoda yhteiset säännöt ja prosessit eivätkä kaikki voi elää omien halujensa mukaan kuin pellossa. Jos yhteisiä sääntöjä ei luoda, niin siinä kärsivät hiljaiset ja kiltit kun taas porsaat porskuttavat entiseen malliin.

Työtyytyväisyyskysely taas on eri juttu ja siihen kannattaa joko vastata rehellisesti tai jättää vastaamatta.

Vierailija
53/58 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä ap ei ollut kohtuuton muissa toiveissaan paitsi tässä:

"Samoin jos päätän lähteä reissuun ilman niitä etätöitä, joudun anomaan palkatonta vapaata, jonka suhteen meillä on tiukat vuosittaiset kiintiöt ja jota ei myöskään myönnetä ilman perusteltua syytä."

Kyllä kai palkattomiin vapaisiin pitää jonkunlaiset kiintiöt olla. Vaikka itse pystyisi tekemään kuukauden työt kahden viikon aikana, yleensä kuitenkin joku toinen (esim. yrityksen asiakas) tarvitsee ihmisen langan päähän tai sähköpostin ääreen vastailemaan kysymyksiin muulloinkin kuin silloin kun työntekijä suvaitsee töissä olla. 

Vierailija
54/58 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmin vain lukenut kauhutarinoita yrityksistä jotka ovat yhtäkkiä alkaneet kiristää etätyö- ja lomailukäytäntöjä ja rakentaa uusia byrokraattisia prosesseja kahdenkeskisen sopimisen tilalle, enkä olisi uskonut että joudun vielä itsekin kokemaan tämän.

Sama voi olla edessä uudessakin työpaikassa jonain päivänä.

Vierailija
55/58 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos voit irtisanoutua niin tee se. Miksi kysellä täällä? Ja vastatkaa noihin kyselyihin vaikka harvon ne mihinkään johtavatkaan.

Jos nää on niitä ulkoistettujen firmojen (jättipalkkiolla) tekemiä palautekyselyjä, niin niitä ei muutoin lue kukaan, ihan vain tiedoksi.

Vierailija
56/58 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä myös juuri ihan sama tilanne. Ja olen sen yrityksen esimies. Ongelmaksi tuli muutama vetelä papää, jotka eivät kunnioittaneet mitään sääntöjä, vaan tekivät mitä halusivat. Näiden takia piti alkaa vetämään tiukkaa linjaa kaikille. Kaikki eivät ymmärrä vastuun, velvollisuuksien ja oikeuksien tarkoituksia. Syytä kollegojasi älä työnantajaa. Tai sanoudu sitten irti, sekin voi olla helpotus pomolle. Itse sain tämän lahjan juuri, kun nämä ongelmatapaukset lähtivät pois!

Vierailija
57/58 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nämä työhyvinvointikyselyt ole anonyymejä?

Vierailija
58/58 |
14.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisasiantuntijaroolissa (jollaisessa ilmeisesti olet) on ihan perusteltua pyytää enemmän vapauksia, koska kyseiseen tehtävään vaadittava osaaminen on harvinaisempaa ja hoidat työsi hyvin omillakin käytännöilläsi. Jos kerran saisit helposti töitä muualta niin hae niitä vaivihkaa, selvästi firmassa on päätetty tasapäistää käytäntöjä eikä ymmärretä etteivät samat jutut vain toimi kaikilla.