Miten tuo mobile pay eroaa tavallisesta tilisiirrosta? Torissa jotkut pystyy maksamaan vain sillä...
...eivät kuulemma pysty käyttämään tilisiirtoa, eivät pääse nettipankkiin. Maksu toki siirtyy ilmeisesti nopeammin, mutta miksiköhän nuo jotkut mobile payn kannattajat ei kelpuuta ihan perinteistä tilisiirtoa maksutavaksi?
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Ennen sai tilisiirtoa odotella pari päivää nyt pankkien tulee heti saman tien siirtää raha tilille joten mobilepayta ei oikeastaan tarvita enää.
Väärin. Esimerkiksi viikonloppuisin tai tietyn kellonajan jälkeen arkipäivinäkin et voi siirtää rahaa joka näkyy heti jos käytössä on eri pankit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei varmaan ole aina tunnus- tai avainlukulistaa mukana matkassa. Tai mitä eri pankit nyt käyttävätkään kirjautumiseen, itsellä tili Nordeassa eli tunnuslukusovellus puhelimessa. Mobilepay-maksut ovat siinä mielessä käteviä ettei tarvita verkkopankkia vaan rahat siirtyvät heti maksajalta saajalle.
Niin, mutta huono puoli on kyllä se, kun maksun vastaanottajallakin pitäisi olla älypuhelin ja mobile pay : /
Taas meitä wanhoja sorretaan....
Aapee
No kuinka vanha sinä olet? Minä kohta 65-v olen käyttänyt MobilePayta jo vuosikausia. Ja muuten kaupoissa Applepayta. En edes muista, koska minulla olisi ollut käteistä mukana (paitsi Espanjassa) ja luottokortitkin vaan makaavat lompakossa vailla fyysistä käyttöä.
No, minä olen 52v. Ei älypuhelinta, ei maksukorttia (ei pankki-, luotto-, automaattikorttia, ei siis mitään korttia). Ei onnistu Mobilepay.
Maksan käteisellä tai tilisiirrolla.
-eri-
Kannattaisi opetella älylaitteita ennen kuin vanhenet kokonaan tai sitten olet ihan kädetön, kun et osaa toimia itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en mielelläni enää anna kellekään tilinumeroani turvallisuussyistä. Siksi MobilePay tai käteinen.
Mistä ihmeen turvallisuussyistä?? Joku voi vaikka laittaa tilillesi rahaa, apua!
Niinpä.
Turvallisuusriski on jakaa oma puhelinnumeronsa ta sähköpostiosoitteensa. Niihin voi lähettää vaikka viruslinkkejä tai muuten aiheuttaa harmia.
Tilin käyttöoikeuden antaminen Googlelle ei ole turvallisuusriski?
Vierailija kirjoitti:
Tilisiirroilla on tehty huijauksia. Mobile Payssa tulee rahan vastaanottajalle heti kuittaus kun maksu suoritettu ja rahat tilillä. Kyllä mäkin vaadin maksut yksityisihmisiltä joko käteisellä tai MobilePayllä. Muuhun ei voi luottaa.
Ainakin huutonetissä, ja kaikessa kaupankäynnissä muutenkin aina on ollut käytäntönä, että tavara lähtee liikkelle sitten, kun rahat näkyvät tilillä. Eihän kukaan hullu luovu oikeasti arvokkaasta tavarastaan ennen kun saa rahan, jonka arvo perustuu vain luottamukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei varmaan ole aina tunnus- tai avainlukulistaa mukana matkassa. Tai mitä eri pankit nyt käyttävätkään kirjautumiseen, itsellä tili Nordeassa eli tunnuslukusovellus puhelimessa. Mobilepay-maksut ovat siinä mielessä käteviä ettei tarvita verkkopankkia vaan rahat siirtyvät heti maksajalta saajalle.
Niin, mutta huono puoli on kyllä se, kun maksun vastaanottajallakin pitäisi olla älypuhelin ja mobile pay : /
Aapee
No kuinka vanha sinä olet? Minä kohta 65-v olen käyttänyt MobilePayta jo vuosikausia. Ja muuten kaupoissa Applepayta. En edes muista, koska minulla olisi ollut käteistä mukana (paitsi Espanjassa) ja luottokortitkin vaan makaavat lompakossa vailla fyysistä käyttöä.
No, minä olen 52v. Ei älypuhelinta, ei maksukorttia (ei pankki-, luotto-, automaattikorttia, ei siis mitään korttia). Ei onnistu Mobilepay.
-eri-
Kannattaisi opetella älylaitteita ennen kuin vanhenet kokonaan tai sitten olet ihan kädetön, kun et osaa toimia itsenäisesti.
Ei pidä olla niin laiska, että sen vuoksi, ettei jaksa tutustua älylaitteisiin, ei lopulta pysty enää asioitaan hoitamaan. Tekniikan kehitys ei pysähdy ja 52-vuotiaalla on helposti vielä 40 vuotta elämää jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tilisiirtoa huomattavasti nopeampi ja helpompi ja luotettavampi eikätarvitse muistaa kuin pinkoodi 4 numeroa. Tilisiirtoon tarvitset aikaa ja energiaa tilinumeroineen kaikkineen ja pankkiin kirjautumisineen... Ai niin mutta etpä sä voi tilisiirtoakaan tehdä ihan tosta vaan jos sulla ei ole mobiilipankkia eli pankkia luurissa. Mahtaa elämäsi olla vähän hankalaa, suosittelen nykyteknologian käyttöönottoa. Mobilepayssa menot Visan kautta ja tulot tilille niin on vielä Visa turvaajana takana hankinnoissa.
Tilisiirron voi tehdä älypuhelimella ilman mitään ladattavaa mobiilipankkia. Menee vain puhelimella nettiin ja hakee oman pankin sivut.
Tästä on viime aikoina varoiteltu huijausten takia. Ei ikinä hakukoneen linkkien kautta omaan nettipankkiin! Rosvot ovat saaneet omia sivujaan tuloksiin ja ihmiset menettäneet rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tilisiirtoa huomattavasti nopeampi ja helpompi ja luotettavampi eikätarvitse muistaa kuin pinkoodi 4 numeroa. Tilisiirtoon tarvitset aikaa ja energiaa tilinumeroineen kaikkineen ja pankkiin kirjautumisineen... Ai niin mutta etpä sä voi tilisiirtoakaan tehdä ihan tosta vaan jos sulla ei ole mobiilipankkia eli pankkia luurissa. Mahtaa elämäsi olla vähän hankalaa, suosittelen nykyteknologian käyttöönottoa. Mobilepayssa menot Visan kautta ja tulot tilille niin on vielä Visa turvaajana takana hankinnoissa.
Tilisiirron voi tehdä älypuhelimella ilman mitään ladattavaa mobiilipankkia. Menee vain puhelimella nettiin ja hakee oman pankin sivut.
Tästä on viime aikoina varoiteltu huijausten takia. Ei ikinä hakukoneen linkkien kautta omaan nettipankkiin! Rosvot ovat saaneet omia sivujaan tuloksiin ja ihmiset menettäneet rahansa.
Eihän tuo kirjoittaja sanonut menevänsä hakukoneen kautta verkkopankkiin. Selaimeen kun voi puhelimessakin kirjoittaa sen osoitteen kokonaan itse.
Älypuhelin ei ole turvallinen tai luotettu alusta. Teen kaikki pankkiasioinnut pöytäkoneella. Se on hieman kankeampaa; mutta myös vastaavasti turvallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikö? Koska Kela seuraa tilitapahtumia ja ei maksa toimeentulotukea jos tilillä on vääränlaisia tuloja tai menoja.
Vähän semmoista olen epäillytkin, että liittyy rahattomuuteen. Mutta eikö ne siis mobile payn osaltakin lähde tililtä ne rahat vai tehdäänkö mobile paytä varten oma erillinen tilinsä, jolta maksetaan ja joka ei ole Kelan tarkkailun alla?
Aapee
Että wanhukset ootte urpoja! 🤣 Selvittäkää asiat oikeista paikoista, kun haluatte todellista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aapee
No ylipäätään wanhalla on tili torissa ja tietokone. Kannattaa wanhan siirtyä ihan tavalliseen kirpputoriin ja käteiskauppaan jos tilisiirrot mobilepaylla aiheuttaa lisää harmaita hiuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikö? Koska Kela seuraa tilitapahtumia ja ei maksa toimeentulotukea jos tilillä on vääränlaisia tuloja tai menoja.
Vähän semmoista olen epäillytkin, että liittyy rahattomuuteen. Mutta eikö ne siis mobile payn osaltakin lähde tililtä ne rahat vai tehdäänkö mobile paytä varten oma erillinen tilinsä, jolta maksetaan ja joka ei ole Kelan tarkkailun alla?
Aapee
Että wanhukset ootte urpoja! 🤣 Selvittäkää asiat oikeista paikoista, kun haluatte todellista tietoa.
Jatkan. Ai vasta 39-vuotias? Mitä hittoa 🤣 toi W:n käyttäminen V:nä on tosi vanhanaikaista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aapee
No jos sinulla kerran tietokone ja nettiyhteyskin on, niin eiköhän se älypuhelinkin ole aika itsestäänselvyys. Onko niitä edes muita puhelimia enää käytössä?
Tavallinen kännykkä, jolla voi soittaa, tekstata, ottaa kuvia ja kuunnella radiota ja lisäksi laittaa kalenteriinsa muistutuksia. Saan olla netissä ihan tarpeeksi kannettavan tietsikkani kanssa, en ymmärrä miksi pitäisi olla netin äärellä kellon ympäri. Elämässä on niin paljon muutakin. Mutta olen wanha, myös sielultani, joo.
Aapee
Luultavasti aika moneen nykyaikaiseen "peruspuhelimeen" saa mobilepayn.
Tässä ei ole kosketusnäyttöä. Halpa rimpula kyseessä, mutta minulle välttää. En oikein tiedä uskaltaako tämmöiseen laittaa nettiä.
Aapee
No kyllä tuolla kirjoitit, että osaisit tekaista kuitin näyttämään aidolta, niin varmaan uskallat netinkin laittaa kapulaasi. Et taida niin wanha olla? . Ja siihen pöytäkoneeseenkin saa mobilepayn. Jos et wanha tiennyt..
Ei tulisi mieleenkään ostaa näkemättä mitään käytettyä, mutta myönnän että näinkin kauppa käy. Riskejä on, mutta ehkä nopea, halpa kauppa on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aapee
-eri-
Siis käytkö sinä ihan pankin konttorissa nostamassa rahaa, jos kerran et omista minkäänlaista korttia ja maksat käteisellä? Eikö tuo ole nykypäivänä turhan hankalaa, kun kaikissa pankeissa ei ole kassapalveluita tai jos on, ne ovat avoinna tyyliin keskiviikkona klo 10-12.
Itse en koe rahan hakemista hankalaksi. Tosin haen rahaa hyvin harvoin, en edes joka kuukausi (käyn erittäin harvoin kaupassa).
Minulle elämä ilman älypuhelinta ja ilman maksukortteja on ihan ok, joku toinen kokisi asian hankalaksi. Ihmiset ovat erilaisia, mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Hyvä kun on vaihtoehtoja.
Siis kuinka paljon sä haet sitä rahaa kerralla, jos et hae sitä edes kuukausittain ja sinulla ei ole käytössäsi mitään muita maksutapoja kuin käteinen? Et näe yhtään mitään riskejä siinä, että sinulla on tuhansia euroja käteistä kotona?
Onks toi niille jotka ei saa näyttää tilisiirtoja sossulle. Lukeeko siellä vain mobile pay?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän useimmilla ole syynä se, että MobilePaylla rahat siirtyvät välittömästi ja tieto siirrosta blingaa puhelimen näytölle ilman erillisiä tarkisteluja. Jos on myynyt yhtään enemmän kamaa tietää, kuinka rasittavaa on odotella niitä rahoja ja pitää tuotetta varattuna poissa myynnistä vain huomatakseen muutaman päivän päästä, että ei niitä rahoja ole ikinä tullutkaan. Sitten pitää taas lisäillä tuotteet takaisin myyntiin ja alkaa odottelemaan uusia yhteydenottoja.
Suurin osa myy kuitenkin kamaa päästäkseen niistä eroon ja haluaa sen hoituvan mahdollisimman helposti.
Kasvokkain myynnissä MobilePay on sitten ihan ylivoimainen, koska siinä se raha siirtyy siinä ovella seisoskelun aikana ja rahan siirtymisen voi tarkistaa omasta puhelimestaan välittömästi. Näissä kaupoissa on tehty vaikka kuinka paljon huijauksia tilisiirroilla niin, että ostaja näyttää siirron omasta puhelimestaan, mutta kyseessä ei olekaan ollut oikea verkkopankki vaan huijaussovellus. Monet eivät myöskään jaksa pelata käteisen kanssa, koska eivät käytä sitä omassa arjessaan ja se on myyjän oikeus. Sinulla on toki ostajana oikeus olla ostamatta, jos et halua toimia myyjän toiveiden mukaisesti.
Kuka pitää varattuna.
Ei kukaan.
Juuri sen takia kun rasittavaa + tehdään ohikkaita.
No siinä vaiheessa, kun kaupat sovitaan ja annetaan ostajalle tilinumero maksua varten on ihan kohteliasta olla myymättä sitä tuotetta jollekin muulle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aapee
Ihan voit kiittää tilisiirtohuijareita tästä. Huijaukset ovat yleisiä.
Iloksesi Mobilepayn käytölle ei ole yläikärajaa :)
Se on helppo ja turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aapee
-eri-
Olet nyt jättäytynyt teknologiassa n. 40 vuotta jälkeen, eli teini-ikäsi tasolle, jos et ole ottanut edes pankkikorttia käyttöön. Elät hyvässä lykyssä vielä 40 vuotta, eli olet silloin 80 vuotta ajastasi jäljessä. Se on sama, kuin eläisi nyt sotia edeltävällä teknologian tasolla. Miten luulet sen onnistuvan, kun kehitys kiihtyy koko ajan.
Jossain vaiheessa niin suuri enemmistö kyllästyy maksamaan palveluita viimeisille teknologiavastaisille, että ne vain loppuvat. Ei ole mikään kansalaisoikeus saada valita esimerkiksi pankkipalveluissa, minkä vuosikymmenen palvelutasoa haluaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Onks toi niille jotka ei saa näyttää tilisiirtoja sossulle. Lukeeko siellä vain mobile pay?
Näyttää muuten ihan normaalilta tilisiirrolta paitsi että maksajan nimen edessä lukee Mobilepay. Jos siis Matti Möttönen siirtää mulle Mobilepaylla 10 euroa, tiliotteella lukee "Mobilepay Matti Möttönen".
En ole jaksanut ladata mobilepayta ja japanin sekä pariisin matkan maksoin just tilisiirrolla. Ei siihen mitään mobilepayta tarvita.
Meinaatteko etteivät ne joilla tota ei ole pysty muka matkustamaan. 😅