Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on mahdollista, että energiantarpeeni pienenee (miten voin elää 1200 kalorilla)!

Vierailija
03.04.2023 |

Tällä hetkellä ongelmani on se, että energiantarpeeni pienenee koko ajan. En tiedä onko ruuansulatukseni jotenkin rikki vai mitä, mutta en voi syödä enää mitään ilman, että lihoisin.

Olen siis tällä hetkellä 19-vuotias yksin asuva tyttö ja vielä pari vuotta sitten pystyin syömään lähes mitä halusin ilman, että se näkyi ulkonäössäni. Huomasin painonnousuni ensimmäisen kerran lukion puolessavälissä ja siitä lähtien painoni on vain noussut. Tästä syystä olen yrittänyt muuttaa ruokavaliotani terveellisemmäksi ja yrittänyt vähentää syömistä (en rajusti sentään). Ajattelin aluksi, että painonnousuni johtuu ehkä siitä, etten enää kasva, mutta nyt menee kyllä jo hermo syömisen rajoittamiseen.

En normaalisti laske kaloreita, mutta laskin tätä varten muutamalta päivältä syömäni kalorit. Tietysti kaloreita on vaikea laskea aivan täsmälleen, mutta suunnilleen kuitenkin. Eilen söin noin 1200 kaloria, sitä edellisenä päivänä 1300 ja sitä edellisenä vain 1100. Tuolla kalorimäärällä en lihoa, mutta en laihdukaan. Miten minun pitäisi elää tuollaisella kalorimäärällä ja miten edes on mahdollista, että en nykyään voi syödä enää mitään lihoamatta. Tuolla kalorimäärällä saisin syödä joko pikkulapsen annoksia tai sitten puputtaa pelkkää salaattia koko päivän. En tällä hetkellä edes yritä laihduttaa, sillä olisi vaarallista tiputtaa kaloreita vielä alemmas. Olisi vain kiva saada painonnousu kuriin ilman, että joutuisin nälkiintymään.

Etsin tänään netistä kalorilaskurin ja katsoin paljonko mun normaali energiankulutus pitäisi olla ja arvatkaapa mitä. Ainakin tämän laskurin mukaan ilman mitään liikuntaa saisin syödä päivässä noin 1300 kaloria ja minun aktiivisuustasollani reilu 1500 kaloria päivässä! Mulla on siis melko pieni kulutus normaalistikin, koska oon vaan 155cm pitkä ja melko pienikokoinen.

Ärsyttävintähän tässä on se, että vielä muutama vuosi sitten pystyin syömään kuin normaalit ihmiset. En nyt tiedä tarkkaa kalorimäärää, jota silloin söin, mutta arviolta sanoisin päivätasolla noin 2000 kaloria. Tämä johtuu siitä, että ruokavalioni koostui lähinnä hiilareista kuten leivästä, pastasta ja sokerista (söin joka viikonloppu 400g irtokarkkeja). Kasviksia söin tällöin tosi vähän. En tietenkään sano, että elämäntapani olisi ollut mitenkään terveellinen enkä tietenkään haluaisikaan syödä pelkkää sokeria enää.

Myöskään liikuntatottumukseni eivät ole muuttuneet, joten siitä ei voi olla kyse. Mitä ihmettä mulle tapahtuu ja miten saisin elämäni taas takaisin. Oon väsynyt siihen, että joudun katsomaan tarkkaan mitä syön enkä voi nauttia enää elämästä.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi piti sanoa vielä, että olen ollut todella hoikka ihan syntymästä asti ja siksi painonnousu hämmästyttääkin eniten. Olen ollut yli puolet elämästäni alipainoinen (en todellakaan haluaisi olla samanlainen kuin olin joskus) ja luulin, että en koskaan tulisi muuttumaan. Jotain outoa on kuitenkin tapahtunut ja tällä hetkellä painoni pyörii siinä normaalipainon ja lievän ylipainon rajalla. Ja koska olen lyhyt niin jo parikin lisäkiloa näkyy selvästi.

Ap

Vierailija
2/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten olit vielä lapsi ja nyt olet aikuinen. Pienikokoinen aikuinen nainen ei voi syödä paljoa lihomatta. Jos haluat syödä enemmän niin sinun täytyy alkaa harrastamaan enemmän liikuntaa tai hankkia enemmän lihaksia, koska lihaksikas vartalo kuluttaa enemmän kaloreita.

Voisit myös salaatin puputtamisen sijaan lisätä ruokavalioosi täyttäviä vihanneksia, juureksia ja marjoja, esim porkkanaa, kukkakaalia ja mustikoita. Tällöin saisit syödä enemmän ja pysyisit kylläisenä pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet alkanut käyttämään e-pillereitä niin lihominen johtuu ihan vain niistä

Vierailija
4/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on kulutuksen nosto ja se tapahtuu lihasmassaa kasvattamalla. Lihas on aktiivista kudosta ja kuluttaa energiaa levossakin. Eli nousujohteinen painoharjoittelu on ratkaisu tähän.

Vierailija
5/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kilpirauhasvaivoilta. Käy tutkituttamassa, vajaatoimintaa voi olla nuorillakin. Mun parikymppinen kaveri meni lääkäriin jossa todettiin että ollut kolmisen vuotta vajaatoiminta johon lääkäri: "ihme ettet ole tuon lihavampi". Ei siis ollut lihava, mutta kuitenkin. Käy tutkituttamassa!

Vierailija
6/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun olet noin pätkä etkä enää kasvuiässä niin se ei todellakaan ole noin pienikokoiselle ihmiselle enempää. Lihasmassaa lisäämällä voit saada peruskulutukseen pari sataa kcl lisää

Vierailija
7/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten olit vielä lapsi ja nyt olet aikuinen. Pienikokoinen aikuinen nainen ei voi syödä paljoa lihomatta. Jos haluat syödä enemmän niin sinun täytyy alkaa harrastamaan enemmän liikuntaa tai hankkia enemmän lihaksia, koska lihaksikas vartalo kuluttaa enemmän kaloreita.

Voisit myös salaatin puputtamisen sijaan lisätä ruokavalioosi täyttäviä vihanneksia, juureksia ja marjoja, esim porkkanaa, kukkakaalia ja mustikoita. Tällöin saisit syödä enemmän ja pysyisit kylläisenä pidempään.

Vihannekset ei kyllä mitään täytä yksinään. En tajua kun tätä tarjotaan usein ratkaisuna, syö kauhea kasa vihanneksia niin ne "täyttää mahaa". Niin muutaman minuutin vatsalaukussa, ja sen jälkeen maha jo kurnii. Iso volyymi ei auta pitämään nälkää kun kalorit on alhaiset, kyllä kroppa tietää ja alkaa huutamaan lisää kaloreita.

Vierailija
8/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun olet noin pätkä etkä enää kasvuiässä niin se ei todellakaan ole noin pienikokoiselle ihmiselle enempää. Lihasmassaa lisäämällä voit saada peruskulutukseen pari sataa kcl lisää

Huomattavasti enemmän kuin pari sataa. Eipäs nyt vähätellä. T. 158cm, 2200-2400 kcal päivässä lihomatta.

Vierailija
9/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa käydä lääkärillä jos alat olemaan jo ylipainon rajoilla? Ei mielestäni normaalia lihoa noin paljon.

Vierailija
10/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketkohan kalorit ihan oikein? Mietin onnistuuko annoskokojen arvionti vai vetääkö alakanttiin. Tuo on nimittäin jo tosi vähäinen määrä pienikokoiselle naisillekin . Toki me ollaan yksilöitä kaikki mutta silti.

Vierailija
11/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutuskuurit tuppaavat vähentämään kulutusta.  Elimistö yrittää pitää saavutetun painon.

Esim. Kaksoset, joista toinen painoi 80 kiloa ja toinen 100 kiloa oli jossain tutkimuksessa. Kun 100-kiloinen kaksonen laihdutti 80-kiloiseksi, hänen piti syödä vähemmän loppuelämänsä pitääkseen 80 kilon painonsa verrattuna siihen joka ei laihduttanut.

Laihduttaa kannattaa vain kerran ja tehdä se niin hitaasti, että tulos on pysyvä.

Parempi tietysti jos ei lihoisikaan. Eikä ainakaan normaalipainoisena pidä ruveta laihduttamaan, koska siitä voi ongelmat alkaa.

Vierailija
12/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kohtalontoveri. Täällä sama, oon 165cm pitkä, teen näyttöpäätetyötä ja en ole lihaksikas tai aktiivinen liikkuja (koira kuoli helmikuussa, nykyään liikun vain 2-3 krt viikossa plus pienet siirtymiset kirjastoon, kauppaan tai postilaatikolle). Minulla alkaa paino nousta heti, kun liikunta jää tähän 2-3krt vko ja olen töissä. Lomalla ollessa tulee liikuttua kotona kun puuhaa kaikkea. Rakastan herkkuja ja mielelläni söisin esim joka päivä pari keksiä tai rivin suklaata.

Kaikkien laskureiden mukaan mun pitäisi syödä 1200-1400 kilokaloria ja onhan se ihan naurettavan vähän. On haasteita syödä niin pienesti. Ja vaikka arkena siinä onnistuisi, niin viikonloppuna ei silti voi olla sokka irti, vaan voisi herkutella esim yhdellä asialla (vaikka pizza), mutta muuten sitä perus pupellusta.

Mulle ruoka on yksi elämän suurimmista nautinnoista ja iloista, siksi sen kyttääminen ja rajoittaminen on inhottavaa. Toisaalta, jos ei kyttää, niin paino nousee koko ajan, ei suuresti, mutta koko ajan nousten kuitenkin. Mulle hyvä paino näillä vähillä lihaksilla on 56kg, nyt painan 61 ja on jo selkeä herkkumaha ja jenkkiksen alkua. Enempää paino ei kyllä voi nousta. Enimmillään olen painanut 78kg.

Vierailija
13/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tulet todella vähällä toimeen. Normaali nuori ihminen tarvitsee toista miljoonaa kaloria päivässä.

Vierailija
14/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet säästöliekillä. Siinä syy.

Vierailija
15/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsestäni huomannut, että nuo kulutuslaskurit eivät todellakaan päde kaikkiin. Laskurin mukaan saisin syödä yli 2000kcal päivässä. Jos syön lähellekään tuota lihoan nopeasti. Olen 160cm, jos sillä on mitään väliä.

Vierailija
16/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ratkaisee mitä syöt. Eli pois hiilareita ja sokereita kaikista lajeista. Tilalle terveellistä ja monipuolista ja kolmen t välein.

Vierailija
17/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutuskuurit tuppaavat vähentämään kulutusta.  Elimistö yrittää pitää saavutetun painon.

Esim. Kaksoset, joista toinen painoi 80 kiloa ja toinen 100 kiloa oli jossain tutkimuksessa. Kun 100-kiloinen kaksonen laihdutti 80-kiloiseksi, hänen piti syödä vähemmän loppuelämänsä pitääkseen 80 kilon painonsa verrattuna siihen joka ei laihduttanut.

Laihduttaa kannattaa vain kerran ja tehdä se niin hitaasti, että tulos on pysyvä.

Parempi tietysti jos ei lihoisikaan. Eikä ainakaan normaalipainoisena pidä ruveta laihduttamaan, koska siitä voi ongelmat alkaa.

Tuosta ollaan vähän monta mieltä. Joidenkin mukaan se sopeutuminen alempaan kalorimäärään olisi tilapäistä.

Näitä asioita on vaikea tutkia, koska ihminen on hyvin huono koe-eläin. Suurta määrä ihmisiä ei voi sulkea pitkäksi aikaa johonkin vankilaan ja mitata jatkuvasti, mitä heidän elimistössään.tapahtuu.

Britanniassa tehtiin kuitenkin sellainen tutkimus, jossa ihmiset väittivät kiven kovaan syövänsä vain x -kaloria päivässä ja kuitenkin lihoivat. Huomattiin, että todellisuudessa kuitenkin arvioivat  syömänsä määrän alakanttiin, jotkut jopa puolta pienemmäksi, kuin todellisuudessa söivät.

On hyvin vaikea olla raatorehellinen ja mitata kaikki syömänsä ja juomansa, siinä tahtoo joku ateria tai juoma jäädä mittaamatta. Tai sitten sinä ansaitsemassaan herkkupäivässä tai herkkuviikonloppuna tulee kuitattua koko viikon miinuskalorit.

Siksi nuo jauhodieetit alentavat painoa hirmuisen äkkiä. Mutta eihän sellaisella mitään pysyvää tulosta saavuteta.

Vierailija
18/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ratkaisee mitä syöt. Eli pois hiilareita ja sokereita kaikista lajeista. Tilalle terveellistä ja monipuolista ja kolmen t välein.

Kolmen tunnin välein ei todellakaan tarvitse syödä. Eikä sillä laihtumisen kannalta ole väliä elääkö suklaapatukoilla vai terveellisellä ruualla, kalorimäärä ratkaisee.

Vierailija
19/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin saman ja olen roteva keski-ikää lähenevä mies. Jos ei ole mitään terveysoireita niin ei siinä auta muu kuin sitten syödä naurettavan vähän. Voi siinä olla taustalla joku sellainen asia jota maallikko tai edes tiedemiehet ei tiedä. Vaikka että jos on syönyt sen ap:n 400g karkkia viikonloppuisin on keho saanut jonkun ihmeen kalorishokin ja vastakkaisvaikutuksena tarviikin paljon vähemmän kaloreita kuin ennen. Pätkäpaastoa vaan tai taistelijan paasto eli vain kerran syö päivässä.

Vierailija
20/37 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ollaan vähän monta mieltä. Joidenkin mukaan se sopeutuminen alempaan kalorimäärään olisi tilapäistä.

Näitä asioita on vaikea tutkia, koska ihminen on hyvin huono koe-eläin. Suurta määrä ihmisiä ei voi sulkea pitkäksi aikaa johonkin vankilaan ja mitata jatkuvasti, mitä heidän elimistössään.tapahtuu.

Britanniassa tehtiin kuitenkin sellainen tutkimus, jossa ihmiset väittivät kiven kovaan syövänsä vain x -kaloria päivässä ja kuitenkin lihoivat. Huomattiin, että todellisuudessa kuitenkin arvioivat  syömänsä määrän alakanttiin, jotkut jopa puolta pienemmäksi, kuin todellisuudessa söivät.

On hyvin vaikea olla raatorehellinen ja mitata kaikki syömänsä ja juomansa, siinä tahtoo joku ateria tai juoma jäädä mittaamatta. Tai sitten sinä ansaitsemassaan herkkupäivässä tai herkkuviikonloppuna tulee kuitattua koko viikon miinuskalorit.

Siksi nuo jauhodieetit alentavat painoa hirmuisen äkkiä. Mutta eihän sellaisella mitään pysyvää tulosta saavuteta.

Höpsistä. Nykyään vaaat on hyviä ja helppoja käyttää. Ei ole iso homma sen kautta käyttää niin kaikki reseptin ainekset kuin herkutkin ja kännykkäsovellus laskee yhden annoksen kalorit. En minä ainakaan edes ymmärrä miten voisin itseltäni salaa syödä jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi