Miten kauas avaruus ulottuu ja sitten kun seinä tulee vastaan niin mitä sen takana on?
Tietääkö joku tai onko veikkauksia? Oon tätä miettinyt kun katselen taivaalle.
Entä miten tyhjästä on syntynyt dna:ta?
Itse en ole tieteilijä niin joku joka on niin vois kertoa mulle.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla aidosti loputon tai kaartua niin, että jossain kohtaa palaat samaan kohtaan josta olit lähtenytkin.
Nykykäsityksen mukaan avaruus on laakea, eli ei voi palata takaisin lähtöpaikkaan kulkemalla tarpeeksi pitkään johonkin suuntaan.
Nykykäsitys sisältää useamman kuin yhden teorian.
Pallomaisen (neljässä ulottuvuudessa) universumin ongelma on se, että sillä olisi rajallinen tilavuus, josta herää kysymys, että miksi ainetta on juuri niin paljon kuin on eikä esim. kilogramman verran vähemmän tai enemmän. Rajattomalla universumilla ei ole tällaista ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mä en tunnusta termiä ikuinen tai ääretön. Kaikki alkaa ja loppuu johonkin. Tai kiertää kehää. Jos mailmankaekkeuden suurinpaan lukuun lisätään 1 on tulos 0. Joku on voinut joskus räjähtää. Mutta mikä ja missä se on ollut? Ja mitä on tapahtunut ennen räjähdystä? Jos jumala on kaiken luonut, mitä on ollut aikaa ennen jumalaa? Jos jumala on olemassa, silloin niitä voi olla useampiakin kun vain yksi? Eli mistä kaikki alkoi? Noh, kaikki alkoi jonkun lopusta, ehkä ajan lopusta?
Kyse ei onneksi ole sinun tunnustuksestasi.
Ei tietenkää, tämä on vain yksi pienen ihmisen uskomus tai oikeastaan olla uskomatta...
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mä en tunnusta termiä ikuinen tai ääretön. Kaikki alkaa ja loppuu johonkin. Tai kiertää kehää. Jos mailmankaekkeuden suurinpaan lukuun lisätään 1 on tulos 0. Joku on voinut joskus räjähtää. Mutta mikä ja missä se on ollut? Ja mitä on tapahtunut ennen räjähdystä? Jos jumala on kaiken luonut, mitä on ollut aikaa ennen jumalaa? Jos jumala on olemassa, silloin niitä voi olla useampiakin kun vain yksi? Eli mistä kaikki alkoi? Noh, kaikki alkoi jonkun lopusta, ehkä ajan lopusta?
Mikä on mielestäsi se viimeinen kokonaisluku, jos ääretöntä ei ole olemassa? Kuinka monta desimaalia on piin likiarvossa ellei ääretöntä määrää?
Siihenpä en ota kantaa mikä se suurin luku on tai desimaalien määrään.
No senpä minä arvasinkin, koska olet ns. suossa.
Tämä kaikki ollaan kirjoitettu vauva foorumiin mutta sivuanne ei voida näyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaruus ei ole huone.
Seiniä ei ole.
Joku reuna on oltava, miten se muuten voi laajeta niinkuin ilmapallo?
Noinkohan se edes laajenee? Nykyään vaan nähdään älyttömän kauas aina tehokkaamilla putkilla. Vasta 1920 sen ajan "tiedemiehille" selvisi mitä on galaxit ja että maapallon paikka on yhdessä galaxissa joita on paljon avaruudessa. Tuolloin luulivat että muutamia satoja. Nykyään tiedetään että niitä on satoja miljardeja.
Sen seinän takana joku akka korva seinässä uteliaana kuuntelee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maailmankaikkeus ois vaikka pallon muotoinen ja sen reunoilla ois näitä mustia aukkoja ja toisella puolella vaan sitä mustaa mitä niissä mustissa aukoissakin. No, tuskin ihan säännöllisen pallon muotoinen?? Toisella puolella kuitenkin siis "ei mitään", sitä, mistä dna ja atomit on sitten "muodostunut"? alkuräjähdyksessä. Mutta miten "ei mitään" voi räjähtää?? eikö räjähtämiseen tarvita jotain energiaa?
Olisiko tässä uuden energian lähde tässä tyhjässä josta saadaan räjäytettyä myös planeettoja. No, ehkä turhan paljon energiaa siinä meidän energian lähteeksi.
En sano että tämä on ongelma, mutta tieteilijät voisi vähän valistaa tätä tavistyhmeliiniä, kiitos jo etukäteen.
Meidän universumi on energiaa, jonka tiheys vaihtelee. Se epäilemättä loppuu johonkin, eli vastaan tulee niin sanotusti ei mitään. Sen ei mitään takana voi olla vaikka toinen universumi ja kolmas ja neljäs jne. Emme tiedä.
Yhden teorian mukaan universumeita on monta ja se missä ne sijaitsee on multiversumi.
Mutta tämä on pelkkä teoria. Ihan niin kuin kaikki muutkin teoriat siitä mihin universumi päättyy
Tuo ei selitä mitään vaan siirtää ongelmaa eteenpäin. Missä se multiversumi sitten on?
Itse havahduin yksi päivä siihen, että olemmem maapallon vankeja, emme pääse täältä mihinkään. Uskon, että avaruus on ääretön paikka, seinää ei ehkä olekkaan, siksi on täysin mahdollista, että aurinkokuntia on useampia, olisi kiva tietää ja voida matkustella aurinkokunnasta toiseen.
Eniten pelottaisi avaruudessa olevat taivaan kappaleet,planeetat,tähdet ym, mustataukot, jos niihin törmää, aivan, kuin maantieliikenteessä toivomme matkan menevän ilman törmäämisiä/kolareita muihin ajoneuvoihin.
Montako kilometriä olisi lähimpään aurinkokuntaan, kun maasta kuuhun on keskimäärin 384 400 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaruus ei ole huone.
Seiniä ei ole.
Joku reuna on oltava, miten se muuten voi laajeta niinkuin ilmapallo?
Tätä ei voi ajatella aivan täysin "maalaisjärjellä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla aidosti loputon tai kaartua niin, että jossain kohtaa palaat samaan kohtaan josta olit lähtenytkin.
Nykykäsityksen mukaan avaruus on laakea, eli ei voi palata takaisin lähtöpaikkaan kulkemalla tarpeeksi pitkään johonkin suuntaan.
Nykykäsitys sisältää useamman kuin yhden teorian.
Pallomaisen (neljässä ulottuvuudessa) universumin ongelma on se, että sillä olisi rajallinen tilavuus, josta herää kysymys, että miksi ainetta on juuri niin paljon kuin on eikä esim. kilogramman verran vähemmän tai enemmän. Rajattomalla universumilla ei ole tällaista ongelmaa.
Universumissa ja maailmankaikkeudessa on paljon kysymyksiä joihin ei ole yksiselitteistä vastausta ja on myös hyvin todennäköistä, että niihin kaikkiin ei tulla koskaan edes saamaan vastauksia. Se on tekoälyajassa vaikeaa ihmisille jotka ovat tottuneet siihen, että kaiken voi paketoida pähkinänkuoreen.
No, jos miettii kuinka kaikki on rakenteeltaan hyvin samankaltaisia myös silloin, kun katsotaan mikroskoopeilla, sieltä löytyy aina pienempien hiukkasten sisältä vielä pienempiä rakenteita. Onko niitäkään kaikkia vielä löydetty. Sama avaruuden kanssa, planeetat kuineen, aurinkokunnat, galaksit, universumi jne.. On ihan mahdollista ettei suurin rakenne olekaan universumi
Vierailija kirjoitti:
Jumala koi ihmisen omaksi kuvakseen.
Oli kaikennäköisiä mössöjä lämpimissä tulivuorten lätäköissä ja lisää tuli asteroideista ja sitten ne vaan sekottuvat keskenään ja siitä tuli joku yksisoluinen.
Eipähän hättäillä, sillä aika on tärkein speksi tässä hommassa.
Kaikki aineet tiedetään, osataan sekoittaa yhteen ja nyt vaan odotellaan muutama mijardi vuotta, että saadaan ensimmäinen öttiäinen eloon :-)
Sinulle tiedoksi, että ihminen on jo tovin aikaa sitten onnistunut valmistamaan synteettisen solun, joka alkoi jakaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mikä on mielestäsi se viimeinen kokonaisluku, jos ääretöntä ei ole olemassa? Kuinka monta desimaalia on piin likiarvossa ellei ääretöntä määrää?
Kerroppas sinä puolestasi, mikä on pienin etäisyys ennenkun kaksi ,vaikka laivaa törmää toisiinsa? Vaikka luku olisikin ääretön, niin mun mielestä ne törmää silti toisiinsa jossakin kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei ole mitään. Tämä kaikki on suurta harhaa.
Voiko ei millään olla sellaista kuin harha?
Kenties.
Olemme kyllä pieniä tietysti, silti minua kiinnostaa niin paljon, miten avaruus loppuu. Shamppanjalasilla on reunat.
Voisiko niitä alkuräjähdyksiä olla useampia? Jos yhdestä näkymättömästä "tyhjästä" poksahtaa näin paljon planeettoja, tähtiä galakseeja... voisiko niitä räjähdyksiä olla useita. Vaikea uskoa että yhdestä "ei mistään" tulisi näin paljon massaa. Kyllä uskon että muutaman galaksin verran, mutta että kaikki yhdestä?
Jos oli useia alkuräjähdyksiä, miksi niitä oli vain tietty määrä, miksi alkuräjähtely ja uusien galaksien syntyminen loppui. Vai loppuiko?
Virheesi on ajatella, että ei mistään tuli jotakin. Energia on pysyvää, ja kaikki on energiaa eri muodoissa. Energia saa ihan normaalien fysiikan lakien mukaan massan tietyissä olosuhteissa, ei se ole mysteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka arkikokemuksella ei voi nähdä atomeja tai ymmärtää avaruutta, kouluja käyneet kuitenkin käsittääkseni opiskelevat ihan ihmisten käsittämien luonnonlakien ja ihmisten keksimien mittajärjestelmien avulla. Joku avaruusfyysikkokin on ihminen ja jos hän ei arkijärkeään käytä niin mitä sitten? Tuo lentokone-esimerkki on varmaan helppo selittää, en mitään vaikeaa kysymystä esittänyt älykkäille ja oppineille?
Siihen voi vastata jopa kyllä tai ei. Eli onko suora suora millään korkeudella?
Suora on suora kaikilla korkeuksilla ja ilman korkeuksia. Se, mikä sinusta on suora, ei välttämättä ole sitä kuitenkaan.
Tarkoitatko että suoralla on kaksi eri merkitystä? Se mitä minä ajattelen suorasta on se mitä matematiikassa käytetään, mutta on siis toinen käsite jolla on myös nimitys "suora"? Onko tämä ikan kuitenkin asia jota yliopistossa opiskellaan? Vai lukiossa? Jätin pitkän matikan, kesken, mulle liian vaikeaa tai ei kiinnostanut tarpeeksi.
Sinun suora perustuu omaan havaintoosi, siihen, kuinka aivosi tulkitsevat. Esimerkiksi, jos ottaisit suoran linjan kaukana sijaitsevaan tähteen, se voi oikeasti olla kaari, mutta et pysty vain havaitsemaan sitä. Oikeasti suora linja voi olla havaintona kaari.
Vanhemmiten olen päässyt eroon ajatuksesta, että avaruus laajenisi kuin pallo. Avaruus voi laajeta, mutta sillä ei varsinaisesti ole reunoja kuin pallon sisäpuolella, vaan aika-avaruus kaareutuu jolloin reunoja ei varsinaisesti ole.
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Kerroppas sinä puolestasi, mikä on pienin etäisyys ennenkun kaksi ,vaikka laivaa törmää toisiinsa? Vaikka luku olisikin ääretön, niin mun mielestä ne törmää silti toisiinsa jossakin kohtaa.
Itse laivat eivät varsinaisesti törmää, vaan törmäyksen aiheuttaa niiden atomien väliset sähkömagneettiset kentät jotka alkavat työntää toisiaan vastaan. Laita sormesi yhteen, et koskaa pysty koskettaa sormiasi, vaan välissä on aina atomeja.
Yhden teorian mukaan universumeita on monta ja se missä ne sijaitsee on multiversumi.
Mutta tämä on pelkkä teoria. Ihan niin kuin kaikki muutkin teoriat siitä mihin universumi päättyy