Mä en ymmärrä miksi työttömiä vihataan. Kylläm siinä on aina joku syy miksi haluaa jättäytyä pois yhteiskunnasta
Ei kukaan ole vapaehtoisesti "laiska". Esim. itse sairastanut pienestä saakka paniikkihäiriötä ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa, minulla on vain psykooseja että kaikki vihaa minua. Terapiat ja lääkkeet ei ole kuitenkaan auttaneet. Mieluummin linnottauduin kotiin kun menen ihmisten ilmoille. Mutta mitäpä antaisin, jos olisin mieleltäni terve ja voisin olla normaali.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus ap. Aina sille on syynsä miksi ihminen vetäytyy ja syrjäytyy. Ei koe osallisuutta ja jättäytyy pois yhteiskunnasta. Syrjäytyminen on voinut alkaa jo lapsuudessa, on voinut olla ongelmia perheessä, kiusaamista koulussa yms. Voi olla niin ettei ole koskaan saanut ongelmiinsa riittävästi tukea. Aikuisuudessa lopulta ne voimavarat ja motivaatio yrittää hiipuvat. Näkee että muut menevät eteenpäin, opiskelevat, saavat työpaikan ja hyvää palkkaa. Itse rämpii työttömyydessä, tukityöllistämisen ja "pupukurssien" viidakossa pääsemättä koskaan oikeasti eteenpäin.
Monilla voi olla mielenterveys- ja päihdeongelmia joihin ei ole saanut riittävää hoitoa jotta kykenisi opiskelemaan ja käymään töissä. Työt joita syrjäytyneelle on tarjolla ovat usein niin huonosti palkattuja ettei elintaso nouse siitä mitä se on tukien varassa eläessä. Useinhan työttömiä ja syrjäytyneitä arvostelevat hyväpalkkaiset tai vastaavasti pienipalkkaiset joiden kuuluisi arvostella palkanmaksuhaluttomia työnantajiaan eikä tuilla kitkuttelevaa työtöntä. Se ei ole työttömän vika että pienimmät palkat ovat niin surkeita että niillä yltää samaan elintasoon kuin tukien varassa eläessä. Ongelma ei silloin ole liian hyvät tuet vaan liian alhaiset palkat. Siinä huono-osainen vain nokkii toista huono-osaista.
Työttömyys on kansantaloudellinen ilmiö. Siitä on turha rakentaa lääketieteellistä diagnoosia sen enempää kuin inflaatiosta.
Työttömyys ei ole pelkästään kansantaloudellinen ilmiö. Osa työttömistä on vajaakuntoisia tai työkyvyttömiä. Eli riittämättömien ja väärien palveluiden piirissä.
Useimmat työttömät EI halua jättäytyä työttömäksi! Kuten minä. Olen ahkera ja laittanut hakemuksia vaikka kuinka paljon, mutta en työllisty. Ei ole oma vikani. Luulen että koska olen 57v niin työnantajat hylkivät. Ikärasismi kukoistaa mutta Orpo ja Purra eivät aio tehdä asialle mitään. Työtöntä on helpompi potkia päähän.
Työttömyys ei ole pelkästään kansantaloudellinen ilmiö. Osa työttömistä on vajaakuntoisia tai työkyvyttömiä. Eli riittämättömien ja väärien palveluiden piirissä.
Höpsistä. Yhteiskunta on kehittänyt työkyvyttömille työkyvyttömyyseläkkeen ja vajaakuntoisille osatyökyvyttömyyseläkkeen. Noita ihmisiä ei ole työttömien joukossa. Luulosairaita toki jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Yhteiskunta on kehittänyt työkyvyttömille työkyvyttömyyseläkkeen ja vajaakuntoisille osatyökyvyttömyyseläkkeen. Noita ihmisiä ei ole työttömien joukossa. Luulosairaita toki jonkin verran.
Höpöhöpö.
Työttömissä on paljon työkyvyttömiä jotka eivät pääse eläkkeelle.
Itsekin olen vajaakuntoinen ja olen työtön työnhakija koska kela ei päästä eläkkeelle.
"Hei olemme saaneet työpaikkailmoitukseemme yli 400 vastausta. Valitettavasti valintamme ei tällä kertaa osunut sinuun. Hyvää jatkoa." Vakiovastaus hakemuksiin Pääkaupunkiseudulla. Mut joo, vika on työttömänä tietenkin minussa.
Olen 62 vuotias työtön ja onneksi on varaa siihen. Yritin tehdä töitä ihan missä tahansa hanttihommissa jonkun vuoden, mutta kun on hyvä koulutus ja monipuolinen työelämän kokemus en yksinkertaisesti kestä kahvila-apulaisena tai avustajana vain ollakseni jossakin töissä.Vajoan totaaliseen, henkiseen työkyvyttömyyteen esimiesten osaamattomuuden ja usein heikkoihin taitoihin yrityksen henkilöstöpolitiikan hoitamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Et selvästikään tiedä mistä puhut. Työttömien joukossa on työkyvyttömiä joita ei lääkärinlausunnoista huolimatta päästetä eläkkeelle vaan roikutetaan työttömyyskortistossa. Kelan ja vakuutusyhtiöiden lääkärit ovat tunnettuja siitä että tekevät täysin perusteettomasti kielteisiä eläkepäätöksiä.
Kuinkahan moni "jää" työttömäksi vai jätetään työttömäksi ? Entä "syrjäytyy" vai syrjäytetään ? On helppo arvioida kumpaa vaihtorhtoa esim. sinimustat suosivat.