Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selvitä yöllä lapsen huoneessa käymisistä? Olen järkyttävän väsynyt

Vierailija
03.04.2023 |

Lapsi on viisi ja heräilee edelleen pari kertaa yössä huutamaan äitiä. Kun menen hänen huoneeseen ja sanon että nyt nukutaan se riittää siihen, että hän alkaa yrittää nukkua uudelleen, mutta kun yritän hiipiä sieltä pois niin alkaa uudelleen huutamaan äitiä. Eli käytännössä joudun jäämään istumaan sinne kunnes hän on unessa eikä kuule, että hiivin pois. Ja tämä siis toistuu joka yö kaksi kertaa. Jos en mene niin hän itkee lohduttomasti eikä nuku enää loppuyönä yhtään. Eikä silloin kukaan muukaan.

Mutta itse olen ihan järkyttävän väsynyt, kun joudun käymään joka yö kesken unien lapsen huoneessa. Kun palaan sänkyyn en saa pitkään aikaan uudelleen unta, koska olen herännyt täysin käydessäni siellä ja kehoni varmaan luulee, että on aamu ja aika herätä seuraavaan päivään.

Miten siispä selvitä yöllä lapsen huoneessa käymisistä?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtäkää lapsen sänky toistaiseksi teidän makuuhuoneeseen, herätessään näkee teidät lähellä ja ehkä nukahtaa uudelleen. Tuo sota-aikainen meininki "antaa lapsen huutaa" on aika julmaa.

Vierailija
42/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olet sinä, joka joutuu aina menemään rauhoittelemaan lasta, eikä miehesi? Jakakaa vuoroviikot. Niin saat ainakin joka toisen viikon nukutuksi.

Mies nukkuu kuin tukki, hän ei herää mihinkään. Ja jos lopulta kovaan huutoon herää olen minä silloin jo täysin hereillä. Eikä lapselle siinä vaiheessa kelpaa enää isä. Ap

Tuommoisiin tehoaa parsinneula tai jääpala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi lapsi on tässä se joka joutuu kärsimään. Aikuisen miehen pitäisi kyetä nukkumaan yksin vai onko hänellä joku sairaus niin että ap:n pitää vahtia miehensä unta?

Vierailija
44/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aina voi olla niin, että mies saa kuorsata miten lystää ja muu perhe mukautuu ja sopeutuu siihen, ja mies ei edes herää lapsen huutoon? Onko varma, ettei herää, vaan esittääkö vain, jotta ei tarvitsisi herätä ja nousta? 

Mies toiseen huoneeseen ja lapsi nukkumaan äidin viereen. Ja mieluummin näin kuin äiti patjalle lapsen huoneeseen, koska näin lapsi on lähempänä eikä välttämättä vaadi äidin heräämistä samalla lailla kuin jos äiti nukkuu samassa huoneessa mutta eri sängyssä. Ja puoliunessakin yltää silittämään lasta, kun nukutaan vierekkäin.

Vierailija
45/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta 5-vuotias on yllättävän fiksu ja ymmärtää asioita. Itse ihan ensin keskustelisin mikä on se suy, että herää ja jos on pelkoja mikä auttaisi. Kertoisin myös tuon, että äiti on tosi väsynyt. Palkintotaulua onko kokeiltu?

No sepä vasta, kun olet peloissasi hiljaa saat palkinnon. Vai kuorsaavalle isällekö se palkinto, kun olet hiljaa saat aamulla tauluun olutpullon korkin viidellä korkilla pillua?

Vierailija
46/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on perusturvallisuus kateissa ja/ tai huonot nukahtamisen taidot (onko vauvana aina nukahtanut tissille?). 

Yritä antaa päivällä paljon huomiota, ruuduista kaikki pelottava pois jne. 

Ja sitten aloitat jonkin nukahtamisrituaalin opettelun: lelu kainaloon ja ajastimellinen nukahtamismusiikki päälle (joku mistä lapsi osaa sen itse painaa päälle esim. itkuhälytin, sarastuslamppu tmv., josta vastaava toiminto löytyy). Ja sitten lapselle tarrapalkinto jokaisesta yöstä kun on selvinnyt yksinään. Viidestä tarrasta sitten mukava yhteinen hetki palkinnoksi. Uudesta systeemistä jutellaan päivällä rauhallisesti ennakkoon ja valmistellaan lasta siirtymään. Voi lukea nukahtamiseen liittyviä kirjojakin jne. 

Vierailija
47/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olet sinä, joka joutuu aina menemään rauhoittelemaan lasta, eikä miehesi? Jakakaa vuoroviikot. Niin saat ainakin joka toisen viikon nukutuksi.

Mies nukkuu kuin tukki, hän ei herää mihinkään. Ja jos lopulta kovaan huutoon herää olen minä silloin jo täysin hereillä. Eikä lapselle siinä vaiheessa kelpaa enää isä. Ap

Jos kerran miehestä ei ole mitään hyötyä näissä yöongelmissa, miksi kuitenkin perheen nukkumisjärjestelyt tehdään miehen ehdoilla?

Vierailija
48/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on perusturvallisuus kateissa ja/ tai huonot nukahtamisen taidot (onko vauvana aina nukahtanut tissille?). 

Ja sitten aloitat jonkin nukahtamisrituaalin opettelun: lelu kainaloon ja ajastimellinen nukahtamismusiikki päälle (joku mistä lapsi osaa sen itse painaa päälle esim. itkuhälytin, sarastuslamppu tmv., josta vastaava toiminto löytyy). Ja sitten lapselle tarrapalkinto jokaisesta yöstä kun on selvinnyt yksinään. Viidestä tarrasta sitten mukava yhteinen hetki palkinnoksi. Uudesta systeemistä jutellaan päivällä rauhallisesti ennakkoon ja valmistellaan lasta siirtymään. Voi lukea nukahtamiseen liittyviä kirjojakin jne. 

Eikö helpompaa olisi vain antaa lapsen nukkua lähellä äitiä. Lapsi tarvitsee turvaa ja läheisyyttä, mutta tuollaiset vinkithän vain auttavat häntä kieltämään nämä perustarpeensa ja olemaan ilman.

Vierailija
49/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi siis nukahtaa illalla ihan hyvin, ei hänen sitä tarvitse opetella. Yöheräämiset on se ongelma ja nekin pääasiassa minulle.

Ap

Vierailija
50/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi siis nukahtaa illalla ihan hyvin, ei hänen sitä tarvitse opetella. Yöheräämiset on se ongelma ja nekin pääasiassa minulle.

Ap

Minkä laisen järjestelyn itse haluaisit, tai mikä auttaisi sinua nukkumaan paremmin? Oletko miettinyt asiaa tältä kannalta. On hienoa, että vastaat lapsen tarpeisiin, mutta millaisin järjestelyin voisit yhdistää sen siihen, että itsekin pystyt nukkumaan?

Vierailija
51/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se lapsi viereesi nukkumaan.

No ei käy, sanoo tietysti isä, kun isän on päästävä sängyssä äitiä kourimaan.

Siinä koko totuus.

Vierailija
52/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se isä ottamaan vastuuta. Millaisia ratkaisuja hän on miettinyt ongelmaan?

Vierailija
53/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kurjuus, etkö voi ottaa viereen?

Oma kuopukseni häiriintyi muutosta (1v 5kk) ja alkoi tulla joka yö meidän keskelle, tätä jatkui kunnes oli n. 6 v.....raahasi peiton ja tyynyn mukanaan ja siinä hän nukkui nätisti meidän keskellä joka ikinen yö eikä me edes varsinaisesti herätty siihen kun hän tuli....Ei häirinnyt meitä mitenkään koska ei potkinut eikä pyörinyt, hän varmaan tarvitsi läheisyyttä

Vierailija
54/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun valitsee hankkia lapsia...

Tämä olikin tosi hyödyllinen kommentti. Miksi osa veloista on niin vittumaisia ja itsekeskeisiä? Aina olis mahdollisuus olla hiljaa ja mennä pois jos ei ole keskusteluun mitään annettavaa.

Joskus sitä miettii että mitä jos niitä lapsia sittenkin harkitsisi. Sitten näkee tällaisia aloituksia ja tulee järkiinsä. Kiitos näistä.

Ei ketään kiinnosta tällaiset kommentit, kun et sinä edes saa lapsia, vaikka haluaisit. Mene omaan ketjuusi öyhöttämään.

Tiedoksesi: "et saa lapsia" ei ole loukkaus henkilölle joka niitä ei halua. En saakaan, enkä haluaisikaan saada, enkä koskaan haluaisi olla vanhempi (joiden ajatuksenjuoksu on tässäkin ketjussa taas käynyt ilmi).

Vierailija
55/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi äidin viereen nukkumaan yöt ja mies muualle. Eihän tuosta tule mitään muuten.

Vierailija
56/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi isän pitäisi miettiä ratkaisuja, kun tämä on ongelma vain äidille?

Vierailija
57/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat lapsen nukkumaan viereesi tai samaan huoneeseen. Hyvin yksinkertaista. Ja ei mene siitä pilalle, päin vastoin.

Vierailija
58/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin patjan ja nukkuisin lapsen huoneen lattialla. Tai mies kuorsaamaan lastenhuoneeseen.

Vierailija
59/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isän pitäisi miettiä ratkaisuja, kun tämä on ongelma vain äidille?

Isällekö ei ole ongelma se, että lapsi pelkää yöllä ja herää huutamaan?

Vierailija
60/87 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin patjan ja nukkuisin lapsen huoneen lattialla. Tai mies kuorsaamaan lastenhuoneeseen.

Äiti ei tässä tapauksessa ole aiheuttanut näitä ongelmia ja on jo valmiiksi kärsinyt vuosien yöherätyksistä ja on kaikesta päätellen jo kohtuuttoman väsynyt. Hänenkö siis pitäisi olla se, joka yrittää nukkua jollain patjalla lattialla ja kärsii huonoista unista sitten siksi, että ei voi nukkua hyvässä sängyssä ja selkäkin tuossa pian menee kipeäksi.