Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ahdistaako muita säilytystilan ja muun puute ?

27.11.2006 |

hei,

onko kohtalotovereita ?? mua ahdistaa todella paljon--toinen lapsi tulossa ja tila loppuu meiltä- tai ehkei nyt ihan konkreettisesti lopu, asuuhan ihmiset yhdessäkin huoneessa tai tosi ahtaasti, mutta kun haluaisin että olisi väljän tuntuista ja nyt kun tulee toinen lapsi, niin enää ei tule olemaan väljää. asumme kerrostalossa hkissä ja jo nyt on kaikki yläsokkelit purettu, ja en voi edes ostaa yhtä pyyhettä lisää kun se ei mahtuisi kaappiin. neliöitä kyllä yli 90, mutta kun on vähän hassu pohja, niin huoneita vaan kuitenkin 3 ja säilytystilaa rajallisesti. tuntuun että koko ajan saa järjestellä kamoja ja tunkea niitä mitä erilaisimpiin " rakoihin" . miestä ei innosta uuden asunnon osto ja tuntuu että olen vain vaativa kun marmatan näistä asioista.

onko muilla tällaista ? miten olette ratkaisseet ? tuntuu että kaikki tällä palstalla rakentavat itselleen tilavaa ok-taloa khh-huoneineen jne. meillä ei mies ole tuosta yhtään innostunut ja todella tuntuu että kaikki säilytys jne.pulmat on mun harteilla.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ajatellut tuota hyllystöä sängyn ympärille- ihan ok vaihtoehto. mutta kun se pointti oli se että haluaisin myös tyhjiä seiniä ettei kaikki näytä siltä että on tupaten täynnä..tiedän, kaikkea ei voi saada ja myös että hyllyratkaisuja on todella elegantteja olemassa-.

silti haaveilen siitä, että asunnossa olisi myös " tyhjiiä" seiniä ja tyhjää tilaa, ettei kaikkea tarvi aina täyttää-. näin oli tilanne kun muutimme tänne kaksistaan. onhan se ihan eri asia 2 aikuisen kanssa kuin 2-lapsisen perheen jossa aletaan harrastamaankin kohta, siis esikoinen...niin ja asumme uudessa kerrostalossa. mun mielestä tälle tyhjän tilan haaveelle ei oikein ole muuta ratkaisua kuin vaihto isompaan...

Vierailija
2/10 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

la hyllyjärjestelmillä ja lohtu ja hyvä puoli nykyiseen verrattuna oli se, että tiesi täsmälleen, missä mikin on! Nyt kun tilaa on vaikka muille jakaa, niin ei enää tiedä, missä kamat on. :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kyllä ok-talossa, jossa on vintti, mutta sekin on täynnä täysin turhaa roinaa, jota emme sieltä koskaan hae. Muuten talossa on todella vähän säilytystilaa, etenkin kun emme ole vielä ehtineet remontoida taloa läpi. Sitten joka makuuhuoneeseen tulee edes kunnon vaatekaapit, eteiseen vaatekaapit ja kylppäriin jonkinlainen pyykkikaappi. Itse olen kyllä päättänyt ottaa minimalistisen linjan; liinavaatteita ei hamstrata kuin se tarpeellinen, tai ainakin heitetään vanhat pyyhkeet ym. pois kun huomaa ettei niitä enää tule otettua kaapista ulos. Vaatteiden kanssa sama juttu.

Luultavasti remontoimme vinttitilastakin yhden huoneen, mutta se ei haittaa - ihan oikeasti tuntuu siltä, että mitä enemmän säilytystilaa, sitä enemmän kaikkea turhaa pyörii nurkissa! Hyvä kun jaksan asuintilat pitää siistinä, tiedän etten vaatehuoneita kykenisi pitämään järjestyksessä, ja siihen romumäärään hukkuisivat tarpeellisetkin tavarat.

Se kyllä ottaa pattiin, että minä olen meillä järjestelyvastuussa. Itse en osta mitään tavaraa ellen tiedä missä aion sitä säilyttää. Mies tuo milloin mitäkin roinaa ja jättää lojumaan kun ei tiedä minne ne laittaisi. Eikä heitä vanhoja pois, suursiivouksen yhteydessä laitoin keräykseen mm. kahdeksan puhelinluettelon kokoista tukkuliikeen katalogia, joita mies tarvitsee työssään. Vanhin oli vuodelta -03... Hänelle ei vain kerta kaikkiaan tule mieleen, että vanha laitetaan pois kun uusi tuodaan kotiin :o/

Vierailija
4/10 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla aina puute, oli tilaa sitten kuinka paljon tahansa. Meillä on myös omakotitalo, ja vaikka säilytystilaa on paljon, niin aina joka paikka pursuaa vaatteita, lasten kenkiä ja leluja sekä muuta roinaa. Minä olen ihan kypsä siihen tavaramäärään, joka meillä on. Ja lisää kannetaan kassikaupalla sisään, joulukin on tulossa. Kauhulla odotan sitä tavaramäärää, jolle pitäisi taas keksiä säilytyspaikka.

Mieheni kerää kaikenlaista tavaraa, lehtiä, kirjoja ym vempaimia. Rakennusajalta on vaikka mitä romua säilössä, jos sitä vaikka tarvitsisi. Periaatteeni on, että jos kassillinen tavaraa / vaatteita kannetaan sisälle, saman verran menee pihalle, mutta se ei ole ihan onnistunut, tavara senkun lisääntyy. Toisinaan olen vienyt varastoon laatikollisen kierrätettävää / poisheitettävää tavaraa odottamaan jatkoa. Muutaman päivän päästä laatikossa olevat tavarat ovat kummalisesti päätyneet takaisin kaappiin... eli jos jotain poistaa, niin se pitää viedä saman tien jatkokäsittelyyn, tälläkin hetkellä meillä on esimerkiksi remonttivaatteita ja -kenkiä kymmenille ihmisille :)

Toinen, mikä meillä kaaokseen auttaisi, olisi järjestelmällisyys. Mutta se on harvoin helppoa, tavarat jäävät usein siihen, missä niitä on viimeeksi käytetty. Meillä on ihan hienot säilytyssysteemit, mutta ei ne vaatteet ja tavarat sinne itsestään mene. Mieheni on suurpiirteinen, eikä välttämättä edes löydä paitaansa kaapista, jos olen sen sinne vienyt olohuoneen sohvalta.

Olen yrittänyt tehdä tilaa kierrättämällä ja heittämällä tavaroita pois. Syksyllä sain vietyä ison kasan pieniä lasten vaatteita kirpputorille, tarpeettomia kankaita vein päiväkotiin ison laatikollisen ja muutamat aikakauslehdet menevät kiertoon kun olen ne lukenut.

Vierailija
5/10 |
29.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on monia vinkkejä ja sitä kun lukee, rupeaa mieli siivota kaappeja. Toki voi olla liian vähän kaappeja, mutta yleensä niissä kaapeissa on jotain mitä EI todellakaan tarvita.

Itse olen tässä äitiyslomalla, tyhjentänyt noita kaappeja ja järjestänyt niitä. Me ollaan muutettu tähän viisi vuotta sitten ja silloin yhdistyi kaksi huushollia. Voit kuvitella että kaikkia taloustavaroita oli siis kaksi. Olen pitänyt näinä vuosina yhteensä 6 viikkoa kirpputoria ja nytkin tällä viikolla ja yllätys nuo tuplakeittiötavarat ovat hävinneet. Nyt olen raahannut noita liinavaatteita, mitä vaan pidetään kaapissa eikä koskaan sängyssä. Samoin keittiön kaappeihin kertyy sellaisia astioita mitä ei käytä. Huutonetissä on myös hyvä myydä pois- joku voi kerätä sitä sinun inhoamaasi sarjaa. Kierrätyskeskukseen voi myös viedä, ja nyt kun tulee joulu niin nämä pelastusarmeijan joulupadat- vaatteita sinne. Aikuisten vaatteet menevät tosi huonosti kaupaksi kirppareilla- tai niiden pitää olla vain pari vuotta vanhoja.

Lastenleluja yleensä on aina liikaa, mutta niistäkin vanhoista olen päässyt kirpparilla eroon.

Olenkin nyt joka ilta tarkistanut yhden kaapin kerrallaan tai puoli kaappia- ja heittänyt sieltä kirpparilaatikkoon jotain. Mutta siinäkään ei pidä ahnetia, joko se pöytä pitää olla nyt ja viet sinne heti seuraavana päivänä, tai sitten kierrätyskeskukseen. Aikaa siivoamiseen ei yleensä mene kuin puolituntia ja senkin yleensä viettää katsomassa tv:tä....

Pikkuhiljaa, mutta tätä täytyy tehdä aina ajoittain.

Vierailija
6/10 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvaa vaan olenko tuota harrastanut ? ehkä kaapeissa vieläkin olisi jotain jota ei koskaan käytä, mutta aika vähän oikeesti. olen todella sellainen että heitän/annan pois heti jos en käytä. mutta esimerkiksi pussilakanoita tai pyyhkeitä, kaikki ovat meillä melkein uusia, eihän niitä voi pois heittää tai antaa. ja vieraslakanoita on oltava muutama. olen myös antanut pois astioita, mutta eihän nyt kaikkia astioita voi antaa pois...eikä vaatteitaan.eli harrastan laajasti tuota " kaikki turha pois" -linjaa.

tästä huolimatta fakta on kai se että oikeasti säilytystilaa ON liian vähän...ja pointti oli siis se, että tulee tympeä fiilis kun ja jos joka ilta miettii mitä heittäisi pois...no, ehkä tilanne joskus paranee. (?) tiedän senkin että yleensä säilytystilat tuppaa täyttymään anyways, joten tietenkin jos tilaa olisi paljon enemmän yhtäkkiä niin ehkä sitä alkaisi taas haalia uutta. nyt jouluksi olen toivonut kaikilta sukulaisilta maltillista linjaa lahjojen suhteen- ja meille aikuisille olen pyytänyt vain hieronta tms. lahjakortteja!

Vierailija
7/10 |
02.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä vaatehuoneessamme on yhdellä seinustalla hyllyt, mihin mahtuu vierekkäin kolme pinoa aikuisten paitoja, siis hyllyjen leveys tätä luokkaa.

Osaatko sanoa, miten Elfa auttaa tällaisessa tilanteessa; minulla ei ole oikein kokemusta em. korisarjasta. Löytyykö netistä kokoja, hintoja (niin, voin kyllä googlettaakin...). Onko koritelineessä pyörät alla, pysyvätkö ne hyvin paikallaan?

Kiitos:)

Vierailija
8/10 |
02.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa kuitenkin kävisit kaapit vielä kerran läpi ja miettisit mitä todella tarvitset. Meillä on samankokoinen asunto, asujia viisi ja säilytystilaa voisi nykyisin jopa vähentää. Kierrätystä on harjoitettu tehokkaasti :).

Vierailija
9/10 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 50 neliön asunto( 2h+kk+ sauna ja kh) ja yksi lapsi, sekä toinen tulossa ehkä kesällä. Ahdistaa kun ei ole tilaa, vaikka ihmeesti sitä aina löytyy kun järjestelee. Joutuu heittämään sellaisiakin tavaroita pois, joita haluais säilyttää mutta ei ole pakko. Meillä on käytetty nuita ratkaisuja, että laitettu korihyllyjä seinälle. Siellä pidetään sukat ja alusvaatteet. Se on auttanut tosi paljon, koska nimenomaan vaatteiden säilytystilaa on liian vähän. Me etsitäänkin parhaillaan omakotitaloa mutta saa nähdä löydetäänkö ennen kesää. Sitten en tiedä miten mahdutaan, jos ei löydetä ja sitä en halua vielä edes ajatella.

Vierailija
10/10 |
04.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhassa kerrostalossa jostain 50luvulta, silloin ymmärrän ettei säilytystiloja ole. Mutta siihen ei sitten auta muu kuin, mietit johonkin seinälle komerorivin, esim parisängyn ympärille lattiasta kattoon asti komeroita niin että itse sänky jää koloon.

Soita jonnekin keittiökalustefirmaan ja pyydä mittakäynnille, näin saat komeroita. Ne tulevat myös asentamaan ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi