Onko kukaan laihduttanut puolittamalla ruoka-annoksensa?
Syön terveellisesti, joten ruokavalion kokonaisuutta ei ole tarvetta muuttaa, joten ajattelin pudottaa 8-10 kg tuolla menetelmällä. Onko kukaan muu kokeillut ja miten meni?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ruuasta saatavan energian määrän vähentäminen on asian ydin, joten kannattaa tutkia vähärasvaisempia ja -sokerisempia vaihtoehtoja. Ja lisätä kasviksia, joilla maha täyttyy vähemmillä kaloreilla.
Täyttyyhän se maha, mutta ei anna kylläisyyttä, joten kohta on taas nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yritin, mutta mulla on myös uniongelmaa. En saanut heikommin syöneenä sitten unta, joten se jäi siihen :(
Nälkäisenä voi olla vaikea saada unta. Saa nähdä miten minun käy, tuleeko nälkä. Ap
Viimeinen ruoka ihan sinne iltaan ennen nukkumaanmenoa. Ei siinä oikein muuta voi tehdä. Minä ainakin alan virkistyä nälkäisenä. On kai vielä niin alkukantaiset vaistot, että iskee selviämisvaisto päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät syöväsi terveellisesti? Usein lihavat syövät leipää, pastaa ja puuroa, sekä juovat makeita juomia.
Sairastin nuorena ortoreksiaa (ei tosin virallista diagnoosia) ja vieläkin on niitä piirteitä syömisessä. Tiedän "kaiken" terveellisestä, sydänystävällisestä syömisestä. Ap
Tuo sana "sydänystävällinen" kertoo, ettei sulla ole hajuakaan ihmisen tarvitsemasta hyvästä ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mieluummin ottaa käyttöön joku kalorilaskuri ja pitää huolta, että syödyt kalorit jää alle 1500 kcal/vrk. Sillä laihtuu varmasti, vaikkakaan ei kovin nopeasti jos on lähellä normaalipainoa.
Liikunnalla voi sitten tehostaa jos siltä tuntuu, mutta ei kannata mitään överitreenejä vetää, kun sitten kasvaa nälkä.
Luultavasti en pysty liikkumaan samaa määrää kuin normaalisti, jos puolitan kalorimäärän. Mutta jos käyn kävelemässä aterian jälkeen, se saa riittää. Yleensä harrastan liikuntaa noin 1,5 tuntia 5-6 päivänä viikossa. Mutta sitten kyllä kuukahdan, jos yritän noin pienellä kalorimäärällä rehkiä.
En ole ikinä mitannut kaloreita enkä punninnut ruokaani. Mutta voisihan sitäkin harjoitella. Paljon tulee ideoita, kiitos siitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät syöväsi terveellisesti? Usein lihavat syövät leipää, pastaa ja puuroa, sekä juovat makeita juomia.
Sairastin nuorena ortoreksiaa (ei tosin virallista diagnoosia) ja vieläkin on niitä piirteitä syömisessä. Tiedän "kaiken" terveellisestä, sydänystävällisestä syömisestä. Ap
Tuo sana "sydänystävällinen" kertoo, ettei sulla ole hajuakaan ihmisen tarvitsemasta hyvästä ravinnosta.
Vai niin. Kuulutko sinä niihin, joiden mielestä kuohukerma on terveysjuomaa :)
Minulla on perinnöllinen hyytymishäiriö, joten senkin takia joudun pitämään todella tiukkaa kuria sydänystävällisyyden suhteen. Rakastan vahvoja juustoja, mutta syön niitä vain muutaman kerran vuodessa. Ap
Painon hallinnan takia jätin toisen lämpimän ruuan pois. En varsinaisesti laihduttanut, mutta halusin päästä pois kierteestä, jossa paino menee ylös ja alas. Aluksi paino laski hieman mutta sen jälkeen on pysynyt samassa.
Liikun aktiivisesti, mutta joka kerta, kun liikkuminen jostain syystä vähentyi, paino alkoi nousta. Pitemmillä ihmisillä sama ei tapahdu ehkä yhtä nopeasti, mutta näin lyhyenä nousu alkaa hyvin äkkiä. Nykyään syön hieman enemmän kuin muuten niinä päivinä, kun liikun,
Vierailija kirjoitti:
Painon hallinnan takia jätin toisen lämpimän ruuan pois. En varsinaisesti laihduttanut, mutta halusin päästä pois kierteestä, jossa paino menee ylös ja alas. Aluksi paino laski hieman mutta sen jälkeen on pysynyt samassa.
Liikun aktiivisesti, mutta joka kerta, kun liikkuminen jostain syystä vähentyi, paino alkoi nousta. Pitemmillä ihmisillä sama ei tapahdu ehkä yhtä nopeasti, mutta näin lyhyenä nousu alkaa hyvin äkkiä. Nykyään syön hieman enemmän kuin muuten niinä päivinä, kun liikun,
Jätitkö pois lounaan vai illallisen ja vaihdoit välipalaan vai olitko kokonaan syömättä? Vai miten? Minä olen pitänyt aika pitkiä ruokavälejä, mutta luulen, että nyt täytyy nälän hallinnan takia muuttaa sitä. Eli ottaa välipalaksi vaikka näkkileivän kulma tai porkkana, ettei ala heikottaa liikaa. Jonkin aikaa siinä varmaan menee, että keho tottuu saamaan vähemmän ruokaa, mahalaukku pienenee jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on perinnöllinen hyytymishäiriö, joten senkin takia joudun pitämään todella tiukkaa kuria sydänystävällisyyden suhteen. Rakastan vahvoja juustoja, mutta syön niitä vain muutaman kerran vuodessa. Ap
No, no ei pidä hernettä vetää nenään totuudesta eikä keksiä omiaan toisten viesteistä.
Korvasin lounaat salaatilla ja jätin aamiaiselta leivän pois, enkä ottanut mitään sen tilalle. Laihduin 8 kg kolmessa kuukaudessa.
Koska haluan pitää painon poissa, olen tehnyt noista muutoksista pysyviä ruokailutapoja.
Toki ruoka-annosten puolittaminen toimii hyvin. Toinen ruoka-annoksen puolikas laitetaan tavalliseen tapaan eli hieman pienemmälle lautaselle, jolloin eroa ei huomaa. Toinen annospuolkas laitetaan jälkiruokalautaselle. Näin saadaan syödä myös jälkiruokaa. Se on painonpudottajalle luksusta. Hyvä mieli on tärkeä, se on puoli ruokaa ja koko jälkiruoka. Mistä se toinen puoli ruokaa saadaan, en ole vielä onnistunut järkeilemään, mutta olen toiveikas.
No siis ap se laihtuminen yleensä lähtee käyntiin sillä että alkaa syödä vähemmän. Kato kun se terveellinen ei vältämättä tarkoita etteikö voisi syödä liikaa. Jos sulla on "terveellisestä" ruokavaliostoa riippumatta liikakiloja niin olet syönyt liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Korvasin lounaat salaatilla ja jätin aamiaiselta leivän pois, enkä ottanut mitään sen tilalle. Laihduin 8 kg kolmessa kuukaudessa.
Koska haluan pitää painon poissa, olen tehnyt noista muutoksista pysyviä ruokailutapoja.
Jotain tämäntyylistä ajattelin tehdä, siis Keep it simple and stupid -periaatteella, mistä tulee uusi normi. Tosiasia on se, että nuorempana yksinkertaisesti söin vähemmän joka aterialla, joten olin hoikka. Ei tähän vaihdevuodet vaikuta, vaikka olenkin yli viisikymppinen, vaan se, että olen syönyt enemmän kuin ennen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tasaisesti, vähän, kevyttä.
Tuo on se paskin taktiikka laihduttaa. Johtaa säästöliekkiin ja insuliini on jatkuvasti korkealla syömisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, no ei pidä hernettä vetää nenään totuudesta eikä keksiä omiaan toisten viesteistä.
Anteeksi, jos pahoitin mielesi, en minä pahalla :) Minä vain en noista karppausjutuista innostu, jos niistä oli kyse. Terveytenikään takia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätitkö pois lounaan vai illallisen ja vaihdoit välipalaan vai olitko kokonaan syömättä? Vai miten? Minä olen pitänyt aika pitkiä ruokavälejä, mutta luulen, että nyt täytyy nälän hallinnan takia muuttaa sitä. Eli ottaa välipalaksi vaikka näkkileivän kulma tai porkkana, ettei ala heikottaa liikaa. Jonkin aikaa siinä varmaan menee, että keho tottuu saamaan vähemmän ruokaa, mahalaukku pienenee jne. Ap
Aamupala, töiden jälkeen lämmin ruoka ja iltapala. Pitkät ruokavälit eivät ole koskaan olleet mulle ongelma. Ei heikota tai mitään muutakaan. Ylipäätään harvoin tuntuu edes nälkää. Jälkeenpäin ajatellen lounaasta oli mulle jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Vähintään kerran viikossa oli mahavaivaa, kun töissä oli aina niin kiire syömisen kanssa. Nykyään, kun saa syödä ateriat omaan tahtiin ei ole ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloin syödä leipää viime marrakuussa vuosien syömättämyyden jälkeen ja paino oli noussut 5kg jo tammikuuhun mennessä. Sitä ennen oli melkeinpä mahdotonta syömällä saada painoaa nostettua. Eli kyllä se leipä on aikalailla turha tuote ja turhia kaloreita joita ihminen ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
No siis ap se laihtuminen yleensä lähtee käyntiin sillä että alkaa syödä vähemmän. Kato kun se terveellinen ei vältämättä tarkoita etteikö voisi syödä liikaa. Jos sulla on "terveellisestä" ruokavaliostoa riippumatta liikakiloja niin olet syönyt liikaa.
Juuri näin. Monesti kuvitellaan, että lihava ihminen syö epäterveellisesti, mutta eihän se niin mene. Voi syödä myös liikaa kuten minä eli annoskoko on liian suuri ja ruuassa on liikaa rasvaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty kehoa kauankaan huijaamaan ravinnonpuutteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Monesti kuvitellaan, että lihava ihminen syö epäterveellisesti, mutta eihän se niin mene. Voi syödä myös liikaa kuten minä eli annoskoko on liian suuri ja ruuassa on liikaa rasvaa. Ap
Kyllä ylipainoisten ruoka on epäterveellistä, eihän he muuten olisi ylipainoisia.
Ihan sama juttu sinulla.
Mulle pätkäpaasto ei sopinut. Liian pitkä ruokaväli ja nälkä.
Tasaisesti, vähän, kevyttä.