Minut kutsuttiin sellaiseen tutkimukseen, joka on suunnattu ihmisille, joiden toinen vanhempi
on syntynyt jossain muualla kuin Suomessa. "Tietojemme mukaan ainakin toinen vanhemmistasi on syntynyt jossain muualla kuin Suomessa." Heh, niin on. Siksi, koska isovanhempani oli diplomaatti ja he eivät asuneet Suomessa kun isäni syntyi.
Tutkimuksessa halutaan kuulla mielipiteitäni päivänpoliittiisiin asioihin yms liittyen. Huvituin, kun huomasin, ettei siinä mukaan rekisteröityessä missään vaiheessa tarkistettu, että onko se ulkomailla syntynyt vanhempi kuitenkin kantasuomalainen, vaiko ei ennen tutkimukseen hyväksymista :)
Sain äskettäin ensimmäisen kyselyn. Siinäkään ei asiaa tarkistettu. Oletetaan vain, että olen joku m-muuttaja, vaikka en tod ole.
Vastailin sinne r*sist*sesti, koska minua häiritsee nykyisin Suomessa olevien ulkomaalaisten määrä, ei niinkään yksittäinen joku. Toki tänne päässeetkin ulkkikset voivat olla muita tulijoita kohtaan tosi nuivia, mutta siinä kysyttiin myös koetko kuuluvasi johonkin vähemmistöön Suomessa jne.
Kysymykset liittyivät myös ajankohtaisesti nyt vaaleihin ja niissä äänestämiseen jne.
Kommentit (33)
Miettikää, mä pääsen tuollaiseen tutkimukseen esiintymään muka vähemmistön edustajana ja kertomaan mielipiteeni yhteiskunnallisista asioista muka vähemmistön edustajana! :D
Oikeasti olen lähellä suomalaista eliittiä.
Ap
Ei ole ainakaan ns. pojasta polvi parantunut, jos isovanhemmissasi on diplomaatti ja itse vaikutat, no, et niin sivistyneeltä.
"Gen2 on säännöllisesti tehtävä kyselytutkimus niiden suomalaisten keskuudessa, joiden toinen vanhempi tai molemmat vanhemmat ovat syntyneet jossain muualla kuin Suomessa."
Jep jep.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ainakaan ns. pojasta polvi parantunut, jos isovanhemmissasi on diplomaatti ja itse vaikutat, no, et niin sivistyneeltä.
Ei diplomaattien 1940-luvulla tarvinnut olla kuule yhtään tätä päivää sivistyneempiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Äitihullu osa 3987.
No sepä se.
Olisin tietenkin voinut ilmoittaa, että en taida kuulua heidän kohderyhmäänsä(?) mutta ajattelin sitten, että kun HS, Yle etc ovat niin rähmällään ulckareita kohti, niin osallistunpa sitten, niin pystyn toivottavasti aavistuksen vähentämään sitä tutkimuksissa esiinsaatua ulinan määrää vähäosaisuudesta yms "epäreiluudesta".
Ap
Voi herranjestas, kai sentään vitsailet vai miksi oletat automaattisesti, että ihminen olisi jotenkin huonompi, jos toinen vanhemmista syntynyt ulkomailla?
Lasteni isä on ulkomaalainen, hyvinkin pitkän historian omaavasta eurooppalaisesta aattelissuvusta ja vaikka itsekin olen suomalaisittain ns. ylempää keskiluokkaa, niin kyllä oma sukuni kalpenee, jos omaisuuksia ja ylisukupolvista sivistystä aletaan vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas, kai sentään vitsailet vai miksi oletat automaattisesti, että ihminen olisi jotenkin huonompi, jos toinen vanhemmista syntynyt ulkomailla?
Lasteni isä on ulkomaalainen, hyvinkin pitkän historian omaavasta eurooppalaisesta aattelissuvusta ja vaikka itsekin olen suomalaisittain ns. ylempää keskiluokkaa, niin kyllä oma sukuni kalpenee, jos omaisuuksia ja ylisukupolvista sivistystä aletaan vertailla.
Enpä oikein usko, että tuota tutkimusta tehdään eurooppalaisista aatelissuvuista suomeen myöhemmin muuttaneiden henkilöiden jälkeläisiin liittyen.
Se tutkimuksessa sentään kysyttiin, että mikä tämä vieras maa oli. Minullakin se on onneksi järkevä keski-eurooppalaineen maa, eikä mikään ambomaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet kontrolliryhmää lol
En ole. Isäni passissa synnyinpaikka on ulkomailla. Isälläni on ollut myös diplomaattipassi. Se on minulla muistona häneltä. Tai sain sen äidiltäni, joskus muutama vuosi sitten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja siis ei minulla olisi mitään sitä vastaan, jos Suomessa asuvat ulckarit eivät kuvittelisi jokaisen käänteen olevan r*sism*a heitä kohtaan. Esimerkiksi taannoinen Hesarin juttu, jossa ulckis vei toisten ruuat, kun häntä luultiin Wolttikuskiksi ja toinen ulckistaustainen itketti päivystyksen vastaanottavaa hoitajaa, koska tämä varmisti hänen asiointikielensä.
Pääsääntöisesti katson tuollaisista loukkaantujat ja siiksi noin väärin käyttäytyvät meitä suomalaisia huonommiksi ihmisiksi tänne Suomeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisin tietenkin voinut ilmoittaa, että en taida kuulua heidän kohderyhmäänsä(?) mutta ajattelin sitten, että kun HS, Yle etc ovat niin rähmällään ulckareita kohti, niin osallistunpa sitten, niin pystyn toivottavasti aavistuksen vähentämään sitä tutkimuksissa esiinsaatua ulinan määrää vähäosaisuudesta yms "epäreiluudesta".
Ap
Pösilö, jos kohderyhmä on se jolla toinen vanhempi on syntynyt ulkomailla, niin silloin olet kohderyhmää.
Kerron sulle salaisuuden: tutkimiksen tekijät osaavat ottaa seikan huomioon.
Hesarin jutun tulokulma vielä röyhkeästi oli se, että "Näin väärin ulkomaalaistaustaisia Suomessa kohdellaan". Eli luullaan nepalilaisessa(!) ravintolassa Wolt-kuskiksi ja tarkistetaan päivystyksen vastaanotossa, onko asiointikieli tosiaan suomi.
Ap
Äitinikin sai tuon kyselyn koska hänen isänsä syntynyt USAssa, kuitenkin suomalaiselle perheelle joka aikoinaan lähti amerikkaan. Selkeästi nykyisille tulijoille suunnattu kysely
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pösilö, jos kohderyhmä on se jolla toinen vanhempi on syntynyt ulkomailla, niin silloin olet kohderyhmää.
Kerron sulle salaisuuden: tutkimiksen tekijät osaavat ottaa seikan huomioon.
No m inusta en ole. Minkä takia tutkimukseen otetaan vanhempien työtehtävien takia ulkomailla syntyneen kamtasuomalaisen lapsia? Miten he olettavat, että kyseisen ryhmän yhteiskunnalliset mielipiteeni a) ovat kiinnostavia b) on ok sekoittaa vieraasta kultttuurista tänne muuttaneen ihmisen jälkeläisen ajatuksiin ja kokemuksiin Suomesta?
Suomalainen diplomaattiperhe ei ole edes kirjoilla siellä ulkomailla asuessaan, vaan kotipaikka on Helsinki. Eli passiin on silti merkitty synnyinKAUPUNKI ja se ei tosiaan ole Suomessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Äitinikin sai tuon kyselyn koska hänen isänsä syntynyt USAssa, kuitenkin suomalaiselle perheelle joka aikoinaan lähti amerikkaan. Selkeästi nykyisille tulijoille suunnattu kysely
Jep. Tuli hieman loukkaantunutkin olo, että eivät ole sen verran professionaaleja siellä Åbo-akademissa, että laittaisivat kutsuun, että jos vanhempasi kuitenkin on syntynyt ulkomailla supisuomalaisille vanhemmille, niin pahoittelemme tarpeetonta yhteydenottoa tms.
Toihan oikein kerjää väärän otannan kautta mukaan otettuja vastaamaan kyselyyn.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tuli hieman loukkaantunutkin olo, että eivät ole sen verran professionaaleja siellä Åbo-akademissa, että laittaisivat kutsuun, että jos vanhempasi kuitenkin on syntynyt ulkomailla supisuomalaisille vanhemmille, niin pahoittelemme tarpeetonta yhteydenottoa tms.
Toihan oikein kerjää väärän otannan kautta mukaan otettuja vastaamaan kyselyyn.
Ap
Ai niin mutta eihän tuota ois voinut laittaa, kun se olisi voinut loukata kyselyn saaneiden af-rotaustaisten osallistujien tunteita! (muut etniset yleensä sopeutuvat hyvin, eivätkä loukkaannu koko ajan kaikesta)
Ap
Se on tämä Gen2-tutkimus:
"Gen2-kyselyiden avulla kerätään tärkeää tietoa yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Kyselyissä esitetään kysymyksiä suomalaisten yhteiskunnallisista mielipiteistä ja ajatuksista."
LOL
Kantsiskohan ensin opetella etsimään tutkittavat oikein?
Ap