Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköpyöräilijät! Mikäpä olisi hyvä sähköpyörä?

Vierailija
01.04.2023 |

Ajatuksena laittaa toinen auto myyntiin ja hankkia työmatkoja varten sähköpyörä. Miehellä pitkä työmatka, joten menee autolla, mutta minulla n. 7km (kaupungissa), ja lisäksi mahdollisuus jäädä etätöihin, jos vaikka sattuu kamala räntäsade tms. Toinen auto tuntuu siis vähän turhalta....

Mutta sitten speksit: ympärivuotiseen käyttöön, napavaihteet (koska ne näkyvillä olevat rattaat tms. vaativat kai enemmän puhdistamista yms.) ja helposti irroitettava akku. Meillä ei ole mahdollisuutta säilyttää pyörää sisätiloissa.

Mikä olisi hyvä? Vaihtoehtoja ja merkkejä ja malleja ihan kamalasti!

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimoottori, sähköosat Shimano, Bosch tai Yamaha.

Kierrä kertakäyttöpyörät ja "fitnord"-huijaus.

Et tarvitse "naistenpyörää".

Iso akku aina parempi, varmista akun hinta ja saatavuus. Ja huoltopaikka!

Ketjuvaihde ehdottomasti parempi. Etujousitus!

Facessa useita ryhmiä, taviksille, maastoilijoille, moponvirittäjille, kyhääjille...

Vierailija
42/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon sulla on ikää? Kyllä alle 60 vuotias jaksaa polkea 7 km vaikka vaihteettomalla mankelilla. Muutenkin sähköpyöräily on kovasti ylihypetettyä. En näe mitään järkeä ostaa mahdollisesti hyvinkin kallista sähköpyörää, joka on myös varkaiden silmissä huokutteleva, kun puolella hintaa saa laadukkaan perinteisen vaihdepyörän josta on iloa vuosiksi. 

Mitä ihmeen järkeä tällaisissa vastauksissa on kenenkään mielestä. Kaikki tietävät, että sähköiset ovat kalliimpia kuin luomut, vai kuvittelitko olevasi ainoa, joka tuon on huomannut. Jos joku haluaa sähköpyörän, niin kommentoi jotain asiaan liittyvää tai pidä mielipiteesi ominasi.

Johan nyt on kummallinen keskustelupalsta jos ei voi mielipidettään ilmaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Krossin maastopyörä ja olen siihen ollut tosi tyytyväinen. Ei tosiaankaan siitä kevyemmästä päästä, mutta toimii hyvin kun työmatkaan kuuluu myös pätkä hiekkatietä jota talviaikaan ei välttämättä ole aurattu.

Vierailija
44/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä parilla sadalla eurolla sähköistyskitti ja Suomesta siihen akku. Ja laatua ei kannata kauheasti epäillä sillä kiinalaisia komponentteja on tätä nykyä lähes kaikkien merkkien käytössä 

https://www.aliexpress.com/item/1005004300345444.html?algo_exp_id=ba335…

Laiton peli.

Tähän saa halvan vakuutuksen eikä ole sen jälkeen enää laiton peli. 👍

Vierailija
45/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaja muutama ja valitse se mikä tuntuu itsestä parhaalta.

Vierailija
46/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörittääkö se sähkö sitä kampea vai mitä se avustaa?

Vai onko niin että voi pyörittää myös etupyörää tai takapyörää?

Miksi runkoon integroitu akku olisi parempi?

Oikeassa pyörittää keskiötä. Kepuleissa takanavassa on kurkkupönttö joka pyörittää takapyörää.

Kaatavassa mallissa pönttö on etunavassa, horror!

Integroitu akku on huonompi, kallis ja usein mahdoton uusia,

Vierailija
48/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsuhdepyörä kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/321a80d2-b123-413a-9750-a4fc2ddbdcee

Ok, mites sitten, jos vaihtaa työpaikkaa? Eikö tuo osana palkkaa maksettu etu sitten mene hukkaan, kun pyörä jää työnantajalle? Tuohan on vähän niinku pyörän vuokraaminen käytännössä?

Meidän firmassa on sellainen diili että jos otat itse lopputilin, joudut ostamaan fillarista jäljellä olevan pätkän itsellesi. Jos taas saat fudut, työnantaja maksaa loppuvelan.

Rahoitusyhtiö pyörän omistaa, ei työnantaja etkä sinä (ennenkuin on kokonaan maksettu).

Jos uusi työpaikka käyttää samaa palveluntarjoajaa (jolta pyörä siis "liisataan", käytännössähän tuo on osamaksu mitä maksetaan palkasta ja saadaan vähän veroetua), niin homma voi mennä helpostikin.

Jos taas eri palveluntarjoaja, niin vanhasta diilistä pitää päästä eroon ja ottaa uusi diili. Pyörän saat pitää ja jatkaa sen kanssa, mutta ehdot voivat muuttua. Käytännössä se lunastetaan vanhalta palveluntarjoajalta ja alat maksamaan uudelle. Silloin et joudu itse sitä lunastamaan, vaan se tehdään kulisseissa. Toki voit sen tehdä jos lompakossa on rahaa, silloin et tietty ota uutta pyöräetua.

Vierailija
49/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon sulla on ikää? Kyllä alle 60 vuotias jaksaa polkea 7 km vaikka vaihteettomalla mankelilla. Muutenkin sähköpyöräily on kovasti ylihypetettyä. En näe mitään järkeä ostaa mahdollisesti hyvinkin kallista sähköpyörää, joka on myös varkaiden silmissä huokutteleva, kun puolella hintaa saa laadukkaan perinteisen vaihdepyörän josta on iloa vuosiksi. 

Mitä ihmeen järkeä tällaisissa vastauksissa on kenenkään mielestä. Kaikki tietävät, että sähköiset ovat kalliimpia kuin luomut, vai kuvittelitko olevasi ainoa, joka tuon on huomannut. Jos joku haluaa sähköpyörän, niin kommentoi jotain asiaan liittyvää tai pidä mielipiteesi ominasi.

Johan nyt on kummallinen keskustelupalsta jos ei voi mielipidettään ilmaista. 

Miten se sun mielipiteesi liittyi aloittajan kysymykseen? Vastaus, ei sitten mitenkään. Eli typerä ilmaisu.

Vierailija
50/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on Focuksen sähköavusteinen ollut nyt noin 4 vuotta käytössä. Yhteensä olen ajanut sillä noin 4000 km. Nopeasti kertyy, kun pelkästään viikossa tulee töihin pyöräiltyä yli 100 km. Edelleen toimii todella hyvin ja yllättävän kauan pystyy polkemaan yhdellä latauksella. Nyt pyörä on tosin ollut noin 1,5 vuotta vähemmällä käytöllä. Itsellä on pyörässä boschin akku.

Kannattaa kyllä panostaa rahallisesti ostoon, vaikka aika kalliitahan nuo on hyvillä osilla. Aidosti, jos pyörää paljon käyttää, niin maksaa kyllä itsensä takaisin.

Vierailija
51/59 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin itse noin 5 vuotta sitten sähköpyörän. Muutama ystävä oli samoihin aikoihin ostamassa fillaria, ja kyselin heiltä, etteikö kannattaisi sijoittaa ennemmin sähköavusteiseen, jotta tulisi oikeasti fillaroitua esim. töihin. No, itse ajelen lumettomana aikana noin puolet työmatkoista tällä omalla sähköpyörälläni, mutta nämä ystävät - jotka päätyivät hankkimaan tavallisen vaikka sinänsä kumpikin ihan laadukkaan fillarin  - ajoivat hankintavuonna muutamia kertoja omilla pyörillään, sittemmin eivät lainkaan.

Ja ollaan keski-ikäisiä hyväkuntoisia naisia kaikki. Eli kyllä se sähköavusteisuus madaltaa kynnystä polkea esim. töihin, jos ja kun ei ole himofillaristi.

Minä ajattelin asian päinvastoin viime kesänä, kun hankin uuden pyörän. Minulla on työmatka 13 km suuntaansa ja olen vuosikaudet ajanut sen keskimäärin 3 krt/vko pyörällä, pois lukien korona-aika. Pyöränä on ollut maastopyörä. Ensin ajattelin että ostan sähköpyörän, mutta päädyin kuitenkin ketterään kapearenkaiseen hybridiin. Se oli mulle hyvä valinta ja työmatka nopeutui minuuttikaupalla aikaisempaan verrattuna. Tykkään ihan hulluna! Sähköpyörän ostan siinä vaiheessa kun toi tavallisella pyörällä ajaminen käy liian rankaksi tai pyörällä töihin lähtö on vastenmielistä.

N55

Vierailija
52/59 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos jos saisit täältä vinkkiä: https://wellnessday.fi/paras-sahkomaastopyora/ :)

Vierailija
53/59 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmettelen tätä sähköpyörävastaisuutta, vaikka tällä palstalla on paljon ihan asiallisiakin vastauksia. Itsellä pitkä kunto-urheilutausta ja vielä 40v:nä maraton meni alle 3h ja normipyörälläkin tullut ajeltua jonkin verran. Nykyään pyöräilen n. 10 000km vuodessa ja siitä 80% sähköavusteisella ja loput normilla. Varsinkin työmatkoilla tuo sähköpyörä on hyvä, ei ole hiki, kun tulee töihin. Tykkään siitä myös lenkkeillessä, pystyn tekemään edelleen pitkiä lenkkejä, vaikka kunto ei enää ihan niin hyvä olekkaan ja eihän tässä mihinkään kisoihin reenata! Oma nautinto on tärkeintä! Minä suosittelen sähköpyörää kaikille 'ei kilpailijoille' tai muuten aktiivisesti kuntoa harjoittaville.

Vierailija
54/59 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytössä ollut Helkama jo useita vuosia. Hyvä, tosin akun kestävyys heikkeni jo parissa vuodessa.

Työsuhdepyöränä hankin Trekin. Loistava pyörä, Boschin akku. Akku kestää hyvin.

Itse pyöräilen ympäri vuoden töihin. Vuodessa tullut mittariin n. 2000 km. Toki ihan vapaa-ajan pyöräilyä paljon. Parasta juuri se, että et ole yltäpäältä hiessä kun pääset työpaikalle.

Ihan paras ostos!

Ostin 15 vuotta sitten Helkaman Unisex-pyörän joka on toiminut ongelmitta jo 15 vuotta. Akku on ehkä vähän heikentynyt jo. mutta edelleen sillä hyvin pääsee vaikka töihin.

Mutta vietiin Helkama mökille kun mies osti minulle lahjaksi netistä uuden ulkomaisen pyörän jonka ketjut putoilee vähän väliä ja jossa se välitanko on iin korkea etten tahdo päästä helposti pyörän päälle. Harmittaa, kun se vanha Helkama olisi käytännössä ollut toimivampi työmatkoilla.

Vierailija
55/59 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytössä ollut Helkama jo useita vuosia. Hyvä, tosin akun kestävyys heikkeni jo parissa vuodessa.

Työsuhdepyöränä hankin Trekin. Loistava pyörä, Boschin akku. Akku kestää hyvin.

Itse pyöräilen ympäri vuoden töihin. Vuodessa tullut mittariin n. 2000 km. Toki ihan vapaa-ajan pyöräilyä paljon. Parasta juuri se, että et ole yltäpäältä hiessä kun pääset työpaikalle.

Ihan paras ostos!

Ostin 15 vuotta sitten Helkaman Unisex-pyörän joka on toiminut ongelmitta jo 15 vuotta. Akku on ehkä vähän heikentynyt jo. mutta edelleen sillä hyvin pääsee vaikka töihin.

Mutta vietiin Helkama mökille kun mies osti minulle lahjaksi netistä uuden ulkomaisen pyörän jonka ketjut putoilee vähän väliä ja jossa se välitanko on iin korkea etten tahdo päästä helposti pyörän päälle. Harmittaa, kun se vanha Helkama olisi käytännössä o

Kannattaa lyhentää ketjua. Tarvitset siihen ketjun katkaisutyökalun, jotain 15€ tai vie huoltoon. 

Vierailija
56/59 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse niin että ajan sähköllä töihin niin ettei tarvitse paljoa hikoilla ja otan sitten kotimatkalla sähköavustuksen pois ja saan hyvä jalkatreenin samalla.

Sähköpyörää voi ajaa halutessaan myös kevyella avustuksella tai kokonaan ilman. 

Ehdottomasti sähköpyörä työmatkoille jos matka on yli 34km  !

Jossain pikkukaupungissa 1-2 km ruokakauppamatkat hoituu kätevämmin ihan peruspyörällä niin ei tarvitse sähkätä akkujen kanssa tai murehtia sitä jos pyörä varastetaan.

Vierailija
57/59 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse niin että ajan sähköllä töihin niin ettei tarvitse paljoa hikoilla ja otan sitten kotimatkalla sähköavustuksen pois ja saan hyvä jalkatreenin samalla.

Sähköpyörää voi ajaa halutessaan myös kevyella avustuksella tai kokonaan ilman. 

Ehdottomasti sähköpyörä työmatkoille jos matka on yli 34km  !

Jossain pikkukaupungissa 1-2 km ruokakauppamatkat hoituu kätevämmin ihan peruspyörällä niin ei tarvitse sähkätä akkujen kanssa tai murehtia sitä jos pyörä varastetaan.

TArkoitin että yli 3 ta 4 km työmatkoillejo sähköpyörä on parempi.

Vierailija
58/59 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran  kannattaa maksaa merkistä että saat sen huollettua + varaosat   omalla kylällä.

Bike discountissa alle 2 donaa  cube- fillareita ja radoneja, nuo ainaki pystyy huoltaan jokaisessa fillariliikkeessä.

Vierailija
59/59 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biltema markkinoi uutta sähköpyörää: Diarra Fätbike City. 🛴