Voisitko asua hautausmaan läheisyydessä?
Kommentit (47)
Olen asunut melko lähellä hautausmaata pariinkin otteeseen, mutta matkaa ollut kuitenkin useia satoja metrejä, ja kumpaakaan en ole saanut itse valita (olen ollut lapsi/teini).
En nyt muuttaisi ainakaan ihan lähelle hautausmaata. En edes vieraile hautausmailla enää yksin. Pidän niitä pelottavina paikkoina.
Olen ollut joskus hautausmaalla töissä ja myöhemmin myös asunut hyvin lähellä.
Kuten joku tuossa aiemmin kommentoi, voisin muuttaa vaikka keskelle. Toki riippuu paikkakunnasta ja hautausmaasta mutta vaikka kämppä keskellä Hietaniemeä olisi aika jees.
Tuo väite, että hautausmaalla haisee on ihan BS. Ei se lahoavan ruumiin haju 2 metriä mullan alta minnekään leviä. Enintään siellä haisee - tai tuoksuu - puut ja muu viherkasvusto.
Asun parhaillaan ihan vieressä, mutta en näe ikkunoistani sinne. Tykkään käydä rauhaksiin siellä kävelemässä. Kaunista on.
Mielummin hautausmaan läheisyydessä kuin ihmisten.
Juu, ainakin on rauhallisia naapureita. En pelkää kummituksia.
Olen ollut hautausmaalla töissä, ja käyn mielelläni hautausmaalla myös kävelylenkillä. Todella kaunista ja rauhallista. Joskus nuorena käytiin kavereiden kanssa hautausmaalla myös kesäöisin, oli mukamas niin jännittävää. Ei haittaisi yhtään asua hautausmaan vieressä.
Asun hyvin lähellä. Ihan ikkunasta ei näy, vieressä oleva kaunis kirkko näkyy. Kävelen joka ilta koiran kanssa hautausmaan ohi, se on kaunis ja rauhoittava näky.
Tottakai. Ois rauhallisia naapureita.
Miksen voisi? Elävät ihmiset tekevät pahoja asioita, eivät kuolleet.
Naapurit olisivat rauhallisia eivätkä häiritsisi. Siispä voisin.
En voisi asua missään nimessä. Puistattavaa.
Vierailija kirjoitti:
En voisi asua missään nimessä. Puistattavaa.
Miksi?
Newsflash: sinä kuolet joskus, kuten myös vanhempasi ja muut sukulaisesi, myös lapsesi, jos sinulla sellaisia on.
Meinaatko elinaikanasi olla käymättä vaikkapa vanhempiesi haudoilla, kun puistattaa?
Oikein mielelläni, ei ehkä olisi mopopoikia päristelemässä joka ilta ja viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut. Hyviä puolia on rauhallisuus. Huonoja puolia kuumalla kesäsäällä ajoittainen haju. Mutta plussan puolella kuitenkin.
Haju? Oon ollut hautausmaalla töissä, enkä oo haistanut mitään hajua, enkä ole kuullut kenenkään puhuvan, että hautausmaalla haisisi. Kylmiössä olen kyllä jokusen kerran haistanut kalman.
Tulee yksi tilanne mieleen, missä hautausmaalla voisi haista, mutta tämä on kyllä harvinaista: hautausmaalla voi olla sellaisia kohtia, joissa ruumis ei maadu hyvin. Silloin hautaa auki kaivettaessa sieltä voikin tulla vastaan vielä mätänemässä ollut ruumis, ja sehän sitten piilotetaan kasaan. Mutta tämä on harvinaista. Muistaakseni haudan saa avata 25 vuoden kuluttua ja yleensä ruumis on kyllä ehtinyt siinä maatua hyvin.
36
Vierailija kirjoitti:
Tulee yksi tilanne mieleen, missä hautausmaalla voisi haista, mutta tämä on kyllä harvinaista: hautausmaalla voi olla sellaisia kohtia, joissa ruumis ei maadu hyvin. Silloin hautaa auki kaivettaessa sieltä voikin tulla vastaan vielä mätänemässä ollut ruumis, ja sehän sitten piilotetaan kasaan. Mutta tämä on harvinaista. Muistaakseni haudan saa avata 25 vuoden kuluttua ja yleensä ruumis on kyllä ehtinyt siinä maatua hyvin.
36
No silloin joskus, kun olin hautausmaalla töissä, kaivurit kyllä kertoivat, että kalloja ja muita luita saattoi tulla vastaan. Mutta ihan vasta mätänemistilassa ollut ruumis olisi piilotettu johonkin "kasaan", kuulostaa jutuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
36
No silloin joskus, kun olin hautausmaalla töissä, kaivurit kyllä kertoivat, että kalloja ja muita luita saattoi tulla vastaan. Mutta ihan vasta mätänemistilassa ollut ruumis olisi piilotettu johonkin "kasaan", kuulostaa jutuilta.
Luitko viestini kunnolla? Se ei ole tavallinen tilanne, mutta hautaismailla tosiaan voi olla niitä kohtia, joissa ruumis maatuu huonommin. Mitä sä ajattelet, että sellaisessa tilanteessa tehdään, kun ruumis tulee vastaan? Kasaan se piilotetaan, niin kuin piilotetaan luutkin.
Työkseni olen ollut vainajien kanssa tekemisissä harva se päivä.
Mielelläni asuisin. Olisi hiljaista ja rauhallista. Ympäristön hiljaisuus on yksi tärkeimmistä tekijöistä kodin sijainnissa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/