Siivoustyö ei kannata
Yksinasuva pienipalkkainen siivooja saa pääkaupunkiseudulla asumistuen kanssa n.1700e ja työttömänä 1300e. Pieni rahallinen hyöty ei kannusta työhön.
Rahallinen hyöty? Jos vuokraa ei ole näistä vähennetty, on ihan selvää ettei mitään hyötyä ole, jos työttömän vuokra maksetaan, ja työssäkäyvä maksaa itse!
Kommentit (86)
Tiedättekö te mitä minä pienipalkkainen suunnittelen. Sitä, että mies muuttaa perimäänsä mökkiin nimellisesti kirjoille että saisin asumistuen ja korotetun lapsilisän. = 500€ enemmän rahaa/ kuukausi. Näin alhaisia mietin, koska pieni palkkaa on oikeasti niin pieni ettei sillä tule toimeen ja lisäksi meidän yhteiskunta rankaisee ydinperheenä asumisesta ja elämisestä ja asuessasi puolisosi kanssa, olettaen että tulette toimeen. Vaikka toinen on ulosotossa ja maksaa palkastaan valtavan määrän voudille todennäköisesti loppuikänsä, koska firma teki konkurssin.
Tää on ihan naurettavaa pelleilyä koko sosiaaliturva.
Vierailija kirjoitti:
Tällähetkellä teen puhelinmarkkinointia provisiopalkalla, palkkaa tulee ehkä noin 1400€ ja siitä miinus verot. Lisäksi työ on kokoaikaista joten en saa mitään tukia palkan lisäksi + koska puolison tulot.
Aiemmin tein osa-aikaisena myyjän töitä kaupassa ja päälle sain soviteltua päivärahaa. Sain n. 1000€ palkan lisäksi yli 700€ soviteltua työttömyysrahaa.
Eli yhteensä n. 1700€/kk.
Epäreilua on , että nyt kokoaikaisena saan vähemmän rahaa.
Kyseessä on eri firma, eri työ ja erilainen palkan peruste. Tottakai kokoaikaisesta työstä pitäisi saada enemmän, mut firmat maksavat eritasoisia palkkoja. Toivottavasti löydät jatkossa paremmin palkatun työn.
Väliinputoajia on paljon. Aina pitäisi tarkastella kokonaistilannetta, eli sitä paljonko henkilölle/ ruokakunnalle jää käyttörahaa pakollisten menojen jälkeen. Ei ihmisiä voida niputtaa yhdeksi isoksi massaksi.
Miten 2000 palkan päälle voi saada asumistukea?
Itse joskus hain pienemmän palkan päälle, en saanut.[/quote]
Helsingissä minäkin sain aikoinaan asumistukea isommilla tuloilla kuin nyt maakunnassa. Ei ollut halpaa asuntoa tarjolla. Nyt en saa mutta onhan täällä vuokrarasokin toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällähetkellä teen puhelinmarkkinointia provisiopalkalla, palkkaa tulee ehkä noin 1400€ ja siitä miinus verot. Lisäksi työ on kokoaikaista joten en saa mitään tukia palkan lisäksi + koska puolison tulot.
Aiemmin tein osa-aikaisena myyjän töitä kaupassa ja päälle sain soviteltua päivärahaa. Sain n. 1000€ palkan lisäksi yli 700€ soviteltua työttömyysrahaa.
Kyseessä on eri firma, eri työ ja erilainen palkan peruste. Tottakai kokoaikaisesta työstä pitäisi saada enemmän, mut firmat maksavat eritasoisia palkkoja. Toivottavasti löydät jatkossa paremmin palkatun työn.
Kyseessä on vain ja ainoastaan se, että teen kokoaikaista työtä. Jos työ olisi osa-aikainen, niin saisin tuohon päälle soviteltua työttömyysrahaa koska meillä on lapsia. Mitään muuta estettä ei ole sovitellulle päivärahalle + tietenkin se, että asun puolisoni kanssa.
Voitteko kuvitella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka 2000 + asumistukea 180. Käteen jää noin 1800 euroa. Työttömänäkin maksaisin osan asumisesta ensimmäiseksi tuosta 1300 eurosta. Lisäksi elämänlaatu oli ainakin itselläni paljon huonompi kun olin työttömänä. Tietenkin ihmiset kokevat asioita eri tavoin.
Palkka 1400e brutto, luvattua soviteltua ei tullut, eli tuot 0e, yhtä aikaa potkut saanut ex.työkaveri nyt jo pitkäaikaistyötön ja saa selvästi enemmän kuussa käteen kuin minä, minä otin työn vastaan, hän ei.
Ei takuulla saa! Vai onko palkkasi kuitenkin 570€ kk käteen?
Sinulla on hyvä asema häneen nähden. Jatkossa, kun haet uutta työtä, olet paikanvaihtaja ja täten työttömiä edellä. Älä usko kaikkea sontaa, mitä jotkut puhuu. Sinulla on hyvät mahdollisuudet löytää paremmin palkattua työtä, jota toivon sinun löytävän.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kannatan sitä että kokoaikatyössä tulee olla joku minimipalkka. Ei ole oikein, että osa-aikaisena saat tukien myötä enemmän rahaa uin tekemällä täytt työaikaa. Systeemissä on porsaanreikiä ja nämä pitäisi ehdottomasti saada korjattua.
No minä teen osa-aikaista siivoushommaa ja saan päivärahaa. Kun tienaan bruttona yli 300e kuukaudessa päivärahan osuus pienenee. Mitään muita tukia en saa. Juuri viime kuussa laskin että jukopliut onko tässä mitään järkeä, kulkea välillä 70km siivouskohteeseen ja touhuta raskasta työtä kolmisen tuntia josta yhden tunnin palkka menee bensoihin. Ja eikun päivärahoista pois vaan jos "liikaa" tienaa. Tekisin paljon enemmän näitä hommia tienatakseni edes jotain, mutta lääkäri kieltää ja tiedän tasan tarkkaan itsekin että kroppa ei kestä, eikä vaivat ole millään muotoa itse aiheutettuja jos joku sitä luulee. Kunto kyllä kestäisi.
En tekisi päivääkään enää tätä jos en tykkäisi siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on vain ja ainoastaan se, että teen kokoaikaista työtä. Jos työ olisi osa-aikainen, niin saisin tuohon päälle soviteltua työttömyysrahaa koska meillä on lapsia. Mitään muuta estettä ei ole sovitellulle päivärahalle + tietenkin se, että asun puolisoni kanssa.
Voitteko kuvitella?
Ja jos omasta tahdosta siirryn osa-aikaiseksi , niin silloin en ole oikeutettu työttömyysetuuteen. Joudun siis irtisanoutumaan, kärsimään karenssin ja tekemään sitten uuden työsopimuksen osa-aikaisena, niin olen oikeutettu soviteltuun päivärahaan.
Tämä voi myös johtaa siihen, että työkkäristä soitetaan työnantajalle ja kysytään että eikö heillä ole tarjota kokoaikaista työtä? ( Tottakai puhelinmarkkinoinnissa aina on) eli käytännössä mahdotonta. Ja näin jatkan työskentelyä riistopalkalla.
Ainakin siihen saakka, kunnes löydän parempipalkkaisen työn. Jos löydän.
Vierailija kirjoitti:
Pieni rahallinen hyöty ei kannusta työhön.
Niin no, mitäs äänestitte ja halusitte sosialistivaltion? Tietenkin yrittäjät voivat laskea niitä palkkoja kun silloin saavat maksatettua nuo palkat valtiolla ylisuurien tukien takia. 🤦
Vierailija kirjoitti:
Systeemi kannustaa osa-aikaisuuteen. Varsinkin ravintola- ja kaupanala ( + se siivous) on sellainen että se 37,5 tuntia on harvinaisuus.
Kuka jaksaisi siivota 37, 5 tuntia viikossa? Itse en olisi jaksanut ainakaan enempää kuin sen 5 tuntia päivässä, kun olin nuorena kesätyössä siivoamassa. Tässä iässä en jaksaisi edes sitä. Kehotan kokeilemaan ennen kuin kommentoi.
Kävin työkkärin toimitilahuoltajakurssin koska ajattelin että siinä on varma ala jossa aina riittää töitä.
Olen miltei ainoita suomalaisia työssä. Muut muualta tulleita jotka eivät osaa suomea ja hyvä jos englantia. Koetan oman työn ohella ilman erillistä korvausta opettaa oikeita työtapoja englanniksi tyypeille jotka eivät osaa lukea pesuainepullosta mihin kohteeseen se on tarkoitettu, vahtia ettei ainetta laiteta desiä litraan kun pitäisi laittaa vaan milli, vessaharjalla ei pestä muuta kuin pyttyä... ja nämä saa toistaa monta kertaa päivässä. Osaa kiinnostaa, osaa ei. Tilaukset, huoltopyynnöt, reklamaatiot, kommunikoinnin asiakkaiden kanssa hoidan tietenkin minä kun muilla ei riitä kielitaito.
Siivoojan paperit annetaan vaikkei edes perusasioita saatika kieltä osata edes auttavasti. Nyt kaiken kruunasi tämä ruhtinaallinen 94 euron kertakorvaus. Minä olen yksi niistä jotka lopettavat nämä hommat. Juoskoot joku muu tästä lähtien alle 1900€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö te mitä minä pienipalkkainen suunnittelen. Sitä, että mies muuttaa perimäänsä mökkiin nimellisesti kirjoille että saisin asumistuen ja korotetun lapsilisän. = 500€ enemmän rahaa/ kuukausi. Näin alhaisia mietin, koska pieni palkkaa on oikeasti niin pieni ettei sillä tule toimeen ja lisäksi meidän yhteiskunta rankaisee ydinperheenä asumisesta ja elämisestä ja asuessasi puolisosi kanssa, olettaen että tulette toimeen. Vaikka toinen on ulosotossa ja maksaa palkastaan valtavan määrän voudille todennäköisesti loppuikänsä, koska firma teki konkurssin.
Moni pärjää yksinhuoltajana rahallisesti paremmin,. Tämä on väärin!
Vierailija kirjoitti:
Tätä on takuulla paljon enemmän kuin halutaan uskoakaan, eikä asiasta suostuta edes puhumaan sivistyneesti. Muotoilu "ydinperheenä asumisesta rangaistaan" on varsin osuva, vaikka toki tiettyjä hyötyjäkin on kuten kotitalousvähennys, joka on henkilö- eikä kotitalouskohtainen ja kurittaa yksiaikuisisia talouksia kohtuuttomasti.
Tiedän ja tunnen useamman vuosikausia yhdessäasuneen parin, jotka ovat tukiteknisistä syistä eri osoitteissa virallisesti.
Yksi aihetta sivuava teema ovat lisäksi aidot erot, joissa lasten asumisesta riitelyn todellinen motiivi on tuet, mutta se verhotaan isien syrjinnäksi oikeudessa, jotta menestymismahdollisuudet olisivat paremmat. Seurasin läheltä erään nuoren elämän syöksykierrettä, kun pitkäaikaistyötön isä tajusi saavansa luonaan asuvasta teinistä yli 500e lisää rahaa ja hän aloitti äidin mustamaalauskampanjan, nuoren lahjomisen lupauksilla rahasta ja ettei tarvitsisi tehdä koulussa mitään, saisi aina pelata jne. Poika kääntyi äitiä vastaan, innostui lupauksista ja nyt on päihdeaddikti ja ilman toisen asteen koulutusta kuten isänsäkin. Rahat eivät menneet nuoren hyvinvointiin, vaan isän päihteisiin.
Hiljaa köyhät, tehkää ilmaiseksi meille töitä
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että alle 65 vuotiaan naisen minimi ruokakulut on 285e kuussa ja miehen 320e paikkeilla? Nelihenkinen perhe jossa kaksi teiniä on jo lähes 1100e. Meidän tukijärjestelmissä ei missään nämä mitoitukset toteudu paitsi yli 65 vuotiaille, koska ravinnon tarve vähenee ikääntyessä. Kaikki muut ikäryhmät näkee käytännössä nälkää jos elävät sosiaalituella
Mistä sinä muka tiedät jokaisen yli 65-vuotiaan ravinnontarpeen?! Taas löyty uusi kateuden kohde, voi veljet. On ne vanhukset pahoja ihmisiä näköjään ihan joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemi kannustaa osa-aikaisuuteen. Varsinkin ravintola- ja kaupanala ( + se siivous) on sellainen että se 37,5 tuntia on harvinaisuus.
Kuka jaksaisi siivota 37, 5 tuntia viikossa? Itse en olisi jaksanut ainakaan enempää kuin sen 5 tuntia päivässä, kun olin nuorena kesätyössä siivoamassa. Tässä iässä en jaksaisi edes sitä. Kehotan kokeilemaan ennen kuin kommentoi.
Mä siivoan 37,5 h/vko, olen tehnyt sitä jo 15 vuotta. N61
Jep. Tämmöistä perhepolitiikkaa ja näin meillä tuetaan lapsiperheitä. Systeemi ajaa ihmiset siihen, että aletaan keksimään kepulikonsteja että pärjätään! Pakko on vaan saada ne lapset ruokittua ja vaatetettua + laskut maksettua.
Kaikista pahimpia väliinputoajia on ydinperheet, joissa ollaan velkaannuttu. Mitään tukia et yhteiskunnasta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudesssa hyvinkin moni tekee täyttä työaikaa. Erikseen on yksityisille työskentelevät. Mutta sotealueilla ja kaupunkien työntekijät tekevät kokoaikatyötä. Osalla on ruokahuoltoa ja muuta siiinä lisäksi mutta osa siivoaa koko päivän. Minä työskentelen laikkarina sairaalassa ja työaika on sen 7 tuntia 39 minuuttia joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudesssa hyvinkin moni tekee täyttä työaikaa. Erikseen on yksityisille työskentelevät. Mutta sotealueilla ja kaupunkien työntekijät tekevät kokoaikatyötä. Osalla on ruokahuoltoa ja muuta siiinä lisäksi mutta osa siivoaa koko päivän. Minä työskentelen laikkarina sairaalassa ja työaika on sen 7 tuntia 39 minuuttia joka päivä.
Mä työskentelen yksityiselle yritykselle ja siivoan koko työajan. N61
Ja kohteet on paskasia ja villakoiria täynnä. Muu henkilökunta siivoaa omien töidensä ohessa pahimpia paskoja, että pystyy olemaan siellä työpaikalla.