Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikan ikävä "pakkomyyntikulttuuri"

Vierailija
01.04.2023 |

Uudehkossa työpaikassa häiritsee yllättävän monen työkaverin harrastama pakkomyyntikulttuuri. Tuputetaan Dermosilia, jonka esitettä tuodaan lounastunnilla nenän alle kynän ja paperin kanssa, että laita tuohon listaan mitä tilaat. Ei auta, vaikka on useamman kerran sanonut, että en aio tilata. Vielä näkyvämpänä on kuitenkin työkavereiden lasten luokkaretkien ja etenkin harrastusporukoiden pakkomyynti. On keksejä, pesuaineita, vessapaperia, metrilakua, karkkeja, sukkia, pyyhkeitä, jne. Myynnistä innostuneet työkaverit vitsailee keskenänsä ja etenkin uusille työntekijöille ja harkkareille, miten hieno työpaikka on, kun "täältä saa sitten kaiken", ja sitten isketään ne esitteet nenän alle ja tuputus alkaa.

Itse lapsettomana olen myyjämammojen ykköskohde, sillä myyjät eivät painosta samalla tavalla toisia myyjiä ostamaan omia tuotteitaan. Olen ihan kypsä jatkuvaan tuputukseen ja siihen, että kerta toisen jälkeen kuulen samat argumentit
- no kaikkihan tarvii vessapaperia
- vie tuliaiseksi vanhemmillesi/kavereiden lapsille
- kyllä tulee aina tarpeeseen
- katso kilohintaa, et saa muualta halvemmalla
- hyvän asian puolesta pitää ostaa
- osta kannatuksen vuoksi

Minusta tuollaiset työpaikkojen pakkomyynnit pitäisi ihan oikeasti kieltää, ei kuulu työpaikoille! Meillä on työkavereita, jotka eivät ole yhtä paksunahkaisia kieltäytyjiä kuin minä, ja jotkut kiltimmät ja hölmömmät sitten taipuu painostuksen alla, kun eivät kehtaa sanoa ei. Mikä ihmeen velvollisuus heillä olisi sponssata työkaverin lapsen harrastustoimintaa? Valitettavasti ainakaan lähiesihenkilölle valittaminen ei auttaisi, sillä hän on yksi pahimmista pakkomyyjistä, tai "varainkerääjistä".

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä et osta, mutta valitat kuitenkin asiasta? Kannattaisiko asiasta puhua niiden kanssa, jotka ostavat, eikä meidän? 

Keskustelupalstalla ei saisi keskustella erilaisista asioista ja ilmiöistä? Erikoinen näkemys. 

ap

Saa keskustella, mutta mitä se auttaa täällä keskustella? Sinua auttaisi paljon enemmän keskustella asiasta niiden, jotka niitä ostavat, kanssa, eikä meidän. Emme me voi niitä käytäntöjä siellä teillä muuttaa.

Tässä kohtaa haluaisin lähinnä keskustelua teemasta. Se mitä teen työpaikkani suhteen, on taas eri asia. 

ap 

Vierailija
42/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan kieltäytyä ostamasta tai voi myös sanoo, että just ostin kummilapselta tai naapurin lapselta että nyt en ota. Mutta onhan tuo ikävää, että työpaikalla noita tyrkytetään. Pitäisi vaan tehdä yhteinen päätös, että lasten harrastusten varainhankintaa ei työpaikalla tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä et osta, mutta valitat kuitenkin asiasta? Kannattaisiko asiasta puhua niiden kanssa, jotka ostavat, eikä meidän? 

Keskustelupalstalla ei saisi keskustella erilaisista asioista ja ilmiöistä? Erikoinen näkemys. 

ap

Saa keskustella, mutta mitä se auttaa täällä keskustella? Sinua auttaisi paljon enemmän keskustella asiasta niiden, jotka niitä ostavat, kanssa, eikä meidän. Emme me voi niitä käytäntöjä siellä teillä muuttaa.

Tässä kohtaa haluaisin lähinnä keskustelua teemasta. Se mitä teen työpaikkani suhteen, on taas eri asia. 

ap 

Keskustelua? Oletatko, että joku tulee tänne puolustamaan sitä, että muiden on ihan ok taipua, kun hän agitoi ostamaan?

Vierailija
44/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpaikalla pari näitä nuorisourheilumyyjiä. Hoitavat asian siten, että taukotilan pöydälle ilmestyy esite tuotteista ja lista johon tilaukset merkitään. Mua ainakaan eivät ole painostaneet tai edes puhuneet asiasta, enkä ole nähnyt tai kuullut että olisivat muillekaan puhuneet, vaan tuovat vain nuo laput. Miehiä ovat nämä molemmat, jos sillä jotain väliä on. Mun mielestä hyvän oloinen systeemi, ei tarvetta totaalikiellolle mutta asia pidetään häiritsemättömissä rajoissa.

Vierailija
45/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaupustelua työpaikalle, sieltä ei edes pääse pois ja ensisijaisesti pitäisi tehdä töitä. Tekevätkö tätä kaupustelua työajalla? Koska jos tekevät, niin siitä vaan kantelemaan, etteivät tee töitään.

Voisikohan työnantajalle ehdottaa, että työpaikasta voitaisiin tehdä kaupustelusta vapaa?

Vierailija
46/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko ostaa.

Minä olen joskus kyllä ostanut koska nuo tuotteet ovat olleet hyviä.

Mutta ei ole pakko. Sysäät vaan esitteet syrjään.

Mitkä tuotteet on hyviä?

- Dermosililla on monta hyvää tuotetta ja hyvä hinta-laatusuhde

- Gutz alusasut ja sukat

Mitään vessapaperia tms en ole ostanut.

Dermosilista kokemuksia itsellänikin. Osa tosin tuntuu hivenen ylihinnoitelluilta, mutta osa olleet ihan nappilöytöjä! Etenkin suosikkini Dermosilin väritön irtopuuteri, tosi hyvä hintalaatusuhde. Samoin palashampoo, heleyttävä meikinpohjustaja ja rasvainen perusvoide säännöllisessä käytössä.

Mutta sitten kaikkien Dermon ystävien hyvä muistaa, että niitä tuotteita kannattaa tilata netistä, ei työkaverilta. Kun tilaa työpaikan kautta, saa myyjä itselleen mehevät bonukset ylimääräisten tuotteiden muodossa. Kun tilaa itse netistä, kerryttää omia bonuksia Dermosilin nettikaupassa, ja niillä kertyy itseasiassa aika nopeasti jo muutamilla tilauksilla. 

Vierailija
47/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnnä ne kaupustelijatyökaverit ikkunasta ulos. Oppiipahan.

Vierailija
48/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin ostat täältä: https://hatstore.fi/custom-made Esim. "EN OSTA MITÄÄN! ONKO SELVÄ!" tekstillä varustetun lippiksen jota pidät töissä viikko lippiksen käyttöä varmaan riittää...

Vierailija
49/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko ostaa.

Minä olen joskus kyllä ostanut koska nuo tuotteet ovat olleet hyviä.

Mutta ei ole pakko. Sysäät vaan esitteet syrjään.

Mitkä tuotteet on hyviä?

- Dermosililla on monta hyvää tuotetta ja hyvä hinta-laatusuhde

- Gutz alusasut ja sukat

Mitään vessapaperia tms en ole ostanut.

Dermosilista kokemuksia itsellänikin. Osa tosin tuntuu hivenen ylihinnoitelluilta, mutta osa olleet ihan nappilöytöjä! Etenkin suosikkini Dermosilin väritön irtopuuteri, tosi hyvä hintalaatusuhde. Samoin palashampoo, heleyttävä meikinpohjustaja ja rasvainen perusvoide säännöllisessä käytössä.

Mutta sitten kaikkien Dermon ystävien hyvä muistaa, että niitä tuotteita kannattaa tilata netistä, ei työkaverilta. Kun tilaa työpaikan kautta, saa myyjä itselleen mehevät bonukset ylimääräisten tuotteiden muodossa. Kun tilaa itse netistä, kerryttää omia bonuksia Dermosilin nettikaupassa, ja niillä kertyy itseasiassa aika nopeasti jo muutamilla tilauksilla. 

Tämä. Me tilaamme nykyisin itse kotiin kun perheessämme jokainen jotakin tuotetta käyttää. Toimitus on nopea ja eikä tarvitse töistä asti kantaa. Vaimo ja tyttäret katsovat rauhassa mitä haluavat ja minä teen tilauksen kun lisään omani. Bonukset itselle eikä työkaverille.

Jos tilaan jotain työpaikalta niin korkeintaan sellaiselta joka ei pakkomyy. Laittaa esitteen pöydälle ja siitä saa rauhassa katsoa. Tyrkyttäjien peli on heti menetetty.

Vierailija
50/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin kerran työkaverilta vessapaperia "hyvän asian vuoksi". Ajattelin, että mikäs siinä kun vessapaperia joka tapauksessa tarvitaan. Paperi oli tavallista Lambia, mutta tukki meidän vanhan talon huonokuntoiset viemärit ihan täysin. Siihen asti oli käytetty jotain halpismerkkiä, joka hajosi käsiin suunnilleen jo rullasta vedettäessä ja se oli mennyt hyvin läpi viemäreistä. Vähän paksumpi Lambi ei sitten mennytkään.

Sittemmin viemärit on rempattu, mutta en ole enää toiste "hyvän asian vuoksi" mitään ostanut.

Vierailija
51/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla vaikeuksia sanoa ei riittävällä päättäväisyydellä vai pelkäätkö työkaveriesi loukkaantuvan?

Kyllähän ne loukkaantuu. Siinä pitää vaan olla tiukkana ja sanoa ei kiitos.

Sellaisten urpojen kuuluukin loukkaantua, jotka eivät ymmärrä ensimmäistä eitä. Miksi ne luulee, että se ei muuttuu rasittavalla jankkaamisella kylläksi

Vierailija
52/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä mieluusti ostan jonkun lapsen harrastustoiminnan tukemiseksi, mutta ei kenenkään ole pakko ostaa. Eikä varmasti kukaan ap:ta pakotakaan, kunhan on itse tehnyt asiasta ongelman ja potee jotain huonoa omatuntoa, vaikkei tarvitsisi.

Vierailija
53/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuveljen parhaat on v**** hyviä, Dermosilit on v**** hyviä! Odotan aina koska näitä joku tuo myyntiin.

Vierailija
54/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä mieluusti ostan jonkun lapsen harrastustoiminnan tukemiseksi, mutta ei kenenkään ole pakko ostaa. Eikä varmasti kukaan ap:ta pakotakaan, kunhan on itse tehnyt asiasta ongelman ja potee jotain huonoa omatuntoa, vaikkei tarvitsisi.

Tää juuri. Ap ei ehkä pode hirveän huonoa omatuntoa, mutta itseäni raivostuttavat sellaiset heikkoitsetuntoiset palstalle kirjoittajat, joilla on itsellään (turhaan) huono omatunto jostain ja sen sijaan, että hakisivat siihen apua ja tukea toisilta täältä, tekevät aloituksen, jossa se, jonka kanssa he eivät tule toimeen syyllistetään! Vaikka kun huono omatunto on turha, niin asian voisi antaa vain olla ja kohauttaa olkia.

Vierailija
55/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaisi jos voisi valittaa esimiehelle, eikä henkilölle.

Olen samaa mieltä, että tuollaiset akkojen hömpötykset pitäisi kieltää.

Meillä esinainen kielsi, kun työkaverimies toi poikansa jalkapalloseuran kerjuuesitteet töihin. Sitä ennen ei kukaan tässä naisvaltaisessa työpaikassa ollut tuonut. Esinainen totesi vain nätisti, että yksityisasiat hoidetaan työajan ulkopuolella. Pikkuisen punotti korvat isukilla, kun keräili paperit pois.

Ihan hyvin on esinainen toiminut.

Vierailija
56/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveää, sanot vaan jämäkästi ei kiitos.

Mä olen se lapsen vanhempi jota puuhaäidit pakottaa myymään vaikka mieluummin maksaisin luokkaretken ym. rahalla. Nytkin tuli koululta viesti et aletaan myymään asiaa X, kukaan ei edes kysynyt mielipidettä. Ostan sitten itse kun en halua olla työkavereiden enkä sukulaisten kimpussa näillä.

Ja niitä keksi- ja sukkafirmojahan nämä systeemit elättää, mieluummin antaisin suoraan rahaa kuin maksan ylihintaisista sukista.

Sama! Ostan itse lasten myymät tuotteet kun en kehtaa hyväksikäyttää lähisukulaisia. Inhoan pakkomyyntiä.

Vierailija
57/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näitä töissä välillä on, joskus ostan, joskus en. Kuinka iso ongelma tuo voi nyt muka olla? Tikusta asiaa.... aikuiset ihmiset.. jne

Vierailija
58/58 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vaan kieltäytyä ostamasta tai voi myös sanoo, että just ostin kummilapselta tai naapurin lapselta että nyt en ota. Mutta onhan tuo ikävää, että työpaikalla noita tyrkytetään. Pitäisi vaan tehdä yhteinen päätös, että lasten harrastusten varainhankintaa ei työpaikalla tehdä.

Mutta sitten ne tyrkyttävät ensi kerralla kahta kauheammin, koska myönnät ostaneesi ja tukeneesi kuitenkin jo kertaalleen.

Edellisessä työpaikassani tilasin yhden työkaverin myymiä tuotteita (pidin niistä ja halusin tukea lapsen urheiluharrastusta, joka on myös itselleni tärkeä).

No toiselle työkaverille selvisi tämä niin eikös alkanut ihan urakalla tyrkyttää kaikkea mahdollista, mitä kahden lapsen kohdalla tulikaan myyntiin. Todella syyllistävä, jos ei ostanut.