Hautaamista pitäisi muka nopeuttaa. Linkki. Mielestäni ei järkevää.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009492771.html
Jos läheinen kuolee, niin 2 viikkoa menee täysipäiväisesti kiireellisten asioiden hoitamiseen. Kaikki ei hoidu edes millään kertasoitolla, vaan on puhelinaikoja ja takaisinsoittopyyntöjä jne.
Pelkkään hautauksen järjestämiseen ei pysty keskittymään.
Ensinnäkin jo pitäisi saada työstä vähintään palkaton vapaa 2 viikoksi.
Mieheni on järjestänyt yksin (Toki minun auttaessa) kahdet hautajaiset. Valtava työmäärä. Toinen vielä oli vuokra-asunnossa, jonka mies halusi tyhjentää ripeästi. Piti penkoa kaikki läpi ja selvitellä, mikä liike ostaisi loput ja sopia ne katsomaan sinne asunnolle. Kaikki raha-asiat, kun laskuja tuli vainajalle. Pankkiin piti mennä kuolintodistuksen kanssa hoitamaan paikan päälle. Meneminen ruumista katsomaan. Arkun ja kaiken miettiminen. Kuolinilmoitus lehteen.
Hautaustoimiston oli järkevää mennä paikan päälle arkkua yms valitsemaan.
Erityisesti, jos haluaa kutsua lehdessä vieraita, menee aikaa pakostakin.
(Sitten myöhemmin vielä perunkirjoitus oma juttunsa, mutta sillä ei ollut kiire.)
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin erilaista on ihmisen hautaan saaminen Suomessa kuin esim. Saksassa. Mieheni Saksassa haudattiin kolmen päivän päästä kuolemastaan ja hän kuoli kotona. Muutaman vuoden kuluttua kuoli äitini Suomessa ja ennenkuin haudattiin kului enemmän kuin kolme viikkoa aikaa ja kaikki järjestely oli hyvin sekavaa ja kesti kauan. Puhun vain hautajaisista. Lisäksi olin Suomessa kolme viikkoa saadakseni asunnon tyhjäksi ja vakuutukset ym. sanottua irti. Johan oli sekin prosessi kun kotivakuutusta ei voinutkaan sanoa irti, hirveä hässäkkä siitä syntyi. Perunkirjoitukseen piti tulla uudelleen Suomeen, mikään ei meinannut toimia ja ei puhettakaan, että joustoa olisi asioiden hoitamiseen löytynyt. Kotivakuutuksen irtisanomiseen oli otettava lopulta asianajaja kun veloittivat vaikka asuntoa ei enää ollut ja äiti haudassa. Saksassa sain hoidettua vastaavat asiat esittämällä kuolintodistuksen ja hommat hoituivat sujuvasti ihan kaikissa virastoissa, pankissa ym.
Ohis: sinä sentään hoidit itse asiat. Kaverini serkku asui Saksassa ja kun Saksassa asuvan äiti kuoli Suomessa, hän pakotti Suomessa asuvan serkkunsa (eli kaverini) hoitamaan kaikki käytännön järjestelyt (Kun kuulemma saksasta on hankalaa ja kalliita matkustella.)
Perinnöt ja rahat tietty kelpasivat sinne Saksaan. Ja tuli hautajaisiin. Eläkeikäinen ihminen, joka oli ihan hyväkuntoinen vielä. Ei vaivautunut ottamaan lapsiaan eikä miestään mukaan. (Vainajan lapsenlapsia ja vävyä)
Lisään vielä, että todellakin kaiken hoiti kaverini. Jopa sen Saksassa asuvan kuljetukset suomen osalta, hautajaiskukat ym. Kaikki sopimusasiakirjat ja asunnon myynnit ja itse hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Intiassa vain laskevat ruumiit Gangesiin. Voisivatko helsinkiläiset laskea vainajansa aikka vantaajokeen? Lakimuutos? Kansalaisaloite?
Siinä ne ruumiit kelluisivat joessa ja samalla järjestetettäisi tuo kaljakellunta tapahtuma...
Just tuttu järkkäs hautajaiset, niin päivässä oli kaikki siihen liittyvä hoidettu, kutsut meni tekstarilla tai soittamalla. Kaiken muun kuolemaan liittyvän voi hoitaa hautauksen jälkeen (mitä tehdään asunnolle, paperiasioiden viimeistely, jne). Eli ihan hyvin vois tuota hautaamisprosessia nopeuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset, perunkirjoitus ja vainajan jälkeensä jättämien käytännön asioiden järjestely ovat kolme eri asiaa.
Hautajaiset vaativat hautausluvan, arkun ja hautapaikan, kaikki muu on ekstraa.
Tajuatko paljonko se maksaa? Kaikkein halvin mahdollinen tilbehööri ilman uurnaa yms maksaa toista tonnia. Jos vainajalla ei varoja, pitää ensin odottaa noin kuukausi kun Kusti viitsii polkea pankin kirjeet kotiin, sen jälkeen hakea toimeentulotukea hautauskuluihin ja odottaa päätöstä viikko-pari. Ei kaikilla ole yhtäkkiä laittaa omista rahoistaan pari tonnia jonkun hautajaisiin...
Ainiin ja ennenkuin edes saan tietää, paljonko vainajalla mahdollisesti oli rahaa tilillä, tarvitsen virkatodistuksen pankille, jossa käsittelyaika on tällä hetkellä 4-6 viikkoa.
Et tarvitse. Pankki lähettää ihan heti kirjeen. He tietävät kuolemasta heti. Laskut saa maksettua tililtä ym täysin joustavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset, perunkirjoitus ja vainajan jälkeensä jättämien käytännön asioiden järjestely ovat kolme eri asiaa.
Tajuatko paljonko se maksaa? Kaikkein halvin mahdollinen tilbehööri ilman uurnaa yms maksaa toista tonnia. Jos vainajalla ei varoja, pitää ensin odottaa noin kuukausi kun Kusti viitsii polkea pankin kirjeet kotiin, sen jälkeen hakea toimeentulotukea hautauskuluihin ja odottaa päätöstä viikko-pari. Ei kaikilla ole yhtäkkiä laittaa omista rahoistaan pari tonnia jonkun hautajaisiin...
Ainiin ja ennenkuin edes saan tietää, paljonko vainajalla mahdollisesti oli rahaa tilillä, tarvitsen virkatodistuksen pankille, jossa käsittelyaika on tällä hetkellä 4-6 viikkoa.
Et tarvitse. Pankki lähettää ihan heti kirjeen. He tietävät kuolemasta heti. Laskut saa maksettua tililtä ym täysin joustavasti.
No hienoa jos näin on toiminut sinulla, kävin tämän kaiken läpi 5kk sitten eikä mikään toiminut noin. Pankki ei lähettänyt kirjettä, mitään laskuja ei voinut maksaa ilman virkatodistusta. Totuus on joskus ihan eri mitä paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Korjaan: hautajaiset ei olleet vuokra-asunnossa, mutta se asunto piti hoidella nopeasti.
Mutta se ei mitenkään liity hautajaisiin vaan kuolemaan. Ei pidä sotkea keskenään hautajaisiin liittyviä asioita ja muita vainajoitumisen seurauksia omaisille.
Olen itse vastilään järjestänyt läheiseni hautajaisia. Jo pelkän arkun saamiseen meni yli viikko tilauksesta. Ei hautaustoimistoilla ole varaa niitä varastoida mielin määrin tiloissaan ihan vain varmuuden vuoksi. Ja jos alkaisivat varastoimaan, niin nostaisihan se jo ennestään arkun hintaa melkoisesti.
Srk:lta ei edes löytynyt hautausaikoja pariin viikkoon. Esim sunnuntaina ei ole mitään mahdollisuutta ylipäätään järjestää hautajaisia. Ainoat vaihtoehdot olivat to, pe ja la. Voisi siis srk:t itse ennen kaikkea skarpata aikojen saatavuudessa, jos tahtotila on nopeuttaa hautausaikoja. Koska mitä olen muiden kanssa puhunut, niin juuri sen siunausajan saaminen on se kompastuskivi, miksi niiden pitäminen venyy.
Muistotilaisuuden järjestäminen on myös hyvin hankalaa viikon varoitusajalla. Turha tulla sanomaan, wttä pitämään vainajan kotona, koska se ei ole läheskään aina mahdollista.
Lisäksi hautajaisvieraiden kutsumisessa on omat haasteensa, jos ja kun ei ole kaikkia yhteystietoja käden käänteessä saatavilla.
Ja on ihan turha verrata Suomen systeemejä joihinkin itämaihin tms, koska byrokratian vuoksi ei vain ole mitenkään mahdollista pitää hautajaisia parin päivän sisällä kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vastilään järjestänyt läheiseni hautajaisia. Jo pelkän arkun saamiseen meni yli viikko tilauksesta. Ei hautaustoimistoilla ole varaa niitä varastoida mielin määrin tiloissaan ihan vain varmuuden vuoksi. Ja jos alkaisivat varastoimaan, niin nostaisihan se jo ennestään arkun hintaa melkoisesti.
Srk:lta ei edes löytynyt hautausaikoja pariin viikkoon. Esim sunnuntaina ei ole mitään mahdollisuutta ylipäätään järjestää hautajaisia. Ainoat vaihtoehdot olivat to, pe ja la. Voisi siis srk:t itse ennen kaikkea skarpata aikojen saatavuudessa, jos tahtotila on nopeuttaa hautausaikoja. Koska mitä olen muiden kanssa puhunut, niin juuri sen siunausajan saaminen on se kompastuskivi, miksi niiden pitäminen venyy.Muistotilaisuuden järjestäminen on myös hyvin hankalaa viikon varoitusajalla. Turha tulla sanomaan, wttä pitämään vainajan kotona, koska se ei ole läheskään aina mahdollista.
Lisäksi hautajaisvieraiden kutsumisessa on omat haasteensa, jos ja kun ei ole kaikkia yhteystietoja käden käänteessä saatavilla.Ja on ihan turha verrata Suomen systeemejä joihinkin itämaihin tms, koska byrokratian vuoksi ei vain ole mitenkään mahdollista pitää hautajaisia parin päivän sisällä kuolemasta.
Ja lisään tähän vielä, että jos kuolema on ollut yllättävä, niin mielestäni on kohtuutonta, että hautajaisia pitäisi alkaa viettää jo ennen kuin on ehtinyt edes toipua kuoleman aiheuttamasta järkytyksestä. Hautajaiset ja niiden järjestäminen on kuitenkin tärkeä osa surutyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä huomannut joustoa, pankista piti erikseen varata aika joka kerta, kun menin maksamaan kuolinpesän laskuja. Jokaisesta laskusta tarkistivat, että se todella on kuolinpesän eikä minun. Pankki ei voinut kertoa minulle perunkirjoitusta varten tarvitsemiani tietoja ennen kuin oli saatu täydellinen sukuselvitys ja vasta tuttu lakimies neuvoi, että ei ne niitä omaisille anna, mutta hän voi pyytää, pesänhoitajana hän sai tiedot samantien (vaikka ei ollut pesänhoitajana). Pankki yritti estää kuolinpesän omistaman osakkeen myynnin ennen kuin perinnönjako oli tehty ja sieltä vaadittiin osakekirjaa. Ei annettu, koska osake ei ollut lainan vakuutena tms.
Viranomaisten kanssa asiat sujuivat jouhevasti, vain pankki oli hankala.
Ja lopulta sain kutsun pankkiin keskustelemaan rahanpesusta, koska tililleni oli tullut tuntemattomasta lähteestä (kuolinpesän jaon jälkeen) 28 000 euroa. Että voisinko selvittää, mistä rahat on saatu ja niin pankki sai kolmannen kerran äitini kuoleman jälkeen hankitut asiakirjat, jotka heillä jo olivat. Tietty pankki myös jäädytti tilini 8 kk ajaksi, kun asiaa selviteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähettää heti kirjeen :D. Niin varmaan joo...
Meillä meni yhdestä pankista sen kirjeen saamiseen yli 2 viikkoa. Ja toisesta pankista tuli tämä kirje vasta melkein 4 viikon päästä kuolemasta!
Että aikalailla arvauspeliä oli sen taloudellisen tilanteen arvioiminen, kun piti hautajaisia järjestää. Itse otettiinkin se riski, että joudutaan ne omasta pussista sitten maksamaan, mutta kaikille sellainen ei ole edes mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan kulttuurin pitäisi sitten olla sellainen, että lähiomaiset saisivat töistä lomaa pari viikkoa hautajaisten järjestämiseen. Myös ne kaukaisemmat omaiset saisivat lomaa arkunkantoon muutaman päivän varoitusajalla. Useat haluavat, että kaukaisemmatkin sukulaiset pääsevät paikalle. Ottaisivatko he sitten kaikki lomaa keskellä viikkoa? Kuka sen tuuraisi? Launtaita on vain yksi viikossa ja siihen ei mahdu monia hautajaisia.
Yksi suuri syy viivästymiseen on seurakunnan tilojen varaukset. Turun hautausmaan ylösnousemuskappeliin ei ole toivoakaan päästä pitämään siunaustilaisuutta parin viikon sisään. Oikeastaan yhtään mihinkään sisätilaan ei pääse siinä ajassa, vain ulkona siunaus käy ja muistotilaisuus kotona. Tuskinpa pappiakaan saa. Mikäpä siinä, jos seurakunta peruu muut tilaisuudet ja järjestää papin ja kirkon. Vaatii ehkä, että ei otettaisi kuolemaa virka-asiana joka hoidetaan virka-aikana. Sitten vaan pappi ja kanttori peruvat omat menonsa ja saapuvat pitämään hautajaisia. Ja tietysti myös sunnuntaina pitäisi järjestää hautajaisia, mitä ei ainakaan meillä nykyään tehdä. Samoin iltaisin, varsinkin perjantai-ilta olisi hyvä.
Kyllähän hautaustoimisto ja kukkakauppa pystyvät tuohon kahden viikon aikaan, mutta seurakunnat eivät virastoasenteella pysty. Kukkakauppa palvelee asiakkaita, pappi ja kanttori ovat virkamiehiä jotka vain suorittavat virkatehtäviä. Juuri tästäkin avauksesta näkyy, ettei omaisista välitetä vähääkään. Pakastin vain pitäisi saada tyhjäksi. Tämän kohtelun olen itse saanut omaisia haudatessa, kirkko luulee olevansa kompostoija eikä sielunhoitaja.
Oikeastihan vainajilla ei ole kiire mihinkään. Hautajaiset ovat omaisille tärkeät.
Höpö höpö. Ei mitään viikon lomia. Asia pitäisi olla verkkopalveluna hoidettavissa yhden lomakkeen täytöllä. Lisäksi vain käytäisiin oman halun mukaan katsomassa vainaja. Naurettavaa että jokaiselle laskuttajalle esimerkiksi pitää erikseen ilmoittaa vainajan kuolema. Tämä voisi mennä suoraan sähköisesti.
tiedot pääosin menee ihan automaattisesti. Ei paljoakaan joutunut itse ilmoittamaan. Pankit ym lähetti heti saldot ym. Harva enää mitään hatajaiskutsuja lähettää lehdessä eikä isoja hautajaisia enää suosita.
Nettihautaustoimisto hoita vaikka kaiken yhdellä tilalauksella. Esim: https://hautaustoimistotoro.fi/
Tätä käytin ja olin hyvin tyytyväinen.
Laskut voi jättää.pankkiin kuoressa tai lähettää sähköisesti.
Asunnon tyhjennys on se oikeasti raskas asia. Mutta voinee senkin ulkoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sitä mieltä, että ihminen kuoltuaan pitäisi haudata mahdollisimman pian. Kuolema vie jo itsessään niin paljon voimia, että hautajaispäivän kuukausien odottelu on epäinhimillistä. Muita valmisteluja ei tarvita, kuin että omainen menee ruumisarkkuliikkeeseen ja valitsee arkun. Sen jälkeen ammattilaiset kuten hautaustoimisto, pappi, kanttori ja muut asiaan liittyvät virkansa puolesta toimivat hoitavat loput. Tullaan itse vain paikalle sovittuna päivänä. Kuolleen ihmisen pakkasessa pitäminen ei ole vainajan kunnioittamista. Kuolinpesän hoitoon liittyvät asiat tulevat sitten hautajaisten jälkeen ja niitä saakin hoitaa rivakasti, koska perukirjan tulee olla verotoimistossa kolme kuukautta kuolemasta. Kuollutta on lupa muistella vaikka koko loppuelämä.
Homma ei vain hoidu noin. Kuten aiemmin jo mainitsin, niin useimmiten se hautaamisen ajankohta ei ole riippuvainen omaisista tai heidän tahdostaan/ aikatauluistaan. Byrokratia sitä viivästyttää, etenkin jos haudattava on kuollut kotiinsa!
Vierailija kirjoitti:
No, joku vetää tästä herneet nenään, mutta kirjoitanpa kuitenkin: Viime vuoden alusta oli selvää, että läheinen kuolee ennen kesää. Erehdyin kahdella viikolla.
Menin helmikuussa hautaustoimistoon ja sovin kaiken mahdollisen valmiiksi. Siunaus oli kesäkuun puolivälissä.
Aprillia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on näin tiukkaa, kannatta käyttää yhteiskunnan tarjoamia tukia. En tiedä, että yhtään vainajaa olisi jätetty maan pinnalle rahan puutteen vuoksi tai muutenkaan. Pankista saa tiliotteet, kun toimittaa sinne virkatodistuksen vainajasta. Jos asuu samalla paikkakunnalla, kannatta varata aika ja mennä itse pankkiin. Saa tiliotteet siinä saman tien ja muutakin neuvontaa aiheeseen liittyen. Pankeilla on yleensä valmiiksi painettu esite, jossa neuvotaan yksityiskohtaisesti, miten kuolinpesän hoitajan tulee toimia. Ei kannata kuunnella ihmisten liioiteltuja kertomuksia vaan tarttua rivakasti asiaan asiantuntijoiden johdolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hienoa jos näin on toiminut sinulla, kävin tämän kaiken läpi 5kk sitten eikä mikään toiminut noin. Pankki ei lähettänyt kirjettä, mitään laskuja ei voinut maksaa ilman virkatodistusta. Totuus on joskus ihan eri mitä paperilla.
Minä hoidin nämä vuosi sitten. Hyvin yksinkertaista oli. Kirjeet tuli 3 päivää kuoleman jälkeen ja laskut sai heti viedä.pankkiin.
Missään ei ole niin, että laskujen maksuun tarvitaan virkatodistus! Minä sain jopa oman virkailijan, jolle lähetin laskut sähköpostilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sitä mieltä, että ihminen kuoltuaan pitäisi haudata mahdollisimman pian. Kuolema vie jo itsessään niin paljon voimia, että hautajaispäivän kuukausien odottelu on epäinhimillistä. Muita valmisteluja ei tarvita, kuin että omainen menee ruumisarkkuliikkeeseen ja valitsee arkun. Sen jälkeen ammattilaiset kuten hautaustoimisto, pappi, kanttori ja muut asiaan liittyvät virkansa puolesta toimivat hoitavat loput. Tullaan itse vain paikalle sovittuna päivänä. Kuolleen ihmisen pakkasessa pitäminen ei ole vainajan kunnioittamista. Kuolinpesän hoitoon liittyvät asiat tulevat sitten hautajaisten jälkeen ja niitä saakin hoitaa rivakasti, koska perukirjan tulee olla verotoimistossa kolme kuukautta kuolemasta. Kuollutta on lupa muistella vaikka koko loppuelämä.
Perunkirjoitukselle voi hakea jatkoaikaa toiset kolme kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Srk:lta ei edes löytynyt hautausaikoja pariin viikkoon. Esim sunnuntaina ei ole mitään mahdollisuutta ylipäätään järjestää hautajaisia. Ainoat vaihtoehdot olivat to, pe ja la. Voisi siis srk:t itse ennen kaikkea skarpata aikojen saatavuudessa, jos tahtotila on nopeuttaa hautausaikoja. Koska mitä olen muiden kanssa puhunut, niin juuri sen siunausajan saaminen on se kompastuskivi, miksi niiden pitäminen venyy.Muistotilaisuuden järjestäminen on myös hyvin hankalaa viikon varoitusajalla. Turha tulla sanomaan, wttä pitämään vainajan kotona, koska se ei ole läheskään aina mahdollista.
Lisäksi hautajaisvieraiden kutsumisessa on omat haasteensa, jos ja kun ei ole kaikkia yhteystietoja käden käänteessä saatavilla.Ja on ihan turha verrata Suomen systeemejä joihinkin itämaihin tms, koska byrokratian vuoksi ei vain ole mitenkään mahdollista pitää hautajaisia parin päivän sisällä kuolemasta.
Ja lisään tähän vielä, että jos kuolema on ollut yllättävä, niin mielestäni on kohtuutonta, että hautajaisia pitäisi alkaa viettää jo ennen kuin on ehtinyt edes toipua kuoleman aiheuttamasta järkytyksestä. Hautajaiset ja niiden järjestäminen on kuitenkin tärkeä osa surutyötä.
Tämä on totta. Minulle se jopa 2 kuukautta oli tarpeen. En olisi pystynyt aikaisemmin kirkon eturivissä.taas istumaan.
Ei ainakaan Espoossa saanut seurakunnalta hautausaikaa ja kappelia kovin helposti vaan jouduttiin odottamaan yllättävän pitkään, eikä edes la tai su pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on näin tiukkaa, kannatta käyttää yhteiskunnan tarjoamia tukia. En tiedä, että yhtään vainajaa olisi jätetty maan pinnalle rahan puutteen vuoksi tai muutenkaan. Pankista saa tiliotteet, kun toimittaa sinne virkatodistuksen vainajasta. Jos asuu samalla paikkakunnalla, kannatta varata aika ja mennä itse pankkiin. Saa tiliotteet siinä saman tien ja muutakin neuvontaa aiheeseen liittyen. Pankeilla on yleensä valmiiksi painettu esite, jossa neuvotaan yksityiskohtaisesti, miten kuolinpesän hoitajan tulee toimia. Ei kannata kuunnella ihmisten liioiteltuja kertomuksia vaan tarttua rivakasti asiaan asiantuntijoiden johdolla.
"Pankista saa tiliotteet, kun toimittaa sinne virkatodistuksen vainajasta."
Kun toimittaa virkatodistuksen... Niin, ja tämän virkatodistuksen saaminenhan kestää vähintään sen 4 viikkoa! Juu, rivakasti kannattaa tarttua... Mutta kun todellisuus on se, että nykyään tuota virkatodistusta tarvitaan niin monen asian hoitoon, ettei rivakasti toiminen niin vain onnistu.
Eri