Lapsiperheiden ahdingosta tuli eilen tv-ohjelma.
Siinä lapsiperheessä kaksi vanhempaa lasta oli hoidossa, kun äiti oli vauvan kanssa kotona. Isällä lyhyet päivät opettajana.
Perje valitti kun joka kuukausi tulee takkiin 350 euroa eli menoja on noin paljon enemmän kuin tuloja!
Sitten päivähoitomaksut olikin reilut 200 euroa kuussa!
Onpahan järkevää rahankäyttöä. Ja kiva tehdä tuollaisista ohjelmaa, kun oikeasti jotkut elää tiukalla!
Kommentit (31)
katsoin sen tuolta areenalta. Hirveää valitusta, että ei pääse ulkomaille, tai kylpylöihin, tai hienoihin ravintoloihin, eikä tosiaan saa KOKO lapsilisää säästöön, vaan joutuu elämään ihan tavallista hyvinvoivaa elämää.
Sen ymmärrän, että opiskelija tarvitsee päivähoitoa lapsilleen, mutta sitä en ymmärrä, miten kukaan, joka on opiskelijana halunnut kolme lasta, kehtaa valittaa, ettei ole varaa ostaa omaa taloa pääkäupunkiseudulta?
Elävätkö ruotsinkieliset tosiaan niin eri todellisuudessa, että valittavat tuollaisia.
Ja ei voi siksi koskaan käydä kahvilassa kahvilla, leffassa tms. "ylimääräistä", kun on niin tiukkaa...
Mutta, hänellä menee joka kuukausi suoraveloituksena 500 euroa säästötilille, josta käytetään rahaa viihdevempainten ostoon, tehdään luksusmatkoja ym. En ihan ymmärrä.
että äiti valitti kun he eivät saa KOKO lapsilisiä säästöön lasten tileille, osan vaan!
lapsilistästä. Kaikki mikä tulee, menee asumiseen, ruokaan, ja laskuihin.
Mitään lehtiä en tilaa, ei tehdä ulkomaanmatkoja, itse en harrasta mitään paitsi kävelylenkkejä.
Poika harrastaa jalkapalloa että siihen pitää repiä aina jostain rahaa, ja mielellään hänelle sen harrastuksen kustannankin.
Ainoa turhake mistä voisin luopua on auto. Mutta jotain arvoa lasken sille vapaalle liikkumiselle ja ajansäästölle verrattuna julkisilla kulkemiseen. Autolla työmatkani kestää 10min., julkisilla matka-aika ovelta ovelle melkein tunti/suunta. Eli mieluummin maksan vähän enemmän liikkumisesta kun saan siten viettää aikaa pojan kanssa reilut puolitoista tuntia enemmän/pvä.
vai ahdingossa???? Ei taida tietää mitään ahdingosta. Ihan ettei voi koko lapsilisää säästää!!! Mitä? Pitääkö niitten mukuloittenki olla hoidos jos se äiti on kotona.
Perheessä on 4-kuinen vauva ja äiti äitiyslomalla.
Itse olen yhdellä äitiyslomallani avoimessa yliopistossa suorittanut 15 opintoviikkoa ihan huvikseni, siis yhdet perusopinnot, eikä se tehnyt tiukkaa, vähän tein juttuja päiväuniaikaan ja kävin viikonloppuisin kokeissa. Isommat eskarissa ja koulussa. Eihän tuo paljoa ollut, mutta pikkaisen kuitenkin.
26
Eihän äitiyslomalla saa opintotukeakaan (vai saako?), vaan äitiyspäivärahaa. Joten minä olisin tuon perheen äitinä kyllä ottanut isommat lapset pois hoidosta, jotta olisin säästänyt ne hoitomaksut...
ja perheellä on taloudellisesti tiukkaa, niin äiti kyllä hoitaa ne lapsensa ja perheen talouden ensin.
Siis äiti kotona päivät ja silti lapset hoidossa!? Jos ostaa vähän leipää, maitoa ja hedelmiä niin ei tosiaankaan niihin mene 50€ niinkuin rouva väitti.
Itse ostin eilen 2 leipäpussia, 5l maitoa (joista kaksi laktoositonta), banaaneja, omenoita, kurkkua, tomaattia, jogurttia ja paketin jauhelihaa sekä makaronipussin, kahvipaketin, keksipaketin ja ketsuppipullon ja sain ne reilusti alle 50€:n.
Omahan se on valinta jos vääntää lapsia tulemaan eikä ole itsellä ammattia eikä työtä. Itsekin olen opiskelija, kohta jään kolmatta kertaa äitiyslomalle. Isommat lapset 5 ja 2v. eikä tulis mieleenkään viedä lapsia päiväkotiin. Teen opintoja sen minkä ehdin tässä kotonaolemisen ohessa. Otan opintopäiviä itselleni silloin kun miehellä on vaapata/joustotunteja. Tää on ollut meidän valinta ja ollaan tyytyväisiä näin. Mies on keskituloinen.
Rahaa ei liieemmin jää säästöön, mutta jonkin verran kumminkin. En silti koe olevani köyhä tai ahdingossa vaikka emme tee ulkomaanmatkoja, emme harrasta kalliisti, käy ravintoloissa syömässä jne. Koen että olemme normaalisti toimeentulevia. Luksusta ei tarvita, miinukselle emme mene kuukausittain satoja euroja.
Pikkusen jotain suhteellisuudentajua tuollekin perheelle! Omia valintoja miten elää ja miten perhettä kasvattaa. Ei minusta yhteiskunnan velvollisuus ole nostaa tukia sen takia että joku elää omasta tahdostaan yli varojensa.
Areenalta löytyi vain kolme OBS:a, oliko joku niistä (löytää nopeemmin, jos googlettaa Areena Obs)