"Jos jokainen suomalainen kävelee 500 askelta enemmän päivässä kuin tähän menessä niin UKK instituutin mukaan me säästetään 3miljardia".
Näin lausui eilisessä YLE:n suuressa vaalikeskutelussa Anna-Maija Henriksson (RKP). Seuraavassa puheenvuorossa Sari Essayah (KD) sanoi että KD mielestä "terveysperusteinen vero" olisi hyvä idea.
Miksi tämä ei ole yksi vaalien teemoista? Melkein kaikille on hyödyllistä liikkua enemmän, se auttaa esim. masennukseen ja ylipainoon, kaksi asiaa jotka lisäänyvät maasamme hirveään tahtiin.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän näiden älypäiden mieleen tule, että tuosta pitää ottaa ns. "verot" pois. Eli kun lisätään liikuntaa, lisätään kulutusta, eli jokaiselle tulee kovempi nälkä. Tämä johtaa ruoan kulutuksen kasvuun, kaikesta tästä kertyy ruokien pakkausjätteitä, logistisia lisäkuluja, suoraa rahanmenoa kansalaisille, ainoastaan valtio voittaa lisäverojen muodossa.
Kuinka paljon kovempi nälkä voi tulla, jos kävelet 500 askelta enemmän päivässä :D
250 m löntystellen tuo hurjan nälän ja valtavat lihakset :D
Vierailija kirjoitti:
Esim. neliraajahalvaanutunut ei saisi tätä verohelpotusta, mutta hän saa jo yhteiskunnalta huomattavan määrän muuta tukea mitä muut eivät.
Tajuatko ollenkaan, kuinka vaikea vammaisille on saada tukia? Jotkut joutuvat vuosittain niitä hakemaan, vaikka kuka tahansa tollokin näkee, ettei liikuntakykyä ole.
Niin, että jos liikkujat alkavat saada etuja, heillä pitäisi olla vähintään kymmenen 100-sivuista lomaketta täytettävänä, haastattelut, itse maksetut lääkärintodistukset, kuntotestit (jotka pitää läpäistä erittäin hyvällä arvosanalla) ynnä muuta, jotta olisivat tasoissa vammaisten kanssa siinä kuinka vaikeaa etujen saaminen on.
Kannatetaan kirjoitti:
Hyvä pointti. Urheiluseurat ja erilaiset järjestöt voisivat innostaa kansaa kävelemään enemmän järjestämällä kävelytapahtumia. Miksi ei myös hyväntekeväisyystapahtumia kävellen.
Urheiluseuran muodostavat urheiluseuran jäsenet, jotka pääosin korvauksetta tekevät seuran yhteisen hyvän eteen hommia. Mikä olisi motivaattori esim. omalla seurallamme lähteä järjestämään kävelytapahtumia? Miksi et itse käytä vapaa-aikaasi saadaksesi kanssaihmisiä liikkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Ja ei kun talkoisiin lähden heti kävelylle 🤣🤣
Totta. Mutta miksi nuo itse ajelevat taksilla meidän laskuun. Muuten, voiko vaalitulosta syödä, jos rahat ei riitä kuin sähkölaskuun.
Jos jokainen kävelee... Helppo luvata vaikka mitä, koska se ei ole mahdollista. On paljon laitoshoidossa olevia, jotka eivät kävele juuri yhtään. On paljon heitä, jotka eivät pääse edes ulos. Sen uskon, että säästöjä tulisi, jos hekin pystyisivät kävelemään.
Olen kuullut 10 000 askeleesta.
On ihmisiä jotka eivät käytännössä liiku lainkaan, hyvä jos saavat 500 askelta päivässä. Siihen jos lisää 500 askelta niin se on tonni ja aika kaukana kymppitonnin askelmista.
Itse liikun paljon, kävelen työmatkat suuntaansa 3km + muut kävelyt. Silti pidän 500 askeleen lisäystä todella väheisenä enkä usko, että sillä on mitään merkitystä loppupeleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän näiden älypäiden mieleen tule, että tuosta pitää ottaa ns. "verot" pois. Eli kun lisätään liikuntaa, lisätään kulutusta, eli jokaiselle tulee kovempi nälkä. Tämä johtaa ruoan kulutuksen kasvuun, kaikesta tästä kertyy ruokien pakkausjätteitä, logistisia lisäkuluja, suoraa rahanmenoa kansalaisille, ainoastaan valtio voittaa lisäverojen muodossa.
Kuinka paljon kovempi nälkä voi tulla, jos kävelet 500 askelta enemmän päivässä :D
Parahin saivartelijalta kysyisin melkein samaa, kuinka paljon enemmän voi tulla säästöjä tuolla 500 askeleella, ei senttiäkään, jos luetaan asiaa kuin piru raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. neliraajahalvaanutunut ei saisi tätä verohelpotusta, mutta hän saa jo yhteiskunnalta huomattavan määrän muuta tukea mitä muut eivät.
Tajuatko ollenkaan, kuinka vaikea vammaisille on saada tukia? Jotkut joutuvat vuosittain niitä hakemaan, vaikka kuka tahansa tollokin näkee, ettei liikuntakykyä ole.
Niin, että jos liikkujat alkavat saada etuja, heillä pitäisi olla vähintään kymmenen 100-sivuista lomaketta täytettävänä, haastattelut, itse maksetut lääkärintodistukset, kuntotestit (jotka pitää läpäistä erittäin hyvällä arvosanalla) ynnä muuta, jotta olisivat tasoissa vammaisten kanssa siinä kuinka vaikeaa etujen saaminen on.
Tarkoitushan tässä yhteiskunnassa on tehdä kaikkien olemisesta yhtä kurjaa? Vai olisiko kuitekin tavoite luoda kaikille parempi yhteiskunta. Symppaan tuskaasi, mutta hyvin perisuomalainen naapurin kateus on asia mistä pitää päästä pois. Ehdotetaan että säästetäisiin rahaa ja ihmiset olisivat terveellisimpiä, ja sinä tulet kommentoimaan että ei käy koska silloin kaikilla ei olisi yhtä kurjaa. Asenteessasi on tarkistamisen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on kuulemma tutkimuksia ja tuo ei pidä edes paikkaansa. Hetkellisesti näin käy mutta pidemmällä jaksolla nälkä ei kasva vaan liikuntaa ahkerasti harjoittava jopa usein syö vähemmän.
500 askelta päivässä ei ole mitään ahkeraa liikuntaa. Sellainen muutaman sadan metrin kävely ei edes hetkellisesti kasvata kenenkään nälkää.
Minä jään heti istumatyöstäni pois ja käytän päivät kävelemiseen ja jumppailuun, pelkkää säästöä yhteiskunnalle!
Sokeriveroa vain lisää ja se on siinä, ja kasviksista alv pois. Tai sitten niinpäin, että verotoimistoon vaaka ja normaalipainoinen saa alennusta.
Tämä olisi mielenkiintoinen idea. Haittaverot ovat niitä parhaita veroja. Joku innokas voisi alkaa suunnitelmaan kokonaisuutta; miten testataan/mitataan.
eli 2000 askelta enemmän päivässä, niin valtion budjetti olisi tasapainossa, ja velkaantuminen loppuisi.
500 askelta on noin 350 metriä. Moni osaa varmaan verrata urheilukenttään, joka on 400 metriä. Millainen ponnistus olisi kävellä urheilukentän ympäri.
Meille jotka kävellään noin 8 km päivässä, mikä tulee mulle aktiivisen koiran lenkityksestä ja treeneistä, tuo kuulostaa tietysti absurdilta, mutta se olisi parempi kuin ei mitään.
Tutkimusten mukaan kävelyn terveyshyöty kasvaa 7 kilometriin asti, sen yli ei saa enää lisää terveyshyötyä itse kävelystä.
Vai pitäisi minunkin lisätä liikuntaa, kun olen itse ehtinyt jo miettiä, mistä päästä sitä vähentäisi, kun ei tahdo enää jaksaa. Teen jatkuvasti lumitöitä, polttopuutyötä, kesällä nurmikon leikkuuta, pihan hoitoa, kotityöt päälle, kaupassa käynnit + muut asioinnit.
Minulla on vakavia sairauksia, minkä vuoksi en tahdo enää jaksaakaan.
Mitäs minä hyödyn, että yritän jostain löytää aikaa ja lisäjaksamista. Minulla on pienin mahdollinen eläke, joten en maksa veroa. Tuodaanko minulle kimaltava mitali kaulaan?
Vielä kysyisin, mikä on terveysvero? Verotetaanko minua siitä, että en ole terve? Itse en ole sairauksiani valinnut, enkä niihin pystynyt vaikuttamaan, kun 27-vuotiaana pahin dg annettiin.
N. 67 v maalta
Oikeastaan jo siitä ilosta, että saisin lukea lisää näitä palstapeikkojen läskivihatarinoita, voisin kannattaa tätä kävelyn lisäämisesitystä. Eli nouskaa, kaikki rumat läskit naiset, vanhat ja nuoret, laittakaa päällenne stringit ja kompressiohousut ja lähtekää kävelylle! Liikuntahan ei juuri laihduta, niin puheenaihetta tästä asiasta riittää seuraavalle vuosituhannelle, varsinkin, jos kävelystä saa vaikka 2.10 € verohelpotuksen kuukaudessa.
Helppo tapa korjata Suomen talous. Toivottavasti ei kaaduta liukkaalla kelillä tai jäädä auton alle. Uusi haittavero säädettävä: ilman pilaamisen hengittämismaksu jokaiselle, niin äkkiä alkaa valtion kassa kilisemään. Uloste- ja ureahaittamaksu kaikille. Suuret keksinnöt syntyvät usein pienistä asioista. Tabletin ja kännykän liiallisen töllöttämisen haittamaksu.
Kokeilkoot ensin tota "veroa" poliitikoiden kesken. Liian moni heistä tekee kaikki yli 500 metrin matkat takseilla ja muilla kulkuneuvoilla.
Tehdään polttoaineesta ja sähköstä niin kallista ettei kansalainen voi muuta kuin kävellä. Mikä säästö ja kohta on valtionvelat maksettu!
Noin pöntön laskukaavan mukaan sit jos kävelläänkin 2000 askelta päivässä lisää, tulee säästöä 12 miljardia vuodessa.