2-vuotias söi päiväkodissa 800 g kiviä ja soraa
Lapselle tuli maha kipeäksi ja äiti otti asian puheeksi päiväkodissa, josta kerrottiin, että poika oli syönyt ulkoilun aikana hiekkaa ja kiviä. Kukaan hoitajista ei ollut kuitenkaan kuulemma nähnyt tapausta.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009485455.html?fbclid=IwAR3cOxDEdVsZ8bq…
Kommentit (404)
Ja olen kyllä itsekin ollut ihan siellä merellä riittämiin! Eikä ikinä ole ollut lasten tai vanhempien kanssa ongelmia! Ainoastaan narsististen työkavereiden kanssa!
Vierailija kirjoitti:
En usko tuota 800 g , äiti varmaan punninnut koko kakkakasan. Tai sitten jos lapsi tosiaan vetää isoja määriä kiviä ja maata, on jotain todella pahasti vialla. Ei taida riittää "erityisen tuen tarpeessa". Tulee mieleen Praeder-Willi syndrooma johon liittyy yleensä vaikea kehitysvamma jolloin lapsi tarvitsee henkilökohtaisen avustajan.
Oisko punninnut vaippoineen kaikkineen. Pelkkää kiviainesta 800g on ihan mojova annos, tuskin 2v sellaista saa syötyä yhdeltä istumalta.
Maksakaa veroja enemmän, että pystytään palkkaamaan lisää vahtijoita. 356
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa veroja enemmän, että pystytään palkkaamaan lisää vahtijoita. 356
Halukkaita vahtijoita olisi paljonkin, jos päiväkodit eivät olisi täynnä narsistisia työntekijöitä! Ei vaatisi yhtään rahaa tämä muutos! Pelkkää kuplaa kaikki! Hyvissä paikoissa sijaisia ja työntekijöitä riittää, harmi että hyviä paikkoja on tosi vähän! Ennen kaikkea parannusta tarvittaisiin hyvään ja jämäkkään johtajuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois Iltasanomat kysyä joltain kirurgilta, miten käy jos 2v lapsi syö 800g kiviä.
Miksi ihmeessä??? Älyttömyys vaan lisääntyy näissä ketjuissa. On yhä elvempää miksi alan arvostusta laskee.
Pitäisi kysyä, jotta kirurgi toteaisi, ettei 2v elimistö kestä 800g kiviä, vaan vaatisi leikkauksen. Oletettavasti lapsi on syönyt kiviä ja valvonta on pettänyt. Mutta sensaatiohakuisesti tuota määrää on liioiteltu. Ei ole oikein valehdella kivien määrästä.
Olet sinä kyllä typerä.
Yksikään lehti ei lähde toivomaasi palkkaukseen mukaan eikä.yksikään kirurgi kommentoi yhtään mitään näin älyttömään asiaan.
Typerää on uskoa, että 2v voisi syödä 800g kiviä ja selvitä siitä ilman sairaalahoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin kertoo taas päiväkotien tilanteesta. Älkää viekö pieniä lapsia virikehoitoon, niin paikan tarvitsevat lapset tulisivat edes vähän paremmin hoidetuiksi!
Päiväkodissa opettajana työskenneellenä voin kertoa, että itse tulen hoitamaan omat tulevat lapseni kotona, kotihoidontuella. Päiväkodit ovat hirveitä paikkoja. Sekä lapsille että työntekijöille. Lähipiirissä paljon vaka-opettajia, ja kaikki kasvattavat lapsensa kotona... miksiköhän?! Resurssien puute ovat niin hullua (jopa kaikkien hoitajien ja opettajien ollessa töissä), että lapset joutuvat usein vaaratilanteisiin. Kuinka moni teistä pystyisi hoitamaan yksin hyvin 4 lasta jotka ovat iältään 11 kk, 1 v 1 kk, 2 v ja 2 v ja 3 kk? Jep, en minäkään, eikä kukaan ammattilainen pysty. Kun kaksi noista lapsista itkee, 2 muuta ovat heitteillä eivätkä edes itkevät lapset saa aikaa, syliä tai huomiota tarpeeksi. Aika ja kädet eivät vain riitä ihmeisiin.
Eikä 3-vuotiaita lapsiakaan pysty 7 lasta samaan aikaan lohduttamaan, ohjaamaan ja kasvattamaan empaattisesti riittävällä ajalla. Jos yksi seitsemästä itkee, häneen menevät kaikki resurssit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedetään, että kivien syöminen tapahtui nimenomaan päivähoidossa, jos kukaan ei nähnyt? Onko lapsi ihan normaali, jos syö suuria määriä syömäkelvotonta, pahanmakuista ainetta? Toistuuko kivien syöminen heti, kun silmä välttää?
Tätä voi todellakin ihmetellä. Muutaman vuoden ikäinen lapsi syö melkein kilon kiviä 😯. Eikä tarvitse leikata. Jotain värikynää lienee äidin puolelta nyt jutussa.
2 ei ole "muutama". 3-5 on. Ei juuri 2 vuotta täyttäneen tarvitse olla kehitysvammainen syödäkseen hiekkaa.
Et ymmärrä mistä on kyse. Kyse ei ole lapsen kyvystä syödä kiviä, vaan lapsen elimistöstä. 2v elimistö ei voi selvitä 800g kivien syönnistä ilman sairaalahoitoa. Kivien määrää on liioiteltu.
Hmm, voidaan siis leikata päivähoidosta jättämällä ateriat tarjoilematta kun kerran voivat soraakin syödä.
mä keksin! syytetään ryhmän työntekijöitä vaikka olisi vajausta henkilömäärässä tai 2 muulla tullut kakkavahinko samaan aikaan niin että ulos on jäänyt valvomaan vain 1 aikuinen. hänen tulisi keskittyä vain erityisen valvomiseen vaikka samaan aikaan 4 muuta kiipeäisivät aidan yli ja 2 muuta tippuisivat liukumäestä. tuntuu että suurin osa ihmisistä ei tajua etteivät lapset ole robotteja ja kaikkea voi sattua samaan aikaan. menkää päiväkotiin vaikka päiväksi töihin niin ymmärtätte mitä tarkoitan
No on se nyt kumminkin vähän eri asia päiväkodissa kuin kodissa. Kotona olet yhtä aikaa lastenhoitaja, siivooja, pyykkääjä, kokki ja ruoankuljettaja ja todellakin yksin koko ajan, mikä on harvinaista pienten ryhmissä, kun kyllä niihin nyt muista ryhmistä työntekijöitä otetaan, jos pienillä on vain yksi aikuinen. Päiväkodissa olet vain lastenhoitaja tai lastentarhanopettaja muiden vain tähän samaan tehtävien keskittyvien kanssa. Ja harvemmilla on kotona yhtä isot tilat ja lelut ja laitteet lapsille, kuin päiväkodissa. Itse en ainakaan tuollaiseen tilanteeseen ole törmännyt, että neljä pientä itkisi yhtä aikaa eivätkä millään suostu lopettamaan. Aika lyhyt lohdutushetki useimmiten riittää, jos sellaisen nyt vaivautuu nykypäiväkotien nykyiset happamat työntekijät enää pikkuisille antamaan, että innostuvat taas pian leikkeihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, koska jutun lukeminen tuntuu olevan jotain rakettitiedettä suurimmalle osalle lainaus jutusta. Johanna kertoo, että hänen poikansa on erityisen tuen tarpeessa ja tälle on tyypillistä laittaa suuhun sinne sopimattomia asioita.
Eikö nämä opi tämmöisiä asioita kantapään kautta? En avannut linkkiä.
Toi määrä kyllä vaikuttaa utopistiselta. Siis melkein kilon.
En ihan usko, näin kolmen lapsen äitinä.
Siinä on saanut syödä oikein urakalla hiekkaa ja kiviä.
Vierailija kirjoitti:
mä keksin! syytetään ryhmän työntekijöitä vaikka olisi vajausta henkilömäärässä tai 2 muulla tullut kakkavahinko samaan aikaan niin että ulos on jäänyt valvomaan vain 1 aikuinen. hänen tulisi keskittyä vain erityisen valvomiseen vaikka samaan aikaan 4 muuta kiipeäisivät aidan yli ja 2 muuta tippuisivat liukumäestä. tuntuu että suurin osa ihmisistä ei tajua etteivät lapset ole robotteja ja kaikkea voi sattua samaan aikaan. menkää päiväkotiin vaikka päiväksi töihin niin ymmärtätte mitä tarkoitan
Pitäisi rakentaa aitoja joista ei pysty kiipeämään yli sekä nykyistä turvallisempia liukumäkiä (tai poistaa liukumäet kokonaan).
Kun opiskelin, suoritin 5 viikkoa harkkaa päiväkodissa.
Minut jätettiin yksin pihalle 1-3 vuotiaiden kanssa, joita oli 11. Olin tunnin yksin, kunnes muut hoitajat saapuivat mukanaan vanhempia lapsia.
Leikkipaikan kohdalla kulmassa, aita rikki. Pari poikaa yritti sieltä mennä läpi jatkuvasti.
Katsoin, ettei pienemmät putoa mistään. Söivät lumisohjoa. Pienemmät otti kurahanskoja pois käsistä, ja olivat paljain käsin ja yrittivät pikkulapioilla syödä lunta koko ajan. Tai lätkiö toista päähän, ja kahinaa heillä koko ajan.
Kiersin kehää, ja laskin päitä koko ajan.
Vakkarihoitajat tekivät tämän minulle kahtena peräkkäisenä päivänä. Naureskelivat vain, että nyt tiedät mitä meidän työ on.
Painuin siitä paikasta sisälle, soitin päiväkodin johtajalle ja latelin totuuksia. Sanoin, että minua ei saa jättää yksin pienten kanssa, joita 11. Olen opiskelija, vaikkakin olen lisäopinnoissa ja jo valmis, mutta minä en yksin vastaa pienten turvallisuudesta.
En helvetti halua yksin vastata jonkun toisen lapsen hengestä.
Ja korjatkaa se helvetin aita, siinä on ajotie aidan takana.
Sitten soitin opettajalleni terveydenhuolto-oppilaitokseen ja sanoin, että jos minua "koulutetaan" täällä siksi, että nuo vakkarit haluavat minua näpäyttää, niin jätän tämän kesken.
Johtaja saapui paikalle, ja kahden tunnin kuluttua opettajani.
Näytin puhelimestani kuvia, videoita, miten minua "koulutettiin". Kuului myös vittumaiset vittuilut parilta vakkarilta minulle.
Myös sisätiloissa lusmuilivat. Jouduin esim. yksin vaihtamaan kaikille pienille vaipat, syöttämään jne.
Kun kuulivat ja näkivät tämän, niin päiväkodin henkilökunta sai varoituksen, oli siis yksityinen päiväkoti.
Seuraavana aamuna tultiin korjaamaan aita, sekä rikkinäiset metallireunat kiipeilytelineistä. Korjattiin toinen keinu.
Pakastimesta hävitettiin vanhat pakastetut ruuat, joita syötettiin lapsille, kun ei ollut "heillä aikaa", muka valmistaa tuotetta ruokaa.
Välillä oli pelkkää keitettyä makaronia, pakastettuna, jota sulatettiin mikrossa, kun ruoka loppui kesken.
Sitä siten mainostettiin vanhemmille makaronilaatikkona.
Ruokajuomana usein vain vettä, vaikka vanhemmille väitettiin että on maitoa ja mehua myös.
Ja paljon pienempiä asioita toin esiin.
Lopputulos oli se, että suoritin harkkani loppuun. Kohtelivat minua asiallisesti tämän jälkeen, tosin sanoin, ettei perseennuoleminen minulle sitten kiinnosta.
Hävitin tietenkin kuvat ja videot, mutta vasta kun olin tehnyt valituksen ko. toiminnasta, nimettömänä.
Ja kerroin myös osalle vanhemmista, miten siellä asiat ovat sujuneet.
En koskaan ole halunnut tuon jälkeen mennä edes töihin päiväkotiin.
Lapset oli ihania, mutta mikä vittumainen asenne hoitajilla, ja miten välinpitämättömiä olivat lapsia kohtaan.
Ja johtaja oli merkonomi, joka halusi vain suuria voittoja.
Ja en ollut mikään teinityttö, vaan kolmekymppinen aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä syytetään ryhmän työntekijöitä, jos jättävät jonkun työntekijän yksin tuollaiseen tilanteeseen! Paitsi että pienet nyt eivät kyllä päiväkotien aidan yli pääse että joo... Tyypillistä on jättää sijainen yksin tuollaiseen tilanteeseen, koska vakkarityöntekijät ovat perseestä. Enpä ole sellaista tilannetta nähnyt, ettei olisi tuossa tilanteessa ollut koko päiväkodissa muita työntekijöitä! Kyllä siellä isommilla on aina joitakin joita voidaan pyytää irtautumaan! Jos nimittäin lasten turvallisuus on prioriteetti numero yksi, eikä juoruaminen työtovereiden kanssa tai muuta turhemmat jutut!
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi saanut olla kotona riittävästi ulkona ? Miksi ei ole tuohon ikään mennessä oppinut ettei kiviä voi syödä ?
äiti oli painottanut, että lasta pitää erityisesti pihalla vahtia. tuollaisia noista ylivahdituista tulee. josku skuitenkin silmä välttää ja sitten yliholhottu kakara syö 800g soraa
taisi joku tarhatäti itse syöttää lapselle soraa kostoksi jostain omassa päässään kokemastaan vääryydestä
Vierailija kirjoitti:
Paljon on tullut näitä päiväkodin epäkohtia esille, entä jos äitit hoitais sit ne ihan pienimmät itse kotona? Kun lapsia tehdään niin suunniteltaisiin ne asiat niin että hoidettaisiin kotona, tuntuu että koko kasvatus vastuu on siirretty muille.
Miksi äidit? Miksei isät? Ihan vaan vanhemmat, sukupuoleen katsomatta?
Noille lastenvahdeille maksetaan ihan liikaa ja työn laatu on tuollaista
😆 Ihan kuin tässä nyt jokin suurikin sotatila olisi kyseessä! Haloo me puhutaan lastenhoidosta! Ei mistään tähtitieteestä tai ydinfysiikasta! Jos ei tähän normaali aivotoiminta riitä niin... en tiedä mitä sanoa...
Kuin että ennen oli paremmin!