Minkä ikäisenä teidän lapset ovat muuttaneet omilleen?
Minun 20v ja 18v eivät vielä inahdakkaan muutosta. Olen jo kypsä heidän kasvatukseensa. Hoitavat kaikki toimet itsenäisesti, mutta aina vaan kotiovi käy töiden ja koulun jälkeen.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 18-vuotias on vielä lukiossa, suorittaa sen neljään vuoteen, joten ei senkään puolesta lähde vielä vähään aikaan.
21-vuotias kävi opiskelemassa ulkomailla, asuu taas kotona ja kohta on lähdössä vaihtoon.
Minut potkittiin jo kesken lukion omilleni, enkä todellakaan aio toimia samoin.
Miksi sinut potkittiin?
Mikä voi olla motiivi tällaiseen?
Rahan takia.
19 v. ja 21v. asuvat vielä kotona. Kummallakin säästöjä. Lähtevät kun aika on oikea.
Toinen 18 ja toinen 19 vuotiaina, opiskelemaan lähtivät.
19v, lähtivät opiskelemaan. Aivan kuten äitinsäkin aikoinaan. Isänsä lähti vasta 21v kotoaan :)
Sama tilanne kun ap:lla. 20- ja 18-vuotiaat, ei ole aikomusta muuttaa pois. Nuoremmalla olisi haluja, muttei rahaa. Vanhemmalla toisinpäin.
Meillä asuu Helsingissä kotona lukiolainen ja ekan vuoden yliopisto-opiskelija. Jotain hyötyä siitä, että asuu yliopistopaikkakunnalla. Hän säästää omaan asuntoon, kun ei tarvitse maksaa vuokraa.
Kotona asuvat vielä molemmat. Toinen 20 ja toinen kohta 18.
Lukiossa molemmat ja vanhempi valmis tänä vuonna. Pitää lukion jälkeen välivuoden, matkustaa, hakee töitä ja asuu kotona edelleen niin kauan, että haluaa muuttaa tai on opiskelun vuoksi muutettava kotoa pois.
Välivuoden jälkeen suunnitelmissa yliopisto, joten silloin taitaa olla pakko muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v ovat muuttaneet kaikki kolme. Lukioon on matkaa 24 km, ei julkista liikennettä, joten muutto pois kotoa on ollut ainoa vaihtoehto.
Ai, mulla oli sama tilanne ja asuin ihan onnistuneesti 20-vuotiaaksi asti kotona. Eiköhän ole vanhempien halusta kiinni.
Eli jos vanhemmat menee esim 07 töihin toiseen suuntaan he kyydittävät lapset ensin 6.30 koulun pihalle värjöttelemään ja odottamaan vaikka 9 alkavaa koulua?
24km ei tietenkään ole kohtuuttoman pitkä matka mutta varmasti haasteellista jos ei ole 2 autoa ja sopivia työaikoja
Molemmat lapseni muuttivat korkeakoulun jälkeen töihin ulkomaille. Ikää 26 ja 28 Suomeen hei eivät aio palata, hyvä näin
Vierailija kirjoitti:
15v ovat muuttaneet kaikki kolme. Lukioon on matkaa 24 km, ei julkista liikennettä, joten muutto pois kotoa on ollut ainoa vaihtoehto.
Alapeukut miksi? Kai sitä 80 km päässä Helsingistäkin on lupa opiskella lukiossa, vaikka se ei ole kävelymatkan päässä.
Esikoinen toissavuonna ollessaan 19v, kuopus täytti juuri 20v ja asuu vielä kotona, mutta puhuu muutosta ihan toisiin ympyröihin täältä pk-seudulta eli eiköhän hänkin lähde tässä tämän vuoden aikana.
Itseltäni äiti peri vuokraa jo ollessani 15v ja oli enemmän kuin tyytyväinen, kun lähdin kotoa 17v iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, mulla oli sama tilanne ja asuin ihan onnistuneesti 20-vuotiaaksi asti kotona. Eiköhän ole vanhempien halusta kiinni.
Meillä vanhemmat ovat töissä, koulukuljetus edellyttäisi taksimatkoja ja ne ovat kalliimmat kuin asuminen koulun vieressä. Meillä on vanhemmilla halu toimia veronmaksajina, ei työtäpakoilevina sivustakatsojina.
18-vuotiaana muutti toiselle paikkakunnalle tytön perässä suorittamaan viimeisen vuoden toisen asteen opinnoistaan.
Mun serkun esikoinen on 22 ja asuu vielä vanhempien luona vaikka hän työskentelee kokopäivätyössä lähihoitajana pikkupaikkakunnalla eli olisi halutessaan maksukykyä muuttaa omilleen. Heidän toiseksi vanhin poika on 21v ja asuu työttömänä myös vanhempien kodissa.
Lähdin ensin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle 16v. ja omaan 20v.
Mun vanhin lapsi muutti 18-vuotiaana toisella puolella maailmaa Suomeen opiskelemaan. Käy kotona kaksi vuodessa, kesälomalla ja joululomalla. Keskimmäinen lapsi oli vielä 17 kun muutti 500 km päähän kotoa yliopistoon. Hän asuu yliopiston asuntolassa ja tulee lomiksi kotiin, kun asuntola on kiinni.
Olen itse 39-vuotias ja joudun asumaan vanhan ja sairaan vanhempani luona. En ole päässyt koskaan muuttamaan pois. Olen työtön, eikä säästöjä ja omaisuutta tai oikein rahaakaan ole. Itsellänikin on diagnooseja ja ongelmia. Olen kuitenkin opiskellutkin vähän ja suorittanut AMK-tutkinnon.