KELAn asiantuntijoita paikalla? Miten yli 60k tienaava voi saada asumistukea?
Kyseessä yrittäjä jolla osakeyhtiö siis, mutta vuosittainen palkka bruttona 60k. Miten on mahdollista tuon lisäksi saada 500e/kk asumistukea? En ihmettele että Suomen talous on huonossa jamassa kun hyvätuloisille jaetaan asumistukea.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt mullekkin miten voin olla ilmoittamatta kelaan tuloni? Yeliä maksan vähän siltikään en saanut enää asumistukea.
Yrittäjänä ilmoitat vaan yel työtulon asumistukea hakiessasi. Toimeentulotukeen taas vaikuttaa tulot.
Ne kyllä näkee sen nostetun palkankin. Meinaatko ettei sitä tarkisteta jos sitä ei itse todista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt mullekkin miten voin olla ilmoittamatta kelaan tuloni? Yeliä maksan vähän siltikään en saanut enää asumistukea.
Yrittäjänä ilmoitat vaan yel työtulon asumistukea hakiessasi. Toimeentulotukeen taas vaikuttaa tulot.
Ne kyllä näkee sen nostetun palkankin. Meinaatko ettei sitä tarkisteta jos sitä ei itse todista?
Tuloilla ei väliä kun lain mukaan yel päivärahan mukaan lasketaan. Eivät voi sitä ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset googlaa tai luen kelan sivuilta. Yrittäjän nostamalla palkalla ei mitään merkitystä. Jos maksaa minimiyel niin saa täydet asumistuet vaikka palkka olis 100 000€ vuodessa. Tässä kopioituna:
Kun olet yrittäjä, Kela käyttää asumistuen arvioimiseen voimassa olevaa YEL- tai MYEL-työtulosi määrää. Tällöin todellisilla yritystoiminnasta saaduilla palkka-, osinko- ja muilla tuloilla ei ole merkitystä asumistuen arvioimisessa.
Yel työtulon yrittäjä päättää itse, suurinosa maksaa minimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei kiinnosta kelan väkeä koska lain mukaan nostetulla palkalla ei mitään merkitystä asumistukeen, vaikka nostais 8000€ /kk niin se ei yrittäjällä laske asumistukea. Vain yel ratkaisee ja sitä voi maksaa minimit jolloin saa täydet asumistuet. Tämä helppo googlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä ei edes saa mitään sairauspäivärahaa flunssien tai varsinkaan muun oman ilmoituksen perusteella kuten palkansaajat.
Yrittäjällä omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä yhtäaksoisesti seuraavat 9 arkipäivää. Arkipäiviä ovat myös lauantait ja aattopäivät. Omavastuuaika alkaa yleensä siitä päivästä, joka on lääkärintodistuksessa merkitty työkyvyttömyyden alkamispäiväksi.
No nyt puhut paskaa. Omavastuuta on vain yksi päivä. Joka nuhaa saa sairaanhoitajlle soittamalla 3 pv eli kahdesta päivästä sairaspvrahat. Itse saan n. 90€ pv. Ja varma tieto kun tänä vuonna hakenut jo kahdesta flunssasta päivärahat yeliin perustuen.
Suoraan Kelan sivulta on tuo 9 päivän omavastuuaika.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yrittäjä ja tienaan yli 100 000 mutta saan asumistukea koska maksan YEL-tuloa 15 000 mukaan. Täysin laillista. Hauskaa kun ääliöt huutavat "faktoja" asiasta josta eivät tiedä mitään.
Toivottavasti juuri sinä ja sinunkaltaisesi on se kohderyhmä, jonka asumistukea leikataan, sen sijaan että viedään joltain työttömältä pieneläjältä kodit alta.
Platina-asiakkailla on mahdollisuus saada ilman rajoja. Merkittävää on vain asumiskustannusten hinta suhteessa palkkatuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yrittäjä ja tienaan yli 100 000 mutta saan asumistukea koska maksan YEL-tuloa 15 000 mukaan. Täysin laillista. Hauskaa kun ääliöt huutavat "faktoja" asiasta josta eivät tiedä mitään.
Toivottavasti juuri sinä ja sinunkaltaisesi on se kohderyhmä, jonka asumistukea leikataan, sen sijaan että viedään joltain työttömältä pieneläjältä kodit alta.
Ja minä taas yrittäjänä tienaan alle 1000€ mutta maksan isoa yeliä työpanoksen takia jolloinka en saa asumistukea yhtään enkä pysty järjestämään itselleni asuntoa, olen siis koditon. Todella tyhmää että asumistukea voi saada täydet määrät 8000€ tulolla mutta köyhä yrittjä ei saa euroakaan eikä voi edes hommata asuntoa ja joudun nukkumaan työpaikan lattialla, välillä sukulaisten luona niin pääsee pesulle ja pyykille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä ei edes saa mitään sairauspäivärahaa flunssien tai varsinkaan muun oman ilmoituksen perusteella kuten palkansaajat.
Yrittäjällä omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä yhtäaksoisesti seuraavat 9 arkipäivää. Arkipäiviä ovat myös lauantait ja aattopäivät. Omavastuuaika alkaa yleensä siitä päivästä, joka on lääkärintodistuksessa merkitty työkyvyttömyyden alkamispäiväksi.
No nyt puhut paskaa. Omavastuuta on vain yksi päivä. Joka nuhaa saa sairaanhoitajlle soittamalla 3 pv eli kahdesta päivästä sairaspvrahat. Itse saan n. 90€ pv. Ja varma tieto kun tänä vuonna hakenut jo kahdesta flunssasta päivärahat yeliin perustuen.
Suoraan Kelan sivulta on tuo 9 päivän omavastuuaika.
luule väärin jos haluat mut älä levitä väärää tietoa. Juuri tuli rahat 3 pv sairaslomasta ja kelan sivuilt kopioinkin jo tekstin tänne 1 pv omavastuuajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pölhöt eivät tiedä, että yrittäjä voi maksaa YEL-tuloa minimin n. 9000 euroa vaikka tienaisi miljardin. Kela maksaa yrittäjän asumistuen YEL-tulon mukaan, oikealla tulolla ei ole mitään merkitystä.
Tähän tuli onneksi nyt muutos, olikin ihan järjetön systeemi.
No ei tuo nyt niin loistavaa ollut. Jos oikeasti huonosti tuottava yritys eli tulos alle 2000€ netto, niin eipä siinä paljon minimitellit ja asumistuet vaikuta loppupeleissä. Tuollaisilla tuloksilla perheellinen on jo oikeutettu toimeentulotukeen ja siinä taas asumistuen määrällä ei niin paljon merkitystä. Lopputulos kutakuinkin sama.
Mutta hyvää tulosta tekevä ja minimitelliä maksava voittaa.
Kelan sivut, googlaa, tässä kopioituna
Jos sinulla on YEL-vakuutus, omavastuuaika on sairastumispäiväsi. Alat siis saada YEL-päivärahaa Kelasta seuraavana päivänä sairastumisestasi.