Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KELAn asiantuntijoita paikalla? Miten yli 60k tienaava voi saada asumistukea?

Vierailija
30.03.2023 |

Kyseessä yrittäjä jolla osakeyhtiö siis, mutta vuosittainen palkka bruttona 60k. Miten on mahdollista tuon lisäksi saada 500e/kk asumistukea? En ihmettele että Suomen talous on huonossa jamassa kun hyvätuloisille jaetaan asumistukea.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt mullekkin miten voin olla ilmoittamatta kelaan tuloni? Yeliä maksan vähän siltikään en saanut enää asumistukea.

Vierailija
62/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hullua olla maksamatta oikein määriteltyjä eläkemaksuja. Jos vaikka sairastuu ja joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle niin on pulassa.

Saatikka kun sitten siirtyy eläkkeelle. Pieni on eläke. Ellei rahat ole patjan alla.

Et näemmä ole yrittäjä. YEL-maksujärjestelmä täysin kohtuuton. Siksi moni pienyrittäjä maksaa vain minimin, koska ei kertakaikkiaan pysty maksamaan 5000-10000 euroa YEL-maksuja vuodessa, joilla saisi pienen eläkkeen.

Niin jokainen voi miettiä, että alkaako vaikka kolmekymppisenä maksamaan joka vuosi 10 000 vuodessa koska siitä "kertyy" "eläkettä" vai esim. maksaisiko vaikka 1000 vuodessa saadakseen 7000 asumistukea puoli-ilmaiseen asumiseen...

-yrittäjän ex

Tuo 1000 ei ole mahdollista. Minimi on 24 prosenttia vajaasta 9000 eurosta. Ja sillä ei kerry käytännössä mitään eläkettä.

Kyllä sillä kertyy. Jos tekee töitä esim. 40 vuotta, niin sillä saa jo saman verran työeläkettä kuin on minimitakuueläke. Toisekseen sen lisäksi voi saada vähän ekstraakin, koska jotain etua tulee siitä, että eläke on työeläkettä eli itse maksettu vrt. kelan maksama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on osakeyhtiö, olen kahden lapsen yh. Pienet tulot, minimi yel, sain asumistukea 589 euroa. Saman asumistuen olisin saanut, vaikka olisin tienannut 10000 euroa/kk.

Kyllä koska yelisi on niin pieni. Mutta jos sairastut niin et saa mistään rahaa.

Vierailija
64/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän osakeyhtiön tulot ole yrittäjätuloa. Omistan esim. Koneen osakkeita, mutta ei minulla ole miljoonatuloja.

Yrittäjällä pääomatulot kyllä vaikuttavat asumistuen määrään.

Ei vaikuta osakesalkku mitenkään. Olen yrittäjä.

Et ole sitten ilmoittanut sitä kelaan. Itsekin saan vähän asumistukea, ja päätöksessä todellakin lukee tuloina pääomatulot.

Vierailija
65/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjillä on tässä maassa mahdollisuuksiani, joita ei muilla ole. Tiedän yrittäjän, jonka tulot olivat 0 euroa aina, kun elatusmaksut olivat haussa. Sitten, kun elariasia ei ollut vireillä, tulot olivat 100 000 euroa. Koko ajan teki töitä. Tavalliselle palkansaajalle ei tuollainen onnistu ihan tuosta vain.

Vierailija
66/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjien  tulot huomioidaan YELin mukaan, eli jos henkilöllä näkyy YEL, niin tulot lasketaan sen mukaan. Jos yrittäjä on vakuuttanut itsensä minimisummalla, niin vuositulona se on vähän ja tukea jää maksuun. Jatkossahan YEL määräytyy yhä enemmän todellisten tulojen mukaan (uusi laki 1.1.2023 alkaen). Asumistukea voi saada enemmän, mutta yrittäjä häviää tuossa, jos vakuuttaa itsensä minimillä, koska vastaavasti esim. sairauspäiväraha jää myös minimimääräiseksi eikä määräydy todellisen palkan mukaisesti suurempana.

Vierailija
67/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt mullekkin miten voin olla ilmoittamatta kelaan tuloni? Yeliä maksan vähän siltikään en saanut enää asumistukea.

Yrittäjänä ilmoitat vaan yel työtulon asumistukea hakiessasi. Toimeentulotukeen taas vaikuttaa tulot.

Vierailija
68/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on osakeyhtiö, olen kahden lapsen yh. Pienet tulot, minimi yel, sain asumistukea 589 euroa. Saman asumistuen olisin saanut, vaikka olisin tienannut 10000 euroa/kk.

Kyllä koska yelisi on niin pieni. Mutta jos sairastut niin et saa mistään rahaa.

Tiedän, senkin olen kokenut. Sairastuin etten voinut tehdä töitä moneen kuukauteen ja sairausraha oli olematon.

Vierailija
69/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse yrittäjä ja tienaan yli 100 000 mutta saan asumistukea koska maksan YEL-tuloa 15 000 mukaan. Täysin laillista. Hauskaa kun ääliöt huutavat "faktoja" asiasta josta eivät tiedä mitään.

Kantsii sijoittaa rutkasti eikä luottaa siihen, että firman myynti tuottaa hyvät rahat eläkkeelle jäädessäsi.

Kolme yrittäjäkaveriani ovat nyt eläkeläisenä suurissa talousvaikeuksissa kun firmat meni nurin eläkkeen häämöttäessä. Silloin kun firmoille meni vielä hyvin, niin tuotot meni leveään elämään. Kehuskelivat, että firman myynti takaa eläkkeen. Mutta ei se sitten näin mennytkään.

Pari muuta onnistui ja sai myynnistä rahat loppuelämäkseen, yksi taas sijoitti asuntoihin Helsingissä ja elää vuokratuloilla. Kaikilla ( myös konkan tehneille) itse eläke on naurettavan pieni, 700 - 900€/kk

Vierailija
70/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjien  tulot huomioidaan YELin mukaan, eli jos henkilöllä näkyy YEL, niin tulot lasketaan sen mukaan. Jos yrittäjä on vakuuttanut itsensä minimisummalla, niin vuositulona se on vähän ja tukea jää maksuun. Jatkossahan YEL määräytyy yhä enemmän todellisten tulojen mukaan (uusi laki 1.1.2023 alkaen). Asumistukea voi saada enemmän, mutta yrittäjä häviää tuossa, jos vakuuttaa itsensä minimillä, koska vastaavasti esim. sairauspäiväraha jää myös minimimääräiseksi eikä määräydy todellisen palkan mukaisesti suurempana.

Tässä on muistettava, että kuinka monta yrittäjää tiedät, joka on koskaan ollut sairauden takia pois töistä? Itse olen toiminut yrittäjänä 25 vuotta enkä ole päivääkään ollut sairaana. Tai olen joskus ollut fyysisesti kipeä, mutta työntekoa se ei ole estänyt. Ylipäätään on paljon yrittäjiä, joiden on mahdotontakin lomailla kuukausitolkulla vuodessa, kuten monet palkansaajat tekevät. Samoin turha haaveilla mistään opinto-, vuorottelu- tms. vapaista, kun töistä ei voi olla pois. Ihan kätevä veto kyllä valtiovallalta pakottaa yrittäjät maksamaan sairastamisestaan, jota on mahdotonta suorittaa. Saavat yrittäjältä maksut, mutta yhä edelleenkään yrittäjä ei voi olla poissa töistä. Tai sitten pitää esittää olevansa sairas ja vaan nostaa ne tuet.

Vierailija
71/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän osakeyhtiön tulot ole yrittäjätuloa. Omistan esim. Koneen osakkeita, mutta ei minulla ole miljoonatuloja.

Juuri näin. Ja se mitä jää viivan alle, se on osakeyhtiön pääomaa ja jos on vapaata pääomaa, osakeyhtiön osakkaat voivat nostaa osinkoja, normaali palkan lisäksi. Eikä osakeyhtiön osakkaat henk.koht. maksa voitosta yritysveroa, vaan sen maksaa osakeyhtiö. Eikä osakeyhtiön tulot ole suinkaan omistajan tuloja, vaan mitä hän on nostanut palkkaa.

Täällä menevät nyt puurot ja vellit sekaisin ja sekoitetaan eri yhtiömuodot ja omistajien tulot.

Vierailija
72/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä ei edes saa mitään sairauspäivärahaa flunssien tai varsinkaan muun oman ilmoituksen perusteella kuten palkansaajat.

Yrittäjällä omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä yhtäaksoisesti seuraavat 9 arkipäivää. Arkipäiviä ovat myös lauantait ja aattopäivät. Omavastuuaika alkaa yleensä siitä päivästä, joka on lääkärintodistuksessa merkitty työkyvyttömyyden alkamispäiväksi.

Vierailija
73/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, ystäväni sai sydärin, ei ollut maksanut palkkaa eikä eläkemaksuja kun ajatteli, että maksaa sitten kun firma tuottaa hyvin. Ei saanut sairauspäivärahaa kun ei ollut tuloja. Sossu taas ei maksanut mitään kun vaimo tienasi liikaa (1800 netto).

Vuosi meni ennen kuin oli työkykyinen. Sillä aikaa asiakkaat katosi. Piti aloittaa nollasta ja joutuu jatkamaan kunnes kaatuu saappaat jalassa.

Yrittäjiä on turha kateilla.

Vierailija
74/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä ei edes saa mitään sairauspäivärahaa flunssien tai varsinkaan muun oman ilmoituksen perusteella kuten palkansaajat.

Yrittäjällä omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä yhtäaksoisesti seuraavat 9 arkipäivää. Arkipäiviä ovat myös lauantait ja aattopäivät. Omavastuuaika alkaa yleensä siitä päivästä, joka on lääkärintodistuksessa merkitty työkyvyttömyyden alkamispäiväksi.

No nyt puhut paskaa. Omavastuuta on vain yksi päivä. Joka nuhaa saa sairaanhoitajlle soittamalla 3 pv eli kahdesta päivästä sairaspvrahat. Itse saan n. 90€ pv. Ja varma tieto kun tänä vuonna hakenut jo kahdesta flunssasta päivärahat yeliin perustuen.

Vierailija
75/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osakeyhtiö omistaja nostaa palkkaa 60.000 niin niillä tuloilla ei saada asumistukea.

Vai sotketko nyt osakeyhtiön voittoon, joka on 60.000€, joka ei suinkaan ole "yrittäjän" tuloa tai palkkaa, vaan osakeyhtiön ja periaatteessa yritys voi olla konkurssikypsä, jos vapaa pääoma miinuksella.

Vierailija
76/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt puhut paskaa. Omavastuuta on vain yksi päivä. Joka nuhaa saa sairaanhoitajlle soittamalla 3 pv eli kahdesta päivästä sairaspvrahat. Itse saan n. 90€ pv. Ja varma tieto kun tänä vuonna hakenut jo kahdesta flunssasta päivärahat yeliin perustuen.

Lähde kommentillesi?

Vierailija
77/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan, että asumistuen ei sinänsä tulisi olla omaisuuden kartuttamista varten, mutta tosielämä on toisenlaista. Toinen on tämä YEl-venkuilu, toisekseen voi omistaa esim. osakkeita, rahastoja ja kiinteistöjä miljoonien ja miljoonienkin edestä, eikä Kelaa kiinnosta lainkaan (kuten ei kuulukaan kiinnostaa, koska laki).

Vierailija
78/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kikkailee tuolla tyylillä elatusmaksut minimiin.

Vierailija
79/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osakeyhtiö omistaja nostaa palkkaa 60.000 niin niillä tuloilla ei saada asumistukea.

Vai sotketko nyt osakeyhtiön voittoon, joka on 60.000€, joka ei suinkaan ole "yrittäjän" tuloa tai palkkaa, vaan osakeyhtiön ja periaatteessa yritys voi olla konkurssikypsä, jos vapaa pääoma miinuksella.

Ei ole väliä paljonko palkkaa nostaa, vain se ratkaisee paljonko maksaa yeliä. Eli minulla joka maksan paljon yeliä mutta nostan palkkaa alle 1000€ en saa lainkaan asumistukea ja tämän takia minulla ei ole kotia (onneksi voin yöpyä yrityksen tiloissa sekä ystävillä ja sukulaisilla).

Vierailija
80/91 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alapeukuttaja voi googlata yel sairaspäivärahan niin näkee että vain 1 omavastuupäivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan