KELAn asiantuntijoita paikalla? Miten yli 60k tienaava voi saada asumistukea?
Kyseessä yrittäjä jolla osakeyhtiö siis, mutta vuosittainen palkka bruttona 60k. Miten on mahdollista tuon lisäksi saada 500e/kk asumistukea? En ihmettele että Suomen talous on huonossa jamassa kun hyvätuloisille jaetaan asumistukea.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Olet ymmärtänyt väärin. Katso ihan itse tulorajat.
On mahdollista, yrittäjän asumistumi määräytyy YEL-tulon mukaan jonka voi ilmoittaa alle 10K euroksi vaikka tienaisi miljoonan. Kannattaa olla hiljaa jos ei tiedä asioista.
Juuri noin, Kela arvioi tulot sen perusteella, mikä on ilmoitettu YEL-tulo
https://www.kela.fi/yrittaja-pienet-tulot
Ja YEL-tulon moni yrittäjä ilmoittaa pieneksi, koska se on todella tehoton tapa kartuttaa itselle eläkettä. Mieluummin sijoittaa ja säästää itse ja maksaa yrityksestä vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen.
Tämä. Varmasti moni palkansaajakin ilmoittaisi eläkemaksunsa alakanttiin jos voisi valita. Voisi nimenomaan kerryttää omaisuutta itselle, jolloin se on koska tahansa tarvittaessa saatavilla ja eläkettäkin saisi siten hyvin mahdollisesti enemmän käteen jos edes vanhaksi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista, yrittäjän asumistumi määräytyy YEL-tulon mukaan jonka voi ilmoittaa alle 10K euroksi vaikka tienaisi miljoonan. Kannattaa olla hiljaa jos ei tiedä asioista.
Ja YEL-tulon moni yrittäjä ilmoittaa pieneksi, koska se on todella tehoton tapa kartuttaa itselle eläkettä. Mieluummin sijoittaa ja säästää itse ja maksaa yrityksestä vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen.
Tämä pitäisi saada myös palkansaajille. Yhtä huonosti heidän eläkesäästöjään hoidetaan.
Lisäksi nopeasti älyäisivät kuinka paljon työnantajat maksavat työntekijöiden saikutuksesta ja eläkkeistä. Varmaan moni palkansaaja jättäisi saikuttamatta jos itse pitäisi siitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on maksanut minimi-YEL-maksut ja kotona esim. kolme alaikäistä lasta ja on yksinhuoltaja, varmasti saa ainakin vähän asumistukea, mutta 500e/kk kuulostaa aika mahdottomalta kenelle hyvänsä.
Höpsis. Ap. kertoi yhtiömuodon olevan osakeyhtiö ja osakeyhtiössä maksetaan osakkeenomistajalle normaalia palkkaa, jota käsitellään samalla tavalla kuin työntekijän.YEL ei ole mitään merkitystä, kun yhtiömuoto osakeyhtiö.
Siinä tapauksessa on mahdotonta.
Minulla on osakeyhtiö, olen kahden lapsen yh. Pienet tulot, minimi yel, sain asumistukea 589 euroa. Saman asumistuen olisin saanut, vaikka olisin tienannut 10000 euroa/kk.
Ihan hullua olla maksamatta oikein määriteltyjä eläkemaksuja. Jos vaikka sairastuu ja joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle niin on pulassa.
Saatikka kun sitten siirtyy eläkkeelle. Pieni on eläke. Ellei rahat ole patjan alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa puhutaan "yrittäjästä" joka voi olla esim. elinkeinoharjoittaja, mutta ap. tapauksessa osakeyhtiössä omistajat eivät ole yrittäjiä, vaan osakkeenomistajia ja omistus määrääntyy osakkeiden mukaan.
Yrittäjä omistaa liiketoiminnan 100% ja vastaavasti osakeyhtiössä vaikka 5% osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on maksanut minimi-YEL-maksut ja kotona esim. kolme alaikäistä lasta ja on yksinhuoltaja, varmasti saa ainakin vähän asumistukea, mutta 500e/kk kuulostaa aika mahdottomalta kenelle hyvänsä.
Höpsis. Ap. kertoi yhtiömuodon olevan osakeyhtiö ja osakeyhtiössä maksetaan osakkeenomistajalle normaalia palkkaa, jota käsitellään samalla tavalla kuin työntekijän.YEL ei ole mitään merkitystä, kun yhtiömuoto osakeyhtiö.
Siinä tapauksessa on mahdotonta.
Hmmm.. ekan sivun ex-vaimona pakko todistaa tähän, että oy:n omistaja eksäni nostaa palkkaakin yrityksestä monta tonnia kuussa omiin nimiinsä (vaihtelee, harvoin yli 10 000, verothan on hyvin kirpeät jo tuosta), mutta kyllä Kela katsoo ne tulot yel-vakuutuksen perusteella, ei mistään tulorekisteristä tai muusta, eivät palkkatuloja katso muuta kuin yel-vakuutuksesta... Itseäänhän ei ole pakko vakuuttaa oikeasti nostamansa täyden palkan verran vaan voi alivakuuttaa ihan hyvin. Ihan saa sen noin 600 e / kk asumistukea kun yksi lapsista on hänellä kirjoilla koulun takia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua olla maksamatta oikein määriteltyjä eläkemaksuja. Jos vaikka sairastuu ja joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle niin on pulassa.
Saatikka kun sitten siirtyy eläkkeelle. Pieni on eläke. Ellei rahat ole patjan alla.
Et näemmä ole yrittäjä. YEL-maksujärjestelmä täysin kohtuuton. Siksi moni pienyrittäjä maksaa vain minimin, koska ei kertakaikkiaan pysty maksamaan 5000-10000 euroa YEL-maksuja vuodessa, joilla saisi pienen eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aktuaalista ittua? Miksi saa ilmoittaa väärän tulon? Eikö tuo ole petos?
Ei ole mitään tehnyt väärin. Jos ilmoittaa yel tulon minimiksi niin sitten saa vaikka palkka ois mikä koska vain yel työtulo määrää asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Sehän yrittäjillä on tilanne. Useimmat ovat säästäneet itse eläkkeensä, koska silloin rahat myös tuottavat jotakin ja ne saa itse pitää. Minimieläkemaksut on laskettu niin, että niilläkin tulee maksaneeksi työuran aikana niin paljon eläkemaksuja, että on oikeutettu suunnilleen takuueläkkeen kokoiseen työeläkkeeseen. Jos on sen lisäksi säästänyt esim. 200 euroa kuussa vaikkapa 40 vuoden ajan, tuo raha on eläkkeelle jäädessä kasvanut keskimääräisellä 8 prosentin vuosituotolla 650 000 euron potiksi, joka kasvaa toki koko ajan. Kyllä sillä ihan mukavasti eläkkeelläkin elää.
Varmasti käy palkansaajilla kateeksi, kun heidän rahat menee nykyisten hiluja maksaneiden ökyeläkeläisten elättämiseen.
Itse tienaan yrityksestäni alle 1000€ kuussa ja maksan 850€ yel maksua jotta saisin edes vähän yli peruseläkkeen aikanaan. Mut asumistukea en sais euroakaan vaikka olen umpiköyhä. Asun mulloin kenenkin luona koska asuntoon ei ole varaa, myös työpaikallani yövyn useita öitä viikossa.
Eihän osakeyhtiön tulot ole yrittäjätuloa. Omistan esim. Koneen osakkeita, mutta ei minulla ole miljoonatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatikka kun sitten siirtyy eläkkeelle. Pieni on eläke. Ellei rahat ole patjan alla.Et näemmä ole yrittäjä. YEL-maksujärjestelmä täysin kohtuuton. Siksi moni pienyrittäjä maksaa vain minimin, koska ei kertakaikkiaan pysty maksamaan 5000-10000 euroa YEL-maksuja vuodessa, joilla saisi pienen eläkkeen.
Niin jokainen voi miettiä, että alkaako vaikka kolmekymppisenä maksamaan joka vuosi 10 000 vuodessa koska siitä "kertyy" "eläkettä" vai esim. maksaisiko vaikka 1000 vuodessa saadakseen 7000 asumistukea puoli-ilmaiseen asumiseen...
-yrittäjän ex
Asumistuen pitäisi yrittäjällä perustua nostettuihin palkkoihin eikä yel maksuihin jotka voi itse päättää. Muten voi olla tällainen sairas epäkohta?
Vierailija kirjoitti:
Eihän osakeyhtiön tulot ole yrittäjätuloa. Omistan esim. Koneen osakkeita, mutta ei minulla ole miljoonatuloja.
Yrittäjällä pääomatulot kyllä vaikuttavat asumistuen määrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatikka kun sitten siirtyy eläkkeelle. Pieni on eläke. Ellei rahat ole patjan alla.Et näemmä ole yrittäjä. YEL-maksujärjestelmä täysin kohtuuton. Siksi moni pienyrittäjä maksaa vain minimin, koska ei kertakaikkiaan pysty maksamaan 5000-10000 euroa YEL-maksuja vuodessa, joilla saisi pienen eläkkeen.
Niin jokainen voi miettiä, että alkaako vaikka kolmekymppisenä maksamaan joka vuosi 10 000 vuodessa koska siitä "kertyy" "eläkettä" vai esim. maksaisiko vaikka 1000 vuodessa saadakseen 7000 asumistukea puoli-ilmaiseen asumiseen...
-yrittäjän ex
Tuo 1000 ei ole mahdollista. Minimi on 24 prosenttia vajaasta 9000 eurosta. Ja sillä ei kerry käytännössä mitään eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta osakesalkku mitenkään. Olen yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä osittain totta. Mikään vakuutus ei kata mitään ellei maksa hyvää yeliä. Eli mikään ei turvaa terveyttä ilman kunnon yeliä koska vakuutuksetkin perustuu siihen. Mut joo eläkesäästämiseen ei paras. Mut on kiva jäädä flunssassa saikulle kun saa hyvät päivärahat, puhumattakaan et telois itsensä tai sairastuisi vuosiksi, silloin ainoastaan yelistä hyötyä. Ja onhan se täysin verovähennyskelpoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain YEL-työtulo vaikuttaa, arvo-osuustili ei vaikuta.
Tässä maassa yrittäminen on tehty kaikin puolin niin kannattamattomaksi, että YEL-maksujen määräytyminen on ollut käsittääkseni ainoa tapa yrittäjän saada mitään hyötyä yritystoiminnasta verrattuna palkansaajan etuihin. Palkansaajallahan on lakisääteiset lomat, työsuhdeturva, mahdollisuus sairastaa ja nostaa kelan maksavia äitiys-, sairaus- ja muita päivärahoja. Yrittäjällä näitä ei ole, ja nyt ollaan siis viemässä mahdollisuus lainkaan joustaa yritystoiminnan mukaan. Valtio vie rahat samalla tavalla kuin jos olisit toisella töissä vaikka mitään turvaa ei edelleenkään työsuhteen kaltaisesti ole.