Järkytyin kun huomasin Metsolan uuden malliston mitoituksen aikuisille
Lasten vaatteissahan on kivasti ollut tilaa kasvaa, mutta kenelle nuo aikuisten naisten vaatteet on tehty?
Koossa XXL vyötärön ympärys mekossa on 88cm ja olkamitta 31? Siis mistä lähtien nainen, jonka vyötärön ympärys on 88cm on ollut extra extra large? Menee kyllä vielä normaaliin jos naisen vyötärönympärys on alle 90cm, mutta ilmeisesti tällaiset on extraläskejä Metsolan mielestä?
Osaako joku sanoa, onko nuo vaatteet oikeasti miten kapeille suunniteltu? Normaalisti tilaisin L koon katsomatta, mutta kun nyt satuin katsomaan niin en taida uskaltaa tilata kun tuo mittataulukko on niin.
Kommentit (28)
Tuo 90 cm ei ole mikään normaali ympärysmitta, vaan terveydelle vaarallinen mitta.
Normaalilta kokotaulukolta vaikuttaa, mutta ihmettelen myös tuota hartialinjaa. Olisiko virhe?
Vertailuksi AP:lle:
Nansolla xxl:ssa vyötärönympärys on 102 cm, KappAhlilla (2XL) 107-113 cm
Nanson L-koon vyötärönympärys on 86 cm, KappAhlissa L menee välille 85-89 CM
Tämmöistä se on kun osa valmistajista kasvattaa mittoja vaivihkaa ettei kolttu jäisi ostamatta kun se XXL-lappu saa asiakkaan tuntemaan itsensä lihavaksi.
Eivät ole vielä kehopositiivistaneet mittataulukkoaan. Laita palautetta että pahoitit mielesi niin eiköhän asiaan tule muutos.
No minä ainakin olisin jo reilusti ylipainoinen tuolla vyötäröllä. Nyt se on 62cm ja BMI 19. Eli olen toki hoikka, mutta en liian laiha, vaan siro. Tuolla vyötäröllä painoa olisi jotain 30kg enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jösses mikä vatsa jos yltää 90 cm. Ymmärrän sen ehkä loppuraskaudessa, että on lähelle 90 cm. Mutta ei muuten kuin läskillä ole vyötärön ympärys lähemmäs 90 cm. Tuon kokoluokka pitäisi olla xxxxl, eikä vain xxl. Itse olen m-/l-kokoa ja vyötärö on 77 cm ja tunnen itseni punkeroksi ja näytän siltä myös. En edes halua tietää, miltä näyttää ihminen jolla on lähemmäs 90 cm vyötärön ympärystä.
Tiedätkö, kun vyötärönympärys ei aina korreloi pituus-painosuhteen kanssa. Mä esimerkiksi olen "täysin vyötärötön", siis tasapaksu ihan sama kuinka paljon tai vähän painan tai mihin vaatekokoon mahdun.
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/2015090820313677
Vanha uutinen, mutta trendi tuskin juuri muuttunut. Sentti / vuosi venyneet 2000-luvulla nuo vyötärömitat saman koon sisällä, ilmeisesti Metsola ei ole pysynyt kelkassa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jösses mikä vatsa jos yltää 90 cm. Ymmärrän sen ehkä loppuraskaudessa, että on lähelle 90 cm. Mutta ei muuten kuin läskillä ole vyötärön ympärys lähemmäs 90 cm. Tuon kokoluokka pitäisi olla xxxxl, eikä vain xxl. Itse olen m-/l-kokoa ja vyötärö on 77 cm ja tunnen itseni punkeroksi ja näytän siltä myös. En edes halua tietää, miltä näyttää ihminen jolla on lähemmäs 90 cm vyötärön ympärystä.
Tiedätkö, kun vyötärönympärys ei aina korreloi pituus-painosuhteen kanssa. Mä esimerkiksi olen "täysin vyötärötön", siis tasapaksu ihan sama kuinka paljon tai vähän painan tai mihin vaatekokoon mahdun.
No mä näytän täysin epäsuhtaiselta. Vyötärö on92cm ja painoa on 72kg. Pituus on 171cm. Enkä oo ees raskaana. 🤭 Raskauden aikana se maha oli varmaan jotain 120cm jos riittääkään.
Kun Laihdun niin Laihdun vissiin nilkoista, sormista, hanurista, käsistä ja rinnoista. Maha tulee sitten kun missään ei ole enää mitään laihdutettavaa.
En tunne vaatemerkkiä, mutta kauheen suuria kokoja , mun käyttämissä merkeissä nuo mitat olisi jo merkitty 6x xxl.
Onko tää joku kehopositiivisten tapa huijata itseään kun mitat on tuumissa?
Siis häh?? Kai te kommentoijat ymmärrätte, että se on vyötärönympärys, ei sivusta sivuun -mitta? Eli jos vaatteen levittää vaikka lattialle ja se on vyötärön kohdalta 44cm, niin se on teidän mielestä ihan valtava? Itse olen M/L-kokoa ja monet vaatteeni ovat suunnilleen tuota mittaa vyötäröstä. Toki jos haluaa ihan vartalonmyötäisen vaatteen, niin sitten mitta on hiukan pienempi. Mutta ei tuo nyt millään mitoituksella XXL ole.
Vierailija kirjoitti:
Siis häh?? Kai te kommentoijat ymmärrätte, että se on vyötärönympärys, ei sivusta sivuun -mitta? Eli jos vaatteen levittää vaikka lattialle ja se on vyötärön kohdalta 44cm, niin se on teidän mielestä ihan valtava? Itse olen M/L-kokoa ja monet vaatteeni ovat suunnilleen tuota mittaa vyötäröstä. Toki jos haluaa ihan vartalonmyötäisen vaatteen, niin sitten mitta on hiukan pienempi. Mutta ei tuo nyt millään mitoituksella XXL ole.
Ei tarvitse mennä kuin 10-20 vuotta taaksepäin niin olisi ihan tyypillinen XXL-vyötärö.
Mikä toi olkamitta on? 31cm on aika leveä olka vai onko olalta rintoihin?
Vierailija kirjoitti:
Ei, eivät taida ymmärtää 😂
Vierailija kirjoitti:
En tunne vaatemerkkiä, mutta kauheen suuria kokoja , mun käyttämissä merkeissä nuo mitat olisi jo merkitty 6x xxl.
Onko tää joku kehopositiivisten tapa huijata itseään kun mitat on tuumissa?
Olisipa kiva nähdä mikä merkki mitoittaa olkamitan 31cm 6XL 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Olalta olalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä kuin 10-20 vuotta taaksepäin niin olisi ihan tyypillinen XXL-vyötärö.
Täällä on taas näitä ennen oli kaikki paremmin - huutelijoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olalta olalle
Siis olkasaumasta olkasaumaan 31 cm on XXL? Eihän se nyt voi olla oikeasti?
Mun L-kokoisessa Puman hupparissa tuo mitta on 42 cm...
En osaa sanoa merkin koosta, mutta itse menisin vyötäröstä tuohon helpostikin mutten tuosta olkamitasta. Mikä mekko tuo on jos noin kapeaksi hartialinjasta mitoitettu?