Etsin vuokra-asuntoa enkä tajua miksi vuokranantajat toimii näin, osaako joku selittää?
Vuokranantaja julkaisee ilmoituksen asunnosta x. Laitan viestiä että olen kiinnostunut ja kysyn, pääsisikö asuntoa katsomaan. 2-3 viikkoon ei kuulu mitään. Sitten tulee viesti "vieläkö olet kiinnostunut ja haluatko tulla katsomaan asuntoa?" Vastaan että olen ja haluan. Jälleen radiohiljaisuus. Tässä vaiheessa oletan, että asunto on vuokrattu jollekin toiselle. Mutta ei, kohta saman asunnon ilmoitus on taas netissä.
Joku tässä yhtälössä mättää. Mikä?
Ja sit mitä tulee ARA-asuntoihin joihin valitaan asukkaat tarpeen mukaan. Onko niin, että osaa hakijoista ei edes harkita asukkaaksi, vaikka ARA-kriteerit täyttyvät eli ei ole varallisuutta ym? Luulin että tietyn asunnon vapautuessa katsotaan hakemukset ja tarjotaan ensin eniten tarvitsevalle, sitten toiseksi eniten jne. Ilmeisesti tämä ei mene niin, koska olen ilmoittanut kiinnostukseni muutamiin asuntoihin ja aina vaan niiden ilmoitukset ovat netissä. Eli minulle ei jostain syystä edes haluta asuntoja tarjota.
Kommentit (21)
Joku on ilmoittanut ottavansa asunnon, mutta ei sitten haluakaan tehdä vuokrasopimusta. Silloin yritetään löytää joku toinen. Tuota sattuu jatkuvasti.
Mikäli kaupungin asuntoihin on ns jonotus systeemi, niin jonon ohi pääsevät aina esim seuraavat ryhmät
- täysi-ikäistyvä huostaan otettu nuori
- vankilasta vapautuva
- avioerova lasten kanssa asuntoa tarvitseva
Onko sun luottotiedoissa jotain häikkää? Saattavat tarkistella niitä ensin. Ja/tai olet muuten tyyppi, jota vuokranantaja ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun luottotiedoissa jotain häikkää? Saattavat tarkistella niitä ensin. Ja/tai olet muuten tyyppi, jota vuokranantaja ei halua.
Luottotiedot ovat kunnossa, tosin ei tossa vaiheessa sitä ole kukaan edes vielä kysynyt kun vasta olisin menossa asuntoa katsomaan. Olen muutenkin ekassa yhteydenotossa kertonut vasta nimeni, joten sen perusteella ei luulisi kenenkään profiloivan minua (juu kantasuomalainen nimi on, tiedän että ikävä kyllä vähemmistönimi saattaa olla joskus ongelma)
-laitoin Facebookin vuokra-asuntoryhmään ilmoituksen, että etsin kalustamatonta kolmiota alueelta x.
-joku mies laittaa yksityisviestiä, että hänellä olis mun tarpeitani vastaava asunto tarjolla.
-kysy, että saisko jotain lisätietoa, kuvia, tarkempaa sijaintia, jne.
-älä kuule miehestä useaan viikkoon.
-kunnes yhtäkkiä mieheltä tulee viesti, tyyliin "Joo se on kalustettu kolmio".
Onneksi olin jo löytänyt KALUSTAMATTOMAN kolmion muualta.
Kerro jotain itsestäsi; oletko työssä/opiskelija, tupakoitko, biletätkö vai oletko rauhallinen kotityyppi, onko lemmikkejä tms.
Tästä on jo vuosia aikaa, mutta opiskelupaikan saatuani soittelin vuokra-asuntoa juurikin lehti-ilmoituksista. Esittelin ensin itseni ja kerroin olevani opiskelija. Kysyin pääseekö asuntoa katsomaan, onko kuvia saatavilla, koska asunto vapautuu muuttoon... Vuokranantaja oli vähän vaikeana ja selitteli, että tekevät pintaremppaa, ainakin wc-pytyn kansi pitää uusia. Sitten kyseli hyvin vihaisella äänellä, miten olen ajatellut vuokran maksaa jos ei tulojakaan ole. Selitin opintotuesta, asumistuesta, työpaikasta ja opintolainamahdollisuudesta jos työpaikka menisi alta. Vuokranantaja lupasi ottaa yhteyttä kun remppa on tehty. Hänestä ei koskaan kuulunut mitään. Onneksi.
olen laittanut asuntoni vuokralle pariin kertaan. Itse ihmettelen aina niitä ilmoituksia, joissa ei ole mitään muuta kuin nimi ja "olen kiinnostunut asunnosta". Tämä näppäin on ainakin heti valmiina oikotien ilmoituksissa. Arvostan heti paljon enemmän viestiä, jossa asunnon etsijä heti kertoo itsestään edes perustiedot ja esim. millaiselle perheelle tai kokoonpanolle on asuntoa etsimässä. Ja vähintäänkin tarvittavat yhteystiedot heti, puhelin ja meili. Tuntuu turhauttavalta erikseen laittaa viestiä, että tosi kiva kun olet kiinnostunut, mutta kertoisitko edes jotain itsestäsi. Se pelkkä nimi kun ei riitä eikä kerro mitään. Tai se kertoo sen, että ehkä tämän hakemuksen voi laittaa ainakin vähäksi aikaa sivuun odottamaan, josko tulisi jotain vähän paremmalla informaatiolla täydennetty viesti.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kaupungin asuntoihin on ns jonotus systeemi, niin jonon ohi pääsevät aina esim seuraavat ryhmät
- täysi-ikäistyvä huostaan otettu nuori
- vankilasta vapautuva
- avioerova lasten kanssa asuntoa tarvitseva
Kaikkien noidenkin ohi menevät muahan muuttajat
Et ole ollut tarpeeksi vakuuttava ja jämäkkä yhteydenotossasi.
Kannattaa kertoa mahdollisimman paljon ensimmäisessä yhteydenotossa, ikä, työpaikka, tulot, miksi hakee asuntoa ja millaiseksi ajaksi. Suosituksiakin moni kyselee.
Saahan ARA-asuntoihin olla hieman omaisuutta, yksinelävällä olikohan 50 000 euroa.
Joensuussa oli 90-luvulla hyvä systeemi, meni just tasan vuoronumeron mukaan.
Kun vuorosi tuli, niin se tuli.
Minulle kävi kerran niin, että puoli tuntia ennen sovittua näyttöä vuokranantaja soittaa, että asunto muuten vuokrattiin toiselle pari päivää sitten. Kiva tietää asiasta junassa matkalla kaupunkiin.
Kävin kerran katsomassa yhtä asuntoa ja en ollut kiinnostunut siitä, siinä oli keittiö kamalassa kunnossa. Vuokranantaja alkoi silti perimään minulta vuokraa, oli ottanut jostain tietoni puhelinnumeron perusteella ja lähetti laskuja minulle ja myös korkolaskuja Tein rikosilmoituksen ja vuokranantaja tuomittiin petoksesta.
Selittyy sillä että ne asunnot ei mene kaupaksi niille jotka vuokranantaja valkannut etusijalle, osa ehtii löytää muualta halvemman tai ei ole kiinnostunut asunnon kunnon vuoksi, että siinä voi kulua hyvinkin kolme viikkoa, riittää että sopparia tekevä peruu viimetingassa.
Vierailija kirjoitti:
Some on uusi villitys vuokranantajien parissa.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ollut tarpeeksi vakuuttava ja jämäkkä yhteydenotossasi.
Kannattaa kertoa mahdollisimman paljon ensimmäisessä yhteydenotossa, ikä, työpaikka, tulot, miksi hakee asuntoa ja millaiseksi ajaksi. Suosituksiakin moni kyselee.
Saahan ARA-asuntoihin olla hieman omaisuutta, yksinelävällä olikohan 50 000 euroa.
Kuulostaa hieman oudolta, että lähtisi tuntemattomalle nimellään kertomaan tulot ja työpaikan, ennenkuin on mitään neuvotteluja käynnissä. Edes asuntokaupoilla kiinnostuneita ei henkilöidä ennen tarjouksia. Tietosuoja on asia, minkä päälle kaikki ei ymmärrä, eikä kannata koko elämäänsä spämmätä kaikkialle, ennen kuin on saanut edes vastausta.
oletko mies? naisia suositaan vuokramarkkinoilla. onko sinulla kuitenkin vähän Romani sukunimi tai jotain ulkomaisen kuuloinen nimi?
Olen vuokranantaja ja viimeksi vuokrasin keskustakolmiotani. Aion muuttaa sinne itse muutaman vuoden kuluttua.
Ilmoituksessa kerron että asunto sopii parhaiten työssäkäyvälle tai opiskelijapariskunnalle.
Raakkaan välittömästi viestit joissa ilmoitetaan että haetaan kimppakämpäksi, on kotieläimiä tai viestissä ilmoitetaan vain että ollaan kiinnostuneita ja koska pääsisi katsomaan.
Fiksu hakija kertoo itsestään ja asunnon haun syystä. En lähde näyttämään tuntemattomalle tyypille kämppääni, vuokrasuhde perustuu luottamukseen.
Pidin asuntoani mieluummin kaksi kuukautta tyhjänä, kunnes sain etsimäni vuokralaiset, kolmikymppinen insinööri - terveydenhoitajapariskunnan.
Yksityinen vai esim.kaupunki?
Helsingin kaupunki ainakin valitsee vuokralaiset käsikopelolla hakemusten joukosta, ei millään systemaattisella jonotusjärjestyksellä tms. Ihan epäsystemaattisesti katsovat tuolta ja tuolta, olisiko joku hakija 'sopiva' ko talon asukaskuntaan, heillä on tavoitteena vuokratalon mahdollisimman tasapainoinen asukaskunta esim kansalaisuuden, iän ja tulojen jne suhteen. Eli eniten tarvitseva ei saa asuntoa ensin, koska heitä on niin paljon, että muut eivät saisi ollenkaan ja silloin talot olisivat ns huono-osaisten taloja kaikki.