Lapseni väittää, että makeanhimo johtuu siitä, että ei ole nukkunut riittävästi tai kärsii univaikeuksista
Lisäksi väitti, että surulliset tai masentuneet syövät paljon suklaata, koska siinä on jotakin aineita, joita aivot tarvitsevat. Onkohan tässä perää? Voiko esim. Lihavuus johtua univaikeuksista? No lohtusyömisen kyllä tiedän. Lapseni on vasta 12-vuotias, mutta mielenkiintoinen väittämä. Onko aasin tuntijoita?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ap: N koulutus?
Lukutaitoa näyttää löytyvän, kannattaisi lukea varmaan muutakin kuin vauvaa ja katsoa telkusta muutakin kuin salkkareita ja temppareita.
Väsymys on kuin krapula. Joskus auton ratissa voidaan verrata myös humatilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://tieku.fi/ihminen/aivot/sokeri-on-aivoille-huumetta
Sokeri vaikuttaa aivoihin kuin kokaiini.
Sokerihimoon toimii sama lääke, kuin huumehimoon:
Älä käytä.
Vierottaudu riippuvuudesta.
Lakkaa selittelemästä ja ota vastuu omasta toiminnastasi.Ihan oikeasti kaikella rakkaudella, tapa itses. <3
Ystävä hyvä, rauhoitu nyt ja syö tummaa suklaata. Hyvää päivänjatkoa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vain mieleen, että lihavuutta olisi helppo kai hoitaa tuolla aineella, mitä aivot tarvitsevat väsyneenä ja masentuneena.
Tutkitusti tehokas lääke sekä masennukseen, univaikeuksiin että väsymykseen: LIIKUNTA.
Mutta tätähän läskit ei halua kuulla.
En ole toistaiseksi ylipainoinen ollut, mutta kerropa minulle kuinka paljon täytyy liikkua että saa nukuttua kunnolla?
Ihminen tarvitsee liikunnan lisäksi lepoa ja monipuolisen ruokavalion.
Väsynyt keho ei jaksa liikkua riittävästi, eikä se väsyneelle keholle ole kannattavaa. Huono ruokavalio ei myöskään edistä jaksamista ja kestävyyttä, mutta koska aivot koittavat pitää huolen siitä että keho pysyy jotenkin toimintakykyisenä, niin mieli tekee kaikkea muuta kuin lanttua ja porkkanaa.
Väsyneenä ei myöskään välttämättä jaksa miettiä pidemmän päälle. Mikropitsa tuntuu houkuttelevammalta kuin tehdä pitsansa itse.
Kierre voi olla melkoinen ottaen huomioon myös sen että joku/jokin tätä kierretä pitää itsensä lisäksi yllä.
Kukaan ei tarvitse yhtään syyllistäjää, eikä kontrolloijaa elämäänsä. Ei vaikka olisi kuinka lihava, masentunut ja önnönnöö.
Ei suakaan kenenkään läskit oikeasti haittaa, vaan käytät sitä tekosyynä päästäksesi johonkin kanavoimaan oman pahan olosi.
Voisi kysyä miksi sinä et hae itsellesi apua?
Etkö huomaa syyllistyväsi itse siihen mistä koitat muita syyllistää?
Mihin perustuu se että riittämätön uni voi lihottaa?
Univaje lisää ruokahalua
Unen ja painon yhteyttä selittää se, että univaje vaikuttaa elimistössä ruokahalua säätelevien hormonien toimintaan. Kylläisyydestä viestivän leptiinin pitoisuus laskee ja nälästä viestivän greliinin pitoisuus lisääntyy verenkierrossa jo parin liian vähille unille jääneen yön jälkeen.26.1.2015
Uni tukee painonhallintaa - Sydänliitto
Voiko valvominen lihottaa?
Jatkuva univaje edistää liikakilojen kertymistä, mutta ilmiön syytä ei tunneta. Tuoreen tutkimuksen mukaan selitys voisi löytyä kehon energiankulutuksesta, joka vähenee valvotun yön jälkeen. Tällöin liikakiloja kertyy, vaikka ihminen ei söisi tavallista enempää.30.5.2011
Valvominen voi lihottaa | Yle Uutiset
Käytännössä huomattu asia. Lapseni ollessa vauva, uneni jäivät vähiin ja olin todella väsynyt, silloin maistui taivaalliselta iso Lidl korvapuusti kahvin kanssa, ja irtokarkkeja mässytin menemään päivittäin. Kiloja kertyikin tuona aikana. Ne olivat sen ajan henkireikiä minulle.
Siitä ajasta kun selvisin ja kevät koitti, tulikin himo syödä pelkkiä salaatteja. Eikä se Lidl korvapuustikaan maistu enää hyvälle,enkä edes jaksaisi kokonaista syödä.
Aivot huutavat todellakin sokeria väsyneenä, myöskin tarvitsevat sitä. Ruokahimot voivat olla joskus täysin tarpeellisia. Keho tietää mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksestani voin sanoa, ilman tieteellistäkin todistelua, että olen sitä ihmistyyppiä, joka väsyneenä ja unen puutteesta haluaa makeaa mässyä saadakseen lisäenergiaa. Sokeri nostaa veren sokeripitoisuutta hetkeksi ja laskee taas pian, joten sokerihimo jää päälle koko päiväksi. Mässyä on saatava lisää.
Tuohon perustuu just kokikset sun muut sokerilitkut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vain mieleen, että lihavuutta olisi helppo kai hoitaa tuolla aineella, mitä aivot tarvitsevat väsyneenä ja masentuneena.
Tutkitusti tehokas lääke sekä masennukseen, univaikeuksiin että väsymykseen: LIIKUNTA.
Kyllä, tämän henkilön pitäisi hakea itselleen jonkinlaista apua. Hän trollaa kaikkia keskusteluja jotka sivuavat lihavuutta.
Itse olen harrastanut liikuntaa aktiivisesti ja tavoitteellisesti koko elämäni. Koko elämäni olen myös sairastanut unettomuutta ja masennusta. 30 vuotta olen harrastanut myös terveellistä ruokavaliota. Olen keski-ikäinen ja vasta pari vuotta olen ollut läski, sitä ennen olin hoikka. Ylipaino tuli sairauksista mm. kilpirauhaseni leikattiin pois.
Ohjaan liikuntaa ja tunneillani käy myös lihavia. Ei lihavat ole liikuntaa vieroksuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä asia mikään uusi juttu ole.
Mä liikun päivittäin fyysisen työni lisäksi (helposti täyttyy 10000 askelta työpäivän aikana). Käyn kävelylenkillä koiran kanssa 2-4 kilsaa per päivä. Kahdesti viikossa käyn uimassa tai vesijuoksemassa - riippuen tilasta. Kahdesti viikossa käyn salilla treenaamassa PTn kanssa. Tällä liikunnalla on menty useampi vuosi.
Silti mulla on univaikeuksia. Olen läski myös.
Onko mitään muita ideoita?
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan tutkittu ja todettu asia, että unettomuus ja vähäunisuus vaikuttavat sekä stressihormoni kortisolin että nälkähormonien greliinin ja leptiinin erittymiseen. Kortisoli saa rasvan kertymään erityisesti vyötärölle ja vatsaan, nälkähormonit taas muuttuu siihen suuntaan että tuntuu että on jatkuvasti nälkä tai mieliteko, vaikka olisi syönyt tarpeeksi elimistön fysiologisiin tarpeisiin nähden. Vähänuninen yleensä juuri alkaa kaivata nopeita hiilihydraattteja, koska niistä energiapurskeen saa nopeiten.
Suklaa voi nykytiedon mukaan todellakin myös lievittää masennuksen oireita. Siinä mielessä paras olisi syödä tummaa suklaata, jossa kaakaon vaikuttavia aineita on enemmän suhteessa syötyyn määrään. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suklaata-masennukseen/3214324#gs.tx…
Tuollaiset on suklaavalmistajien rahoittamia tutkimuksia.
Ihan oikeasti kaikella rakkaudella, tapa itses.