*::* JOULUpallojen maanantai*::*
Kommentit (29)
Hmm, alapääjutuiksi tää kuitenkin menee enemmän tai vähemmän tässä loppua kohden, joten kerään rohkeuteni ja kysäisen, että aiheuttaako jollakin tuo ns. kakkoshätä eli isompi sellainen suppareita? Meikäläisellä nimittäin alkaa supistaa ihan urakalla ja kivuliaasti ja sitten tietää, ettei parane mennä kauas vessasta... Nyt tänään on vatsa vielä todella herkkä ja aktiivinen niin supistuksia tulee ja menee... Yölläkin napakat supparit hellitti kun pääsi toimittamaan asian vessan puolelle... Että näin...
Kiva, mies saikkarilla töistä, hänelläkin kuumetta ja joku kurkkupöpö... Mahdanko minä säästyä siltä...
Tiina
olipas jo mukavasti pinoa näin päiväkahviaikaan. Tosi mielenkiintoista lukea noita teidän vastauksia tuohon SIELU -kyssäriin, en tiedä mistä kysymys viime yönä taas päähäni pälkähti mutta olen miettinyt sitä viime aikoina aika paljonkin. Ennenkaikkea on kiva kuulla aivan erilaisten ihmisten mielipiteitä ja ajatuksia, se avartaa omaakin ajattelutapaa. Yritän olla avoin erilaisille ajatuksille ja mahdollisuuksille, sillä kukapa sitä oikeasti tietää mikä on totuus. Tinurin vastauksen melkein tiesinkin (tai arvasin), mutta oli mukavaa lukea myös muunlaisia ajatuksia aiheesta, joulunlapsen kristillisempäää näkemystä yms. Harvoin tulee tilanteita joissa näinkin syvällisistä asioita voisi kenenkään kanssa puhua. Mies ei meillä jaksa mitään syvällisiä pohtia ja muutaman kaverin kanssa joskus pysähdytään miettimään maailman outoja juttuja, mutta eivät nuo jutut nyt ihan joka tapaamiseen sovi. Mä olen itse alkanut miettiä näitä juttuja joku viitisen vuotta sitten, olen ns. peruskristitty, kuulun kirkkoon jne. mutta jotenkin tuollainen laaja ja avoin maailmankatsomus, ehkä jonkinlainen sekoitus eri uskonnoista on lähempänä mun maailmankuvaa tällähetkellä. Noita sielun syntymän juttuja aloin pohtia joskus kun itse kävin astrologilla, mutta ei siitä tänään enempää ettei mene liian syvälliseksi tämä ODOTUSpalsta (*muistuttaa itseään*).
Joku mainitsi alapäässä kipuna ns. puukolla viiltelyä, mua kans vihloo nyt välillä ihan tajuttomasti. Toivottavasti se tarkoittaa että jotain tapahtuu tuolla. Lisäks älytön iskias-tyyppinen pakarakipu on taas nostanut päätään, vauva painaa kai sit johonkin hermoon taas. Nouseminen istumasta seisomaan saa kyllä hyvät irvistykset aikaan. Sattuu!
Aikaisempiin pinoihin viitaten vielä, me päädyttiin sittenkin pitämään se n. 4v vanha turvakaukalo, Britaxin rock-a-tot-deluxe, ostin siihen van irtokuomun (10e) ja pesin kankaat. Voila! Hieno tuli! Kun se kerran oli ihan kolaroimaton ja uudenveroinen muuten, halusin vaan sen kuomullisen mallin. Myyjäkin sanoi (ihme kyllä) että ajaa vielä saman asian, turha ostaa monensadan euron uutta kaukaloa kun tuo on ihan hyvä. (ja mä mietin että ompa kiva mutta huono myyjä ;)) Nyt saa siis vauva tulla!!
Pikkusiskon esikoiselle paranemista, kaikille mukavaa joulumieltä ja maanantainjatkoa.
Uusien luukkujen avautumista odotellen,
äitikuu rv 38+0/38+6
..juu, kyllä ihan sama juttu. Kun supistaa niin kakkoselle vessaan ensin. Ja aamusin (mulla säännöllinen aamumaha) ennen kun ehdin vessaan niin supistaa. Eli ainakin minulla ovat kytköksissä toisiinsa.
Juuh, nyt hakemaan tyttöä iltiksestä :)
MILLOIN VAUVA SYNTYY: Sellainen tunne alkaa vähitellen olemaan, että ei taida tuo meidän pikkuinen tulla ulos kuin vasta yliajalla. Elikä henkiseksi takarajaksi laittaisin 20.12. Sitten varmaan alkaa hermo mennä, kun joulu lähestyy.
VAUVAN PÄÄHINE: Äitiyspakkauksessa tuli puuvillakypärämyssy, jonka lisäksi olen neulonut villaisen kypärämyssyn. Siihen päälle vielä toppapuvun huppu niin eiköhän lämpö pysy.
VAUVAN LIIKKEET: Ehkä ovat ihan vähän vähentyneet, mutta kyllä tuolla mahassa on välillä sellaiset bileet, että ihan mietityttää millainen ADHD sieltä on tulossa.
MITÄ ASIOITA PELKÄÄN VAUVA-ARJESSA: Eniten olen etukäteisstressannut imetystä ja vähän huolestuttavat sellaiset ongelmat mihin omat ystäväni ovat törmänneet omien vauvojensa kanssa. Tällaisia ovat vauvan raivarit rinnalla, nukuttamisessa jne. Omaa jaksamistakin mietin, mutta toisaalta moni valvoo vauvan ja vanhempienkin lasten kanssa, joten eiköhän tästä ihan kunnialla selvitä. Omat tunteet vauvaa kohtaan ovat sekavat. Toisaalta rakastan ihan mielettömästi sitä pientä, joka vatsassa töytäilee ja toisaalta en vielä ole täysin sisäistänyt edes koko asiaa.
OMA NAPA: Eipä ole tullut supistuksia eikä muitakaan merkkejä synnytyksestä. Unettomista öistä kärsitään täälläkin.
HEINI: Onnea naimisiinmenon johdosta!
-NANI-: toivotaan, että pääsette vielä Haikaranpesään, vaikka olen kuullut ettei sillä ja perusperhehuoneosastolla ole ihan hirveän isoa eroa.
PIKKUSISKO: Minulla sama vaiva eli kakkoshätä ja supistukset liittyvät toisiinsa.
rv. 38+2
neuvolassa myös käyty tänään viikkoja 36+6
leukarit yhellä plussalla niinku ovat tavallisesti olleetkin mutta onneksi sitä proteiinia ei nyt ollu. varenpaineet oli vähä koholla ku mulla tavallisesti tosi alhaset niin nyt oli 130/90, eipä toi siitä sit kuitenkaan sanonu mitään :/
pää alaspäin napotti täl kertaa ja toivottavasti pysyykin täl kertaa.
neuvolantäti antoi kolme seuraavaa aikaa eteenpäin mutta sanoin että toivottavasti ei tarvi tulla enää ku yhden kerran
laskettuun päivään asti antoi ajat , naureskelin vaan ett enköhän istu vielä silloinkin siellä kun kaikki on menneet tyylikkäästi yli. toivoa kuitenkin elättelen ett jos tää neljän syntyis vähä etuajassa tai ajallaan
eipä taija.... sitä ollaan tietty jouluna sit sairaalassa tai hyvässä lykyssä uutena vuotena
ja muut " supistelevat suolet" (yök!)
Mulla myös sama yhteys. Perjantaina olin ihan varma, että nyt tulee lähtö synnärille. Kävin sitten vessassa, ja avot. Loppuivat kuin seinään.
Eli itse opin sen, että jos vielä supistaa, käyn ensin vessassa koittamassa ;)
Olisin ollut kyllä ihan kypsää tavaraa jo perjantaina synnärille.
G:Miten teillä muilla, otatteko ihan iisisti nuo supistelut, jotka eivät sitten viekään synnytyssaliin? Vai ottaako armottomasti päähän, kun ne loppuu?
Itse en jaksa uskoa, että tämä neiti tulee maailmaan ilman käynnistystä.. Esikoinen käynnistettiin vesienmenon takia, ja sekin oli tosi sitkeessä. Mutta silti aina kun vähänkin jostain kohdin kolottaa, tulee sellainen " joko-joko" -olo.
Äh. Menis vaan taas ne vedet, niin ainakin tietäis että nyt pitää lähteä.
tuskastunut hillis (ja ihan varmasti menee yli, kun näin kovasti odotan..!)
Itse en jaksa keskittyä kovin syvällisiin tässä vaiheessa kun rv 36.. Tulevasta vauva-arjesta ajattelen aika rennosti. Esikoisen kans sitä vain odotti, että vauva kasvaisi, rytmi löytyisi, elämä jotenkin helpottaisi. Ehkä sitä vähän kuin unohti nauttia vauvasta. Nyt kun esikoinen on 2 vee ja tulossa uhmaan, sitä miettii, että vauvana sen kans oli kuitenkin tosi helppoa. Ainoa vaikeus olivat ne katkonaiset unet, mutta lopulta se aika oli tosi lyhyt ja meni ohi nopeasti. Luulen, että univajeen ja heräilyjen kestäminen on tällä kertaa helpompaa, vaikka hoidettavana onkin myös vilkas isoveli.
Moni muukin on kertonut vihlovista kivuista tuolla alhaalla. Itsellä niitä ollut muutaman päivän ja ensin säikähdin, että mitäs nyt. Tänään neuvolassa varmistui, et vauvan pää on jo laskeutunut tosi alas ja liitokset ne siellä vain paukkuu. Yritän lohduttaa itseäni ajatuksella kipujen keskellä, että onhan se hyvä et kaveri on jo lähtökuopissa.. niinkuin se muka mitään kertoisi.. sitä alkaa vaan olla niin kärsimätön tässä vaiheessa ja ajatukset kiertää tulevaa synnytystä.
USAMAMA: Huhuu!! Mitä kuuluu? Sua ei ole näkynyt moneen päivään??
Vointeja kaikille!
tai siis yötä kait pitäis tähän aikaan toivottaa...
Hengissä ja yhtenä kappaleena selvittiin Seinäjoen reissusta tänään. Lapsivettä oli normaali määrä (ei siis käynnistystä, jippii!!!) ja paikat edelleen tiukasti kiinni. Eipä nuo heinäkuun alkupuolelta saakka vaivanneet supistukset ole mitään saaneet aikaan. Nyt niiden takia ei kuulema tarvitse hidastaa vauhtia, jos vaan kykenee paahtamaan.
Eilen illalla jysähti turvotus taas melkoisena, varsinkin tuohon vasempaan jalkaan. Sitähän sitten tänään lekuri ihmetteli ja kun paineet oli vähän nousseet mun normitasosta, vaikkeivat vielä korkealla olleetkaan, niin verikokeisiin taas laittoi. Mitähän kaikkea meinaavat tutkia, kun 6 putkea verta ottivat??? Soittavat, jos tuloksissa on jotain outoa, muuten ei sitten kuulu mitään.
Eikä tällä kertaa annettu kontrolliaikoja tms, synnyttämään saa seuraavalla kerralla sitten tulla. Tosin se taitaa tätä tahtia olla lähempänä tammikuuta kuin laskettua aikaa (14.12.).
Galluppeihin taidan vastailla myöhemmin. Huomenna ois tarkoitus istua koko päivä (mitenhän pahat turvotukset tulee??) läänin koulutuksessa. Meen sinne näin lomalaisena, kun sen tiedon kuitenkin tarviin ens syksynä töihin palatessani. Ja ne läänin kirjalliset lakien tulkintaohjeet on kaikkea muuta kuin selventäviä...
t.helpottunut sinikello rv 37+4
Ja hurjastihan niitä olikin ilmaantunut päikkäreitteni aikana :))
Sielu: tähän en ota kantaa.. liian syvällistä hätäiselle savolaiselle :))
Viiminen takaraja synnytykselle: minulla tosiaan alkaa nyt ennätyspäivät raskauden kuluissa että en tiedä mitä odottaa... lisää vaivoja vai seesteisyyttä - - mitä mahtaa olla luvassa? Joka päivä ja yö toivon synnytyksen käynnistyvän, mutta takarajana pidän äippäpolilla käyntiä 08.12. (la 09.12.) Minulle kun terkka sanoi että täällä käynnistetään synnytys laskettuna aikana jos valittaa oloaan ja selittää esim. että ennestään lapsia ja jouluna oltava kotona heidän vuokseen jne... Saas nähdä. Meidän suvun naiset ovat kaikki synnyttäneet vauvansa ennen laskettua aikaa :)
Vauva-arjesta: minulta puuttuu pelot tuon suhteen kun aika kuopuksen kanssa opetti ottamaan hetken kerrallaan.. ja nauttimaan hyvistä hetkistä sekä sisulla läpi huonojen :))
Aika e.r. - - hmm... nyt ei saa loukkaantua mutta kaipaan ainoastaan omaa notkeutta ja vaihtelua sen mukavimman ässän aikana ;) Ihan oikeesti, minä pidän muutoksesta kehossani raskauden aikana ja ihmisten ilmoilla liikkuessani kävelen masu esillä ihan mielelläni :)) Ruokapuolella en ole juurikaan myönnytyksiä joutunut tekemään: raakaa kalaa en syö muutenkaan, en myöskään tuorejuustoja... eli maksatuotteet ainoa mitä kaipaan :))
Pikanäpytteli RauPotar ja poistuu takavasenpaan...