Onko siitä terveydelle haittaa jos nukkuu 7 tuntia mutta ei yöaikaan??
Sanotaan vaikka että nukkuu 5-13 välillä täydet unet, mutta on hereillä yöllä. Vaikuttaako terveyteen??
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Näin mielenkiintoisen dokumentin jossa todisteltiin aikalaisteksteihin vedoten että vielä keskiajalla ihmiset nukkuivat kahdessa pätkässä.
Jos olen niin väsynyt että onnistun nukahtamaan jo yhdeksän jälkeen, herään taatusti joskus kahden, kolmen välillä aivan virkeänä vaikka edeltävä viiden tunnin uni ei riitä mihinkään.
Olen oppinut että on ihan turha yrittää nukahtaa kun on aivan poikkeuksellisen virkeä joten hipsin hiljaa olohuoneeseen katsomaan telkkua kuulokkeilla tai lukemaan kirjaa.
Yleensä kestää parikin tuntia että alkaa väsyttää ja sitten kannattaa yrittää nukahtaa uudelleen vielä kolmeksi tunniksi.
Tämä on ilmeisesti se luonnollinen unirytmi jota ihmiset noudattivat kymmeniä tuhansia vuosia ennen kuin teollistunut yhteiskunta pakotti kaikki yhden unipätkän muottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei vaikuta kun positiivisesti jos se on sun luonnostaan tuleva unirytmi, väärin valvottaminen jatkuvasti väkisin sen sijaan vastaa kidutusta ja voi lyhentää elinikää!
Ei oleluonnostaan, mulla on vaan mennyt unirytmi skaisin ja nukahdan nykyään enää aamuyöstä. Vaikka kuinka yritän en saa unta mitenkään 24-03.00 välillä
Jos haluat aikaistaa unirytmiä, kannattaa aamulla/aamupäivästä mahdollisimman aikaisin mennä luonnon valoon. Aikaisella valon saannilla on suora vaikutus siihen, miten keho alkaa valmistautumaan nukkumiseen sitten illalla
Ja illalla kannattaa varata aikaa siihen, että rauhoittaa kehon ja mielen unta varten. Ei älylaitteita ennen nukkumaan menoa, ei raskasta ateriaa, hieman rauhoittavaa joogaa ja meditointia jne.
yök! ei noi oo mitää normaalin normaaleja jutui: jokujooga? jokumeditoitti? ei oo normaalii. normaalille ihmiselle. yök-vinkkejä musta.
Mun mielestä huonosti nukuttu yö on yök.
T. Toinen, joka meditoi iltaisin
Vierailija kirjoitti:
Kuka keksi että vain yö on nukkumista varten? Päivällä nukkuminen on paljon kivempaa. Itse nukun päiväunia koska se vaan on mukavaa.
Yöllä on tylsää nukkua.
Tein 8 vuotta yötyötä. Mutta sitten sain uniapnean enkä meinannut pysyä hereillä töissä. Harmi.
Harmillista tosiaan. Ettei sitten olisi tullut tuo uniapnea yötyön seurauksena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mielenkiintoisen dokumentin jossa todisteltiin aikalaisteksteihin vedoten että vielä keskiajalla ihmiset nukkuivat kahdessa pätkässä.
Jos olen niin väsynyt että onnistun nukahtamaan jo yhdeksän jälkeen, herään taatusti joskus kahden, kolmen välillä aivan virkeänä vaikka edeltävä viiden tunnin uni ei riitä mihinkään.
Olen oppinut että on ihan turha yrittää nukahtaa kun on aivan poikkeuksellisen virkeä joten hipsin hiljaa olohuoneeseen katsomaan telkkua kuulokkeilla tai lukemaan kirjaa.
Yleensä kestää parikin tuntia että alkaa väsyttää ja sitten kannattaa yrittää nukahtaa uudelleen vielä kolmeksi tunniksi.
Tämä on ilmeisesti se luonnollinen unirytmi jota ihmiset noudattivat kymmeniä tuhansia vuosia ennen kuin teollistunut yhteiskunta pakotti kaikki yhden unipätkän muottiin.
Telkkaa ei ainakaan kannata katsella, jos yöllä herää. Ne telkan kirkkaat valot ja äänet herättää sua vain enemmän. Lukeminen on parempi vaihtoehto.
Huvittaa ihmiset, jotka valittavat uniongelmista, mutta eivät kuitenkaan ole valmiita tekemään mitään muutoksia elämässään päästäkseen eroon niistä.
uneton öisin kirjoitti:
Kyllä! Samaa mieltä:
3-vuoro (päivä-ilta-yö) töitä ehdottomasti oltava nykyisessä työelämässä enemmän. Samaa mieltä!
Ihminen on tottuva olento. Kaikkeen. Uni ei ole mikään poikkeus. En usko ainakaan itse.
Asiaa! Asiallista puhetta, täällä muiltakin: " No jaa, itse olen tehnyt pelkkää yötyötä kohta 30 vuotta, eipä ole haittoja näkynyt. Olen muutenkin sen rytminen ihminen, että lomillakin valvon yöt ja nukun päivät. "
Just. Just näin.
Vierailija kirjoitti:
uneton öisin kirjoitti:
Kyllä! Samaa mieltä:
3-vuoro (päivä-ilta-yö) töitä ehdottomasti oltava nykyisessä työelämässä enemmän. Samaa mieltä!
Ihminen on tottuva olento. Kaikkeen. Uni ei ole mikään poikkeus. En usko ainakaan itse.
Asiaa! Asiallista puhetta, täällä muiltakin: " No jaa, itse olen tehnyt pelkkää yötyötä kohta 30 vuotta, eipä ole haittoja näkynyt. Olen muutenkin sen rytminen ihminen, että lomillakin valvon yöt ja nukun päivät. "
Just. Just näin.
Vähän niinkö kehopositiivinen, joka sanoo, että "ei minulla ainakaan ole mitään terveysongelmia"
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5454613/
Tällainen tuli just aiheeseen liittyen vastaan. Yöllinen keinovalo korreloi syöpien kans
Jep. Ihanaa olla "parhaimmillaan" pääsykokeissa, työhaastattelussa, treffeillä, tapaamassa appivanhempia, ensimmäisenä työpäivänä tai tärkeässä palaverissa.