Onko siitä terveydelle haittaa jos nukkuu 7 tuntia mutta ei yöaikaan??
Sanotaan vaikka että nukkuu 5-13 välillä täydet unet, mutta on hereillä yöllä. Vaikuttaako terveyteen??
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se jossain määrin. Luonnollinen valo ja sen mukaisesti eläminen on optimaalisinta kehon toiminnoille, hormonitoiminnalle yms
Eli Lapissa asuvalle on optimaalisinta välillä olla hereillä vuorokausia putkeen ja välillä nukkua vuorokausia putkeen? Ja kun sama ihminen muuttaa päiväntasaajalle, hänen kehonsa muuttuu samalla vastaamaan kyseisen kääntöpiirin valomäärää?
Eiku...
Varmaan se vireys vaihtelee luonnollisesti, että kesällä on paljon aktiivisempaa ja energisempää, kuin kaamoksen aikaan. Ja jos sama ihminen muuttais päiväntasaajalle, niin aivan hyvin hänen kehonsa vois mukautua siihen valomäärään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee tietyn määrän unta päivässä ja se on yks hailee, milloin se tapahtuu.
EI todellakaan ole yks hailee, tätä on tutkittu paljon ja parasta on mennä nukkumaan luonnollisen vuorokausirytmin mukaan niin kuin tuossa joku jo aiemmin mainitsi. Etenkin aivotoiminnalle ja sydämen toiminnalle on tärkeä synkata nukkuminen kehon luonnollisen hormonitoiminnan mukaan.
https://www.healthline.com/health-news/the-sweet-spot-for-bedtime-betwe…
Kävin kerran erään uniekspertin puheilla ja hän juuri kanssa neuvoi miten tärkeää se on aivojen kannalta nukkua just tuohon aikaan. En muista ihan tarkkaan mitä sanoi, mutta jotenkin ne aivot palautuvat parhaiten jos saavat unta ja lepoa just tuohon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei vaikuta kun positiivisesti jos se on sun luonnostaan tuleva unirytmi, väärin valvottaminen jatkuvasti väkisin sen sijaan vastaa kidutusta ja voi lyhentää elinikää!
Ei oleluonnostaan, mulla on vaan mennyt unirytmi skaisin ja nukahdan nykyään enää aamuyöstä. Vaikka kuinka yritän en saa unta mitenkään 24-03.00 välillä
Jos haluat aikaistaa unirytmiä, kannattaa aamulla/aamupäivästä mahdollisimman aikaisin mennä luonnon valoon. Aikaisella valon saannilla on suora vaikutus siihen, miten keho alkaa valmistautumaan nukkumiseen sitten illalla
Näin mielenkiintoisen dokumentin jossa todisteltiin aikalaisteksteihin vedoten että vielä keskiajalla ihmiset nukkuivat kahdessa pätkässä.
Nukkumaan mentiin aikaisin illalla mutta ihmiset heräsivät luonnostaan joskus kolmen maissa ja puuhasivat tunnin pari niitä näitä (varsinkin niitä jos oli puoliso vieressä) ennen kuin nukkuivat toiset unet ennen heräämistä kukonlaulun aikaan.
Kaikki tämä muuttui vasta kellojen, kaupungistumisen ja teollisen vallankumouksen myötä kun unirytmi pakotettiin keinotekoiseen muottiin yhteen pätkään.
Kyllä vuosien yövalvominen on yleensä vahingollista sekä fyysiselle, - että henkiselle terveydelle. Tietenkään kaikilla se ei vaikuta samoin, polttaahan osa tupakkaakin 50 vuotta 2 askia päivässä ja pysyy terveenä. Minulla vuosien yövalvominen aiheutti pysyvät silmäpussit, keskivartalon liikalihavuutta, sydänvaivoja ja muutenkin ruumiin vastuskyky heikkeni eli olin vähän väliä flunssassa.
Vierailija kirjoitti:
Näin mielenkiintoisen dokumentin jossa todisteltiin aikalaisteksteihin vedoten että vielä keskiajalla ihmiset nukkuivat kahdessa pätkässä.
Nukkumaan mentiin aikaisin illalla mutta ihmiset heräsivät luonnostaan joskus kolmen maissa ja puuhasivat tunnin pari niitä näitä (varsinkin niitä jos oli puoliso vieressä) ennen kuin nukkuivat toiset unet ennen heräämistä kukonlaulun aikaan.
Kaikki tämä muuttui vasta kellojen, kaupungistumisen ja teollisen vallankumouksen myötä kun unirytmi pakotettiin keinotekoiseen muottiin yhteen pätkään.
Mulla voi olla jäämiä tuosta! :D ja monen muunkin kompastuskivi varmasti on saada riittäväsi unta jaksaakseen kokopäiväisen työn matkoineen ym. Osa-aikaisena onneksi riittää lyhyemmätkin unet työpäivästä selviytymiseen, mulle on myös tyypillistä valvoa tavallista päivää pidempiä aikoja ja vastaavasti sitten nukkua tavallista pidemmät yöunetkin, yhteiskunta ei tosiaan kyllä ole avuksi erikoispainoksille!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut aika luonnollista. On menty nukkumaan heti hämärän tultua esim klo 8
19-20, heräilty kun nuotioiden suuret hiillokset hiipuneet ja tullut kylmä klo 23-24. Aamuyöstä heräilty uudelleen klo 04-05 taas viluun ja sitten lähdettykin jo metsälle kun monet eläimet on liikkeellä ja aamuhämärissä nähnyt kulkea.
Omalla kohdallani vaihtoehdot on aika lailla olla nukkumatta tai nukkua silloin, kun uni tulee. Jälkimmäisestä en ole huomannut haittaa, mutta ensimmäisestä on haittaa jo yksien väliin jääneiden unien jälkeen.
Kaikista pahin haittaa, jonka olen huomannut, on ruuansulatuksen hidastuminen. En edes osaa kuvailla sitä, mutta tuntuu, että mikään ei liiku mihinkään ennen kuin nukun. Enää en syö ennen nukkumista, jos olen ollut toista vuorokautta hereillä, koska usein on vielä herätessäkin olo, että ruoka on yhä mahassa.
Kyllä! Samaa mieltä:
3-vuoro (päivä-ila-yö) töitä EHDOTTOMASTI! oltava nykyisessä työelämässä enemmän. Samaa mieltä!
Ihminen on tottuva olento. Kaikkeen. Uni ei ole mikään poikkeus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei vaikuta kun positiivisesti jos se on sun luonnostaan tuleva unirytmi, väärin valvottaminen jatkuvasti väkisin sen sijaan vastaa kidutusta ja voi lyhentää elinikää!
Ei oleluonnostaan, mulla on vaan mennyt unirytmi skaisin ja nukahdan nykyään enää aamuyöstä. Vaikka kuinka yritän en saa unta mitenkään 24-03.00 välillä
Jos haluat aikaistaa unirytmiä, kannattaa aamulla/aamupäivästä mahdollisimman aikaisin mennä luonnon valoon. Aikaisella valon saannilla on suora vaikutus siihen, miten keho alkaa valmistautumaan nukkumiseen sitten illalla
Ja illalla kannattaa varata aikaa siihen, että rauhoittaa kehon ja mielen unta varten. Ei älylaitteita ennen nukkumaan menoa, ei raskasta ateriaa, hieman rauhoittavaa joogaa ja meditointia jne.
Kyllä! Samaa mieltä:
3-vuoro (päivä-ilta-yö) töitä ehdottomasti oltava nykyisessä työelämässä enemmän. Samaa mieltä!
Ihminen on tottuva olento. Kaikkeen. Uni ei ole mikään poikkeus. En usko ainakaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja illalla kannattaa varata aikaa siihen, että rauhoittaa kehon ja mielen unta varten. Ei älylaitteita ennen nukkumaan menoa, ei raskasta ateriaa, hieman rauhoittavaa joogaa ja meditointia jne.
yök! ei noi oo mitää normaalin normaaleja jutui: jokujooga? jokumeditoitti? ei oo normaalii. normaalille ihmiselle. yök-vinkkejä musta.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani vaihtoehdot on aika lailla olla nukkumatta tai nukkua silloin, kun uni tulee. Jälkimmäisestä en ole huomannut haittaa, mutta ensimmäisestä on haittaa jo yksien väliin jääneiden unien jälkeen.
Kaikista pahin haittaa, jonka olen huomannut, on ruuansulatuksen hidastuminen. En edes osaa kuvailla sitä, mutta tuntuu, että mikään ei liiku mihinkään ennen kuin nukun. Enää en syö ennen nukkumista, jos olen ollut toista vuorokautta hereillä, koska usein on vielä herätessäkin olo, että ruoka on yhä mahassa.
Pysyykö sun paino samana tuolla tyylillä?
Mulla taas tulee hillittömän huono olo ilman ruokaa. Ehtisin todennäköisesti pyörtyä ennen nukahtamista, jos en söisi.
No jaa, itse olen tehnyt pelkkää yötyötä kohta 30 vuotta, eipä ole haittoja näkynyt. Olen muutenkin sen rytminen ihminen, että lomillakin valvon yöt ja nukun päivät.
Entä onko täällä muita stressi nukahtajia, eli sellaisia joilla ongelmana on saada unta jos seuraavana päivänä on jännä meno. Todella rasittava ominaisuus jos edessä on meno joka vaatisi vaikka pitkän ajomatkan ja keskittymiskykyä koko päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sulla ja mulla on varsin erilainen käsitys siitä mikä on normaalia ja ei, mielestäni omasta terveydestään huolehtiminen on aivan normaalia ja fiksua. Jokainen toki voi itse päättää kärsiikö mieluummin uniongelmista ja huonosti nukutuista öistä vai tekeekö illalla jonkun 10 minuutin 'epänormaalin' 10 minuutin yinjoogan ja 10 minuutin meditoinnin, jotta nukahtaa helpommin ja nukkuu syvemmin. Toki jotkut nukkuu ilman noitakin, mutta jos uniongelmista kärsii niin noita suosittelee ihan uneen erikoistuneet lääkäritkin.
Kuka keksi että vain yö on nukkumista varten? Päivällä nukkuminen on paljon kivempaa. Itse nukun päiväunia koska se vaan on mukavaa.
Yöllä on tylsää nukkua.
Tein 8 vuotta yötyötä. Mutta sitten sain uniapnean enkä meinannut pysyä hereillä töissä. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Entä onko täällä muita stressi nukahtajia, eli sellaisia joilla ongelmana on saada unta jos seuraavana päivänä on jännä meno. Todella rasittava ominaisuus jos edessä on meno joka vaatisi vaikka pitkän ajomatkan ja keskittymiskykyä koko päiväksi.
Täällä toinen samanlainen.
Rasittava ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, itse olen tehnyt pelkkää yötyötä kohta 30 vuotta, eipä ole haittoja näkynyt. Olen muutenkin sen rytminen ihminen, että lomillakin valvon yöt ja nukun päivät.
Poikkeus vahvistaa säännön. Tutkittu kuitenkin on, että yötyö lisää riskiä esimerkiksi erilaisille syöville ja sydän-ja verenkierto sairauksille, myös diabetes on varsin yleinen.
"Ihmisen elintoiminnot noudattavat noin vuorokauden mittaisia rytmejä. Kronobiologinen järjestelmämme ("kellokoneisto") pyrkii optimaaliseen ulkoisen maailman ja elimistön fysiologisten ja psykologisten toimintojen, kuten solujen aineenvaihdunnan, immuunivasteen, vireyden ja mielialan tahdistamiseen. Ihmisellä tahdistus perustuu yleensä altistumiselle ympäristön valo-pimeärytmille. Elimistön sisäinen päätahdistaja on aivojen pohjaosissa sijaitseva suprakiasmaattinen tumake, joka yhdessä muiden solutason kellojen kanssa pystyy normaalitilanteessa tahdistamaan elimistön vuorokausirytmit elintoimintojen kannalta optimaalisiksi.
Yötyössä valon määrä yöllä lisääntyy keinovalojen vuoksi ja estää melatoniinin erittymistä. Yötyöntekijän uni-valverytmi viivästyy päivärytmiin verrattuna, koska elimistö pyrkii sopeutumaan tilanteeseen viivästämällä sisäisiä vuorokausirytmejä. Sisäisten vuorokausirytmien kyky tahdistua yötyöhön on kuitenkin vähäistä, sillä vaikka valon määrä lisääntyy yötyössä, auringonvalon tahdistava vaikutus erityisesti aamuisin ei muutu"
Oisko uniapnea sinulla? Käy lääkärissä