Rikkaat ja rahattomat 2023 OFFICIAL
Kommentit (872)
Maasdam kirjoitti:
Todella kauniit kasvot ja hiukset 19.4 olleen jakson rahattoman perheen äidillä, hänellä myös selkeä puheääni.
Ukkokin ihan siistinoloinen ja viksu. Kyllä se töitä saisi, jos vain kelpais. Mutta työttömänä on kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta näytti, ettei köyhän perheen mies kovin ilahtunut kun Petri esitti mahdollista työpaikkaa.
Miten mahtoi se juttu mennä.Niin, työttömänä voi vain oleilla. Ja mikä hitto on kosketusherkkyys?
Herranjumala, täysin työkykyinen mies työttömänä! Suurentelee syitä, miksi työttömänä. Ei vain halua tehdä töitä ja kosketusherkkyys sekä selkävaivat on hyvä syy olla jouten.
Miehelläni on kulumat niskassa, olkapäissä ja selässä. Välilevynpullistuma leikattu, otsaontelot porattu ja sylkirauhanenkin opetoitu, sydän operoitu 42 vuotisen työuran aikana joka edelleen jatkuu. Jokaisen syyn vuoksi olisi voinut jättäytyä työttömäksi ja keksiä niistä syyn työttömyyteensä. Hiljattain työterveyslääkärin tarkastuksessa käyty läpi vaivat ja todistukseksi lääkäriltä sai lapun että täysin työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen viimeiseksi itse laittaisin myyntiin astiaston vaikka köyhä olenkin. Olen aikoinaan lahjaksi saanut joten arvostan niin korkealle etten myisi. Vaikka mistä muusta tahansa säästäisin ennemmin.
No, sinulla on valinnanvaraa olla myymättä. Minuakin aina huvittaa tuttavani "köyhä" joka joka raossa valittaa kuinka kauheata on kun on köyhä. Sitten taas esittelee kutakorujaan, joita on kaapissa. On perittyjä ja saatuja yms. Itse olen joutunut kaikki myymään, hopeakoruja myöten. Tilava velaton asuntokin on.
Jos ei ole mistä säästää ja tulee rahantarve niin silloin ei astiasarjan arvostus auta. Esimerkiksi Taika-mukilla ei saa kaupasta ruokaa. Täällä ruokajnot pitkiä ja jaettavaa vähän, osa jää ilman. Diakoniassakin paljon tarkempaa, lapsiperheet saavat ja määrärahat loppu ylipäätään.
Et ole tarpeeksi köyhyyttä nähnyt. Köyhällä ja "köyhällä" on eroa.
Kritisoin myös kyllä, että jos on rahanarvoista tavaraa kotona ja samalla valittaa ettei ole talvikenkiä niin ei pe hätä suurin.
Tunneasiat ovatkin sitten asia erikseen ja kiintymys siihen kerättyyn tavaraan. Mutta rahaa olisi kaapeissa kenkiin.
Kyseisessä ohjelmassa monet köyhät eivät vaikuta kyllä köyhiltä.
Lisäksi ihmetyttää eräs asia monessa köyhässä: miksi työtön liikuntakykyinen köyhä on usein lihava? Eikö se aika kuluisi kivasti kun tekisi vaikka parin tunnin lenkin päivittäin ja tekisi laadukasta ruokaa vaikka kausivihanneksia hyödyntäen.
Olen keskituloinen, olen ollut myös pienituloinen. Pariin kertaan olen ollut lomautettuna/ työttömänä muutaman kuukauden pätkät. Silloin lenkkeilin paljon ja käytin enemmän aikaa laadukkaan ruuan laittoon- kunto kasvoi ja voin hyvin, sain uutta boostia jopa työnhakuun- ei käynyt mielessäkään maata sohvalla sipsejä syöden vaikka sitäkin tuli tehtyä joinakin harvoina lauantai-iltoina. Miksi monet vähävaraiset ovat passiivisia? Aktiivinen voi olla ihan ilmaiseksikin, asenne ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ihmetyttää eräs asia monessa köyhässä: miksi työtön liikuntakykyinen köyhä on usein lihava? Eikö se aika kuluisi kivasti kun tekisi vaikka parin tunnin lenkin päivittäin ja tekisi laadukasta ruokaa vaikka kausivihanneksia hyödyntäen.
Olen keskituloinen, olen ollut myös pienituloinen. Pariin kertaan olen ollut lomautettuna/ työttömänä muutaman kuukauden pätkät. Silloin lenkkeilin paljon ja käytin enemmän aikaa laadukkaan ruuan laittoon- kunto kasvoi ja voin hyvin, sain uutta boostia jopa työnhakuun- ei käynyt mielessäkään maata sohvalla sipsejä syöden vaikka sitäkin tuli tehtyä joinakin harvoina lauantai-iltoina. Miksi monet vähävaraiset ovat passiivisia? Aktiivinen voi olla ihan ilmaiseksikin, asenne ratkaisee.
Ihanko tosissasi mietit "Miksi monet vähävaraiset ovat passiivisia?" Mieti nyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi mietit "Miksi monet vähävaraiset ovat passiivisia?" Mieti nyt vähän.
Minäkin olen ollut monta vuotta elämästäni vähävarainen, se ei silti passivoinut minua. Tosin minä olin sitä nuorena opiskelijana ja sen jälkeen pätkätöissä matalapalkkaisessa työssä. Toki elämäntilanteita on monia, mutta onhan se todistettukin, että esimerkiksi metsässä kävely parantaa mielialaa. Toki joku passivoituu jos jää sohvan pohjalle eikä edes yritä päästä elämässä eteenpäin.
Rikkaan Petrin koti ensimmäisen kerran kunnon koti , oli sisustettu halutulla tavalla eikä pelkällä rahalla . Koti joka näytti kodilta missä eletään ja asutaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta näytti, ettei köyhän perheen mies kovin ilahtunut kun Petri esitti mahdollista työpaikkaa.
Miten mahtoi se juttu mennä.Oli kai käynyt katsomassa ja kokeilemassa myyntitiimin vetäjän hommaa. Hakenut toiseen kouluun ja odottaa pääsykokeiden tuloksia.
Tämä perheellinen Jussi loukattuaan selkänsä ja saadessaan kiinteistöhoitajan hommista kosketusihottuman on nyt siis työttömänä! Kyllä sitä ihminen pystyy jotain työtä tekemään, eihän hän nyt invalidi ole. Ai ai, loukkasin selkäni ja sain ihottuman, ei voi tehdä enää töitä.
On ihmisiä, jotka ovat pitkään työttömänä ja kun saavat työpaikan muutaman viikon kuluttua huomaavat se ei olekaan ok, ja päättävät lähteä opiskelemaan ihan toista alaa. Eivät halua töitä? Sitten käy niin, ettei jaksakaan opiskella, lapsiarkikin vie voimat (vaikka pso hoitaa lasta) tulee burnout lopettaa koulun ja kappas, taas työttömänä.
Ihmiset lyövät hanskat tiskiin ja lannistuvat nykyään aivan liian helposti. Kun elämä pyörii vain oman navan ympärillä pienetkin vastoinkäymiset kasvavat omassa mielessä vuoren kokoisiksi. Menkää töihin, niin unohdatte ne pienet murheenne!
miten selkävika ei vaikuta kiinteistöhoitajan työhän ja taas sormiihottuma vaikuttaa
Vierailija kirjoitti:
Kritisoin myös kyllä, että jos on rahanarvoista tavaraa kotona ja samalla valittaa ettei ole talvikenkiä niin ei pe hätä suurin.
Tunneasiat ovatkin sitten asia erikseen ja kiintymys siihen kerättyyn tavaraan. Mutta rahaa olisi kaapeissa kenkiin.
Mä aloin konmarin tultua Suomeen, karsimaan kotoa.
Koti tuli hyvään kuntoon, muutettiin.
Uuteen kotiin vähän meni tavaraa kiertoon ja uutta ostin.
Kun jouduin lomautetuksi, kyllä mä mietin mitä voin tehdä. En silti alkanut Aaltomaljakoita myymään
Tuo Petri oli symppis. Oli jo Diilissä. Lämmin sydän. Nyt oli kiva toinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä hylly täynnä Taiga( vai Taika) kuppeja, ulkona syömään kerran pari kuussa, eivät vaikuta oikeesti rahattomilta vaan työtä vieroksuvilta ja wannabe-rikkailta tekemättä itse mitään asian eteen.
Kiinnitin kans huomiota astioihin ja ulkona syömiseen kerran pari kuussa. Vaikka se ulkonasyöminen olisi vain mäkkäriä tai kebabia, niin sekin on luksusta ja kallista, jos ollaan työttömiä ja tukien varassa. Kun meillä minä olin ainoa töissä ja mies opiskeli, rahat oli todella tiukassa eikä edes haaveiltu Arabian astioista ja mäkkäreistä. Vaatteet haettiin Uffilta ja alennuskoreista ja syötiin broileria ja muita halpoja ruokia. Eikä ollut yhtä nättiä kotia kuin noilla köyhillä.
Toisaalta osamaksulla ja velaksi saattaa olla kodinkoneet, astiat, telkkarit, sohvat ym, mikä sitten näkyy viikkobudjetissa kun rahat hupenee osareiden maksuun.
Huvitti tosiaan sen miehen säikähdys työtarjouksesta, vaikka reagoikin nopeasti että otan vastaan. Eipä siinä kummemmin kiitellyt ja ilmeestä näki että mites tässä nyt näin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se köyhää jos on 70€ viikossa ruokaan ja työttömyys vaivaa.
Toimeentulotuella elävällä sinkullakin on enemmän kuin 70e viikossa (5 päivää) käytettävissä ruokaan. Jos on oikeasti köyhä, saa toimeentulotukea - sen varassa eläville kahdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle jää noin 1200e per kuukaudessa käyttörahaa. Mihin se loput 800e häviää, jos tästä muka ruokaan riittää vain noin 400e? Toki sen lopun tuen voi tietty käyttää vaikka tatuointeihin, mutta on sitten valheellista väittää että ruokaan jää vain 70e. Oma valintahan se silloin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidin Bozla-mallistossa on ihan hyvännäköisiä vaatteita.
Osa on tosiaan ihan hyvännäköisiä, siksi ihmettelenkin miksi jaksoon oli valittu liian kireitä trikoorytkyjä. Ei tullut kovin hyvä kuva vaatteista eikä suunnittelijan tyylitajusta jakson perusteella. Olisi voinut valita päälle noita kivempia vaatteita, oikean kokoisina ja omalle vartalonmallille sopivina.
Kamalia vaatteita tuolla firmalla. Halvalla valmistettuja trikoovaatteita, jotka näyttävät hyvältä ainoastaan anorektikkojen päälle. Hinnatkin korkeita.
Heidi ja Lennu olivat ihmisinä kyllä todella ihania. Maanläheisiä ja miellyttäviä, ei ollut yhtään nokka pystyssä. Kissatkin vielä suloisia.
Huolestuttavaa, että pääsääntöisesti nuo rahattomat ovat ylipainoisia. Onko niin, että tervellinen ruoka oikeasti on niin kallista? Tai vaikka se, että harrastaa luonnollista liikuntaa (esim kävely, rappusten kävely, pyöräily)? Kaikki sympatiat heidän puolella, mutta mitä pitäisi tehdä tämän paino-ongelman kanssa - jolla on vaikutuksia myös muuhun hyvinvointiin?
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavaa, että pääsääntöisesti nuo rahattomat ovat ylipainoisia. Onko niin, että tervellinen ruoka oikeasti on niin kallista? Tai vaikka se, että harrastaa luonnollista liikuntaa (esim kävely, rappusten kävely, pyöräily)? Kaikki sympatiat heidän puolella, mutta mitä pitäisi tehdä tämän paino-ongelman kanssa - jolla on vaikutuksia myös muuhun hyvinvointiin?
Ei niillä kävelyillä paljon vaikuteta painoon. Jos syö halpaa hiilaripitoista ruokaa, niin ihan varmasti lihoo.
Suomessa kaikkien täytyy näyttää köyhältä niin porukka pysyy tyytyväisenä. Rikas ei saa näyttää rikkauttaan ja köyhä jos näyttää liian varakkaalta niin siitä vasta poru syntyykin. Johtopäätöksenä että näytä mahdollisimman köyhältä niin olet hyvä tyyppi.
Työttömyysoäuvörahalla EI saa opiskella, etuuden menettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uskois että noi köyhät on köyhiä ainakaan asunnon perusteella. Nätti ja viihtysän näkönen kämppä, ei mikään kämänen mörskä. Siistit huonekalutki. Kalliin näkönen tietsikka.
Todennäköisesti oman kunnan sosiaalitoimisto maksaa heille harkinnanvaraista toimeentulotukea Kelan tukien lisäksi. Köyhät saavat erilaisia avustuksia yhteensä enemmän kuin työssäkäyvät palkkaa.
Köyhät tietävät hyvin myös oikeutensa joiden perusteella osaavat vaatia.
Heillä on oikeus lemmikkieläimiin ja sen vakuutuksiin eläinlääkärikäyntejä varten. Lasten harrastuksiin, älylaitteisiin, huonekaluihin, kotitalouskoneisiin, jne. Ei niitä köyhän itse tarvitse ostaa. Sosiaalitoimisto kustantaa.
Tuossa ohjelmassa ei olla köyhiä nähtykään.
Sosiaalitoimisto ei tosiaankaan maksa kenenkään lemmikkien vakuutuksia / eläinlääkärikäyntejä. Hieman rajaa näihin provoihin.
Oli kai käynyt katsomassa ja kokeilemassa myyntitiimin vetäjän hommaa. Hakenut toiseen kouluun ja odottaa pääsykokeiden tuloksia.
Tämä perheellinen Jussi loukattuaan selkänsä ja saadessaan kiinteistöhoitajan hommista kosketusihottuman on nyt siis työttömänä! Kyllä sitä ihminen pystyy jotain työtä tekemään, eihän hän nyt invalidi ole. Ai ai, loukkasin selkäni ja sain ihottuman, ei voi tehdä enää töitä.
On ihmisiä, jotka ovat pitkään työttömänä ja kun saavat työpaikan muutaman viikon kuluttua huomaavat se ei olekaan ok, ja päättävät lähteä opiskelemaan ihan toista alaa. Eivät halua töitä? Sitten käy niin, ettei jaksakaan opiskella, lapsiarkikin vie voimat (vaikka pso hoitaa lasta) tulee burnout lopettaa koulun ja kappas, taas työttömänä.
Ihmiset lyövät hanskat tiskiin ja lannistuvat nykyään aivan liian helposti. Kun elämä pyörii vain oman navan ympärillä pienetkin vastoinkäymiset kasvavat omassa mielessä vuoren kokoisiksi. Menkää töihin, niin unohdatte ne pienet murheenne!