Minkä ikäinen (lapsi) hahmottaa prosentin käsitteen?
Pelasin sisaren 10-vuotiaan tytön kanssa erästä musiikkipeliä, ja hän halusi ymmärtää pelin pisteytyksen.
Yritin selittää hänelle, että ruudun sivupalkissa näkyy oikeat osumat prosentteina. Tyttö ei ymmärtänyt yhtään mistä puhun, vaikka yritin selittää.
Minkä ikäisenä lapsi ymmärtää prosentit, enkä tarkoita mitään prosenttilaskentaa vaan esimerkiksi, että 50 prosenttia on puolet jne. Milloin ne opetellaan koulussa?
Milloin sinun lapsesi oppivat tai milloin itse muistat oppineesi?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50% nyt on helppo. En minäkään ymmärrä jos jonkin hinta on 70€ ja siitä -25% että paljonko hinta sitten on. 100-25%=75 paljonko 70-25% on?
Mä lasken sen näin: mikä on 1 % 70:stä? Se on 0,7. Eli 25% on 0,7 25 = 17,5.
70 - 17,5 = 52,5 €
0,7 x 25 = 17,5 piti siis kirjoittaa.
Kyllä, mutta harva aikuinenkaan osaa laskea päässä paljonko on 0,7x25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10-vuotiaan pitäisi osata.
Miksi tämä on saanut näin paljon alapeukkuja? Täällä pyörivien mammojen kannattaisi tehdä jotain niiden lapsien eteen eikä roikkua netissä jos lapset ovat jälkeen jääneitä. Geenit selittävät vain pienen osan älykkyydestä, stimuloiva ympäristö on todella suuri tekijä
No 10-vuotiaalle niitä prosentteja ei ole vielä koulussa opetettu, tulee vasta 5. luokalla matikassa. Eli 10-vuotias voi ymmärtää prosentin käsitteen vain, jos siitä on kotona puhuttu. Murtoluvut opetetaan 3-4 lk, prosentit vasta 5-6 lk.
vitosella:
- prosentin käsite, murtoluvun ja prosenttiluvun yhteys
- prosenttiarvon laskeminen päättelemällä
kutosella:
- murtoluvun, desimaaliluvun ja prosentin yhteys
- prosenttiluvun ja -arvon laskeminen
Se, että ne opiskellaan vitos-kutosluokalla, ei tarkoita että ne silloin osaa. Monet yläkoululaiset vielä harjoittelevat asiaa ja aika monet lähtevät peruskoulusta oppimatta prosentteja.
t. opettaja
Vierailija kirjoitti:
50% nyt on helppo. En minäkään ymmärrä jos jonkin hinta on 70€ ja siitä -25% että paljonko hinta sitten on. 100-25%=75 paljonko 70-25% on?
25 % on neljäsosa. 70:stä neljäsosa on 17,5. 70-17,5=52,50.
Jouduin kerran selittämään nuorelle kaupan myyjälle, paljonko on 10% alennus yhdestä eurosta. Minulla lukion lyhyen matematiikan arvosana 6, eli olen matematiikassa juuri ja juuri normaaliälyisen tasolla. Olen ikäluokassani todella huono nimenomaan päässälaskussa.
Herää kysymys, pitäisikö peruskoulussa taas keskittyä perusasioihin. Oikeinkirjoitukseen ja matematiikkaan.
Taitaa olla tosiaan 5. luokan OPSissa prosenttilaskut. Eli 11-12 vuotiaille. Mutta kysehän on sadasosasta eli jos sen osaa selittää, jokainen joka ymmärtää murtoluvut, ymmärtää prosentin. Ja murtoluvut optellaan muistaakseni 3. luokalla.
No kun monella aikuisellakin puuttuu taju siitä, mitä prosentti tarkoittaa!
Miten on niin mahdotonta ymmärtää, että yksi prosentti = yksi sadasosa?
Harva aikuinenkaan osaa prosenttilaskuja.