Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko vähentänyt kasvisten syöntiä hinnan takia?

Vierailija
28.03.2023 |

Kotimaiset kasvikset ovat talvella yleensäkin kalliimpia kuin kesällä, mutta tänä talvena kilohinnat ovat olleet jopa poikkeuksellisen korkeita.

Ilta-Sanomiin yhteyttä ottanut lukija lähetti kuvan 7,49 euron kilohinnasta. Hän piti hintaa törkeänä.

Talvella kasvihuoneissa kasvatettujen kotimaisten tomaattien kilohinta on nyt kaupoissa yleensä yli viisi euroa, mutta joissakin kaupoissa ne maksavat tosiaan jopa yli seitsemän euroa kilolta.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009482742.html

Eikö millään voi laskea kasvisten verotusta jotta ihmisillä olisi varaa syödä terveellisesti?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä vähentänyt, ei voi mitään kun ei kerta kaikkiaan rahat riitä semmoisiin ylellisyyksiin kuin kasvikset.

Jauhelihaako sä sitten pelkästään mätät puoli kiloa naamariin päivittäin?

Vierailija
22/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjalaista kurkkua ja tomaattia, sekä enemmän pakasteita kuin tuoretta.

Kaalit sun muut on vilä aika edullisia tuoreenakin.

Mutta joo, mitään 8€ paprikoita en kyllä osta, että joku kipu-/hölöysraja on saavutettu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ole. 5€ saa kilon perunaa, porkkanaa ja sipulia. Jos niistä ei kykene, viitsi tai osaa valmistaa ruokaa, niin minulle on ihan sama miten ankeaa teillä penittömillä tyhjäntoimittajilla elämässä tulee olemaan kuolemaanne asti. Pthui!

Pthui!! Sulle ja kaikille muille, jotka käyttää tuota ällöttävää sylkemisilmaisua yhtään kenellekään

Vierailija
24/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää talvi taitaa olla pitkästä aikaa eka, kun olen ostanut kurkkua (2.99) ja kotimaisia tomaatteja(6.99) läpi talven. En ole huomannut, että hinnat olisivat jotenkin erityisen kalliita.

Kukin voi nuo hinnat tarkistella K-ruoka apilla. Paprikan hinta näyttää olevan 6.99 e/kg - ei kotimaista tosin. Paljon oon kaalista tehnyt salaattipohjia ja lisukkeita. Kaali on ollut yleensä 69 senttiä kilo. Juureksia tullut ostettua ihan kuin ennenkin.

Perunoiden kilohintaa eilen mietin, että ne saattaa olla vähän korkeemmalla. Ennen sai perunoita eurolla kilo, nyt on 1.29.

Vierailija
25/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatteja en syö talvella juuri lainkaan, kovat tomaatit on pahoja ja kurkut kitkeriä!

Uunijuureksia menee paljon, samoin kasviskeittoja ja -curryja. Kasviksia "jatketaan" pavuilla ja linsseillä.

Itseasiassa syödään enemmän kasviksia kuin ennen koska myös säilön kesän sadon vege- ja tomaattikastikkeina

Vierailija
26/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu ne jää nyt kauppaan

Vierailija
27/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kääntynyt tomaateista paprikaan. Jälkimmäisestä saa C-vitamiinia, ja sitä on helppo syödä vähemmän kerralla. 

Vierailija
28/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan myös paljon uunijuureksia liha- tai kalaruokien kaveriksi. Keitän myös kasvissosekeittoja, niiden makua pehmentämässä käytän créme fraichea tai tuorejuustoa. 

Vierailija
29/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisten syöntiin ei oo vaikuttanu, mutta ei oo ollu tapana ostaa kotimaisia tomaatteja talvella, koska ne ei maistu millekään. Ostokset sesongin mukaan niin pääsee edullisemmalla ja saa paljon paremman makusta.

Jos haluutte kauhistella kotimaisen tomaatin hintaa, niin tänään lähikaupassa ne oli 8,59 e/kilo.

Vierailija
30/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman vähentänyt muuta lopettanut kotimaisten vihannesten ostamisen kokonaan.

... täysin samalla linjalla on meidän perhe. ylikalliit kotimaiset vihannekset jäävät hyllyihin ja Espanjan auringon alla kypsyneet kurkut ja tomaatit ostetaan harkiten kun kilohinta on alle 2 euroa..  

Kiitos tästä epäterveellisestä ruokavaliosta kuuluu ituhipeille ja maailmanparantajille joilla on ilmastohätätila---

Vierailija
31/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut kotimaisia kurkkuja ja mielestäni ne ovat erittäin rapeita ja maukkaita salaatissa kuorittuina. Lisäksi marokkolaisia minitomaatteja, eivät maksa hurjasti. Isoja tomaatteja en osta talvella, vaan käytän tomaattimurskaa tölkistä ruuanlaittoon. Lisäksi sipulia, porkkanaa, palsternakkaa, kesäkurpitsaa ja paprikaa sosekeittoon. Suhteellista tuo paprikan kalleuskin jos sitä menee vaikka kaksi viikossa.

Vierailija
32/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vähentänyt yhtään. Mottoni on Hippokrateen -Olkoon ruoka lääkkeesi-. Mieluummin maksan kasviksista kuin syön kalliita lääkkeitä.

Vierailija
33/33 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Liha ja maitotuotteet ovat kallistuneet enemmän ja ovat lisäksi epäterveellisempiä. Niistä tingin, paljonkin. En osta enää niitä oikeastaan ollenkaan. Vaihdoin lihat linsseihin. Halpa proteiinin lähde. Kasviksia ja hedelmiä syön entiseen malliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi