Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsettomuus on monelle niin herkkä aihe?

Vierailija
28.03.2023 |

Kyseessä on jokaisen ihmisen oma valinta, jota toisten tulee kunnioittaa.
Silti saa jatkuvasti kuulla ja lukea näitä kommentteja, että "sun elämäsi on ihan merkityksetön" tai "kyllä se mieli vielä muuttuu, toivottavasti ei ole silloin jo myöhäistä" .
Joku myös juuri hiljattain kirjoitti, että "kaikilla elävillä on tarve lisääntyä". Tämähän ei todellakaan pidä paikkaansa, sillä meitä on oikeasti todella paljon, jotka emme koe lisääntymiseen tarvetta.
Jos sinä haluat perheen ja lisääntyä on se minusta täysin ok. Kunnioitan valintaasi. Miksi ihmeessä se on joillekin niin vaikeaa?
Kaikilla meillä pitäisi olla oikeus päättää itse miten me täällä pallolla elämme. Miksi tämä vapaaehtoinen lapsettomuus on monelle niin vaikea ymmärtää ja hyväksyä?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton mutta en jaksa jauhaa asiasta kun ei kiinnosta

Vierailija
2/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin.

Silti moni jaksaa. Jopa moni sellainen, jota asia ei millään tavalla koske.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin otsikossa, että mietit miksi lapsettomaksi jääminen on monelle arka aihe. Henkilökohtaisella tasolla lapsettomuus on arka ja kivulias aihe. En ole huomannut, että vapaaehtoisesti lapsettomuus aiheuttaisi erityisemmin närää. Minua on ennemminkin kannustettu ettei pitäisi edes ajatella perheen perustamista. Iän puolesta ei kyllä pian ole edes mahdollista.

Vierailija
4/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vapaaehtoisesti lapseton enkä ole koskaan saanut ihmettelyä tästä aiheesta. Minusta koko aihe on harvinaisen tylsä edes keskusteltavaksi.

N55

Vierailija
5/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä itse tarvikaan jauhaa.

Ja vaikka ei haluaisikaan, riittää niitä jotka katsovat oikein asiakseen jauhaa siitä.

Vierailija
6/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten toisaalta ei tiedetä mitä sanoa, jos joku HALUAISI lapsen, vaikka se ei olisi mahdollista. Yleensä vain hiljasuutta tai perheonnen vähättelyä.

Vierailija
7/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko otsikko tahallaan harhaanjohtava? Lapsettomuus on kipeä aihe, vapaaehtoinen lapsettomuus taas valinta. Kaikki ymmärtää varmaan ensimmäisen. Toiseen taas, luulisi että aihe on jo vuosia sitten koluttu läpi. En minä ainakaan vuosiin ole kuullut ihmettelyä siitä, etten halunnut lapsia. Nuorena kun aloin aiheesta olla varma, sai kyllä kuulla välillä kaikenlaista, mutta aika harmitonta kuitenkin. Nyt yli 35v ei kukaan ihmettele ja nykypäivänä niin yleistä muutenkin. Mutta tosi epäkohteliasta asiasta on udella tai ihmetellä, joille kun aihe on oikeasti tosi kamala.

Vierailija
8/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus ei todellakaan aina ole oma valinta. 

Vierailija
9/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin otsikossa, että mietit miksi lapsettomaksi jääminen on monelle arka aihe. Henkilökohtaisella tasolla lapsettomuus on arka ja kivulias aihe. En ole huomannut, että vapaaehtoisesti lapsettomuus aiheuttaisi erityisemmin närää. Minua on ennemminkin kannustettu ettei pitäisi edes ajatella perheen perustamista. Iän puolesta ei kyllä pian ole edes mahdollista.

Itse taas olen kokenut sekä vihjailevaa että ihan suoraa painostusta lapsen tekoon. Suora painostus on tullut lähinnä omalta äidiltäni. Epäsuoraa sen sijaan kuulee ja näkee jatkuvasti. Tällä palstallakin on päivittäin aloituksia, joissa arvostellaan vapaaehtoisesti lapsettomia, yleensä naisia.

Vierailija
10/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että "herkkä aihe" on eri asia kuin "en kunnioita muiden valintoja"? Otsikkosi ei vastaa ollenkaan aloitustekstin sisältöä. 

Vierailija
11/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kipeä kuin meille, jotka olisimme halunneet sen lapsen, edes yhden. Mutta ei se meillekään ole kipeä aihe loppuelämää. Kyllä siitä voin vuosikymmenen jälkeen jo puhua eli aika auttaa.

Ja on tosi paljon näitä, jotka eivät halua. Eihän siinä ole mitään kipua. Eikä toisten kommentoimista. Kuten ei minusta tahattomaan lapsettomuuteenkaan kannata alkaa ottaa kantaa, jos ei siitä hevon sanonkomitä edes ymmärrä, kun ei ole kokenut.

Vierailija
12/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus on arka aihe siitä syystä, että se sisältää paljon surua! Meidän lapset ovat tulleet hedelmällölisyyshoitojen avulla. Vapaaehtoisesti LAPSETTOMIA on sitten eri asiaa.

Vierailija
13/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko otsikko tahallaan harhaanjohtava? Lapsettomuus on kipeä aihe, vapaaehtoinen lapsettomuus taas valinta. Kaikki ymmärtää varmaan ensimmäisen. Toiseen taas, luulisi että aihe on jo vuosia sitten koluttu läpi. En minä ainakaan vuosiin ole kuullut ihmettelyä siitä, etten halunnut lapsia. Nuorena kun aloin aiheesta olla varma, sai kyllä kuulla välillä kaikenlaista, mutta aika harmitonta kuitenkin. Nyt yli 35v ei kukaan ihmettele ja nykypäivänä niin yleistä muutenkin. Mutta tosi epäkohteliasta asiasta on udella tai ihmetellä, joille kun aihe on oikeasti tosi kamala.

Otsikko on tosiaan epäselvä. Yksi olennainen sana jäi puuttumaan.

Vierailija
14/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertonut syytä siihen, koska en halua siitä keskustella kysyjien kanssa. Voivat luulla mitä tahansa, mulle ihan sama.

Törkeitä kysyjiä on ollut.

Vierailija
15/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme aika myöhään, koska kolmikymppiseksi olin ihan varma, ettei ikinä, ja sitten se ei onnistunutkaan ihan helposti, ja sain useita keskenmenoja. IKINÄ kukaan ei kummastellut tai kysellyt lapsettomuudesta, vaikka aika harva tiesi tilanteesta.

Sen sijaan, sitten kun meillä oli yksi lapsi, KAIKKI olivat monta vuotta kyselemässä, että koska tulee toinen ja kai me nyt tehdään sisarus. Ei tehty, olen koko ajan tuntenut olevani nimenomaan yhden lapsen äiti. No, nyt kun lapsi on toisella kymmenellä ovat kyselyt loppuneet.

Vierailija
16/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tai lapsettomuus on minustakin lähtökohtaisesti tylsä aihe keskusteltavaksi, eikä livenä onneksi törmää näihin aiheisiin oikein koskaan. Netissä tuntuu olevan kestoaihe siinä missä jotkut muutkin sellaiset aiheet, joista ei livenä näe keskustelua.

Vierailija
17/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että "herkkä aihe" on eri asia kuin "en kunnioita muiden valintoja"? Otsikkosi ei vastaa ollenkaan aloitustekstin sisältöä. 

Otsikko tosiaan epäonnistui.

Vierailija
18/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus ei todellakaan aina ole oma valinta. 

Ei tietenkään

Vierailija
19/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saimme aika myöhään, koska kolmikymppiseksi olin ihan varma, ettei ikinä, ja sitten se ei onnistunutkaan ihan helposti, ja sain useita keskenmenoja. IKINÄ kukaan ei kummastellut tai kysellyt lapsettomuudesta, vaikka aika harva tiesi tilanteesta.

Sen sijaan, sitten kun meillä oli yksi lapsi, KAIKKI olivat monta vuotta kyselemässä, että koska tulee toinen ja kai me nyt tehdään sisarus. Ei tehty, olen koko ajan tuntenut olevani nimenomaan yhden lapsen äiti. No, nyt kun lapsi on toisella kymmenellä ovat kyselyt loppuneet.

Käytettiinkö klassikkolausetta kyllä kaksi menee siinä missä yksikin?

Vierailija
20/50 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten toisaalta ei tiedetä mitä sanoa, jos joku HALUAISI lapsen, vaikka se ei olisi mahdollista. Yleensä vain hiljasuutta tai perheonnen vähättelyä.

Siksi siitä ei kannatakaan puhua, se oli oma valintani. Vain miehen kanssa on käsitelty asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä