Jos yhteiskunnassa ei olisi tukiverkostoa, miten eläisit työtön, sairas, eläkeläinen?
Kommentit (122)
Etuja on kyllä ehdottomasti liikaa. On tarvetta ja silloin on paikallaan, mutta terve mutta laiska ihminen ei tukia tarvitse.
Ennen ihmisillä oli kasvimaa, marjapensaat. Sienestivät, kalastivat. Hiljattain keikkalaiset nuoret aikuiset muuttivat merkitävissä määrin maalle kasvattamaan ruokaa, kun laman vuoksi töitä ei löytynyt/palkalla ei kaupungeissa elänyt. Miksi suomalaiset eivät voisi tehdä samoin? Peruuttaa vähän elintasosta, saada ehkä uutta mielekkyyttä arkeen. Tehdä lisäksi osa-aikatyötä tai perustaa kommuuneja ystävien kanssa. Eläisivät mukavammin kuin ryöstelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastaisi mummoilta ja muita höperöiltä tädeiltä silmällään räpäyttämättä.
Mä suuntaisin kyllä hyväosaisten asuinalueille. Siellä saalis olisi parempi. Suorittaisin leikkauksia, kun niistä niin tykkäävät.
Juuri näin. Hyväosasisilta repisin kellon, korut ja merkkivaatteet pois
Kodeista arvoesineet ja hauraat mutta rikkaat vanhukset ryöstäisin armotta. Sellaista olisi elämä. Tuota siis Kokoomus ajaa.Kylläpäs sitä uhotaan, tuliko oikein kovis olo? Itse kyllä vähän huvitti kuinka söpöä uhoamista tuli pikku neidiltä
Pikku neiti olet itse. Olen slummien kasvatti. Itketän isojakin miehiä.
Suomessa edes ole mitään slummeja ja kai sitä itkuksikin voi sanoa kun nauraa vedet silmissä tuolle söpölle isottelulle
Vierailija kirjoitti:
Ennen ihmisillä oli kasvimaa, marjapensaat. Sienestivät, kalastivat. Hiljattain keikkalaiset nuoret aikuiset muuttivat merkitävissä määrin maalle kasvattamaan ruokaa, kun laman vuoksi töitä ei löytynyt/palkalla ei kaupungeissa elänyt. Miksi suomalaiset eivät voisi tehdä samoin? Peruuttaa vähän elintasosta, saada ehkä uutta mielekkyyttä arkeen. Tehdä lisäksi osa-aikatyötä tai perustaa kommuuneja ystävien kanssa. Eläisivät mukavammin kuin ryöstelyllä.
Ostappa ensin mökki järven rannalta. Sitten kun löydät metsän, että on sieniä.
Ökytilallinen ajaa sinun yli traktorilla.
Luulen että puoliso elättäisi. Minä elättäisin hänet päinvastaisessa tapauksessa. Meillä on molemmilla myös jonkin verran säästöjä. Jos nuo kortit olis köytetty niin sukulaisten nurkkiin sitä joutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastamalla ja tekemällä rötöksiä. Miksen tekisi, kun Suomen oikeusjärjestelmäkin on noin lepsu?
Oikeusjärjestelmää kiristettäisiin, jos tuet puuttuisivat.
Vapausrangaistus on uusi keksintö. Ei niitä vankeja sitten vankiloissa pidettäisi, jos muutkaan ei saisi ylöspitoa. (Muuten köyhä pääsisi vankilaan syömään, jollei muuten.)
Pääsisi vankilaan töihin ja siitä palkaksi ruoka.
Ryöstäisin rikkailta vaikka aseella uhaten, todennäköisesti alkaisin pyörittämään jotain laitonta bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
Työtön varmaan hakeutuisi töihin. Suurin osa työttömistä ei varmastikaan ole absoluuttisesti työtön, vaan ei kelpuuta kaikkia mahdollisia töitä. Työkyvyttömät ja vanhukset olisivat sitten sukulaistensa elättinä. Olisivat todennäköisesti aika nöyriä.
" Onkohan ap joku täysin tietämätön. Jos on tehnyt työuran niin on itse maksanut itselleen työeläkkeen jolla sitten eläkkeellä pitää tulla toimeen. Jos ja kun on työtön (kuten minä) ei oikeastaan voi elää kalliissa Suomessa, sitten pitää olla puoliso tms tai sitten tap_paa itsensä."
En kyllä hevillä rupeaisi varastelemaan mitään, niinkuin tässä ketjussa on monasti todettu. Toisen miehen naisen voi anna varastaa, se ei ole synti, koska ihmistä ei voi omistaa, mutta omaisuutta en varastaisi keneltäkään, vaan lähtisin luontoon ja eläisin stoalaisittain eli luonnonmukaisesti.
Opettelisin metsästämään ja tappaisin hirviä, peuroja ja kauriita ruoaksi, asusin missä asuisin, en kuitenkaan koivunoksalla, niinkuin moni asunnoton modernissa yhteiskunnassa tekee.
Kalastelisin ja nauttisin paluusta villiin luontoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastamalla ja tekemällä rötöksiä. Miksen tekisi, kun Suomen oikeusjärjestelmäkin on noin lepsu?
En usko, suomen työttömät ja työkyvyttömät ovat sellaisia huppu päässä lattiaan tuijottelijoita ja muutoinkin hyvin passiivisia, eivät sellaisia energisiä rötöstelijöitä/puuhastelijoita, jotka suunnittelevat ja lähtevät hankkimaan välineitä ja suorittamaan tekoja.
Pakon edessä löytyy tahtoa ja keinoja monenlaisiin. Jos tarpeeksi ahtaalle ajetaan, alkaa väkivalta ja ryöstely kiinnostaa.
Miksi työ matalapalkka-alalla, yrittäjänä tai osa-aikaisena tai omavaraistalous mahd. pitkälle olisi vähemmän varteenotettava keino elättää itsensä kuin rikollisuus?
Matalassa haudassa, viileässä, pimeässä rauhan levossa...
Metsätehtypelloksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ökytilallinen ajaa sinun yli traktorilla.
Edullisimmat tönöt maksavat muutaman tonnin. Kimpassa sellaisen hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Työtön varmaan hakeutuisi töihin. Suurin osa työttömistä ei varmastikaan ole absoluuttisesti työtön, vaan ei kelpuuta kaikkia mahdollisia töitä. Työkyvyttömät ja vanhukset olisivat sitten sukulaistensa elättinä. Olisivat todennäköisesti aika nöyriä.
No en olis kyllä yhtään nöyrä enkä kenenkään elättinä. Varastelisin ja rötöstelisin ja muutenkin häiriköisin teitä työllisiä. Yhteiskuntarauha olisi mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ryöstäisin rikkailta vaikka aseella uhaten, todennäköisesti alkaisin pyörittämään jotain laitonta bisnestä.
Miksi laillinen bisnes ei kävisi?
Ihan kuten nytkin, tekisin töitä. T. Sairas
P.s. miksi oletatte että sairaat eivät käy töissä.
Mitä tukiverkkoa?
Mun tukiverkkoni on perhe, omalla rahalla maksettu koti ja työllä tienattu oikeus eläkkeeseen. Hyvin pärjään
En eläisi vaan olisin todennäköisesti kuollut. Ei vanhemmillani olisi varaa elättää minua ja olen niin kiltti, että kynnys varastaa elääkseni olisi todella korkealla. Eihän minulla olisi edes asuntoa.
t. työkyvyttömyyseläkkeellä mt-syistä
Vierailija kirjoitti:
Metsätehtypelloksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ökytilallinen ajaa sinun yli traktorilla.Edullisimmat tönöt maksavat muutaman tonnin. Kimpassa sellaisen hankinta.
ne ovat homeessa ja muutenkin asumiskelvottomia.
Eihän me olla minkään tukiverkoston varassa toisin kuin jossakin USAssa, melko marginaalista on meillä koska on huolehdittu lain tasolla että kaikilla on elämisen edellytykset.