Miksi lapsille "oma noutopöytä"
Lueskelen tässä äitienpäivä-ja vappu menuja, buffetteja siis. Ärsyttävää miten lapsille on oma noutopöytä, missä aina nakit, lihapullat ja ranskalaiset. Jos nyt lapsille halutaan oma pöytä ( en ymmärrä miksi eivät voi syödä aikuisten kanssa samoja herkkuja) niin miksei niihin voida laittaa kunnon ruokaa eikä epäterveellistä teollista moskaa.
Yritän opettaa oman lapsen syömään monipuolisesti ja maistelemaan uusia makuja. Ymmärrän että lapset saattaa välillä nirsoilla ja valikoida syömisiään. Tähän mennessä lapsi 1v8kk on maistellut buffetista esim. savumuikkuja, pikkelöityjä kasviksia, rapuja ja erilaisia salaatteja.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
No saat sinä tietysti ottaa aikuisten pöydästä omille lapsillesi ja maksa vähän ekstraa jos tarve, jätä lasten pöytä heille ketkä ovat nirsoja . Turha on lasten pöytää muuttaa sinun mieleesi koska menisi helposti ruokaa turhaan roskiin ja lapsille nälkäkiukkua kun eivät löydä tuttua syötävää .
Eihän se ole mitään extraa että lapset syö tavallisesta pöydästä. Ainakin itse olen aina luullut että se on kaikille ja nakkipöytä on extrana niille nirsoille lapsille. Olenko koko ajan antanut lasteni syödä väärin bussilla ja buffetissa?
Buffetista tehdään herkästi lapselle opetustilanne ja itse nautitaan tykätyistä herkuista. Lapsi joutuu syömään ei niin mieleistään ruokaa. Niin se menisi oikein, että jos lapsi pakotetaan hillosipuleihin ja karjalanpaisiin, niin äippä sitten vuorostaan pakottautuu niihin nakkeihin ja ranskiksiin ketsupilla ja jälkiruokaa ei saa, jos ei ensin syö mahaansa täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saat sinä tietysti ottaa aikuisten pöydästä omille lapsillesi ja maksa vähän ekstraa jos tarve, jätä lasten pöytä heille ketkä ovat nirsoja . Turha on lasten pöytää muuttaa sinun mieleesi koska menisi helposti ruokaa turhaan roskiin ja lapsille nälkäkiukkua kun eivät löydä tuttua syötävää .
Mut tässä mielestäni on ongelma tämä "tuttua syömistä" ajatus. Tuttua syömistä on lapselle se mihin hän on tottunut eli mitä aiemmin on tarjottu. Eli pitäisikö kotona ja joka paikassa tarjota lapsille monipuolisempaa ruokaa, jotta siitä tulisi tuttua ja maistuvaa?
-Ap
Mutta eikö pitäisi olla nimeomaan niin, että kun kotona on ravunpyrstöjä chilikastikkeessa tai salmiakkipannacottaa, niin siellä lastenbuffetissa on sitten eksoottisempia ruokia kuten lihapullia ja perunasosetta pelkällä suolalla maustettuna. Harvalla meistä on aikaa laittaa ravintolatason ruokaa alusta alkaen, eiköhän iso osa arkena joka tapauksessa käytä pakasteita tai valmista kalafilettä sen sijaan, että tekee kaiken alusta alkaen itse. Mausteilla on perinteisesti peitetty pilaantuvan raaka-aineen makua, ei se intialainen ruoka sattumalta ole tulista. Jos et halua lihan maistuvan miltään, mausta se mauttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mitään extraa että lapset syö tavallisesta pöydästä. Ainakin itse olen aina luullut että se on kaikille ja nakkipöytä on extrana niille nirsoille lapsille. Olenko koko ajan antanut lasteni syödä väärin bussilla ja buffetissa?
Lasten pöytä on kyllä todella suosittu ja siitä syö aikuisetkin.
Lastenpöytä on muuten yleensä matalampi eli sieltä on helppo hakea itsekin, jos sattuu olemaan vasta 110 cm mittainen. Sieltä "perusruoka" ja korkeammasta pöydästä lisukkeet.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ruoka on vanhempien vastuulla. Ei ne lapset itse opettele moskaa syömään, kyllä ne mieltymykset tulevat aikuisilta.
Mieltymys hiilarimättöön on luonnostaan kuten koiran kerjääminen. Ihmistä ei tarvitse opettaa pastaan tai nakkeihin, eikä koiraa kerjäämään. Se on vääryys, että lapsille uskotellaan juhlissa syötävän hyvin ja herkkuja. Kuitenkin tätä oliiveihin pakottamista tapahtuu sitten lähes aina ja lapsi petetään.
Jaksaisitteko itse esim. töissä sillä ravintoköyhällä perkuujäteskeidalla mitä lapsille syötätte?
Lapset eivät saa itse otettua aikuisten buffasta kurottelematta, lasten buffa on loistava idea. Se ei tarkoita sitä että he eivät voisi syödä aikuisten buffasta. Meillä lapsille otetaan samalla kun aikuisillekin ruoat ja sit saavat itse käydä hakemassa lasten buffasta mitä haluavat, yleensä vain jälkkärin. Aikuiset saavat syödä rennommin kun ei tarvitse nousta hakemaan ruokaa erikseen vaan samalla kun itsellekin hakee.
En haluaisi olla ilkeä, mutta todella usein yhden pienen lapsen äidit kuvittelee olevansa jotenkin parempia kuin muut äidit.
- Heidän lapsensa ei koskaan syö roskaruokaa
- Heidän lapsensa ei koskaan leiki muuta kuin puuleluilla
- Heidän lapsensa kulkee värisointuvissa luonnonkuitu-asukokonaisuuksissa
- Heidän lapsensa harrastaa vain kehittäviä harrastuksia
jne.
Aika rasittavaa, mutta toki inhimillistä.