Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Satuileva/valehteleva ystävä

Vierailija
27.03.2023 |

Menee vaan koko ajan omituisemmaksi.
Olemme tunteneet yli 20 vuotta ja vasta nyt hän kertoi, että hänellä on muitakin lapsenlapsia kuin se yksi tietämäni. Hänellä on aikaisemmista suhteista kaksi lasta, joilla on jo isoja lapsia, kolme yhteensä.
.
Hän päivitti Facebookiin ostaneensa asunnon 1990-luvun lopussa. Ei omista asuntoa, vaan asuu vokra-asunnossa jonka vuokran maksamisessa on vaikeuksia.
.
Ilmoittaa ammatikseen sosiaalityöntekijä. Hänen kanssaan samassa työpaikassa ollut kertoo, että hän on ollut toimistotyöntekijänä/kanslistina sairaalassa. Ei sosiaalityöntekijänä koskaan.
.
Esittää minulle olevansa kasvissyöjä, koska minä olen. Ei minua haittaa tippaakaan, vaikka ystäväni syövät lihaa tai mitä nyt haluavatkin.
.
Näitä on muitakin, mutta en viitsi kaivella. Tunnen itseni höl,öksi ja loukkaantuneeksi.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa ihmisiä, jotka valehtelevat ja satuilevat täysin surutta.

Se liittyy tietyn persoonallisuushäiriön kirjoon.

Kyseiset henkilöt eivät koe satuiluistaan mitään omantunnontuskia, eivätkä edes välttämättä tunnista, että heidän kuvaamansa tarinat eivät lainkaan vastaa mitään todellisuutta. Tai jos tunnistavat, sillä ei ole heille mitään merkitystä.

He eivät välttämättä ns. Auervaara -tyylisesti yritä edes tehdä tarinoistaan loogisia vaan ne ovat pelkästään hyvällä mielikuvituksella väritettyjä fantasioita, jotka vaihtelevat sen mukaan, miten heitä ehkä haastetaan.

Kuten hyvät valehtelijat usein vaistonvaraisestikin toimivat, näilläkin tarinoilla on kuitenkin seitinohuesti sen verran uskottavaa totuuspohjaa, että verkkoon kieputettava uhri ne uskoo. 

Varmaan klassikko paroni von Münhausenista tavoitteli jo siihen aikaan tätä yhtä ihmismielen ilmiötä.

Vierailija
2/4 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittää tehdä vaikutusta. Hienompi ammatti kuin todellisuudessa on ja esiintyy varakkaana asunnnomistajana. Toisaalta salaa, että on saanut lapsia kolmen eri parisuhteen aikana. Sellaista ei kaikki  pidä ihan fiksuna.

Sitä ihmettelen, että hän esittää ihmiselle jota voisi pitää ystävänään. Onko hänellä ollenkaan sellaisia ystäviä, joille ei joudu esittämään muuta kuin on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni valehtelee netissä ja esittää hienompaa kuin oikeasti on.

Etenkin jos yrittää tehdä vaikutuksen.

Narsisteilla ja psykoilla valheet sitten ovat aivan eri sfääreissä kuin mitä todellisuus on. Eli esitetään jotain aivan muuta kuin mitä ollaan tai sellaista kuin haluaisi olla: rikasta, menestynyttä, koulutettua huippuyksilöä, vaikka todellisuudessa asutaan jossain landella likaisessa mökissä eläinten jätösten keskellä muita mustamaalaten netissä ja yliopistotutkinnotkin ovat jääneet kesken. 

Vierailija
4/4 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomiohakuinen persoonallisuushäiriö. Siihen liittyy mytomania eli valehtelu, ennen sanottiin satuilu. Siskollani on tuo persoonallisuushäiriö ja olen monet kerrat raivonnut hänelle valehtelemisesta. Ei myönnä valehdelleensa, vaikka miten olisi todisteet. Jos tiukka paikka tulee, väittää hän silmät kirkkaina, ettei ole koskaan sellaista sanonut. Edesmennyt äitini aina sanoi, että sisko puhuu suunsa mausteeksi.

Nyt kun olemme molemmat yli kuusikymppisiä, pidän häneen välimatkaa, sillä en kestä niitä juttuja kuin aina vähän aikaa kerrallaan. Nuorempina kävimme yhteisillä reissuilla mutta enää en lähde hänen kanssaan mihinkään. Siedän häntä juuri ja juuri pari tuntia kerrallaan.