Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos bussikuski tai tarjoilija puhuu murtaen suomea, ajatteletko että tällainen huonoa suomea puhuva taas vai että hienoa että opettelee suomea?

Vierailija
27.03.2023 |

Jos joku puhuu sinulle suomea murtaen esimerkiksi hotellin aulassa, tarjoilijana, bussikuskina tai kiinteistönvälittäjänä, ajattelisitko että ärsyttävää että tällainen huonoa suomea puhuva tyyppi vai että hienoa että yrittää kovasti ja opettelee suomea?

Ilahdutko vai harmistutko todennäköisemmin tilanteessa?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää silloin, jos henkilö on asunut Suomessa jo pitkään, eikä osaa puhua kieltämme edes auttavasti. Esim. työpaikalla oleva S om ali, joka on asunut maassamme 10vuotta, eikä osaa puhua edes auttavasti, kirjoittamisesta puhumattakaan.

No rupeaksä kyselemään bussikuskilta, että "miten kauan oot asunut Suomessa", ja päätät sitten vastauksen mukaan, että ärsyynnytkö?

Vähän ohiksena, niin yleisesti bussikuskit eivät keskustele.

Aika usein olen todistanut tilannetta, jossa kaupunkiliikenteen kuskilta kysytään, meneekö tämä bussi sitä-ja-sitä kautta, tai jos ei mene, millä bussilla sinne pääsisi. 

Vierailija
22/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että hyvä kun puhuu suomea. Muistan ajan, jollon Suomessa ei paljon ulkomaalaisia näkynyt ja oli maailman seitsemäs ihme jos joku ulkomaalainen oli oppinut suomenkieltä. Kukaan ei edes silloin halunnut tulla Suomeen. Saati ainakaan jäädä tänne pidemmäksi aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla ilahdun. Siellä tunnen kavereita, jotka asunnut vuosikymmeniä ja koska eivät suomea tarvitse eivät vaivaudu opettelemaan. Muualla suomessa täysin neutraali, koska muualla yleensä tarvitseekin osata. Suomi on siitä hyvä kieli, että voi puhua aika paljonkin väärin ja silti ymmärtää hyvin.

Vierailija
24/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilahdun, jos siis osaa sen verran, että siitä saa selvän eikä tule koko ajan väärinymmärryksiä. Varsinkin asiakaspalvelussa pitäisi minusta osata suomea. Bussikuskin ei tarvitse paljoa puhua, riittää, että ymmärtää, mutta tarjoilijan täytyy voida kommunikoida asiakkaan kanssa suomeksi.

Arvostan sitä, että ulkomaalainen opettelee suomea. Tulee tunne, että hänkin silloin arvostaa Suomea, kun vaivautuu opettelemaan vaikeaa kieltämme.

Vierailija
25/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neutraali. Jos kommunikointi yrityksistä huolimatta ei onnistu suomeksi niin voin vaihtaa englantiin tai ruotsiin. Jos ei edes yritä niin sitten ärsyttää ja kieltäydyn asiakkuudesta.

Vierailija
26/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele kummoisemmin. Puhun Suomea takaisin niin kuin kelle tahansa suomea puhuvalle ja jos vastapuoli ei ymmärrä yritän yksinkertaistan sanomisiani.

Vierailija
27/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää silloin, jos henkilö on asunut Suomessa jo pitkään, eikä osaa puhua kieltämme edes auttavasti. Esim. työpaikalla oleva S om ali, joka on asunut maassamme 10vuotta, eikä osaa puhua edes auttavasti, kirjoittamisesta puhumattakaan.

No rupeaksä kyselemään bussikuskilta, että "miten kauan oot asunut Suomessa", ja päätät sitten vastauksen mukaan, että ärsyynnytkö?

Aika usein olen todistanut tilannetta, jossa kaupunkiliikenteen kuskilta kysytään, meneekö tämä bussi sitä-ja-sitä kautta, tai jos ei mene, millä bussilla sinne pääsisi. 

Ok, itse harvemmin Helsingissä. Yleensä ihmiset vain nousevat bussiin, näyttävät kausilippua koneelle ja siinä kaikki. Olen joskus tervehtinyt kuskia mutta harvoin vastaavat.

Tosin en nyt ole käyttänyt bussia useampaan vuoteen. Ja omat kokemukseni olivat reitiltä ja aikoina, jolloin ihmiset kulkivat töihin ja töistä, eli eivät sen kummemmin kyselleet neuvoja.

Vierailija
28/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todennäköisesti ajattele yhtään mitään.

Vierailija
29/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele mitään. Miksi pitäisi erityisesti ilahtua tai ärsyyntyä?

Vierailija
30/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilahdun, jos siis osaa sen verran, että siitä saa selvän eikä tule koko ajan väärinymmärryksiä. Varsinkin asiakaspalvelussa pitäisi minusta osata suomea. Bussikuskin ei tarvitse paljoa puhua, riittää, että ymmärtää, mutta tarjoilijan täytyy voida kommunikoida asiakkaan kanssa suomeksi.

Arvostan sitä, että ulkomaalainen opettelee suomea. Tulee tunne, että hänkin silloin arvostaa Suomea, kun vaivautuu opettelemaan vaikeaa kieltämme.

Arvostaa Suomea? Mitä helvettiä? Eikö se jo osoita arvostusta, että kaikista maailman maista valitsee tämän asuinpaikakseen ja asettaa elämänsä, uransa, perheensä ja omaisuutensa tänne?

Vierailija
31/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa en ajattele juuri mitään, koska olen niin tottunut kuulemaan murtaen puhuttua suomea parisuhteessani ja työssäni. Kuuntelen kyllä hyvin tarkasti, koska välillä kuulee todellisia helmiä. Puolisoani kuunnellessa olen viimeisen vuoden aikana kiinnittänyt huomiota siihen, että alkaa kuulostaa minulta ja menettää murrettaan koko ajan enemmän ja enemmän.

Vierailija
32/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tärkeintä on että asiat tulee hoidetuksi ja että ollaan mukavia.

Ei se että onko oikea sijamuoto tai taivutus tai miten joku on tarkalleen äännetty.

Vierailija
33/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei viennä mitään savoa tai muita oksumurteita.

Vierailija
34/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samantekevää, kunhan asia tulee selväksi. Se on työnantajan vastuulla huolehtia, että henkilökunnalla on kuhunkin tehtävään riittävä kielitaito.

35/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että puhuu suomea edes jotenkin.

Niin monasti nähty, etteivät perisuomalaiset enää halua vaivautua matalapalkkaisiin, palvelualoille, perusvuorotöihin tms matalan koulutusasteen töihin.

Lisää näitä. Suomalaisilta laiskureilta etuudet minimiin.

Vierailija
36/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että hyvä kun yrittää ja käytän jatkossakin hänen palveluita. Etnopitseerioissa aina edes yritetään palvella suomeksi mutta Hesassa on englantilaisia kahvilapitäjiä joilta ei suomensanaa saa.

Vierailija
37/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on mukava palvelu.

Vierailija
38/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, itse harvemmin Helsingissä. Yleensä ihmiset vain nousevat bussiin, näyttävät kausilippua koneelle ja siinä kaikki. Olen joskus tervehtinyt kuskia mutta harvoin vastaavat.

Tosin en nyt ole käyttänyt bussia useampaan vuoteen. Ja omat kokemukseni olivat reitiltä ja aikoina, jolloin ihmiset kulkivat töihin ja töistä, eli eivät sen kummemmin kyselleet neuvoja.

Aina bussikuskit vastaavat tervehdykseen. Ehkä.joku itäeurooppalainen poikkeus löytyy, mutta muuten kyllä.vastaavat.

Vierailija
39/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielen pohja opitaan ensimmäisen puolen vuoden aikana. Siitä näkee oppiiko henkilö koskaan vai ei. Vuosien jälkeen henkilö on kielen suhteen menetetty.

Vierailija
40/73 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Perussuomalaisena olen iloinen, kun työperäinen maahanmuutto toimii.

Näin sen pitää mennäkin.