Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko puoliso pakko hoitaa itse kotona?

Vierailija
27.03.2023 |

Tämä ei ole vielä ajankohtainen asia, mutta tulevaisuudessa häämöttää tämä mahdollisuus.

Olemme vähän vanhempi pari, minä 57 ja mies 70. Kolme lasta, aikuisia kaikki jo.
Liittomme ei kovin hurrattavan hyvä ole, mutta (myönnän täysin itsekkäästi kermapertseenä) materiaalinen hyvinvointi auttaa jaksamaan huonot hetket. Materiaalisella tarkoitan oma koti ja mökki, ei mitään sen huikentelevaisempaa.

Mies on eläkkeelle jäätyään muuttunut hiljalleen aika hankalaksi ja vähän ennakoin muistiongelmia.
Itse olen osa-aika työkyvyttömyyseläkkeellä terveyssyistä, pystyn käymään töissä 1-2 pv viikossa (onneksi hyvä työnantaja).

Miehen oireilu tässä ajan kanssa lisääntynyt ja mietin jo kauhulla mitä jos/kun hänellä alkaa pää pettää kunnolla.
Meillä ei ole varaa yksityiseen hoitokotiin (eikä mies satavarmasti suostuisi siihen, koska eihän hänessä edes ole vikaa eikä hän kotoaan lähtisi) eikä tietenkään julkiseen pääse ennen kuin on hautakunnossa.

Minä en ihan fyysisesti pysty ryhtymään omaishoitajaksi, tarvitsen paljon lepoa ja esim. työpäivän jälkeen tarvitsen 3 pv palautumiseen. Väsyn nopeasti enkä jaksa muuta kuin nukkua.
(Ei kyllä omaishoitajuus edes nappaisi, pahoittelut ilkeydestäni, mutta meillä ei niin hyvä suhde ole, että vaikka olisin täydessä iskussa, en haluaisi hoitajaksi ryhtyä).

Mutta mitä kun mies alkaa heikentyä (päästään)? Mitä ihmettä voin tehdä?

(ja ei, en haluaisi erota ihan näistä materiaalisista syistä.. ei haluaisi elää loppuelämää köyhänä sairaseläkeläisenä. Pahoittelut jos kuulostan siltä mitä olen, itsekäs).

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kotona joutuu olemaan niin kauan kun joten kuten pärjää , näin täällä hyvinvointi valtiossa . Muistisairaan kanssa elämä on yhtä h....ä  , siinä menee omakin elämä .

Vierailija
2/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite vähän samassa tilanteessa tulevaisuudessa. en kyllä tiiä mitä sitten teen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin voi varmaan myydä? Saisi rahaa hoitajaan?

Toisaalta, jos rakkautta ei ole, niin kannattaisiko nyt itsekkäästi erota? 

Vierailija
4/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkäästi ajatletuna ei kannata erota koska silloinhan elintaso laskee.

Vierailija
5/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sinä hoidat, joku lapsista hoitaa tai palkkaatte hoitajan. Mökki ja talo myyntiin, muutto edullisempaan (ja pienempään) asuntoon. Eli oisko se sit kuitenkin se ero, kun materiasta todennäkösesti joutuu luopumaan.

Vierailija
6/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se joutuu hoitokotiin iso osa miehen tuloista menee hoitomaksuun kuitenkin, et varmaan pysty yksin ylläpitämään nykyistä elintasoanne? Ikävä tilanne kun on suo siellä vetelä täällä.

Vierailija
7/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko sinä hoidat, joku lapsista hoitaa tai palkkaatte hoitajan. Mökki ja talo myyntiin, muutto edullisempaan (ja pienempään) asuntoon. Eli oisko se sit kuitenkin se ero, kun materiasta todennäkösesti joutuu luopumaan.

Lapset ei missään nimessä hoida, eivät ole kaksisissa väleissä isäänsä (joka käyttäytyy todella asiattomasti heitä kohtaan välillä). 

Ongelmaksi tullee se, että sitten kun tuossa vaiheessa ollaan, mies ei suostu hoitajaan. Ei suostunut edes siivojaan kun sairastuin enkä enää jaksanut hoitaa kotia. 

Eikä hänellä tunnu olevan sairaudentuntoa, joten mihin hänen mielestään sitä hoitajaa tarvittaisiin? Turhaa rahanmenoa! Eikä mökkiä missään nimessä myydä! (hänen ajatuksensa 100% varmuudella). 

ap

Vierailija
8/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin kannattaa kieltäytyä kaikista omaishoitajuus - ehdotuksista, mitä lääkäreiltä ja kunnalta rupeaa satamaan. Vaikka siitä sitten tulis se muutama satku, niin sen varjolla vastaat sitten itse kaikesta 24/7. Parempi kun pyrit tekemän edunvalvontasopimusta, ja järjestelette nykyiset asumiset ja mökit siten, että saat itsellesi kunnon asunnon ja miehelle oman. Kyllä kunta hoitelee sitten sen yksin asuvan.

Vierailija
9/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidin väkivaltaisen ja köyhän, velkaisen mieheni. Ei ollut varaa laittaa edes kunnalliseen laitokseen, olisi hänen pieni eläkkeensä mennyt. Itse olin myös vajaakuntoinen mutta eipä ollut muuta mahdollisuutta. Kaksin tulot nippa nappa riitti pienen vanhan talon ja auton kuluihin.

Vierailija
10/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko pitkään ollaan nykyisin kotona ennen kuin pääsee hoivakotiin. Pakko siis hoitaa melko huonokuntoiseksikin ellei ota eroa. Toki kotihoitoa saa avuksi.

Vierailija
11/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä omaishoitajuutta kannattaa harkita. Eihän se sen kummempaa ole kuin se että asuisitte kaksin muuten vaan ilman että olisit omaishoitaja.

Siitä saa myös rahallisen korvauksen. Hoidettavan tasosta riippuen. Omaishoitajalle kuuluu myös ne vapaat. 1 viikonloppu joka kuukausi mitä et saa jos et ole omaishoitaja.

Palvelutaloon miehesi pääsee vasta kun on niin huonossa kunnossa ettei kotona enää pärjää mitenkään eli jos et eroa eikä ole varaa ulkopuoliseen hoitajaan niin kyllä se omaishoitajuus kannattaa hakea.

Olen ollut lapseni omaishoitaja. En minä sen enempää tehnyt kuin mitä äitinä olisin tehnyt ilman omaishoitajuutta. Samat kuviot oli jo ennen kuin omaishoitajuus myönnettiin kun sitä vihdoin tajusin ja jaksoin hakea. Ei se hoitosuhde mihinkään muutu yhdessä yössä.

Vierailija
12/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötä- ja vastamäessä.

Vierailija
13/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on muistisairaus niin siihen on selkeät ohjeet ja palvelutarpeen arviointi on yksi oleellinen asia.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00899

Palvelutarpeen arviointi sopii minun käsittääkseni hyvin usein sellaisiin tilanteisiin joissa ikä ja sairaudet heikentävät toimintakykyä niin ettei itse pysty suoriutumaan kaikista tärkeistä toiminnoista.

Vierailija
14/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten tuon elintason määrittelee. Kyllä minun mielestäni elintaso kohenisi huomattavasti jos ei tarvitse mitään kärttyistä sekoilijaa vetää perässään ja huoltaa. Ei talo ja mökki niin huikeaa elintasoa ole. Molemmista on myös vaivaa, minkä saakin sitten vastaisuudessa suorittaa itse.

Vierailija
15/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten tuon elintason määrittelee. Kyllä minun mielestäni elintaso kohenisi huomattavasti jos ei tarvitse mitään kärttyistä sekoilijaa vetää perässään ja huoltaa. Ei talo ja mökki niin huikeaa elintasoa ole. Molemmista on myös vaivaa, minkä saakin sitten vastaisuudessa suorittaa itse.

Tämä. Elämänlaadulle parempi olla omassa kodissa jonka asiat saa hoidettua (esim. saatko hoidettua lumityöt vai onko kuitenkin kerrostalo parempi) ilman kärttyisää puolisoa.

Vierailija
16/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole pakko hoitaa kotona, mutta ei siinä ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin heitteillejättö niin, että on pakko ottaa muualle hoitoon.

Vierailija
17/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Elämänlaadulle parempi olla omassa kodissa jonka asiat saa hoidettua (esim. saatko hoidettua lumityöt vai onko kuitenkin kerrostalo parempi) ilman kärttyisää puolisoa.

Kerrostalo? No ei sinulla kovin kehuttavia idoita ollut.

Vierailija
18/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo? No ei sinulla kovin kehuttavia idoita ollut.

Sulta meni ohi pointti: onko elämänlaatu parempi, jos hoidat pihaa yksin (kenties vähän vaivaisena) vai asutko asunnossa jossa sinun ei tarvitse juuri mitään ylimääräistä tehdä. Välimuoto on tietenkin ritari, mutta osassa niistäkin asukkaat hoitaa osan lumitöistä itse.

Vierailija
19/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintaso laskee myös kun parempipalkkainen päätyy hoivakotiin. Lähes koko eläke menee hoitomaksuihin.

Vierailija
20/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi noin vanhan miehen olet aikanaan ottanut?