Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko puoliso pakko hoitaa itse kotona?

Vierailija
27.03.2023 |

Tämä ei ole vielä ajankohtainen asia, mutta tulevaisuudessa häämöttää tämä mahdollisuus.

Olemme vähän vanhempi pari, minä 57 ja mies 70. Kolme lasta, aikuisia kaikki jo.
Liittomme ei kovin hurrattavan hyvä ole, mutta (myönnän täysin itsekkäästi kermapertseenä) materiaalinen hyvinvointi auttaa jaksamaan huonot hetket. Materiaalisella tarkoitan oma koti ja mökki, ei mitään sen huikentelevaisempaa.

Mies on eläkkeelle jäätyään muuttunut hiljalleen aika hankalaksi ja vähän ennakoin muistiongelmia.
Itse olen osa-aika työkyvyttömyyseläkkeellä terveyssyistä, pystyn käymään töissä 1-2 pv viikossa (onneksi hyvä työnantaja).

Miehen oireilu tässä ajan kanssa lisääntynyt ja mietin jo kauhulla mitä jos/kun hänellä alkaa pää pettää kunnolla.
Meillä ei ole varaa yksityiseen hoitokotiin (eikä mies satavarmasti suostuisi siihen, koska eihän hänessä edes ole vikaa eikä hän kotoaan lähtisi) eikä tietenkään julkiseen pääse ennen kuin on hautakunnossa.

Minä en ihan fyysisesti pysty ryhtymään omaishoitajaksi, tarvitsen paljon lepoa ja esim. työpäivän jälkeen tarvitsen 3 pv palautumiseen. Väsyn nopeasti enkä jaksa muuta kuin nukkua.
(Ei kyllä omaishoitajuus edes nappaisi, pahoittelut ilkeydestäni, mutta meillä ei niin hyvä suhde ole, että vaikka olisin täydessä iskussa, en haluaisi hoitajaksi ryhtyä).

Mutta mitä kun mies alkaa heikentyä (päästään)? Mitä ihmettä voin tehdä?

(ja ei, en haluaisi erota ihan näistä materiaalisista syistä.. ei haluaisi elää loppuelämää köyhänä sairaseläkeläisenä. Pahoittelut jos kuulostan siltä mitä olen, itsekäs).

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan sovittu että kumpikaan ei todellakaan rupea hoitamaan toista. Ollaan 52 ja 55v. Onneksi ei olla naimissa vaikkakin avoliitossa yli kaksikymmentä vuotta.

Vierailija
22/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko sinä hoidat, joku lapsista hoitaa tai palkkaatte hoitajan. Mökki ja talo myyntiin, muutto edullisempaan (ja pienempään) asuntoon. Eli oisko se sit kuitenkin se ero, kun materiasta todennäkösesti joutuu luopumaan.

Lapset ei missään nimessä hoida, eivät ole kaksisissa väleissä isäänsä (joka käyttäytyy todella asiattomasti heitä kohtaan välillä). 

Ongelmaksi tullee se, että sitten kun tuossa vaiheessa ollaan, mies ei suostu hoitajaan. Ei suostunut edes siivojaan kun sairastuin enkä enää jaksanut hoitaa kotia. 

Eikä hänellä tunnu olevan sairaudentuntoa, joten mihin hänen mielestään sitä hoitajaa tarvittaisiin? Turhaa rahanmenoa! Eikä mökkiä missään nimessä myydä! (hänen ajatuksensa 100% varmuudella). 

ap

Niin se erohan tässä nyt olikin ehdotuksena. Et sä tosta materiasta mitään hyödy sitkään kun miehesi on huonossa kunnossa. Enemmän nyt erotessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hoidin väkivaltaisen ja köyhän, velkaisen mieheni. Ei ollut varaa laittaa edes kunnalliseen laitokseen, olisi hänen pieni eläkkeensä mennyt. Itse olin myös vajaakuntoinen mutta eipä ollut muuta mahdollisuutta. Kaksin tulot nippa nappa riitti pienen vanhan talon ja auton kuluihin.

Miksi suostuit tuollaiseen? Olisit jättänyt väkivaltaisen puolison oman onnensa nojaan, sitä saa mitä tilaa. Miksi me naiset olemme liian kilttejä?

Vierailija
24/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rakkautta ei ole, eroaisin nyt. Julkinen puoli hoitakoon miehen sittten kun sen aika tulee, ei ole sinun asiasi vasinkin jos mies käyttäytyy asiattomasti.

Vierailija
25/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän se tossa kuviossa sairaampi olet. Kuka sua hoitaa?

Vierailija
26/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hoidin väkivaltaisen ja köyhän, velkaisen mieheni. Ei ollut varaa laittaa edes kunnalliseen laitokseen, olisi hänen pieni eläkkeensä mennyt. Itse olin myös vajaakuntoinen mutta eipä ollut muuta mahdollisuutta. Kaksin tulot nippa nappa riitti pienen vanhan talon ja auton kuluihin.

Miksi suostuit tuollaiseen? Olisit jättänyt väkivaltaisen puolison oman onnensa nojaan, sitä saa mitä tilaa. Miksi me naiset olemme liian kilttejä?

Kukaan muistisairautta tilaa.

Vierailija
27/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökin voi varmaan myydä? Saisi rahaa hoitajaan?

Toisaalta, jos rakkautta ei ole, niin kannattaisiko nyt itsekkäästi erota? 

Itsekkäästi ajatletuna ei kannata erota koska silloinhan elintaso laskee.

Riippuu miten tuon elintason määrittelee. Kyllä minun mielestäni elintaso kohenisi huomattavasti jos ei tarvitse mitään kärttyistä sekoilijaa vetää perässään ja huoltaa. Ei talo ja mökki niin huikeaa elintasoa ole. Molemmista on myös vaivaa, minkä saakin sitten vastaisuudessa suorittaa itse.

Tämä. Elämänlaadulle parempi olla omassa kodissa jonka asiat saa hoidettua (esim. saatko hoidettua lumityöt vai onko kuitenkin kerrostalo parempi) ilman kärttyisää puolisoa.

Ymmärrän joka päivä selkeämmin, miten onnellinen olen kun nyt asun osakkeessa omassa rauhassani. Exällä meni hermo jo neljän kympin puolivälissä, perityt ongelmat yhtenä suurena syynä.

Jo aviossa ollessamme oltiin yhtä mieltä siitä, ettei _ikinä_ ruveta omaishoitajiksi. Nähtiin vanhemmillaan mitä se on.

Mökkiä ei tarvitse onneksi hoitaa yksin, enkä alkaisi siihenkään. Ei omaisuus, sen määrä, ole hyvän elämisen tason mittari.

Joskus vähemmän on enemmän.

Vierailija
28/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan muistisairautta tilaa.

Ei tietenkään, en niin väittänytkään. Kysymykseni kuuluu, miksi me naiset olemme niin kilttejä, että hoidamme jopa väkivaltaista puolisoa loppuun asti käyttäen omat rahammekin tähän kun voisimme erota ja jättää väkivaltaisen ääliön kunnan hoidettavaksi?

Vierailija
29/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökin voi varmaan myydä? Saisi rahaa hoitajaan?

Toisaalta, jos rakkautta ei ole, niin kannattaisiko nyt itsekkäästi erota? 

Itsekkäästi ajatletuna ei kannata erota koska silloinhan elintaso laskee.

Riippuu miten tuon elintason määrittelee. Kyllä minun mielestäni elintaso kohenisi huomattavasti jos ei tarvitse mitään kärttyistä sekoilijaa vetää perässään ja huoltaa. Ei talo ja mökki niin huikeaa elintasoa ole. Molemmista on myös vaivaa, minkä saakin sitten vastaisuudessa suorittaa itse.

Tämä. Elämänlaadulle parempi olla omassa kodissa jonka asiat saa hoidettua (esim. saatko hoidettua lumityöt vai onko kuitenkin kerrostalo parempi) ilman kärttyisää puolisoa.

Ymmärrän joka päivä selkeämmin, miten onnellinen olen kun nyt asun osakkeessa omassa rauhassani. Exällä meni hermo jo neljän kympin puolivälissä, perityt ongelmat yhtenä suurena syynä.

Jo aviossa ollessamme oltiin yhtä mieltä siitä, ettei _ikinä_ ruveta omaishoitajiksi. Nähtiin vanhemmillaan mitä se on.

Mökkiä ei tarvitse onneksi hoitaa yksin, enkä alkaisi siihenkään. Ei omaisuus, sen määrä, ole hyvän elämisen tason mittari.

Joskus vähemmän on enemmän.

Juuri näin! Oma koti, oma rauha eikä tarvitse huolehtia kenestäkään. Omaishoitajaksi ryhtyminen on sulaa hulluutta.

Vierailija
30/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli taloudellisesti niin mutkikas kuvio, etten niin vaan voinut lähteä. Mies oli tahallaan pilannut raha-asiani.

Vierailija
31/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa se miehesikään sinua hoitaisi, joten ole terveen itsekäs ja ala elää omaa elämääsi.

Vierailija
32/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli taloudellisesti niin mutkikas kuvio, etten niin vaan voinut lähteä. Mies oli tahallaan pilannut raha-asiani.

Miten toinen henkilö pystyy pilaamaan sinun raha-asiasi? Takasitko hänen lainansa vai oliko teillä yhteistä lainaa?

Vierailija
33/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko avioehto ja jos on niin minkälainen? Sen perusteella sitten lasket pitkälle tulevaisuuteen, mihin rahat menevät, jos miehelle on hoitaja tms. Tai miten rahat riittävät, mikäli otat eron nyt ja mahdollisesti saat osan omaisuutta mukaasi.

Vierailija
34/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa se miehesikään sinua hoitaisi, joten ole terveen itsekäs ja ala elää omaa elämääsi.

Tämä.  Harva mies vaivautuisi moiseen vaimonsa takia, miksi naiset aina kuuliaisesti hoitavat miehiään? Siitä ei seuraa kuin katkeruutta, uupumusta ja sairautta ja köyhyyttä.

Vierailija
35/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ollaan kyllä kotona loppuun saakka. Toki joku kotihoitaja voi tulla jakamaan lääkkeet jos sinä olet liian heikko

Eipä muuta heru. Lopuksi vuodeosastolle

Vierailija
36/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toinen henkilö pystyy pilaamaan sinun raha-asiasi? Takasitko hänen lainansa vai oliko teillä yhteistä lainaa?

Kiristämällä ja uhkailemalla sai mun myymään velattoman osakkeen ja muutettiin korpeen mökkiin joka paljastui hometaloksi.

Vierailija
37/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee huoli-ilmoitus niin testaavat

Vierailija
38/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiristämällä ja uhkailemalla sai mun myymään velattoman osakkeen ja muutettiin korpeen mökkiin joka paljastui hometaloksi.

Mitä ihmettä? Tuollaisesta miehestä olisi pitänyt erota heti eikä jäädä kuuntelemaan uhkauksia saati sitten myymään omaisuuttaan.

Vierailija
39/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansaitsisit näiden puheiden perusteella joutua omaishoitajaksi, mutta jos olet sairaseläkkeellä niin luultavasti voit saada lisäapua helpommin. Se tosin varmasti maksaa jotain.

Vierailija
40/57 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Tuollaisesta miehestä olisi pitänyt erota heti eikä jäädä kuuntelemaan uhkauksia saati sitten myymään omaisuuttaan.

Niin olisi mutta myöhäistähän sen toteaminen enää on.