Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?

Vierailija
27.03.2023 |

Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.

Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.

Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.

Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.

Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.

Kommentit (1741)

Vierailija
1701/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi anoppi - 

Olisi ihanaa tarjota macarons leivoksia, sekä pistaasipähkinöitä vadissa. Ostaisin juustopiirakan aineet ja se olisi sitten siinä. Kahviksi tummapaahtoista, kallista. 

Ja aina kirsikkamehua jäillä. 

Vierailija
1702/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuollaisessa ap:n tapauksessa kannattaa poiketa menomatkalla nauttimaan hyvä lounas jonnekin, jos miniä ei osaa, halua tai raaski tarjota mitään.  Samalla voi napata mukaan jälkiruokakahvikastamiset, niin on parempi mieli kaikilla, vaikka se ei olekaan perinteinen tapa, niin se voi olla nykyaikainen tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi anoppi - 

Olisi ihanaa tarjota macarons leivoksia, sekä pistaasipähkinöitä vadissa. Ostaisin juustopiirakan aineet ja se olisi sitten siinä. Kahviksi tummapaahtoista, kallista. 

Ja aina kirsikkamehua jäillä. 

Hän näet olisi parempaa väkeä hienommasta kaupunginosasta. 

Vierailija
1704/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä on oudointa se että kohdellaan äitiä kuin ketä tahansa kahvitteluvierasta. Oon aina ajatellut että omaan kotiin on aina äiti tervetullut olemaan kuin kotonaan, ei tarvi pönöttää jäykkänä sohvalla ja jääkaapista saa ottaa mitä tahansa ruokaa. Mistä lähtien yksi elämän tärkeimpiä ihmisiä on samalla tasolla ku naapurin Riina?

Vierailija
1705/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pojalla ja miniällä"

Onko tämä anopin ongelma eli anoppi ei pidä miniästään??? Oletko anoppi keskustellut tästä asiasta suoraan miniäsi ja poikasi kanssa? Vai haukutko ja moititko miniääsi selän takana ja valitat keskustelupalstoilla???

"Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle?" Oletko sopinut kyläilystäsi etukäteen vai menetkö kutsumatta kylään?

"Kahviakin täytyy erikseen pyytää". Hanki oma termospullo ja keitä kahvia mukaan. 

"Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta." Oletko diabeetikko? SIlloin Sinulla on aina omat välipalat mukana. 

Jos kyläilystä on päätetty etukäteen, niin kauempaa tuleville vieraille tarjoamme kahvia/teetä ja muuta tarjottavaa ja lämmintä ruokaa. Jos on yllätyskyläilijöitä, niin emme tarjoa. En pidä yllätyskyläilijöistä. Ihminen, joka tulee kutsumatta ja ilmoittamatta aamulla klo 6:30 tai illalla klo 23 lapsiperheeseen, ei käy ihan täysillä!!!

Vierailija
1706/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviin tapoihin kuuluu tarjota jotain.

Vierailija
1707/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin ! Viemme nuorelleparille ja lapselleen lounastarpeita yms. koska perheessään nähdään nälkää hallituksen kurjistamistoimenpiteiden ansiosta. Aiheuttaneet ennenkokemattoman työttömyydenkin.

Onneksemme me saimme elää ja tehdä työta Persuttomana aikana sekä saimme tienattua kohtuueläkkeet. Joista fasistit nyt aikovat "sopeuttaa" osan eläkeyhtiöille "valtionvelan pienentämiseksi."  ??? 

Vierailija
1708/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit siitä tuollaisen ongelman? Jos kerran tiesit niin mikset syönyt matkalla?

Me ei saada appivanhemmillani ikinä ruokaa. Kahden kerran jälkeen opittiin ihan itse pysähtymään ABC:llä ja pakkaamaan eväät.

On teillä ihme porukkaa. Poikani perhe asuu lähellä, mutta jos satun menemään ruoka-aikaan, niin kyllä minutkin pyydetään syömään tai kahville. Samoin tarjoan heille, jos tulevat ruoka-aikaan. Eivät ole koskaan kauan, kun asuvat lähellä. 

Vierailija
1709/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on vanha aloitus, mutta jotenkin taas ihmetyttää, kuinka aloittaja on täysin kuutamolla oman käytöksensä vaikutuksesta muihin. Selkeästi jokin on syvästi pielessä. 

Esim se, että miniä tekee jotain, ja siihen mennään "keskustelemaan". Mä en ainakaan kaipaa jutteluseuraa kun kuuraan keittiötä. Enkä siinä tekemisen touhussa todellakaan ala seurustella kenenkään kanssa enkä keittelemään kahvia.

Tuo itsensä kylään kutsuminen on myös hyvin moukkamaista. Ilmeisesti poika ja perhe on joutunut rajaamaan yhteydenpitoa.

Onhan se vähän outoa jos ei sovitulle vieraalle ei ruokaa tarjota. Kutsumattomille vieraille ei tarvitse tarjota mitään. 

Vierailija
1710/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuollaisessa ap:n tapauksessa kannattaa poiketa menomatkalla nauttimaan hyvä lounas jonnekin, jos miniä ei osaa, halua tai raaski tarjota mitään.  Samalla voi napata mukaan jälkiruokakahvikastamiset, niin on parempi mieli kaikilla, vaikka se ei olekaan perinteinen tapa, niin se voi olla nykyaikainen tapa.

Minua kiinnostaa enemmän, miksei anopin oma poika osaa, halua tai raaski tarjota mitään.

Vierailija
1711/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä on tiedossa että isovanhemmat tai ketä tahansa on tulossa kauempaa, kysytään haluaako syödä meillä. Joskus isovanhemmat esim. poikkeavat yllättäen ja jos sattuu olemaan ruoka-aika niin aina tarjoan vähintään leipää jos ei sen päivän ruokaa riitä yllätysvieraille. Kahvit tarjotaan aina ja kaikille jotka tulee käymään, ihan sama onko suunniteltu vai yllättäen tapahtuva vierailu. Yleensä edes joku keksipaketti löytyy kaapista tarjolle. Usein kyllä vieraat meillä päin tuovat mukanaan kahvipaketin tai jotain keksiä tms. jos ihan kylään ovat tulossa. Sama tapa itselläni jos saan kyläkutsun.

Vierailija
1712/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon Karjalan evakkojen jälkeläisiä ja vieraille tarjotaan AINA ruokaa. Jos ei ole kallista niin on sitten halpaa. Eihän vieraat edes lähde kotionsa kunnes ovat saaneet syödäkseen.

Vierailija
1713/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen jaksaa olla syömättä kyllä muutaman tunnin, eikä kellään ole mikään velvollisuus kestitä sinua.

En ole ikinä ymmärtänyt että aikuinen ihminen suorastaan kuolee nälkään jos ei saa syödä muutamaan tuntiin.. huhhuh

Lähtiessä syöt sen verran reilusti että pärjäät päivän.

Omia lapsiaan tottakai vanhemmat on velvollisia ruokkimaan, sinua ei.

Vierailija
1714/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se oo niin että kun menee kylään, niin viedään mukanaan pullat? 

Vierailija
1715/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn kaupassa ennen vierailua ja osallistun ruuan laittoon

Vierailija
1716/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja että oli raskasta, kun oli pieniä lapsia ja omat vanhemmat tulivat kolmeksi tunniksi istumaan sohvalle. Pierivät, haisivat, vinkuivat itselleen lounasta ja kahvipullaa ja itse olin koko vierailun keittiössä pienet lapset jaloissa. Jättivät tyhjät kaapit ja roskat ja sotkut ja sitten vielä kitisivät, miten olisi pitänyt siivota paremmin ja onneksi heillä on lempilapsi. 

Joku normaali ihminen olisi tajunnut, että pienten lasten kanssa voi olla aika työlästä ja vaikka ollut jopa avuksi. Mutta ei meillä sellaista.

Vierailija
1717/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien pullia mutta vitsaa saan kiitokseksi... ei ole nykynuoret kiitollisia... silti käyn mielellään, vaikka takamus onkin hellänä....

Vierailija
1718/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa se suurin ongelma löytyö peiliin katsomalla.

Vierailija
1719/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta huomaattehan sanamuodot: isovanhemmat menevät KYLÄÄN KATSOMAAN lapsenlapsia. Mummo istuu perseellään sohvalla ja odottaa täyshoitoa. Sellainen oli minunkin anoppini. Ja oma äitini.

Vierailija
1720/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsellesi eväät. Jis viet tulisia, sellaista mitä lapset syövät

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi