Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?

Vierailija
27.03.2023 |

Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.

Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.

Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.

Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.

Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.

Kommentit (1741)

Vierailija
1741/1741 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä ikävältä että omaa äitiä kohtelisi niin kylmästi. Ymmärrän jos sitä tarjoiltavaa ei ole just silloin kun pääsee itse paikalle pienten perheessä mutta epäilen että kun joudut pitkän matkan kulkemaan että visiitti ei niin lyhyt ole että tarjoiltavat laitetaan ehkä vähän myöhemmin. Meillä kyllä aina on ruokaa tarjolla jos joku sattuu samaan aikaan tulemaan kylään kun on ruokailuaika. Pitkän matkalaisille myös tarjoan muutenkin kun tiedän itsekin kuinka ihanaa on kun tarjoillaan ruoka eikä pelkästään kahvia. Ruoka myös tarjoillaan isovanhemmille kun tulevat lapsia katsomaan ja hoitamaan tai muuten vain kylään. Tämä myös toisinpäin eli aina jotain tarjolla kun mennään isovanhempia katsomaan. Onko hyvät käytöstavat enää vain pohjoisen ihmisten juttu? Täällä osataan arvostaa toinen toisiaan. Ei meillä mitään abc:ta ole joka nurkalla joten en ikinä olettaisi että joku tuokoon omat eväät kun tulee meille kylään 😵 Suomen pitäisi olla aika varakas maa moniin muihin maihin nähden mutta ruokaa ei muka raskita tarjota vieraille. Mitä köyhempään maahan mennään niin tämä on juuri toistepäin, tarjoillaan vieraille harvinaisempia herkkuruokia kuin mitä normaalisti kotona syödään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla