Isovanhemmat, saatteko lounasta ym. kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan?
Poikani perhe asuu parin tunnin ajomatkan päässä ja totta kai nälkä alkaa kalvaa pitkän ajomatkan jälkeen. Olen kuitenkin ihmetellyt, miksi on niin nihkeää laittaa ruokaa tarjolle? Pojalla ja miniällä on kaksi pientä lastakin, heillehän laitetaan ruokaa monta kertaa päivässä, mutta jostain syystä kun tulen, on kohtelu minulle nihkeää.
Kahviakin täytyy erikseen pyytää ja tulee vaivaantunut olo istua sohvalla odottamassa, toki kuuntelen lasten juttuja ja voin heille lukea vaikka kirjan. Poika tuo usein myös lehden, mutta eihän se verensokeriin auta. Pari kertaa olen mennyt keittiön pöydän ääreen juttelemaan miniän kanssa kun hän touhuaa, mutta hän on niukkasanainen ja pyysinkin anteeksi että häiritsen ja siirryin takaisin sohvalle.
Kun meille tulee vieraita, tarjoan kyllä heti lämpimän ruuan, kahvia, teetä ym. kahvipullaa ja pikkupurtavaa. Onhan siinä aikaa valmistella sen pari tuntia, ennen kuin ovat perillä.
Otin huumorin varjolla tilanteen puheeksi poikani kanssa ja vitsailin, että kutsun itseni syömään heille viikon päästä, ja silloin poikani paistaa pihvejä mulle. Tiedän, että hän melko hyvä kokki. Poika naurahti, miniä ei sanonut mitään eikä minua ole sen jälkeen pyydetty enää ollenkaan kylään. Tästä on vuosi.
Kysyisinkin, miten teillä muilla toimitaan, kun menette kylään lapsenlapsia katsomaan. Pitääkö ottaa omat eväät mukaan vai miten? Itse harkitsen, että pysähdyn syömään johonkin matkan varrelle jatkossa, mutta hassultahan sekin tuntuu, kun kyläpaikassakin syödään monta kertaa päivässä.
Kommentit (1696)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia viestejä mutta olipa nuivaa suhtautumista niissä jotka luin. Isoäitihän on perhettä ja jos tulee pitkästä matkasta niin totta kai pitää ruokaa ja kahvia tarjota. Ei se kotiruokaa nyt niin kallista ole.
Aivan käsittämätöntä moukkamaisuutta pitää ketä tahansa kutsumaansa vierasta nälässä.Isoäiti joka arvostelee saamaansa ruokaa on itse moukkamainen. Näin jää helposti ilman ruokatarjoiluja.
-ohis
Ja koko ajan nälvii niitä lapsenlapsiaankin.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia viestejä mutta olipa nuivaa suhtautumista niissä jotka luin. Isoäitihän on perhettä ja jos tulee pitkästä matkasta niin totta kai pitää ruokaa ja kahvia tarjota. Ei se kotiruokaa nyt niin kallista ole.
Aivan käsittämätöntä moukkamaisuutta pitää ketä tahansa kutsumaansa vierasta nälässä.
Isoäiti ei ole perhettä.
Ja en kyllä missään lukenut että häntä olisi kutsuttu.
Ja ainahan voi kotona syödä siihen nälkäänsä.
Jos ei ole erikseen kutsuttu syömään, minusta normaalia on että keittää kahvit ja tarjoaa jotain pientä kahvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätöntä moukkamaisuutta pitää ketä tahansa kutsumaansa vierasta nälässä.Isoäiti ei ole perhettä.
Tämä on kyllä niin suomalaista. Ei missään muualla ole tämän kaltaista varmaankaan. Ensimmäisen kerran herää mielenkiinto perintöä kärkkyessä ettei se mummo tuhlaa kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat varmaan taloudellisesti tiukoilla ja hävettää laittaa tarjottavaksi jotain puuroa, sosekeittoa tai eineskalapuikkoja lounaaksi. Ilmankos meni solmuun kun ehdotit pihvilounaan. Käy jollain verukkeella katsomassa löytyykö jääkaapista muuta kuin valo
Eivät ole taloudellisesti tiukoilla, brutto heillä yhteensä yli 7 tuhatta euroa, toki miniällä nyt vähemmän kun on hoitovapaalla. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ollut koskaan.
Ei tuo nyt kovin paljon ole, kun se jakaa kahdelle aikuiselle ja lapsille. Veroja menee paljon ja enemmän kuin yhdeltä 3500 euroa ansaitsevalta. Naudanliha sisäfileepihvi voi maksaa kaupassa jopa 80 euroa kg, kahden pilvin hinnaksi tulee 24 euroa. Ainakin 50 euroa menisi jo neljään pihviin.
Niin mutta eivät ole tiukoilla. Voihan arjessa olla vähän juhlaakin, hyvät pihvit ja jopa lasillinen viiniä, ei pojan perheen talous siihen kaatuisi jos kestittäisivät vanhaa äitiä edes minimin.
Kun joku tarttuu taas, niin minä en ole heiltä paljon mitään pyytänyt vuosien varrella. Paristi lumityöt, pientä mökkiremonttihommaa, painavien tavaroiden kuskausta ja nostelua, ruohonleikkuutta. Tuo ruokailu oli vaan puolivitsillä.
Huomaa, että trolli kirjoittelee.
Kyllä monet aikuiset lapset auttelevat vanhempiaan paljon enemmän, kuin mitä poika ja miniä ovat minua auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätöntä moukkamaisuutta pitää ketä tahansa kutsumaansa vierasta nälässä.Isoäiti ei ole perhettä.
Tämä on kyllä niin suomalaista. Ei missään muualla ole tämän kaltaista varmaankaan. Ensimmäisen kerran herää mielenkiinto perintöä kärkkyessä ettei se mummo tuhlaa kaikkea.
- isoäiti ei ole perheenjäsen, on isän sukulainen
- hän itse kutsui itsensä
- matka ei ole pitkä, vaan kaksi tuntia
-yleensä kyläilijöille tarjotaan kahvit
- yleensä vieraiden kuuluu osata käyttäytyä, tämä ei osaa
- on itse poikansa perheelle törkeä, kun nääm kyläilee, kutsuttuina
- nälvii poikaansa, miniäänsä ja lapsenlapsiaan
Tottakai tarjotaan ruokaa , yleensä aina on hellalla muutenkin valmista ja siitä ilmanmuuta tarjotaan kyläilijöille. Muutenkin toki kentän aina tulokahvit ja on pöydässä vähintään pullaa ja sämpylää/ pasteijaa , mehua, limsaa ym. tarjottavaa.
Outoa olla tarjoamatta YHTÄÄN MITÄÄN. :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestissä nro 17 ensimmäisellä sivulla luki että kylään oli pyydetty.
Eikö miehesi ja äitinsä ole samaa perhettä?
Toivottavasti sulla ei ole miestä tai anoppia kun et osaa edes alkeellisimpia käytöstapoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- isoäiti ei ole perheenjäsen, on isän sukulainen
- hän itse kutsui itsensä
- matka ei ole pitkä, vaan kaksi tuntia
-yleensä kyläilijöille tarjotaan kahvit
- yleensä vieraiden kuuluu osata käyttäytyä, tämä ei osaa
- on itse poikansa perheelle törkeä, kun nääm kyläilee, kutsuttuina
- nälvii poikaansa, miniäänsä ja lapsenlapsiaan
Oli kylään pyydetty, typerys!
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tuo ruokaa tuliaisena? Me ei tahdota liian pieniä tarjouksesta ostettuja vaatteita eikä myöskään leluja yhtään lisää!
Ja sitten kun tuo ruokaa, täällä valitetaan miten anoppi kuskaa ruokaa, eikö se ymmärrä että nuoret haluu itse ostaa ruokansa, kun anopin ruoista ei tykätä.
Ap, tästä lähtien mietit vaan itseäsi. Otat ravintolassa hyvän pihvin ennen kylään menoa. Ja kotiin tultuasi keität parhaimmat kahvit ja konjakit päälle ja sitten alat miettiä testamenttiasi. Mitä vähemmän jää pojan perheelle sitä parempi kun ovat noin epäkohteliaita.
Tyttärien luon tarjotaan aina ajankohdasta riippuen ruokaa, kahvia tai jos olen pidempään niin kumpaakin. Pojan luona ei ikinä mitään, kahviakin pitää erikseen pyytää. Käyn kuitenkin heillä hoitamassa lapsia viikottain ja vien aina jotain lämpimäisiä mennessäni, niitäkään miniä ei pistä tarjolle vaan jemmaa jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestissä nro 17 ensimmäisellä sivulla luki että kylään oli pyydetty.
Eikö miehesi ja äitinsä ole samaa perhettä?
Toivottavasti sulla ei ole miestä tai anoppia kun et osaa edes alkeellisimpia käytöstapoja!
Aloituksessa ei lue. Vaan hän kertoo menevänsä katsomaan lapsenlapsiaan ja sitten vuodattaa sivutolkulla nälvintää näistä ja vanhemmistaan.
Eivät ole, mieheni perhe olen minä, meidän lapset ja kaksi koiraa.
Minä osaan kyllä, erotan myös rajat, sinulta puuttuu molemmat taidot.
Vierailija kirjoitti:
Tyttärien luon tarjotaan aina ajankohdasta riippuen ruokaa, kahvia tai jos olen pidempään niin kumpaakin. Pojan luona ei ikinä mitään, kahviakin pitää erikseen pyytää. Käyn kuitenkin heillä hoitamassa lapsia viikottain ja vien aina jotain lämpimäisiä mennessäni, niitäkään miniä ei pistä tarjolle vaan jemmaa jonnekin.
Miksi sen miniän sinua pitäisi passata? Eihän hän ole sinulle edes sukua, poikasi on.
Ap:n kirjoittelusta paista selvästi läpi, että hän ei jostain syystä ole tervetullut poikansa ja miniänsä luo. Jotain siinä on taustalla, että miniä ei puhu, ruokaa eikä edes kahvia tarjota. Ap voisi katsoa peiliin ja muistella, onko tullut sanottua tai tehtyä jotain loukkaavaa.
Pääsisin edes pihaa pidemmälle. Onnekas sinä.
Neuvo:
Ota omat eväät mukaan laukkuun. Voileipiä ja maitoa / limua Syöt niitä sitten sohvalla.
Vinkki:
Jospa pojallasi ja miniälläsi on heikko rahatilanne.
Vierailija kirjoitti:
Kun oma äiti kylään, hänellä oli mukana omat ruuat, joskus oma paistinpannukin. Ensimmäisenä laittoi ruoan tulille. Sen jälkeen hän pisti meidän nelihenkisen perheen pihalle ja alkoi siivoamaan. Laittoi pesukoneen pyörimään siinä samalla. Järjesti joskus kaapit, pesi ikkunat ja vaihtoi verhot. Saman tyyppistä toimintaa miehen äidillä. Ja siitä minä olen ikuisesti kiitollinen. Siinä elämän vaiheessa kun lapset olivat pieniä ja me vanhemmat kävimme töissä olisi ollut mahdotonta ottaa jotain ihmistä meille passattavaksi.
No tuo sopii, kun kyseessä on miniän oma äiti.
Jos anoppi alkaisi tuolla tavalla touhuamaan, se olisi pyhäinhäväistys miniää kohtaan. Anoppi ei saisi edes kaappiin katsoa, sehän olisi arvostelua miniää kohtaan. Alkaisi kauhea vauvapalstaraivoaminen.
Aloitus kirjoitus taisi olla provo. Myöhemmät kommentoinnit AP:lta menivät jo sen verran pitkälle, että lakkasin uskomasta aitouteen.
Tämähän on aina sellainen aihe - siis anoppi ja pojan perhe - joka kyllä saa tuulta purjeisiinsa.
Anopit nähdään aina ongelmina. Joskus tuntuu, että oikein halutaankin nähdä. Se on väsyttävää.
Kai se on paras sellaisissa tapauksissa pitää välit vain sen verran kunnossa, että kukaan ei kärsi, mutta pidettävä etäisyys kuitenkin. Se on vaikeata, koska tasapainoa ei ole helppo löytää.
En lähtisi itse ajamaan kahta tuntia minnekään nuoren perheen luo kyläilemään, jos kokisin, etten ole oikein tervetullut. Se on kiusallista.
Ruoka ei ole ongelma. Tässä siitä nyt sellainen tehtiin, että saataisiin uusi aihe vanhaan tarinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vai taas isopahaminiä asialla... Pojassasi ei mitään vikaa? Taidat suosia tyttäriäsi? Mikset osaa sanoa, että toin tällaisia lämpimäisiä kahvin kanssa, että keitetäänkös kahvit?
Olen ällistynyt, että tämmöisiäkin ongelmiakin on. Meidän suvussa, lasten perheissä ja ylipäätään tuntemissani paikoissa ollaan vieraanvaraisia. Kysytään mitä vieras on vailla. Halutaan olla vieraanvaraisia. Puolin ja toisin.
Sama ajatus minullakin mutta sisältää sen myös että vieraalle sitten tarjotaan sitä samaa kotiruokaa mitä mekin syömme. Tietenkin huomioiden että jos on vaikkapa kalalle allerginen niin sinä päivänä emme syö kalaa. Sekä anoppila että omat vanhempani asuvat kaukana ja heillä koko päivän matka tai jäävät vaihtoehtoiseksi yöksi. Viimeksi tarjosimme keittoruokaa ja jälkiruokana oli lettuja. Lapset ja äitini olivat jälkiruokamestareita. Puoliso kävi hakemassa kaupasta hilloa sekä siivosi keittiön lopuksi.