Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muovimaton jättö vai otto? Plussat ja miinukset kun remonttibudjetti on pieni kerrostalon kaksion remontissa, olen jättämässä koska asbestipurku maksaa erikseen.

Vierailija
26.03.2023 |

Asunto on ollut vuosikymmeniä remontoimatta, ja nyt muuttaessa on hyvin pieni budjetti, jolla saan seinät maalautettua, mutten uskalla riskeerata että muovimaton poisto osoittautuu kalliiksi urakaksi.

Luin että Asbestilaki vaatii tutkimuksen joka tapauksessa vaikka ammattimainen ja luvallinen asbestipurkaja tekisi työn.

Muovimaton alla, en tiedä monta kerrosta niitä on, on oletettavasti alkuperäinen lautalattia, kuten talon muissa asunnoissa, kyseessä vanha arvotalo kaupungissa.

Ajattelin että tekisin muovimaton poiston myöhemmin, mutta jos se olisikin kohtuullisen hintaista niin poistattaisin maton mutta jättäisin kuitenkin tiukan budjetin takia lattiat käsittelemättä, ja peittäisin matoilla ja tekisin lattian hionnan myöhemmin tänävuonna, mutta eihän sitä tiedä jos alta paljastuu sälää tai mätää, toisaalta asunto on yläkerroksissa ja putkiremontoitu talo.

Toisaalta luin että asuminen muovimatollisessa asunnossa, jossa on siis ikivanha muovimatto 70-80 -luvulta, voi olla terveyshaitta.

Laina tai muu rahoitus ei ole nyt mahdollinen vaan joudun ihan vanhanaikaisesti säästämään, että saan tämän uuden asuntoni kuntoon, olen valmis asumaan puolivalmiissa asunnossa, jos niikseen tulee.

Entä jos vuokraan? Ja vuokralaiselle terveyshaittoja? Toisaalta vuokralaisella pitää olla kotivakuutus ja Kelan vakuuttama.

Muilla kokemuksia? Rakentajia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm

Vierailija
2/24 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha muovimatto on terveysriski: "Ei kai kukaan haluaisi asua avonaisen tärpättipullonkaan kanssa"

https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3047477

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä, vaimentaa ääntäkin.

Vierailija
4/24 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivakuutuksen ei mitään terveyshaittoja korvaa.

Vierailija
5/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun budjetti riittää vain seinämaaleihin niin mitä miettimistä tuossa on?

Itse tosin säästäisin ne maalirahatkin tuossa kohtaa ja remppaisin sitten, kun rahaa on kertynyt riittävästi koko asunnon pintaremontointiin.

Vierailija
6/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siitä 70-luvun muovimatosta ole jo haihtunut suurin osa myrkyistä. Meillä on laminaatti laitettu muovimaton päälle. En kyllä ymmärrä miten se sieltä alta voisi aiheuttaa vielä terveyshaittoja.

Jotenkin ajattelisi, että on vielä pahempi kiskoa se irti, jolloin mahdolliset haitalliset asbestihiukkaset oikein pölähtää ilmaan. Juu, asbesti tietysti poistetaan lattiasta, mutta sitä on hiukkasina pölähtänyt pitkin asuntoa.

Vierailija
7/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ nimenomaan maton ja liiman vanhetessa alkaa tulla terveyshaittoja.

Eikä sitä mennä repimään ennen asbestitestiä niin miten sitä pölähtää?

Jos asbestia niin asbestipurku.

Vierailija
8/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota siitä asbestitesti ja jos puhdas niin voit itse purkaa sen ja maalata lautalattian vaikka myöhemmin.

Vierailija
9/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan alle jätät ja uutta pintaa päälle. Pois silmistä, pois mielestä. Kohta et muista koko asiaa.

Vierailija
10/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita nyt sillä asbestitutkimuksella.

Ja sitten jos remppaan ryhdyt niin kerralla loppuun asti kun asunto on tyhjä.

Ei niitä mattoliima- ja askeljuuttijämiä voi mitään jättää "mattojen alle" odottelemaan. Ja kun asunnossa on huonekalut niin koko homma muuttuu kertaluokkaa työläämmäksi.

Vierailija
11/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota siitä asbestitesti ja jos puhdas niin voit itse purkaa sen ja maalata lautalattian vaikka myöhemmin.

Meinaat että itse vuokraamon lattiahiomakoneella liimat ja askeläänieristeet hioen tulee yhtä hyvä kuin ammattilaisen tekemänä?

Vierailija
12/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä matto paikoilleen. Uusista pinnoitteista haihtuu enemmän ainetta kuin vanhoista.

Vierailija
13/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta mattoliima = asbestia hyvin todennäköisesti.

Myös vanhat muovimatot voi sisältää asbestia, käytetty kuitua maton ikäkutistumisen ehkäisyyn.

Purin itse tuollaisen vahingossa pienestä eteisestä joskus parikytä vuotta sitten, en ole kuollut mutta astma kyllä tuli vuosia myöhemmin. Tosin saattoi auttaa että liotin maton alle vettä, koska se irrotti liiman lattiasta, ja asbestikuitu ei päässyt ilmaan. En suosittele muille.

Vierailija
14/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

JSS

Vierailija
15/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako neliötä? Ei se purku niin kovin kallista ole vaikka olisi asbestia.

Mä siirtäisin seinien maalauksen ennemmin kuin muovimaton poiston. Toki varmistaisin että alla tosiaan on laitalattia ja tekisin kosteusmittauksen, jotta ei tule yllätyksiä.

Vierailija
16/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus: kun se kämppä on täynnä tavaraa, se lattian kunnostus on tuhat kertaa vaikeampaa kuin silloin, kun se asunto on tyhjä. Eli käytä re rempparaha nyt siihen lattiaan ja maala itse ne seinät sitten huone huoneelta kun oot asunossa sisällä.

Vierailija
17/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemus: kun se kämppä on täynnä tavaraa, se lattian kunnostus on tuhat kertaa vaikeampaa kuin silloin, kun se asunto on tyhjä. Eli käytä re rempparaha nyt siihen lattiaan ja maala itse ne seinät sitten huone huoneelta kun oot asunossa sisällä.

Sama. Lattiarempan teettäminen ehdottomasti kun et ole vielä muuttanut sisään. Piirileikki huonekalujen kanssa aiheuttaa vain turhaa ketutusta lattiamiehelle ja ketutusta+kustannusta asukkaalle.

Vierailija
18/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta mattoliima = asbestia hyvin todennäköisesti.

Myös vanhat muovimatot voi sisältää asbestia, käytetty kuitua maton ikäkutistumisen ehkäisyyn.

Purin itse tuollaisen vahingossa pienestä eteisestä joskus parikytä vuotta sitten, en ole kuollut mutta astma kyllä tuli vuosia myöhemmin. Tosin saattoi auttaa että liotin maton alle vettä, koska se irrotti liiman lattiasta, ja asbestikuitu ei päässyt ilmaan. En suosittele muille.

Luulotauti sinulla on ei muuta. Asbestille altistuneet ovat käsitelleet putkien eristeenä käytettyä sinistä asbestia. Liimoissa, matoissa tai levyissä käytetyllä asbestilla ei ole merkitystä.

Mutta olemattomien riskien torjunnan hinallahan ei ole väliä. Ongelma ovat yljäämä tusinamaisterit tekemässä olemattomista riskeistä ongelmia. Suomessa on aivan liikaa säätelyllä tehtyjä tolkuttoman kustannuksia.

Olen kurkkuani myöten kyllästynyt näihin hyödyttömiin nolla tutkijoihin ym yhteiskunnan kannalta hyödyttömään joukkoon. Kaikenlisäksi tämä pelkkiä kustannuksia tuottava roskajoukko kuvittelee olevansa tärkeä yhteiskunnan toimivuuden kannalta.

Seuraavan hallituksen on aika purkaa säätelyä ja lopettaa näiden erikoisen asiantujoiden virkoja ja työsuhteita.

Vierailija
19/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiösi isännöitsijäpalveluihin pitäisi kuulua tekninen isännöitsijä, jolla on aivan varmasti tietoa kysymästäsi asiasta. Tai sitten hallitus, joka voi vinkata onko joku naapuri tehnyt saman ja millaisin töin sekä kustannuksin. Aloittaisin siis projektin sieltä omilta kotinurkiltasi, sillä muovimaton lisäksi olisi hyvä tietää rakenteista paljon muutakin. Miten esim. mattokerroksien purkaminen vaikuttaa vaikkapa vetoisuuteen asunnossasi yms. Kaikkea yllättävää voi joutua lisäksi miettimään.

Vierailija
20/24 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asbesti arvotalon tekee ja home on sen kruunu.