Stana. Miten jaksaa herätä ens viikosta eteenpäin tuntia aiemmin.
Kommentit (43)
Montako viikkoa etukäteen oot tätä murehtinut? Ei ihme jos vaikuttaa kun jo etukäteen päättää että kroppa menee sekaisin. Tunti sinne tai tänne ei vaikuta hyttysen kusen vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet nukkumaan ajoissa. Tunti sinne tai tänne ei vaikuta mihinkään.
Tutkimusten mukaan kestää 2 viikkoa sopeutua.
Sopeutua mihin? Eikö nämä sopeutumisongelmaiset koskaan mene eri aikaan nukkumaan? Aina tasan samalla kellon lyömällä, koskaan ei heitä mihinkään suuntaan uniaika?
Olen luullut että on ihan normaalia vaikka katsoa leffa loppuun ja mennä vähän myöhemmin nukkumaan. Tai vaihtoehtoisesti toisinaan menee aiemmin sänkyyn. Ilmeisesti olen elänyt itse epänormaalia elämää kun en siitä viikkoja kärsi että en nuku aina tasan samaa aikaa.
Yhtenä yönä pitää nukkua tunti vähemmän ja siitä muka menee koko unirytmi sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Tää on hirveetä kun joutuu joka yö nukkumaan tunnin liian vähän. Sitten jetlagissa ihan sekaisin töissä.
Miten niin joka yö? Yhtenä yönä sitä kelloa vain siirretään ja nyt oli jo normi yöunet.
Yhdestä tunnista on elämän rytmi sekaisin. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette vissiin ikinä matkusta tai ole tehneet vuorotyötä? Kolmivuorotyössä ja tunti sinne tai tänne ei muuta yhtään mitään ihan oikeasti :'D
Muuttaa se, jos juuri sille viikolle sattuu aamuvuoro ja on herättävä klo 4 sijaan jo klo 3. Tunti voi hyvin olla 50 % unen määrästä..
No miksi et käy tuntia aiemmin nukkumaan tai jopa puolitoista?
En nukahda ennen kuin olen väsynyt, en voi pakottaa itseäni nukahtamaan.
Samalla tavalla herään klo 6 kuin talviaikaankin.
No duoda, aikaisemmin nukkumaan ja joka pv samoihin aikoihin, niin kyl se siit!
tätönen 23
Miksi kello siirretään kesäaikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
l
Vierailija kirjoitti:
Ette vissiin ikinä matkusta tai ole tehneet vuorotyötä? Kolmivuorotyössä ja tunti sinne tai tänne ei muuta yhtään mitään ihan oikeasti :'D
Muuttaa se, jos juuri sille viikolle sattuu aamuvuoro ja on herättävä klo 4 sijaan jo klo 3. Tunti voi hyvin olla 50 % unen määrästä..
No miksi et käy tuntia aiemmin nukkumaan tai jopa puolitoista?
Ei nukuta
No eikö sitten muulloin unirytmi heitä mihinkään suuntaan ennen työaamua? Että et saakaan unta normaaliin aikaan tasan klo23 esimerkiksi tai että muuten huonompi yö ja nukut 2h pätkiä? Yhtenä yönä tunti vähemmän unta niin jo seuraavana nukuttaa pikkasen aikasemmin illalla?
Muuten ihan ok, mutta ihmiset eivät ymmärrä, että jos herään klo 4, niin menen todellakin nukkumaan kahdeksalta illalla enkä VASTAILE puhelimeen/ viesteihin. Laitankin puhelimen äänettömälle tästä lähtien heti töitten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan ok, mutta ihmiset eivät ymmärrä, että jos herään klo 4, niin menen todellakin nukkumaan kahdeksalta illalla enkä VASTAILE puhelimeen/ viesteihin. Laitankin puhelimen äänettömälle tästä lähtien heti töitten jälkeen.
Näinkö normaali ihminen voi tehdä? Mennä sänkyyn klo 20 vaikka ei väsyttäisi ja päättää vaan nukahtaa ja nukkua aamuun saakka? En ymmärrä.
Olette te kyllä ihme valittajia.
Mulla on ihan diagnosoitu vaikea unihäiriö ja senkin kanssa pärjää, kun tuntee omat unirytminsä. Nelikymppiseksi asti ehdin kärsiä vuoroin liikaunisuudesta ja unettomuudesta ja juurikin nämä kellon siirtämiset ja maanantait tuntuivat hirveältä. Sitten opin kuuntelemaan kehossani unijunan saapumisen merkkejä. Eilen otin sen aiemman unijunan eli menin nukkumaan kahta tuntia aiemmin kuin yleensä. Tänään siis heräsin tuntia aiemmin kuin talviaikana, ja ihan virkeänä.
Tietenkin rasittaa, jos tyhmä pää kuvittelee, että menemällä samaan aikaan tai tuntia aiemmin nukkumaan homma toimisi.
Ihme valitusta täällä siitä että tunti sinne, toinen tänne. Itselläni on hyvin täsmällinen aikataulu; nukkumaan aina klo 23-00 ja ylös viimeistään kello 7:30. Aikaisemmin on ihan turha yrittää nukkumista, iltavirkkuna valvottaa aina. Kesäajan takia nukahdin viime yönä vasta 00:20 ja heräsin jo 6:49. Ei ole kiva.
Täysin turha ja sadistinen keksintö koko kesäaika, kulut valtavat ja hyöty nolla, nukutti tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ihme valitusta täällä siitä että tunti sinne, toinen tänne. Itselläni on hyvin täsmällinen aikataulu; nukkumaan aina klo 23-00 ja ylös viimeistään kello 7:30. Aikaisemmin on ihan turha yrittää nukkumista, iltavirkkuna valvottaa aina. Kesäajan takia nukahdin viime yönä vasta 00:20 ja heräsin jo 6:49. Ei ole kiva.
Aamuvirkut eivät ymmärrä, kun voivat mennä nukkumaan vaikka klo 18 ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aamuvirkku, mutta menen nukkumaan klo 22.30-23. Klo 6 olen taas pirteänä ylhäällä eikä vaikuta pätkääkään yhden tunnin kellonsiirtämiset.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ainaiset kellon siirtämisestä kitisijät jotka kuvailevat tekevänsä suurinpiirtein kuolemaa yhden tunnin vuoksi, eivät kaiketi ikinä matkusta yhtään minnekään?
Eikä yksikään sairaala ym. toimisin näiden kitisijöiden toimesta! Kolmivuorotyötä "sekaisin" jaksoin eli vailla mitään rytmiä vuosikymmeniä. Itse tein 44 vuotta, viimeiset vuorot vajaa vuosi sitten. Ikä 71v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aamuvirkku, mutta menen nukkumaan klo 22.30-23. Klo 6 olen taas pirteänä ylhäällä eikä vaikuta pätkääkään yhden tunnin kellonsiirtämiset.
Niin juuri sanoin. Aamuvirkut ei ymmärrä.
Täytyy vain sopeutua, tai kuolla pois.
Marisemalla oppii marisemaan.
Ei tunti sinne tai tänne vaikuta juuri mitään ihmisen elintoiminnoille.
Minulle sopii kaikki.