Laihdunkohan liian nopeasti näin isolla elämän muutoksella? Paino 115 kg.
Olen tehnyt isoja muutoksia.
Join alkoholia ennen varmaan 50 annosta viikossa. Ei välttämättä edes riitä. Siideriä, olutta.
Krapulassa roskaruokaa ja masennukseen sokeria.
Lihoin todella nopeasti. Enkä edes jaksanut liikkua, en välittänyt mistään.
Nyt ollaan menty ihan ylösalaisin. Toivuin masennuksesta, lopetin alkoholin käytön nolliin.
Roskaruoka lähti seuraavaksi, sitten sokerit.
Tuli työ ja liikunta. Nyt kävelen noin 40 km viikossa.
Se on aika iso muutos kun olin pari vuotta aivan hukassa.
Ruokaa syön vain sen verran kun jaksan. Runsaasti kasviksia, maltillisesti broileria ja naudanlihaa jne.
Rasvaa käytän, pitää nälkää eikä tule syötyä välipaloja.
En jaksa oikeastaan syödä nyt kuin kolme kertaa päivässä, välillä vain kaksi. En santsaa enkä syö isoja annoksia.
Laihdun nyt 3kg/vko. Minulla on hyvä olo ja annan kehoni toipua, päästää irti kaikesta turhasta ja toimikoon kuin se on luontaisesti syntynyt toimimaan. Kuuntelen kehoani.
Ajatuksissa välillä on, kun on näin hurja muutos tapahtunut, että luulen laihtuvani vauhdilla. Ei se haittaa mutta jännittää vähän.
Tämä on helppoa enkä koe mitään pakkoa tai painetta asettaneeni itselleni. Olen vain helpottunut ja hyvillä mielin.
Kommentit (45)
Niin kuin on jo pariin kertaan sanottu, niin muista vain syödä tarpeeksi proteiinia ja ota rutiiniisi myös lihaskuntotreenaus. Kovilla kalorivajeilla on helppo menettää myös lihaksia ja se ei ole pitkän päälle hyvä juttu.
Tsemppiä. Olet oikealla tiellä!
Onnea sulle ja ihan vilpittömästi mukava lukea tälläisiä onnistumisia, porukka vois jakaa hyvän mielen tarinoita useimmikin!
Miäkin olen lopettanut alkon liikakäytön, ja roskasruokaa ja herkkuja en ole koskaan syönytkään. Tulos +-0
En tiedä kauanko voi kestää että alkaa näkyä, näin olen mennyt jo 3kk,
Hienoa, ap! Alkuun lähtee varmasti myös nestettä paljon, sillä alkoholi ja roskaruoka " säilöö" elimistöön nestettä. Lisäksi, kun ylipainoa on runsaasti, tippuu sitä muutenkin alussa ensin paljon, sitten vauhti hidastuu.
Anna mennä vaan, ja onnea ja tsemppiä muutokseen!
Ap, ei kannata jättää hiilihydraatteja kokonaan pois ruokavaliosta. Tee sellaisia muutoksia, joita pystyt noudattamaan loppuelämäsi ajan.
Viikossa voi laihtuu pari kiloa jos polkee kuntopyörää tarpeeksi pitkiä matkoja päivässä eli noin 20 km vähintään.. Jos on paljon ylipainoa kuten se 115 kg niin kuntopyörä on täydellinen väline painon pudottamiseen. Sitten voi nostella painojakin välillä. Sitten kun on 15 kg painoa pudottanut niin lisää punttien nostelua jotta lihaksia alkaa kasvamaan ja kiinteytyy. Paino putoo kyllä kun säännöllisesti treenaa ja ruokavalioon kiinnittää huomiota. Minulla oli kaveri joka halus alkaa treenaa. Se painoi 120 kg. Ei ollut 20 vuoteen mitään liikuntaa harrastanut joten ihan rapakunnossa oli. Otin sen mukaan salille ja puoles vuodessa se laihtui 30 kg.
Kiitos tsempeistä paljon kaikille! :)
En usko, että lihakset kuihtuvat kovin helposti itsellä. Olen kuitenkin aikamoista painolastia kuljettanut päivittäin ja edelleen kuljetan niin kauan kuin paino tippuu. Syön tarpeeksi proteiinia ja muutenkin syön hyvin mutta en liikaa. Tällä ruokavaliolla voisin olla vaikka lopunikääni. Ei tässä ole mitään huonoa tai vaikeaa, hyvin yksinkertaista ja maistuvaa.
Liikuntana riittää aluksi tuo kävely ja töissä fyysinen rasitus (nostelua, ripeää kävelyä, kyykkäämistä).
Myöhemmin aloitan uimisen. Olen päättänyt, että kun olen 100-kiloinen, menen uimaan.
En vain vielä kehtaa. Sinne olen rannekkeen jo hommannut ja useat uikkarit on olemassa. Uimahalli on kävelymatkan päässä. :) Odotan sitä innolla ja se on eräänlainen palkinto sitten kun olen saavuttanut -15 kg alkutavoitteen.
Ap
Muiden kokemuksia kuulisin mielelläni :)
Esimerkiksi kun jätti alkoholin käytön tai sokerituotteet tai muuten päätti laihduttaa vaikka esim. vhh-ruokavaliota noudattaen.
Itse sekä pelkään, että paino ei putoakaan kuten olen suunnitellut tai että se putoaa todella paljon.
Minulla on siis hyvä olla mutta jännitän tätä projektia jostain syystä. Ilmeisesti koska asenteeni elämää kohtaan muuttui niin nopeasti, niin sulattelen ja yritän jäsenellä näitä muutoksia.
Yritän kuitenkin mennä ihan viikko kerrallaan kuullostellen ja pitämällä määränpään tiedossa.
Ap
Tänään tuli taas 12 000 askelta täyteen. :)
Punajuuret kiehuvat parhaillaan.
Olisiko niitä kokemuksia jaettavana täällä kellään? Lukisin mielelläni.
Ap
Paljon on taas liikuttu, eilen tuli yli 13 500 askelta. Iho näyttää päivä päivältä paremmalta, kasvot ovat selvästi kaventuneet.
Hyvin menee! Paino on myös laskusuuntainen eli oikealla tiellä. :)
Ap
En näe nopeaa painon putoamista ongelmana, jos tosiaan syöt terveellisesti sekä tasapainoisesti. Olen kyllä kateellinen, että sinulla putoaa noin nopeasti! :D itse olen jo pitkän aikaa sitten muuttanut ruokavaliotani, että syön kasviksia enemmän joka päivä, olen huolehtinut riittävästä proteiinin saannista, juonut paljon vettä ja jättänyt ylimääräiset herkut pois. Kilokaloreita tulee päivässä keskimäärin n. 1200-1400kcal, lisäksi harrastan oikeasti raskasta liikuntaa (painonnostoa tai aerobisia treenejä) joka päivä n. tunnin verran arkiliikunnan päälle.
Paino ei ole pudonnut grammaakaan :D taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja PCOS, mutta luulisi tuolla kalorimäärällä ja liikunnalla jotain tapahtuvan kun aiemmin mässäsin kaikkea enkä liikkunut lainkaan. Olen tarkasti mitannut kaikki syömiseni ja pikemminkin pyöristänyt syötyjä kaloreita ylöspäin. Isommalla kalorimäärällä sitten lihon, eli ilmeisesti kalorit pitäisi pudottaa jonnekin 1000kcal paikkeille liikunnasta huolimatta.
t. 166cm/85kg
Ainoa missä painon pudotus nopeasti voi olla ongelma on, että on suurempi riski että jää roikkuvaa tyhjää ihoa, koska iho ei pysty kutistumaan niin nopeasti kuin rasva lähtee alta. Se, käykö näin, riippuu paljolti peritystä kudostyypistä ja myös iästä, yli 40 v. suurempi riski.
Mutta kateeksi kyllä käy, itse olen 120-kiloinen laihduttaja. Olen juonut alkoholia myös lähes 20 vuotta päivittäin 6-8 isoa kaljatölkkiä, elänyt kotiin tilattavalla roskaruoalla, karjalanpiirakoilla, suklaapatukoilla, lihapiirakoilla jne eineksillä. Lopetin sen menon marraskuussa, eli ei yhtään alkoholia sen jälkeen, teen itse kotiruokia jne. Laihdutustulos tähän asti: 2 kg. Liikkumaan en juurikaan vielä pysty, läskin ja siitä seuranneiden vaivojen (plantaarifaskiitti, polven ja lonkan nivelrikko) takia. Mutta en aio yrittää kiristää tahtia, koska tiedän että mulla se johtaisi vain repsahdukseen. Ei mulla ole mihinkään kiire, pääasia etten liho lisää.
Treenaaja kirjoitti:
Viikossa voi laihtuu pari kiloa jos polkee kuntopyörää tarpeeksi pitkiä matkoja päivässä eli noin 20 km vähintään.. Jos on paljon ylipainoa kuten se 115 kg niin kuntopyörä on täydellinen väline painon pudottamiseen. Sitten voi nostella painojakin välillä. Sitten kun on 15 kg painoa pudottanut niin lisää punttien nostelua jotta lihaksia alkaa kasvamaan ja kiinteytyy. Paino putoo kyllä kun säännöllisesti treenaa ja ruokavalioon kiinnittää huomiota. Minulla oli kaveri joka halus alkaa treenaa. Se painoi 120 kg. Ei ollut 20 vuoteen mitään liikuntaa harrastanut joten ihan rapakunnossa oli. Otin sen mukaan salille ja puoles vuodessa se laihtui 30 kg.
Hän on alkoholisti, kudokset on täynnä nestettä. Voi tippua parikymmentäkin kiloa nopeasti pelkkää nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että pelastit henkesi. Tuollainen määrä alkoholia ja roskaruoka päälle veisi hyvinkin pian terveyden tiukille. Siihen verrattuna laihtuminen on vain kirsikka kakun päällä! :)
Tsemppiä sinulle ja iloa elämään! Muista, että jossain vaiheessa tilanne tasaantuu, mutta kuulostaa siltä, että laihtuminen etenee nyt hyvin terveellisen elämän myötä. Muista myös unen merkitys; kun nukut riittävästi, se vaikuttaa myös laihtumiseen ja kaikkeen hyvinvointiin!
Minä pelastin henkeni. Jos uskoisin Jumalaan, olisin melkein varma, että hän oikeastaan pelasti minut.
Toipuminen ja nämä muutokset tapahtuivat kuin salama kirkkaalta taivaalta, heräsin ja aloin toipumaan.
Sitä ennen olin henkisesti aivan maassa, suunnittelin lopettavani kaiken. Olin luovuttanut enkä jaksanut enää edes yrittää. Sitten vain aloin toipumaan enkä tiedä, että mitä tapahtui. Hyvä kuitenkin näin.
Olen kiitollinen.
Toivon, että voin nyt parantaa sen mitä tein itselleni ja että pysyisin terveenä.Nukun ja huolehdin kokonaisuudesta.
Tsemppiä ja hyvää kevättä sinullekin! Kuten myös muille :)
Ap
Aivan mahtavaa, onneksi olkoon! Elämän uusi alku. Todellakin pelastit itsesi, ei siihen jumalaa tarvitse. Ehkä jollain tavalla sait sen pohjakosketuksen, mitä elämänmuutokseen tarvii, jotta oikein kunnolla herää ja sisuuntuu.
Anna mennä vaan, paino laskee alussa nopeasti, rasva ja ylimääräinen nesteturvotus lähtee sisäelimistä. Sitten se hieman hidastuu, mutta jatkuu kuitenkin johonkin tasoon jos noin elät.
Työtön mies 47 kirjoitti:
Laihduin itse 34 kg 4.5 kuukaudessa. Lopetin myös kaljan juomisen ja sokeri tuotteiden syömisen.
Poljin kuntopyörää sitten joka päivä ja nostelin hiukan painoja. En mitään tosissaan treenannut aluksi edes mutta 3 kk oli 20 kg lähtenyt. En edes huomannut itse käydä puntarilla vaan yks kaveri kysyi olenko laihtunut. Ei ollut kummoisia tavotteita muuta kuin että kuntopyörän ostin ja sitä poljin sitten joka päivä. Olinhan minä läski ja huonokuntoinen. Aloin sitten pelaa salibandyakin uudelleen kun paino oli pudonnut. Jaksoin juosta 80 kiloisena aika hyvin ja kävin sitten salilla juoksemassa matollakin aika paljon.
Kerkesikö nahka vetäytyä mukana tuossa tahdissa vai jäikö roikkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi laihtua "liian nopeasti". Se on yksinkertaisesti mahdotonta. Sulla menee just hyvin.
Riippuu mitä haluaa lopputulokseksi. Jos laihtuu liian nopeasti niin nahka voi jäädä ikävästi pussittamaan. Jos laihtuu maltilla, niin nahka ehtii uusiutumaan samassa tahdissa ja muokkautuu vartalon lihasten ja luiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
En näe nopeaa painon putoamista ongelmana, jos tosiaan syöt terveellisesti sekä tasapainoisesti. Olen kyllä kateellinen, että sinulla putoaa noin nopeasti! :D itse olen jo pitkän aikaa sitten muuttanut ruokavaliotani, että syön kasviksia enemmän joka päivä, olen huolehtinut riittävästä proteiinin saannista, juonut paljon vettä ja jättänyt ylimääräiset herkut pois. Kilokaloreita tulee päivässä keskimäärin n. 1200-1400kcal, lisäksi harrastan oikeasti raskasta liikuntaa (painonnostoa tai aerobisia treenejä) joka päivä n. tunnin verran arkiliikunnan päälle.
Paino ei ole pudonnut grammaakaan :D taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja PCOS, mutta luulisi tuolla kalorimäärällä ja liikunnalla jotain tapahtuvan kun aiemmin mässäsin kaikkea enkä liikkunut lainkaan. Olen tarkasti mitannut kaikki syömiseni ja pikemminkin pyöristänyt syötyjä kaloreita ylöspäin. Isommalla kalorimäärällä sitten lihon, eli ilmeisesti kalorit pitäisi pudottaa jonnekin 1000kcal paikkeille liikunnasta huolimatta.
t. 166cm/85kg
Minulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Harrastan liikuntaa useita tunteja päivässä. Miinuskaloreita saattaa kertyä jopa 1500 päivässä. Paino tippuu todella hitaasti, noin 0,5 kiloa kuussa tai jopa ei ollenkaan. Hirvittävä nälkä koko ajan. Syödyt kalorit 900 - 1800 päivässä. Nyt minun on pakko alkaa syödä enemmän. En saa nukuttua kun nälkä kurnii vatsassa enkä jaksa tehdä erästä liikuntakoulutusta joka loppuu kesään mennessä. Eilen söin 2200 kcal ja otin tuplaunilääkkeet, nukuin hyvin ja nyt energia pursuaa joten alan liikuntahommiini.
Ap:lle, meillä on laihdutusketju: https://www.vauva.fi/keskustelu/4945973/painonpudotushaaste-vuodelle-20…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 166cm/85kg
Minulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Harrastan liikuntaa useita tunteja päivässä. Miinuskaloreita saattaa kertyä jopa 1500 päivässä. Paino tippuu todella hitaasti, noin 0,5 kiloa kuussa tai jopa ei ollenkaan. Hirvittävä nälkä koko ajan. Syödyt kalorit 900 - 1800 päivässä. Nyt minun on pakko alkaa syödä enemmän. En saa nukuttua kun nälkä kurnii vatsassa enkä jaksa tehdä erästä liikuntakoulutusta joka loppuu kesään mennessä. Eilen söin 2200 kcal ja otin tuplaunilääkkeet, nukuin hyvin ja nyt energia pursuaa joten alan liikuntahommiini.
Ap:lle, meillä on laihdutusketju: https://www.vauva.fi/keskustelu/4945973/painonpudotushaaste-vuodelle-20…
Todella ikävää ettei paino putoa kunnolla vaikka olet kovasti sen eteen töitä tehnyt. Jospa löytyisi syy tuohon mistä se johtuu.
Pääasia kuitenkin, että voisit hyvin
Itselläkin on kilpirauhasen vajaatoiminta. Syön 100 mikrog thyroxinia päivittäin. Se ei ole ainakaan koskaan toistaiseksi vaikuttanut laihduttamiseen. Tosin täytyy kyllä olla tietoinen ruokavaliosta koska lihon aika herkästi mielestäni.
Nämä kilot oli kyllä alkoholin, stressin ja roskaruon aikaansaamaa.
Vähän pohdin, että lähteekö painoa putoamaan kun on hormonikierukkakin sekä masennuslääke mutta ilmeisesti paino lähtee. Sen näkee ajallaan miten nopeasti mutta on ainakin nyt lähtenyt viikossa se kolmisen kiloa. Pari viikkoa tässä vasta takana mutta tiedän, että tämän elämäntavan pidän. Tämä on paljon parempaa kuin se, mitä oli aikaisemmin.
Kiitos vinkistä. Täytyy siirtyä lukemaan tuota ketjua myös. :)
Ap
Ei voi laihtua "liian nopeasti". Se on yksinkertaisesti mahdotonta. Sulla menee just hyvin.