Oletteko kaikki hyvätuloisia, te jotka äänestätte oikeistoa (kok+ps+kd jne)?
Teille on ok että perusturvaa heikennetään?
Onko teillä selusta kunnossa jos tulee sairautta tai työttömyyttä?
Kommentit (932)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusturvahan meni vain huonompaan suuntaan nykyhallituksen aikana, eli demarien ja vasemmiston.
Miten se oli? Työmarkkinatuki nousi, kansaneläke nousi, samoin työeläke. Toimeentulotukea nostettiin. Kenen kannalta huonompi suunta? Petterin kannalta?
Ruoan ja pesuaineiden hinta nousi, bensan hinta nousi, samoin sähkön jne.
Meni miinukselle mun tulot tämän hallituksen aikana silti.Maailmanlaajuinen inflaatio ja energiakriisi ei taida johtua Suomen hallituksen tekemisistä.
Kertoisitko lisää tästä maailmanlaajuisesta inflaatiosta? Käsittääkseni maailmassa on useita eri valuuttoja ja jokainen elää omaa elämäänsä. Jenkeissä on myös inflaatio koska siellä jaettiin helikopterirahaa koronaelvytyksenä. Euroopan inflaatio johtuu pitkälti vastaavasta syystä.
Mitään maailmanlaajuista energiakriisiä ei myöskään ole, öljyn hinta on sama mikä ennen ukrainan sotaakin. Meidän energiakriisi johtuu Saksan umpityperästä energiapolitiikasta ja siitä että sähkön tukkuhintamarkkina määräytyy Suomen rajojen ulkopuolella.
Tämä on tosin täysin poliittinen päätös, Suomi voisi aivan hyvin irtautua tästä pörssimekanismista ja antaa hinnan muodostua kotimaan perusteella, Suomessahan ei ole varsinaisesti mitään kriisiä, emme ole riippuvaisia Venäjän öljystä tai maakaasusta.
Olen työläisperheen tyttö. Ollut töissä, ansiosidonaisella ja nyt eläkkeellä 48 työvuoden jälkeen Vasemmisto tai sdp ei ole minulle vaihtoehto. Äänestän arvojeni mukaan. En ole sitoutunut mihinkään puolueeseen.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni pelottaa että rakenteet tuhotaan. Hyvä esimerkki taksit. Ennen niin hyvä, nykyään menetetty tapa kulkea.
Jos terveydenhuolto siirretään yksityiselle, se ottaa rahat ja helpot tapaukset. Kalliit ja hankalat jää kunnille ja valtiolle ilman rahaa hoidettavaksi. Ja rikkaat pääsee ulkomaille hoidettavaksi.
Ennen oli tosiaan aina mukavaa jonottaa takseja baarin jälkeen. Nykyään taksit jonottavat asiakkaita. Minusta on parempi näin päin, mutta olen varmaan väärässä.
Eilen neuvottelin taksin hinnaksi 25e, kovin hinta olisi ollut 35e. Ennen olisi maksanut sen 35e eikä siitä olisi voinut neuvotella. Tämäkin on varmaan sitten tosi huono juttu.
Kyllähän se vanha systeemi olisi saatava takaisin, ja samantien ulotettava kaikkeen muuhunkin, esim pitsojen hinnat voisi lailla säätää 15e euroon ja pitsanpaistajaluvat jakoon hyväveliperiaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Äänestän kokoomusta ja mun palkka on n. 2700. Silti mun mielestä on täysin ok että joku tienaa vaikka 200 000e vuodessa. Mielestäni hän joutuu maksamaan liikaa veroja ja hänen tienaamistaan rahoista pitäisi kuulua enemmän hänelle. Se ei ole minulta pois jos joku menestyy, on ahkera, vaurastuu. Päinvastoin on hienoa että ihmiset uskaltavat ottaa riskejä, kehittyä, mennä eteenpäin ja luoda talouskasvua. Yhtä arvokasta on myös matalapalkkainen työ. Kaikki työt.
Jos jään työttömäksi en koe että yhteiskunnan pitää maksaa mulle kaikki ja mun mielestä jo nykyinen ansiosidonnaisen taso ja kesto on liikaa.
Oma nettopalkkani on noin 2000euros/kk ja samoin itse olen aina äänestänyt kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Mun ymmärrys kansan- ja yritystaloudesta tekee sen, että en voi äänestää vasemmistoa. Sosialisteilla ei ole noista kummastakaan mitään käryä.
Oletko samaa mieltä, että kyseessä on ideologia jos et kykene toimimaan ilman kaiken kattavaa ja kaiken läpäisevää rahan laskemista yritysten osakkeiden omistajien eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni ollaan kumpikin hyvätuloisia (vuositulot yhteensä 200k€) eikä todellakaan äänestä mitään noista puolueista. Mieheni ei äänestä ollenkaan eikä ole koskaan äänestänyt ja minä äänestän yleensä vihreitä. Joskus olen äänestänyt myös demareita.
Eli saatte tulonne verovaroista tai olette jotain hörhöjä. Nettomaksajat sen sijaan ovat nöyremmällä asenteella eläviä ihmisiä. Sinun vastauksestasi paistaa elitistinen omahyväisyys.
Keskituloinen ja tietenkin olen säästämällä ja sijoittamalla ja vakuutuksella varautunut sairauden varalle. Töitä on niin paljon tarjolla, että työttömyyttä en pelkää. Ja kokoomusta tietenkin äänestän.
Itse on keskituloinen ja mieheni on ylimmässä tulodesiilissä. Selusta on turvattu.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätulonen ja nykyisin jo eläkkeellä. Olen aina äänestänyt vasemmistoa. Se on kodin peruja äidin suvun puolelta. Näkivät pohjalaissukuna, mitä äärioikeistolainen kiihko ja nationalismi pahimmillaan saa aikaan.
Historian perusteella äänestäminen on kovin kapeakatseista.
Olen pienituloinen ja äänestän kokoomusta, sillä en voi pysty uskomaan kuvitteelliseen rahaan. Koen myös suureksi eettiseksi ongelmaksi sälyttää lasku korkoineen seuraaville hallituksille ja sukupolvielle. Kun rahaa ei ole, niin sitä ei ole.
Äänestämällä vasemmistoa koko yhteiskunta elää ikuisessa kurjuudessa ja se on muutenkin lyhytkatseista politiikkaa. Vasemmisto elää aina kuin huomista ei olisi, nyt se lasku on tullut valitettavasti maksettavaksi. Suomi on tippunut itäblokin maiden tasolle, sillä kaikille on maksettu kaikki.
Pienipalkkaisena mulla ei ole varaa äänestää vihreitä eikä vasemmistoa. Eikä viimeisten vuosien näytöillä todellakaan myöskään demareita.
Kokoomus on pois listalta. Keskusta ihan siinä ja siinä, mutta ei pysty.
Siinä ne isot puolueet sitten olikin. Pikkupuolueet tuntuvat olevan vähän liian äärimmäisiä ja toisekseen ei ole toivoakaan saada mitään vaikutusta.
Joten ääneni meni tällä kertaa perussuomalaisille.
Purran "kulttuuri on luksusta" heitto on pieni miinus siihen verrattuna, mitä spd, vihreät ja vasemmistoliitto niin voimakkaasti ajavat 🙈
Vierailija kirjoitti:
Äänestämällä vasemmistoa koko yhteiskunta elää ikuisessa kurjuudessa ja se on muutenkin lyhytkatseista politiikkaa. Vasemmisto elää aina kuin huomista ei olisi, nyt se lasku on tullut valitettavasti maksettavaksi. Suomi on tippunut itäblokin maiden tasolle, sillä kaikille on maksettu kaikki.
Kaiken yksityistäminen ja myyminen, joka on oikeiston lempipuuhaa vasta lyhytnäköistä talouspolitiikkaa onkin.
Miten saa vasemmistolaisuuden pois miehestä? Antaa sille vähän omaakin rahaa. Ei vasemmistolla ole mitään halua saada ihmisiä töihin tai kerrytettyä omaisuutta heille, koska heiltä loppuisi äänestäjät silloin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli tosiaan aina mukavaa jonottaa takseja baarin jälkeen. Nykyään taksit jonottavat asiakkaita. Minusta on parempi näin päin, mutta olen varmaan väärässä.
Eilen neuvottelin taksin hinnaksi 25e, kovin hinta olisi ollut 35e. Ennen olisi maksanut sen 35e eikä siitä olisi voinut neuvotella. Tämäkin on varmaan sitten tosi huono juttu.
Kyllähän se vanha systeemi olisi saatava takaisin, ja samantien ulotettava kaikkeen muuhunkin, esim pitsojen hinnat voisi lailla säätää 15e euroon ja pitsanpaistajaluvat jakoon hyväveliperiaatteella.
Kysypä siltä taksiautoilijalta, kumpi on parempi.
Mä voin kans kysyä kaverilta, joka just teki konkurssin. Tai toiselta, joka vaihtoi alaa, kun taksia ajamalla ei saanut palkkaa, joka olisi riittänyt elämiseen.
Mut kiva hei, ettei sun tartte jonottaa ja sait swn kyydin halvemmalla kuin ennen.
Onneksi sen auton kulutkin on nykykään paljon pienemmät, kuin vuosia sitten, niin jäi yrittäjällekin jotain käteen. Eiku...?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken yksityistäminen ja myyminen, joka on oikeiston lempipuuhaa vasta lyhytnäköistä talouspolitiikkaa onkin.
Caruna hyvänä esimerkkinä, Kataisen ja Häkämiehen mielestä loistoidea myydä siirtoverkko ulkomaisille sijoittajille. Entäs Uniper?
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija ja viime viikolla kun luin KD:n vaaliohjelman niin en kyllä nähnyt mitään mainintaa pienituloisilta leikkaamisesta. Näetkö sinä?
Järkevä taloudenpito, talouden tasapainottaminen, rakenneuudistukset... ettekö tiedä mitä nämä tarkoittaa? Kok ja kepu puhuu avoimesti leikkauksista työttömyysturvaan, etuisuuksien indekseihin ja asumislisään. Kok ajaa kotihoidontuen poistoa. Ne 6 miljardia kun leikataan kd:n siunauksella niin kyllä koskee muitakin kun työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kysytty, mutta olen hyvätuloinen ja äänestän aina joko Vasemmistoliittoa tai SDP:tä.
Teitä on paljon. Yleensä taustalla on joko perittyä omaisuutta ja/tai työ jonka palkan saatte verovaroista. Osa kokee olevansa niin etuoikeutettuja ja hyväosaisia, että sen takia äänestävät aina ikään kuin köyhien puolesta. Sillä ostetaan itselle hyvää omaa tuntoa syystä tai toisesta. Jokaisella on varmasti omat syynsä ja osa on tietysti aitoja sosialisteja.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaisena mulla ei ole varaa äänestää vihreitä eikä vasemmistoa. Eikä viimeisten vuosien näytöillä todellakaan myöskään demareita.
Kokoomus on pois listalta. Keskusta ihan siinä ja siinä, mutta ei pysty.
Siinä ne isot puolueet sitten olikin. Pikkupuolueet tuntuvat olevan vähän liian äärimmäisiä ja toisekseen ei ole toivoakaan saada mitään vaikutusta.
Joten ääneni meni tällä kertaa perussuomalaisille.
Purran "kulttuuri on luksusta" heitto on pieni miinus siihen verrattuna, mitä spd, vihreät ja vasemmistoliitto niin voimakkaasti ajavat 🙈
Luuletko siis että Purra johtaa EKP:tä ja määrää koroista? Ja säätää energian ja polttoaineen hinnat?
Oma ääneni oli periaatteessa boikottiäni,en halua että demarit jatkaa pääministeripuolueena kun näkee mitä jälkeä syntyy.