Onko ihan oikeasti olemassa viisikymppisiä jotka mieltävät itsensä akateemisuuden enemmän kuin työn kautta?
Siis tilanteessa, jossa koulutus on käyty nuorena, yli 20v. sitten. Vai onko nämä kaikki jutut vaan vauvapalstan trolleja?
Kommentit (46)
Työtä tehdään 40h viikossa, mutta akateemisuus vaikuttaa 24/7
Vielä odottelen kumpaakin tapahtuvaksi, tosin olen täyttämässä vasta 44.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoitat?
Esimerkiksi "kuinka koulutettuna viisikymppisenä löydän samanlaisen miehen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoitat?
Aa, aivan. Eiköhän niitä ole paljonkin. Tuntuu että monelle keski-ikäiselle ammatti on kuin toinen identiteetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoitat?
No työnkö kautta se mies pitäisi pyrkiä hankkimaan vai mitä ihmettä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoitat?
Niin? Kun se koulutettu nainen haluaa varmasti sellaisen miehen, jonka kanssa voi keskustella kuten akateemisten kanssa voi keskustella, joka jakaa samat arvot mitä tulee tieteeseen, koulutukseen. Jonka kanssa voi harrastaa ja matkustella fiksusti. Kun se akateemisuus on vaan sellainen juttu, että se muokkaa ihmistä lopuksi ikää. Ei se ole vain viiden vuoden koulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoitat?
Aa, aivan. Eiköhän niitä ole paljonkin. Tuntuu että monelle keski-ikäiselle ammatti on kuin toinen identiteetti.
Ei vaan koulutus joka on käyty yli 20v sitten. Ammatin merkitys identiteetille on täysin ymmärrettävää. Miksi kauan sitten käyty koulutus halutaan nostaa esille ammatin sijaan?
Se on tietynlaisen laadun kriteeri, eihän sillä parempaa saa mutta mahdollisesti sopivamman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoitat?
Kuulostaisiko sinusta sitten paremmalta esim.
"Kuinka projektipäällikkönä löydän samanlaisen miehen"
"Kuinka lääkärinä löydän samanlaisen miehen"
"Kuinka opettajan löydän samanlaisen miehen"
Ainakin itse ymmärrän, että akateemisuus sanaa on käytetty tuossa siksi, että lyhykäisyydessään se antaa jo jotakin infoa: todennäköisesti kyseinen ihminen on älykäs, sivistynyt, mahdollisesti harrastaa kulttuuria, seuraa yhteiskunnallisia asioita, tulee vähintäänkin kohtuullisesti toimeen taloudellisesti. Ja ennen kuin vedät palkokasvin sieraimeen niin lue uudestaan tuo sana todennäköisesti.
Miten se on sinulta poissa ap jos viisikymppinen akateemisesti koulutettu nainen haluaa löytää samanlaisen kumppanin? Eihän se sinua koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoitat?
Ei vaan koulutus joka on käyty yli 20v sitten. Ammatin merkitys identiteetille on täysin ymmärrettävää. Miksi kauan sitten käyty koulutus halutaan nostaa esille ammatin sijaan?
Koska nyt suurin osa on työssä, joka on seurannut sitä akateemista koulutusta. Harvempi on maisteri, mutta töissä siivoojana.
Akateeminen koulutus on laaja kriteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoitat?
Koska nyt suurin osa on työssä, joka on seurannut sitä akateemista koulutusta. Harvempi on maisteri, mutta töissä siivoojana.
Akateeminen koulutus on laaja kriteeri.
Ja vaikka ei olisikaan löytänyt koulutusta vastaavaa työtä, niin ei se sivistys ja oppineisuus ihmisestä minnekään ole lähtenyt.
Akateeminen suorittaa tutkinnon, mutta ei ole koskaan valmis.
Akateemiset käyttävät ammattititteliään vielä eläkkeelläkin. Eivät kutsu itseään eläkeläiseksi muulloin, kuin ostaessaan matka- tai museolipun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoitat?
Niin? Kun se koulutettu nainen haluaa varmasti sellaisen miehen, jonka kanssa voi keskustella kuten akateemisten kanssa voi keskustella, joka jakaa samat arvot mitä tulee tieteeseen, koulutukseen. Jonka kanssa voi harrastaa ja matkustella fiksusti. Kun se akateemisuus on vaan sellainen juttu, että se muokkaa ihmistä lopuksi ikää. Ei se ole vain viiden vuoden koulu.
Mielenkiintoista, itse koin yliopiston lähinnä viiden vuoden kouluna. Liittyneekö sitten siihen, että olin aikuisopiskelija, valmistuin 39-vuotiaana. Ei tuossa kohtaa arvomaailma enää juuri muutu koulutuksen myötä. En identifioidu myöskään ensimmäisen duunariammattini kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tarkoitat?
Mielenkiintoista, itse koin yliopiston lähinnä viiden vuoden kouluna. Liittyneekö sitten siihen, että olin aikuisopiskelija, valmistuin 39-vuotiaana. Ei tuossa kohtaa arvomaailma enää juuri muutu koulutuksen myötä. En identifioidu myöskään ensimmäisen duunariammattini kautta.
Ammatillisen identiteetin muodostuminen on yksi akateemisen tutkinnon osa-alueita. Itse opiskelin keski-iässä toisen tutkinnon ja oli alkuun hankalaa muuntaa ammatillista identiteettiä toiseen tieteenalaan, mutta onnistui se lopulta. Sulla jäi opinnot tavallaan kesken.
Akateemiseksi ei päädytä vahingossa. Pitää olla älyltään keskivertoa parempi, pitkäjännitteinen, kunnianhimoinen ja vaikka mitä. Kertoo ihmisestä aika paljon kuitekin.
Olen ihan hiton ylpeä akateemisuudesta, olen koulutuksen suhteen ihan kärkikastia, tähän on uhrattu paljon!
Kaikki tuntemani viisikymppiset.