Keskiluokkainen Laura itkee HS, kun 500000 talolainan jälkeen ei jää enää rahaa kuluttamiseen
Laura kertoo, että inflaatio ja korkojen nousu vienyt perheen ahdinkoon. Rahaa ei jää enää elämiseen. Lasten vakuutuksista ei voi tinkiä (meillä kolme lasta, eikä yhtään lapsi vakuutusta).
Omasta mielestäni perhe ottanut ihan liian ison lainan. Mitä mieltä muut? Samoja kokemuksia?
https://www.hs.fi/koti/art-2000009449545.html?share=86d9b94e28e47aa738d…
Kommentit (1884)
Vierailija kirjoitti:
Elämme kommunismissa, jossa mukava (mutta oikeasti vain ihan normaali) elintaso saa olla vain korkeintaan rikkaimmalla prosentilla.
Niin. On sulla nyt niin vaikeaa. Voi rassua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän on saanut lainaa noin paljon? Mä en saanut edes luottokorttia silloin, kun tileillä oli rahaa n. 100 000, mutta tulot hetkellisesti opintojen alussa matalat. Ei sillä, että olisin välttämättä tarvinnut, mutta tuntui hieman koomiselta.
Minulla sama juttu. Vuositulot vakituisesta työstä 62.000 euroa/vuosi.
Luottokortin nosto 800 eurosta -> 1500 euroon oli liian riskialtista. Eipä tuossa mitään, en tarvitse luottokorttia mihinkään.
Ei velkaa, ei maksuhäiriöitä.
En usko ikinä. Minulla vuositulot ainoastaan 28 500€ ja kolme luottokorttia joissa limiitit 2000€, 4000€ ja 1000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää elää "järkevästi", kuten meidänkin perhe on tehnyt. Eli merkittävästi yli mediaanituloa tienaavina asua ahtaasti huonolla sijainnilla, ajaa vanhalla autolla ja olla harrastamatta mitään mikä maksaa. Normaali elintaso on varattu vähemmän kommunististen valtioiden työssäkäyville.
Mielensäpahoittajia... Niitä riittää.
Jep, moni pummi pahoittaa jatkuvasti mielensä kun muut eivät riemusta kiljuen ole lahjoittamassa hänelle entistäkin enemmän omia rahojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämme kommunismissa, jossa mukava (mutta oikeasti vain ihan normaali) elintaso saa olla vain korkeintaan rikkaimmalla prosentilla.
Ihmisillä on nykyisin aivan vinoutuneet ajatukset siitä, mitä normaaliin mukavaan elintasoon kuuluu. Ostamisen ja kuluttamisen sijaan kannattaisi keskittyä henkisemoiin arvoi ja omin käsin tekemiseen.
Joo, kommunismissa kaikilla on sama elintaso työstä riippumatta ja kaikki tekee vain käsitöitä tyytyväisinä! 😂
Ei vaan nykymaailmassa on se käsitys että keskituloisen tulisi voida elää kuin rikas. Tätä media, some, mainokset ja kaikki viestii. Kuitenkin miten kalliit merkkibrändit mitä rikkaat ostavat, tulisi olla myös saatavilla keskituloisille ja keskiverroille? Unohdetaan siis mitä keskituloisuus ja keskiluokka tarkoittaa. Se tarkoittaa keskinkertaista - ei rikasta ei köyhää. Uusi kallis auto ei ole keskinkertaista tai keskitulosta vaan rikasta.
Vierailija kirjoitti:
Koko Suomi tulee olemaan ongelmissa siinä vaiheessa, kun keskiluokka lopettaa kuluttamisen.
Tämähän se on idea tässä EKPn ohjauskoron nostamisessa. Hillitön inflaatiota siten, että ihmisillä on vähemmän varaa kuluttaa. Homma toimii juuri niinkuin on tarkoitus. Toki inflaatio ei laske tällä toimenpiteellä koska se ei alunperinkään johtunut talouden ylikuumenemisesta. Mielenkiintoista nähdä miten syvään lamaan Eurooppa ja USA ajavat itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänhän toivoo etteivät joutuisi muuttamaan kotoaan. Niin miten asiaan auttaa se että lainaa on sinun mielestäsi liikaa? Oikeasti kun itse joutuu kaiken maksamaan niin kaikki menee, ihan kaikki!
Elämä on tarkoitus elää niin, että se on varaa maksaa itse.
Minä olen sen verran vasemmmistolainen, että minusta pohjoismainen hyvinvointivaltion malli on suotava: siinä kustannetaan terveydenhuolto, neuvola, peruskoulu, opiskelu ja erikoissairaanhoito :)
Ot: noita tismalleen samoja asioita kannattaa kyllä kokoomuskin. Jenkkilän oikeisto on sitten ihan oma lukunsa, siihen verrattuna Suomen oikeisto on kommunistinen ;)
Niin, kirjoitin *sen verran vasemmistolainen* 💡😉
On ihan hyvä asia, että oikeistopuolueetkin näkevät hyvinvointivaltion edut. Kannattaa kuitenkin muistaa myös, millaista reaalipolitiikkaa on tehty ennen Marinin hallitusta.
Poliittisesti koditon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutettujen ja hyvissä ammateissa toimivien tulee olla Suomessa lapsettomia ja asua jossain Kontulan slummitalossa. Muuten on ihan ökyilyä, eikä minkäänlaista sympatiaa ole luvassa.
Kontulan slummin ja hyvällä alueella sijaitsevan ison omakotitalon väliinkö ei jää mitään?
Miten olisi se ihan vaan tavallinen vaihtoehto? Liian tylsää? Ei riittävästi sosiaalista statusta?
Artikkelin ihmiset asuvat ihan tavallisessa vaihtoehdossa.
Ei asu. 800 000 euron talo ei ole tavallista.
On se noin suurelle TYÖSSÄKÄYVÄLLE perheelle pk-seudulla ihan tavallista.
Sinulla ei taida olla kovin tavanomainen keskiluokkainen tuttavapiiri, jos tuo on sinulle normaalia keskiluokkaista elämää.
Jos tavallinen työssäkäyvä perhe haluaa monta lasta ja upouuden talon omalla tontilla, he alkavat katsella kehyskuntiin.
Ihan tavalliset keskiluokkaiset tuttavani asuvat tuon hintaisissa omakotitaloissa.
Minä en kyllä tunne ketään keskiluokkaista, jolla edes olisi neljä lasta, saati liki miljoonan uusi omakotitalo ja kaksi autoa ja tuollainen elintaso.
Talon hinnasta tässä nyt oli kyse. Tunnen vaikka kuinka monia keskiluokkaisia pariskuntia, joiden talo on maksanut n. 800 000 €.
Itse en tunne keskiluokkaisia ihmisiä vaan korkeimman tuloluokan ihmisiä. Ja kyllä ne talot/asunnot ovat tuota hintaluokkaa vain jos on saatu iso perintö.
Persaukisia korkeimman tuloluokan ihmisiä siis.
Ei, vaan järkevästi talouteensa suhtautuvia. Ei hullukaan ota yli miljoonan euron asuntolainaa edes kahdelle hengelle, vaan miljoonan asuntoja ostetaan vain jos vähintään puolet on tullut perintönä. Tai sitten vanhempana kun on jo kertynyt omia säästöjä.
Eihän artikkelin pariskunnallakaan ollut kuin 225 000€ lainaa per palkansaaja.
Miten niin "kuin" ? En ikinä ottaisi noin paljon yksin velkaa, meillä oli pahimmillaan tuon verran yhdessä miehen kanssa.
Ihan normivelka pk-seudulla. Eikä tuollaisen maksamisessa pitäisi juurikaan ongelmia tulla, ei vain kannata mennä tekemään lapsia tässä maassa.
No ei ole :D Ehkä sun piireissä, mut oottekin hyvätuloisia. Täällä asuu paljon myös normaali- ja pienituloisia.
pk-seudulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hän on saanut lainaa noin paljon? Mä en saanut edes luottokorttia silloin, kun tileillä oli rahaa n. 100 000, mutta tulot hetkellisesti opintojen alussa matalat. Ei sillä, että olisin välttämättä tarvinnut, mutta tuntui hieman koomiselta.
Sinulla on täytynyt olla maksuhäiriömerkintä tai muuta haittaa, koska opiskelijastatus sellaisenaan oikauttaa saamaan luottokortin ainakin yleisimmistä pankeista. Tai sitten elit opiskelija-aikaa 1990-luvulla.
No kuule ei kumpaakaan. Kyllä silloinkin 2015 olisi saanut luottokortin opiskelijastatuksella, mutta opintopisteitä piti olla kasassa olikohan 100 vain 60. Opiskelun alkuvaiheessa ei onnistunut. Sinänsä ihan sama. Ostin ok-talon puolikkaan käteisellä muutama vuosi myöhemmin, niin eipä tarvinnut edes pankkilainaa kysyä, kun holtittomalta ilmeisesti vaikutin.
Mihin ihmeeseen teidän rahat menee? Saan noin 2500€ kuussa käteen. Asunto on suomessa ja toisessa maassa euroopassa. Matkustan vähintään kolme kertaa vuodessa. Kaiken tarvittavan saan.
miksi lapsi tarvis sairasvakuutuksen? mehän maksetaan juuri sen takia veroja ettei tarvi vakuutusyhtiön kusetttajille maksaa.
Noihin puolen millin lainoihin ei riitä hieman keskiarvoa isommat nettotulot Helsingissä missä ihan kaikki lapsiin liittyvä on kallista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama juttu. Vuositulot vakituisesta työstä 62.000 euroa/vuosi.
Luottokortin nosto 800 eurosta -> 1500 euroon oli liian riskialtista. Eipä tuossa mitään, en tarvitse luottokorttia mihinkään.
Ei velkaa, ei maksuhäiriöitä.
En usko ikinä. Minulla vuositulot ainoastaan 28 500€ ja kolme luottokorttia joissa limiitit 2000€, 4000€ ja 1000€.
Jotkut pankit ovat tuollaisia. Tai sattuu huono tuuri. En itse saanut opiskellessani ja 30 000e/v tuloilla vakityössä (jossa olin ollut jo 3v) 800e rajalla luottokorttia yhdeltä yhtiöltä. Toiselta taas sain samantien 2000e jota hain. Tarvitsin siis kortin matkustamista varten.
Ihmiset seuraa somea ja jenkkirealityjä kuvitellen, että sosialismi-Suomessa asuvalla kohtuullisesti tienaavalla olisi varaa moiseen asumisen ja kuluttamisen ylellisyyteen. Ei ole. Täällä on aina kituuteltu, ellei löydy ukupolvelta toiselle kerrytettyä rikkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo laina ole iso 225.000 kummallekin. Samanlainen laina on ihan normaali, meilläkin 80m2. Lainanhoitokustannus korkojen noustua on nyt 1200€/kk kummallakin.
Sinusta lainamenot 2400€/kk ei ole paljon? ON iso summa!
Meillä bruttotulot yli 100 000€/v, eikä ikinä otettais tuollaista lainaa.
Ihmiset on erilaisia. Eihän joku kitupiikki ikinä ostaisi 1,50€ kahvikuppiakaan kun on olevinaan niin järkyttävän kallista.
No minä en osta koskaan 1,50 maksavaa kahvikuppia. En siksi, että se on kallista vaan siksi että en tarvitse sitä. Työpaikalla on kahvikone, jota saa käyttää vapaasti ja kotona saa keitettyä hyvät suodatinkahvit, mikäli sattuisi kahvia haluamaan.
Vierailija kirjoitti:
Keskituloiset ovat aina innokkaasti antaneet säästämis- ja rikastumisvinkkejä köyhille. Ehkä nyt on aika ottaa ne vinkit omaankin käyttöön, kaali on edullista syötävää, lenkkeily hyvä ja halpa harrastus lapsille, jne.
Ja metsässä paljon marjoja ja sieniä odottamassa poimijoita sen ajan tullen! Käpyjä voi myös kerätä. Myy ne ja pankki saa edes muutaman lainaamansa kolikon takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että perhe ei ole ottanut liikaa lainaa. Suomessa pitää työssäkäyvillä olla mahdollisuus asialliseen elämisen tasoon. Ei ole normaalia elää yhteiskunnassa, jossa kahden hyvin toimeentulevan tuloilla ei ole mahdollisutta asua tavallisessa omakotitalossa ja elää keskiluokkaista arkea. Siksi täällä huutelu kuulostaa hyvin kummalliselta, sosialistiselta.
No niin. Ovat hyvätuloisia, kuten itsekin sanot, eivät keskituloisia.
Eivät asu normaalissa, vaan erittäin tilavassa ja upouudessa omakotitalossa kalliilla alueella.
Muutkin menot skoottereineen ja kaksine autoineen oli selvästi viritetty maksimiin tulotasoon nähden ennen talouden muutoksia.
Sellaista se on, ajat muuttuvat! Voi elää joko velaksi tai sitten suhteessa omaan tulotasoon.
Sosialistista on se, että jos Lauran perheet työ- ja maksukyky oikeasti romahtaa, yhteiskunta tukee. Samoin se hoitaa lasten (joita edelleen on NELJÄ) koulutuksen ja terveyden- sekä erikoissairaanhoidon.
Silti on kummallista, jos hyvätuloisen pariskunnan rahat eivät riitä omakotitaloon ja useaan lapseen eivätkä he saisi sellaisista haaveillakaan. Asuminen on liian kallista.
Toivon, että Laura lukee näitä kommentteja. Suurin osa täällä ymmärtää, että jos elää yli varojensa, niin pskainen loppu tulee. Tämä koskee niin pieni-kuin keski- ja hyvätuloisiakin. Sitten täällä on muutamia ehkä trollejakin, jotka ovat Lauran kanssa samaa mieltä, että ei missään nimessä pidä suhteuttaa menoja tulojen suhteen, vaan valtion pitäisi kustantaa heidän elämisensä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko julma ihminen, mutta jotenkin ärsyttää ihan jäätävästi tuollaiset ihmiset. Jumaliuta, puolen miljoonan talot ja kaikki, ja sitten valitetaan yhyy kun on tiukkaa rahan kanssa. Tunnen tällaisia tapauksia omalta seudultani. Isot talot ja uudet autot pihassa, ja yhyy yhyy kun on tiukkaa. No, minkähän takia mahtaa olla tiukkaa? Pitäisikö ehkä miettiä elämistä omien tulojen mukaan, eikä yli varojensa? Eihän vain ole kyse siitä, että haluttaisi vähän näyttää ja esitellä muille, että kattokaapas kun meillä menee näin et on tämmönen talo ja uus sähköautokin tuli hommattua, eihän?
Se on tuo heikko itsetunto joka pakottaa elämään yli varojen jotta muut olisi kateellisia. Tällainen oli entinen ystäväni jo 90-luvun alussa. Tuhahteli kateellisena halveksuvasti jollekin joka oli ostanut miljoonan markan talon. Kun pitää kuulemma esittää varakkaampaa kuin oikeasti on. Tiesin miten käy, eikä mennyt montaa kuukautta kun tuli ilmoitus että ovat ostaneet noin miljoonan markan talon itselleen. Voi sitä itkun määrää sen jälkeen kun kävi ilmi että eihän sitä rahaa sitten jääkään kuin rippeitä elämiseen. Kerjäsi vanhoja lasten vaatteita minultakin ja osti lasten alusvaatteetkin kierrätyskeskuksen alerekistä. Lomalla piti vuokrata huvila uima-altaalla ulkomailta ja maksaa sitten luottokorttilaskua ja kerjätä lasten synttärilahja rahana, kun olivat niin köyhiä. Ei taida tänä päivänäkään ymmärtää miksi kyllästyin tuohon itseaiheutettuun ahdinkoon. Olisi kannattanut opetella sitä matematiikkaa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo laina ole iso 225.000 kummallekin. Samanlainen laina on ihan normaali, meilläkin 80m2. Lainanhoitokustannus korkojen noustua on nyt 1200€/kk kummallakin.
Sinusta lainamenot 2400€/kk ei ole paljon? ON iso summa!
Meillä bruttotulot yli 100 000€/v, eikä ikinä otettais tuollaista lainaa.
Ihmiset on erilaisia. Eihän joku kitupiikki ikinä ostaisi 1,50€ kahvikuppiakaan kun on olevinaan niin järkyttävän kallista.
Tietenkin ihmiset on erilaisia, ja sitten luetaan lehdistä kun on tiukkaa.
ei-kitupiikki, joka voi ostaa kallista kahvilakahvia, muttei ikinä ottaisi puoli miltsiä lainaa